Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitvallers omlopen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Ik heb een uitvallertje, tenminste de ene week doet hij het wel, de andere niet :19:

Ik laat iedereen sowieso de ruimte met passeren.
Over het algemeen zie ik hier in de buurt iedereen op redelijke afstand al aankomen en dan kies ik gewoon een andere route.
Dat kan hier ook makkelijk.
Komt er iemand onverwacht de hoek om zetten, tja, dan loop ik in stevige pas door.

Zelfs als mensen hun hond willen laten snuffelen.
Goed bedoeld maar er wordt aan de lijn in principe niet gesnuffeld, op dit moment.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ik kom over het algemeen meer hondenbezitters tegen die met hun (mogelijk) uitvallende hond omlopen of wachten dan hondenbezitters die ze maar gewoon laten blèren (soms versta ik nog net 'niet doehoen' :wink: ).

Het valt me wel op dat mensen met een kleinere honden minder snel ingrijpen of omlopen dan mensen met een grote hond. Over het algemeen genomen, bedoel ik.
Ik merk ook wel dat Billy en Silka zich eerder laten provoceren door een uitval van een grote hond dan door een kleinere. Misschien dat daarom mensen met kleinere honden er, over het algemeen dus, minder een punt van maken.

Overigens heeft Silka ook een tijdje lopen rukken en trekken aan de riem bij het passeren van vreemde honden. Ze blafte of blèrde er nog net niet bij maar ik vond het toch niet prettig.
Inmiddels loopt ze keurig - met losse riem - langs (dankzij veel oefenen en veel Rodi-worst).
Ik zie aan haar houding dat ze het nog wel heel spannend vind dus op hele smalle paden stap ik toch liever opzij en dan laat ik haar even zitten.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik merk het aan Buffy ook wel. Als kleine hondjes uitvallen haalt ze meestal haar schouders op, bij grote honden heeft ze echt wel schrik. Zal beslist ook wel aan onze reactie liggen, die is ongeveer hetzelfde :wink:

Anne
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

cloris schreef:
Nanna schreef: Ik heb windhonden en dat zijn zichtjagers. Ze snellen dus heusch wel eens achter een ree aan, maar zodra die uit zicht is komen ze meteen weer terug. De reeën hier zijn onze boskoeien; het barst ervan en ze zijn amper bang voor mensen en honden. Heb wel eens het idee dat ze ons uit staan te lachen.. :eek:
En dat is dus ook waarom ik niet loop te suffen als ik met mijn honden ergens loop waarvan ik weet dat er reeen lopen, want de ree kan ik zijn vlucht ook ergens in lopen of tegenaan lopen, plus dat wanneer een boswachter of wildopziener dat ziet hij jouw hond MAG afknallen.. dus zo leuk is het niet :19:
Officieel ben ik natuurlijk altijd in overtreding als ik ze loslaat, het zijn windhonden en die mogen nergens los, ook niet in losloopgebieden (wet op de lange honden). Maar ja....
Ik denk toch dat je daar niet zo makkelijk over moet denken...
Persoonlijk vind ik dat iedereen zijn/haar hond in de gaten moet houden want achter een ree aan is leuk maar wat als je iemand tegenkomt wiens hond jouw hond door het hele bos jaagt? mag dat dan wel of niet?
Nee mijn honden lopen los en bij bochten of onoverzichtelijke stukken lopen ze naast!! er kunnen ook mensen lopen die bang zijn voor honden of wat dan ook!
Het lijkt over het algemeen echt zo moeilijk voor mensen, kijk eens bij het strand, mensen stappen uit de auto, gooien de hond los die rent het strand op en 10 minuten later komen daar eens wat eigenaren, compleet gestoord word ik daarvan, die houding zorgt ervoor dat steeds meer niet-hondeneigenaren een hekel aan honden krijgen
Daarom heb ik ook 6 paar ogen zo ondertussen. Gelukkig spelen die van mij merendeels tikkertje met elkaar, maar het komt wel 's voor dat er een haas of knijn op het veld zit en dan helpt roepen ook vaak niet meer.
Daarom ook geen bosgebied voor ons wat vol met reeën zit.
Iig gaan ze zowiezo niet los de bossen in bij ons.

Maar over omlopen gesproken. Wij lopen merendeels op tijden dat iedereen, of al geweest is of nog moet gaan. Dus komen we ook weinig honden tegen en met zes stuks gaan mensen al geheel automatisch opzij. Terwijl die van ons dus niet uitvallen.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik loop altijd netjes om alle honden heen, alleen de honden waarvan ik zeker weet dat Nanni ze leuk vind, passeer ik.

