Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
barf
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
barf
ik ben eigenlijk ontzettend benieuwd wie hier allemaal barf voeren.ik voer op t moment nog energique,maar heb echt zin om over te gaan op barf! ik heb me er ontzettend in verdiept,en zodra ik een nieuwe grote vriezer heb ga ik 100% over op barf!(nou ja,chuckie dan,ik eet nog geeneens vlees) 
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
Voor altijd in ons hart
-
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
ben ik ook nog benieuwd welke methode er min of meer gevolgd wordt en de reden daarvan...ik ben me nog druk aan het inlezen over barf en er zijn zoveel verschillende methoden.....zelf hang ik op het moment het meest naar het hele prooidier model.Geer schreef:Yep, hier!
Voor altijd in ons hart
Voor altijd in ons hart
Ik voer KVV maar zou wel willen Barfen,alleen is het voor mij te duur.Ik kan erg moeilijk aan goedkoop vlees komen.Ik heb vanochtend bij de slager op de markt gekocht:2 Lamsboutjes met vlees(samen plm.225 gram),dan nog 250 gram Kalfslever,en 400 gram Runderlappen,dit koste samen 8,55!!!Mijn mini hondjes zou ik hier 3-4 dagen van kunnen voeren,maar dan moet er nog wel groentemix bij.Dat is me dus echt te duur.We houden daarom maar 1 Barfdagje per week.De andere dagen voeren we verschillenden merken KVV,maar meestal Energique of Rodi.Ik zou best alle dagen willen Barfen maar dat kan ik niet betalen.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, ik ben eigenlijk niet zo van de strikte methodes. Ik geloof ook niet dat het allemaal op de procent af in balans moet zijn omdat je anders problemen krijgt. Ik weet hoe een prooi ongeveer in elkaar zit en wat daar verhoudingsgewijs aan spier/bot en orgaan inzit. En dat probeer ik een beetje te benaderen, maar ik reken niets uit. Er ligt nu in de vriezer (miniminiminivriezertje, dus eeeerg proppen)chuckie schreef:ben ik ook nog benieuwd welke methode er min of meer gevolgd wordt en de reden daarvan...ik ben me nog druk aan het inlezen over barf en er zijn zoveel verschillende methoden.....zelf hang ik op het moment het meest naar het hele prooidier model.Geer schreef:Yep, hier!
- een haaskarkasje
- twee patrijskarkasjes
- duifkarkasjes
- drie hele kwartels
- 4 ons kippenvleugels
- een kalfsstaart
- twee penslapjes
- een pondje lamslap
- een pondje runderlap
- een onsje lever
- een lamshart
- wat kippenhartjes/niertjes
Naar verhouding ligt er dus veel meer spiervlees/vleesbot in de vriezer dan orgaan. Ik voer gewoon in anderhalve week/twee weken mijn vriezertje leeg, eventueel aangevuld met wat restjes groente, fruit of ander eten van mezelf... En dan vul ik mijn vriezertje weer...
-
- Erelid
- Contacteer:
volgens het straathondenmodelchuckie schreef:ben ik ook nog benieuwd welke methode er min of meer gevolgd wordt en de reden daarvan...ik ben me nog druk aan het inlezen over barf en er zijn zoveel verschillende methoden.....zelf hang ik op het moment het meest naar het hele prooidier model.Geer schreef:Yep, hier!

restanten van alles
slachtafval
maar geen hele prooidieren of hele kippen,schapen enz.