Hier bij mij in de buurt woont een klein boomertje die vreselijk lelijk doet.Nanni doet lelijk terug :boos: En zij loopt dus nooit om :denken: ze loopt gerust langs mij heen met 1 uitvallende hond en 1 maffe hond die er heen wilt

De rest houd gelukkig prima rekening met elkaar :ok:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

starfleet schreef:Ik merk het aan Buffy ook wel. Als kleine hondjes uitvallen haalt ze meestal haar schouders op, bij grote honden heeft ze echt wel schrik.
Nelson knippert niet eens bij uitvallende kleine hondjes buiten. Hier in de hal bij de lift reageert hij trouwens wel op een paar van die keffers.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

het topic niet gelezen :mrgreen: , maar mijn mening: de uitvaller ontwijkt. Is ook beter voor zijn ego. Wel jammer als mensen je die ruimte niet geven. Heel eventjes wachten tot ik kan oversteken b.v. Niet je hond toch laten komen aan de flexi of gewoon los. enz. enz. enz. Maar helaas werkt dat niet altijd zo.
Afbeelding
jemima
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder

Ongelezen bericht door jemima »

Eline* schreef:
starfleet schreef:Ik merk het aan Buffy ook wel. Als kleine hondjes uitvallen haalt ze meestal haar schouders op, bij grote honden heeft ze echt wel schrik.
Nelson knippert niet eens bij uitvallende kleine hondjes buiten. Hier in de hal bij de lift reageert hij trouwens wel op een paar van die keffers.
En Rohan heeft juist bij kleine hondjes zoiets van ach laat maar, is nu niet nodig, terwijl hij bij grote honden dus sneller uitvalt. Macho!

gr jemima
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

jemima schreef:
Eline* schreef:
En Rohan heeft juist bij kleine hondjes zoiets van ach laat maar, is nu niet nodig, terwijl hij bij grote honden dus sneller uitvalt. Macho!

gr jemima
Nelson dus ook. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik moet tot mijn schaamte bekennen, dat ik laatst wel iets hopeloos fout deed :N:

Ik liep in het bos met Kaya en Moritz en omdat het daar altijd zo rustig is en ik daar nog nooit wat agressievere honden ben tegengekomen, heb ik altijd maar één lijn bij me :oeps:

Op een pad stond zo'n 30 of 40 meter bij me vandaan een vrouw met een Herder (ras doet er niet toe, maar goed) aan de lijn en riep op ik mijn honden bij me wilde houden.
Ja tuurlijk.... maar ships :N: ik heb maar één riem bij me :denken:
Ik moest heel snel een keuze maken en besloot Kaya aan te lijnen, ook al luistert zij beter, maar ja Moritz is weer volkomen niet agressief en haakt direct af bij een uitvallende hond.
Dus Kaya aangelijnd en Moritz bij me geroepen.... so far so good....

Totdat Moritz ineens een spurt neem naar die Herder :N: en uiteraard luisterde hij op dat moment totaal niet, terwijl hij normaal gesproken echt luistert als ik hem roep :wall:

Op afstand moest ik naar het tafereel kijken: Herder werd half opgehangen in halsband en Moritz taaide voor de verandering ook niet direct af. Hij bleef op een meter afstand, geen gevecht gelukkig, maar draaide niet direct om.
Dit duurde een seconde of 10 en toen besloot Moritz eindelijk terug te komen...... pfiewwwwwww

Ik riep op afstand 'sorryyyyyyyyyyy' en gelukkig deed de vrouw verder niet moeilijk.
Zelf vond ik het wel heel vervelend, want de vrouw gaf op afstand netjes aan of ik mijn honden bij me wilde houden.
Volgende keer er toch maar voor kiezen Moritz aan te lijnen :Q:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Opzich kan ik alles redelijk passeren zonder dat Nieve uitvalt. Maar toch loop ik altijd met een ruime boog om alles heen. Als een hond wel naar Nieve uitvalt reageerd zij hier gelijk op en dat wil ik niet. En gezien Nieve met veel honden niet overweg kan, zorg ik wel voor een afstand tussen haar en een andere hond.