Ook hier word gebarft wij voeren pens,kip en karkassen,kopvlees,tong,schapenkoppen,botten met vlees ,geit,rund,hart,niertjes lever enz teveel om op te noemen.
Buiten dat ook nog groente en fruit prutjes uiteraard en af en toe wat vis.
Ook wij zijn niet zo van de tabelletjes maar kijken hoe de honden het er op doen .
Dat is prima dus wij houden het zo en komt er geen brok het huis meer in.
Buiten dat ook nog groente en fruit prutjes uiteraard en af en toe wat vis.
Ook wij zijn niet zo van de tabelletjes maar kijken hoe de honden het er op doen .
Dat is prima dus wij houden het zo en komt er geen brok het huis meer in.
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
75/80% spiervlees, 10/15% bot, 10/15% orgaan, 5% overig.Roelfien schreef:Maar hoe geef je dat hele prooidiermodel dan vorm?
Geef je in 1 maaltijd spiervlees,bot, orgaanvlees etc?
De eerste 3 is een vaste verhouding, de 5% overig mag je invullen maar hoeft niet in 1 maaltijd.
Ik kom nog steeds niet aan huid en haar. Heel af en toe wat haas- en knijnkarkas met vel. Dus creëer ik mijn eigen prooimodel volgens bovenstaande percentages. Dat is bv. kipvlees met haas- of knijnkarkas en kippemaag, een hele kip van 600 gr. met orgaan, een makreel van 500 gr. (met wat groentemix), 6 kuikens met huid en haar, pens vind ik er ook onder vallen dus 1 lamspensdag, konijn van 600 gr., vleesmaaltijden van rundersnijling met runderkraakbeen en wat runderlever/hart uit genoemde percentages, bevleesde lamsribben met wat orgaan, op vastendagen wat groentemix of fruitmix, 3/4 x per week een ei en wat ongekiemde zadenmixen (of samen met groentemix) als overig bij 1 complete maaltijd. RMB's in verhouding 50/50% krijgen ze altijd met wat extra spiervlees en orgaan.
Voor mijn honden is dit perfect.
-
- Erelid
- Contacteer:
jij berekent je prooiGolden Stanley schreef:75/80% spiervlees, 10/15% bot, 10/15% orgaan, 5% overig.Roelfien schreef:Maar hoe geef je dat hele prooidiermodel dan vorm?
De eerste 3 is een vaste verhouding, de 5% overig mag je invullen maar hoeft niet in 1 maaltijd.
jij gaat dus uit van 1 op 1

ik dus niet
als ik volgens prooidier model zou voeren dan is dat nooit gelijk.
de prooien worden hier gedeeld door een paar dieren!

- Roelfien
- Zeer actief
Oh, dus met dat model bedoel je de verhoudingen tussen percentages spier/bot/orgaan/groente.
Zijn er ook andere modellen?
Of laat ik het anders zeggen: zijn er andere verhoudingen in percentages die ook een naam hebben?
Het is namelijk echt voor het eerst dat ik dit lees/hoor.
Zijn er ook andere modellen?

Of laat ik het anders zeggen: zijn er andere verhoudingen in percentages die ook een naam hebben?

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
ien schreef:jij berekent je prooiGolden Stanley schreef:75/80% spiervlees, 10/15% bot, 10/15% orgaan, 5% overig.Roelfien schreef:Maar hoe geef je dat hele prooidiermodel dan vorm?
jij gaat dus uit van 1 op 1![]()
ik dus niet
als ik volgens prooidier model zou voeren dan is dat nooit gelijk.
de prooien worden hier gedeeld door een paar dieren!

-
- Erelid
- Contacteer:
dan kom je in "dieeten"Roelfien schreef:Of laat ik het anders zeggen: zijn er andere verhoudingen in percentages die ook een naam hebben?

- Roelfien
- Zeer actief
Oh ok. 
Ik moet trouwens toch heel erg opletten dat ik wel aan de hoeveelheid spiervlees blijf voldoen en niet teveel orgaanvlees geef.
En dat heeft alles te maken met de beschikbaarheid en prijs van het materiaal.
Maar vooralsnog lijken mijn honden het er ook goed op te doen.
Ik vraag me trouwens soms wel af wanneer je daadwerkelijk gaat merken dat je toch niet de juiste verhouding hebt aangehouden op de langere termijn en dat je hond toch niet met de juiste balans gevoerd is.
Volgens mij pas veel later. En dat vind ik soms echt een eng idee.

Ik moet trouwens toch heel erg opletten dat ik wel aan de hoeveelheid spiervlees blijf voldoen en niet teveel orgaanvlees geef.
En dat heeft alles te maken met de beschikbaarheid en prijs van het materiaal.

Maar vooralsnog lijken mijn honden het er ook goed op te doen.
Ik vraag me trouwens soms wel af wanneer je daadwerkelijk gaat merken dat je toch niet de juiste verhouding hebt aangehouden op de langere termijn en dat je hond toch niet met de juiste balans gevoerd is.
Ik voer het liefst hele prooidieren. Omdat dat niet altijd kan voer ik idd. in percentages die het natuurlijkste zijn
Als ik dan weer op een forum lees,dat ze meer dan 25 procent bot voeren, vind ik dat raar. Geen een dier heeft meer dan 25% bot in zijn lichaam, zelfs geen olifant
Om maar niet te spreken over mensen die 15% groente geven
Een normaal en gezond ras heeft dat niet nodig. Een hond is een carnivoor en geen omnivoor. Ikzelf geef helemaal geen groente 
Dat is ook de reden dat ik KVV niet geweldig vind, véél te veel orgaanvlees. Het mag dan wel rauw zijn,maar het is nog steeds onnatuurlijk. Dat vind ik jammer! Maar beter dan brokken iig
Als ik dan weer op een forum lees,dat ze meer dan 25 procent bot voeren, vind ik dat raar. Geen een dier heeft meer dan 25% bot in zijn lichaam, zelfs geen olifant

Dat is ook de reden dat ik KVV niet geweldig vind, véél te veel orgaanvlees. Het mag dan wel rauw zijn,maar het is nog steeds onnatuurlijk. Dat vind ik jammer! Maar beter dan brokken iig

-
- Erelid
- Contacteer:
Roelfien.Roelfien schreef:Oh ok.
die vraag vroeg ik mij ook wel af, de laatste tijd eigenlijk niet meer.
k merk aan mijn honden dat als ik iets geef waar zij geen behoefte aan hebben door wat dan ook zij of het niet eten of "signalen" geven.
blanca b.v kan ik geen prooidier geven..zij eet het gewoon niet..zij eet naar behoefte en de rest begraaft ze en eet he tnooit meer op.vet vlees idem, dat eet zij niet.
dat noem ik dus een dieetmodel

Luca wordt inco van waterige rauwe groente, niet van gekookte kliekjes.
die is gecastreerd, dus ook onnatuurlijk ingegrepen.
[zij doet het veel beter op meer % bot dan vlees]
Dan moeten wij de voeding voor ze aanpassen maar zelf geven ze wel aan zoals ik eerder schreef dat ze bepaalde dingen niet willen of kunnen.
dus heb ik ook niets aan een prooidiermodel

-
- Erelid
- Contacteer:
EstherEster&Lara schreef:Ik voer het liefst hele prooidieren. Omdat dat niet altijd kan voer ik idd. in percentages die het natuurlijkste zijn
Als ik dan weer op een forum lees,dat ze meer dan 25 procent bot voeren, vind ik dat raar. Geen een dier heeft meer dan 25% bot in zijn lichaam, zelfs geen olifantOm maar niet te spreken over mensen die 15% groente geven
Een normaal en gezond ras heeft dat niet nodig. Een hond is een carnivoor en geen omnivoor. Ikzelf geef helemaal geen groente
:
ik geef mijn hond [luca] ook wel 80% bot!!!
dat is niet raar, dat is aangepast aan MIJN hond
een hond met artritits geef je meer groente dan vlees!!
dat is niet raar dat is aangepast aan honden met die problemen.
Barf is niet 1 noemer, er zijn veel mogelijkheden, aangepast aan de honden die door onnatuurlijke handelingen van ons, entingen,chemische bestrijding van ongedierte, ingrepen,castraties, medicatie ect "verpest" [weet even geen ander woord

- Roelfien
- Zeer actief
Ineke, ze vreten hier alles, maakt ze niet uit. Niks signalen, behalve dat ze vol zitten, meer niet.ien schreef:Roelfien.Roelfien schreef:Oh ok.
die vraag vroeg ik mij ook wel af, de laatste tijd eigenlijk niet meer.
k merk aan mijn honden dat als ik iets geef waar zij geen behoefte aan hebben door wat dan ook zij of het niet eten of "signalen" geven.
blanca b.v kan ik geen prooidier geven..zij eet het gewoon niet..zij eet naar behoefte en de rest begraaft ze en eet he tnooit meer op.vet vlees idem, dat eet zij niet.
dat noem ik dus een dieetmodel, want zij wijkt denk ik af van wat een gezonde hond zou eten. [zij heeft een auto-imuumziekte]
Luca wordt inco van waterige rauwe groente, niet van gekookte kliekjes.
die is gecastreerd, dus ook onnatuurlijk ingegrepen.
[zij doet het veel beter op meer % bot dan vlees]
Dan moeten wij de voeding voor ze aanpassen maar zelf geven ze wel aan zoals ik eerder schreef dat ze bepaalde dingen niet willen of kunnen.
dus heb ik ook niets aan een prooidiermodel

En ik merk inderdaad ook wel dat ik wel al wat minder stijfjes bezig ben.