Overigens als ik even met de overbuurman praat (die een herderteef heeft) kan ik gewoon rustig blijven staan zonder dat Nieve moeilijk doet, zolang die hond maar niet bij Nieve komt (1 meter is dan ruim voldoende om haar rustig te houden).
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
jemima
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder

Ongelezen bericht door jemima »

Stang schreef:Volgende keer er toch maar voor kiezen Moritz aan te lijnen :Q:
Of voortaan toch maar 2 lijnen meenemen, gaat het zeker goed :wink:

gr jemima
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Dit is nou precies de reden dat ik niet buiten loop als jij er ook loopt.
Stel je voor, Jagger valt weer eens uit naar Nelson en Kiki :N: :N:

Maar zonder gekheid, als ik een rondje maak hier heb ik er eigenlijk weinig last van. De lift neem ik alleen als het regent, dan heb ik geen zin een drijfnatte hond te dragen. En natuurlijk heb ik het voordeel dat de hal hier groter is dan bij jou en ik op de eerste verdieping woon. En het is natuurlijk ook een enorm verschil dat er op het ogenblik maar 1 andere hond hier in de ingang woont en daar zit amper leven in... :mrgreen:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Met Ben liepen wij het eerste jaar, met een grote boog om iedereen.omdat het uitvallen toen zo extreem was.
Iedere hond moest stoer tegen gedaan worden, dat was achteraf voornamelijk de puberteit ( vreselijke puber )
Daarna hadden we hem wel zover dat we hem het commando zit gaven, en de mensen lieten passeren, dat hij dan vaak wel gehoorzaamde. maar wel met luidkeels geblaf en gepiep.
en het gaat met het uitvallen nu eigenlijk zo goed...we kunnen gewoon mensen passeren, soms als we nog een dominante hond tegen komen, kan het wel eens mot zijn. maar meestal zien we dat van te voren al aankomen.
ikzelf ben dus eigenlijk van mening, dat als het zeer extreem is, dat je mensen uit de weg moet gaan, en dan zelf met je eigen hond trainen, met het opletten en gehoorzamen etc.
als het niet zo extreem is, en mensen doen hun best om een knokpartij te voorkomen, dan vind ik het niet vreselijk als de mensen gewoon langs andere honden gaan. ze moeten het toch een keer leren.

gr Aimee
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

jemima schreef:
Eline* schreef:

gr jemima
Vandaag in het dierenpension waar ik werk, zat een klein Boomertje genaamd Boomer :mrgreen: Hij deed heel lelijk tegen Nanni :boos:
En Nanni??? :19: Die liep met een boog eromheen, toen ze los liep :mrgreen:
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Hier ook 1 uitvaller en ik ga altijd andere honden uit de weg. Niet eens alleen om rekening te houden met de ander, maar ook omdat ik genoeg ruimte moet hebben zodat ik Chika af kan leiden om zonder uitvallen te passeren. In het begin liep ik zelfs andere straten in en nu is aan de overkant van de stoep genoeg.

Wat me wel opvalt is dat ik zowat de enigste ben met een uitvaller die er ook aan werkt om het minder te laten worden. Andere mensen met uitvallers hier in de buurt staan er stom bij te lachen als hun hond de mijne staat uit te kafferen. Alhoewel, er is 1 mevrouw met een teckel die altijd vreselijk tekeer ging en die me nu trots vertelde dat ze met hem op cursus was geweest en dat het nu veel beter ging. Hij liep inderdaad met een bal in zijn bek en was stil, kon voor het eerst fatsoenlijk een paar woorden wisselen met die mevrouw :smile:

Wat ik hier ook wel veel zie is dat mensen hun hond laten zitten maar in plaats van die hond dan af te leiden, laten ze de hond mijn honden aan kijken en dat werkt ook niet goed. Snap wel dat je zo moet begonnen, heb ik ook moeten doen, maar dan wel de ogen op de baas gericht en niet de andere hond aan zitten staren :N:
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik heb momenteel zelf geen uitvallers, maar ik heb wel een basset op de treeplank zitten die loeit. Die is gewoon erg blij dat we naar t bos gaan en dat zal de hele wereld weten :mrgreen:

Iedereen hoort mij dus aankomen en dat is dan weer makkelijk. De meeste hondeneigenaren houden hun honden even vast om mij te laten passeren. Maar er zijn er altijd bij die hun hond ook rustig op mij en mn honden laten afstormen, terwijl ik er 2 vast heb naast de scoot en er 2 op de treeplank zitten. Als dan zo n hond los op je afstormt is byzonder irritant! Vaak stop ik dan ook en dan taait de hond wel weer af, want dan is t niet leuk meer. En de bazen staan er dan stom bij te kijken, o wat heb ik daar een hekel aan. Ik rij bewust een heel eind zodat mijn honden los kunnen in het bos en niet in de wijken hun behoeftes doen, maar ik kom dus wel alle bazen met wijkhondjes tegen die overal overlast veroorzaken en dan maar keffend op mij afrennen.