Ik moet alleen goed opletten op die behoefte aan groente. Bij Beertje moest ik veel groente geven, die ging daar heel lekker op en had daar ook behoefte aan. Maar het jongere huidige spul kan eigenlijk wel met wat minder toe, zeker omdat ze 2 a 3 keer in de week pens krijgen.
-
- Vaste gebruiker
Mijn hond wordt gevoerd met louter restjes. Ik vind het prooidiermodel helemaal fout. Een hond is geen wolf. Als een hond een wolf was geweest, had hij ook bijna op uitsterven gestaan. Een wolf is in feite (hoe mooi ook) een inferieur beest aan de hond. Daarom zijn er meer honden als wolven. Daarom hebben wolven het zo moeilijk om zichzelf staande te houden. Voor alles wat een wolf goed kan heb je een hond die het beter kan. Een hond heeft zich aangesloten bij de mens. En eet onze restjes. Zet een opportuun dier als een hond een bak gekookte andijvie voor zijn bek en hij eet het op. Geef hem een rauwe wortel en hij eet het op. Moet je bij een kat eens proberen. Een hond eet gewoon wat de pot schaft. Wat wij hem voorzetten. Onze restjes. En een hond eet dus de botten van onze vleesrestjes. En niet hele prooidieren. Daarmee degradeer je de hond tot een wolf. En een hond is geen wolf. Oh, nu zal ik wel mensen over me heen krijgen die wolven superieure wezens vinden
! Wake up: dat zijn het niet. Ze verliezen terrein. Ze sterven uit. Omdat ze niet slim genoeg zijn geweest een pact met ons te vormen in plaats van voor ons te vluchten. Heb ik het nog niet eens gehad over de ethische onjuistheid van het voeren van prooidieren. Ik houd best rekening met het feit dat mijn hond een vleeseter, aaseter en alleseter is. Ze krijgt ook een ruim aandeel afvalvlees en botten. Maar hele prooidieren? Ik ben daar belazerd! Ik koop een kip en ik haal het vlees eraf en dat bak ik voor mijzelf en mijn hond krijgt het afval. Botten en vel en vet en restjes vlees. De rest is voor mij. Doei!

-
- Zeer actief
wolven sterven uit omdat de mensen hun leefgebied naar de klote helpen,niet omdat hun manier van eten/leven niet goed is.dat een hond het met allen de restjes moet doen en moet eten wat de pot schaft....nee sorry maar een hond heeft bepaalde voedingsstoffen hard nodig,die niet in dat ene botje zitten wat wij is over hebben,en al helemaal niet in een gekookte aardappel of iets dergelijks.ik voer trouwens ook geen hele prooidieren,ik probeer het prooidier zo goed mogelijk na te maken.en biefstuk en ander duur vlees geef ik ook niet,hij krijgt gewoon snijdsels die bij de slager over zijn,aangevuld met de juiste % orgaanvlees,botten etc.
Voor altijd in ons hart
Voor altijd in ons hart
-
- Vaste gebruiker
Je hebt het niet begrepen. Ik heb ook niet geschreven dat hun manier van eten niet goed is. Wel bij blijven he! Ik heb gezegd dat het onhandige dieren zijn. Daarnaast leven honden sinds ze bij ons wonen al op restjes. En ze floreren. Dus het klopt niet, wat je daar schrijft. Ik zal het je nog sterker vertellen: honden overleven zelfs nog op brokken! Daar zit hooguit 20% vleesmeel in. En daar worden de gemiddelde honden nog 12 op. Geef mij dan eens 1 goede reden waarom ik mijn hond zou voeren als een wolf. Het is geen wolf. En een hond heeft geen 100% voedsel van dierlijke afkomst nodig. En als jij je dan zo'n zorgen maakt over het leefgebied van de wolf: begin dan eens met minder vlees te nuttigen. Het zijn de mcdonaldsrunderen die de aarde naar de klote helpen.chuckie schreef:wolven sterven uit omdat de mensen hun leefgebied naar de klote helpen,niet omdat hun manier van eten/leven niet goed is.dat een hond het met allen de restjes moet doen en moet eten wat de pot schaft....nee sorry maar een hond heeft bepaalde voedingsstoffen hard nodig,die niet in dat ene botje zitten wat wij is over hebben,en al helemaal niet in een gekookte aardappel of iets dergelijks.
Snap trouwens niet waar jij leest dat ik mijn hond aardappel geef