Als er echt een hond heel irritant om mij heen blijft lopen en de baas is niet van plan in te grijpen, waarschuw ik altijd dat als ze hun hond niet bij zich roepen dat ik Rambo loslaat :pffff:
Afbeelding
bauke

Ongelezen bericht door bauke »

Bauke is ook een uitvaller, ik beken dat eerlijk, maar ik heb het er zelf naar gemaakt:
een hond die ik niet zelf vertrouwde , dan zorgde ik dat Bauke nog korter aan de lijn kwam , en dan ging hij juist uitvallen.
Het lijn -gedoe werkte dus averechts.
Daar bedoel ik ook mee:
als Bauke leuk los loopt en er komt een aangelijnde hond aan, dan lijn ik Bauke automatisch ook aan,
en dat heeft ook avererchts gewerkt , want hij weet dan:
oh , nu moet ik opletten, want ze gaat mij voor die hond juist aanlijnen .

Het is zo jammer, dat op deze manier uitvallers een slechte naam krijgen , want als Bauke losloopt, doet hij niets anders dan spelen met een hond.

Ik merk ook wel, dat als alles gewoon aan de lijn is, dus op de stoep,
dat Bauke sowieso uitvalt naar reuen ,die hijzèlf niet vertrouwt, hoe verklaar je dat ?
Want ik heb dan zelf geen signalen gegeven .

Honden gaan ook af op een soort silhouet,
de ruik van "oh , het was tòch goed volk, (een teefje bv) " ,
komt veel later pas.
En dan gaat de staart lekker heen en weer, maar eerst strak,
"een vergissing, ik dacht dat je een andere hond was" :19:

Ik verdwijn ook altijd de struiken in., met Bauke aanglijnd
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

bauke schreef: Ik verdwijn ook altijd de struiken in., met Bauke aanglijnd
Wat een vreemde bezigheid. Lig je daar om andere hondenbezitters te begluren?
Mag ik vragen wat voor toevoegende waarde "verdwijnen in de struiken" heeft?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
bauke

MoniqueDM schreef:Wat een vreemde bezigheid. Lig je daar om andere hondenbezitters te begluren?
:smile: :smile: :smile:
peggy en vinnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 yorkshire terroristjes
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door peggy en vinnie »

bauke schreef:
MoniqueDM schreef:Wat een vreemde bezigheid. Lig je daar om andere hondenbezitters te begluren?
:smile: :smile: :smile:
:denken:
MoniqueDM
Zeer actief

Twee hele normale vragen en geen antwoord :boos: ! Ik moet uitkijken dat ik er niet aan ga wennen :mrgreen: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
sandy&gizmo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sandy&gizmo »

hier ook veel uitvallers in de buurt en de eigenaars er van zeggen dan poeslief tegen hun hondjes doe eens lief.ik loop er niet helemaal voor om maar heb gizmo geleert dat die dat moet negeren lukt niet altijd hoor maar vaak wel.geef dan een klein rukje aan de riem en zeg negeer gizmo zijn we er voorbij gelopen en hij heb het genegeert beloon ik hem.
groetjes van s@ndy en een highfive van gizmo
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

bauke schreef:Het is zo jammer, dat op deze manier uitvallers een slechte naam krijgen , want als Bauke losloopt, doet hij niets anders dan spelen met een hond.
op welke manier?
Ik verdwijn ook altijd de struiken in., met Bauke aanglijnd
en wat is hier de aanvullende waarde van als ik vragen mag :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik loop NOOIT met m'n aangelijnde honden langs andere aangelijnde honden, ik steek dus altijd over als de ander het niet doet, is er daar geen voetpad loop ik wel midden op de weg... Ik moet dat gebrul niet meer elke keer als je langs een hond komt, de mijne doen het niet in principe en ze hoeven het ook niet te leren van zulke exemplaren..

In mijn geval zijn het meestal kleine keffertjes waarbij het baasje zo'n 200 x in 10 meter roept 'niet doen flippie' 'hou nou eens op flip', foei toch ik zei toch niet doen flippie'..... :roll: (als ze al wat zeggen meestal vinden ze het overigens wel erg stoer van hun kleintje)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bauke

MoniqueDM schreef:Twee hele normale vragen en geen antwoord :boos: ! Ik moet uitkijken dat ik er niet aan ga wennen :mrgreen: .
Als je gewoon alle berichten gelezen had, dan waren er een paar , die opzij gaan, met hun hond , als er andere honden passeren op een smal bospad, en dat doe ik dus ook.

Beter opletten, voordat je mij weer van iets beschuldigd.
MoniqueDM
Zeer actief

bauke schreef: Ik verdwijn ook altijd de struiken in., met Bauke aanglijnd
malinois schreef:en wat is hier de aanvullende waarde van als ik vragen mag :denken:

bauke schreef:
MoniqueDM schreef:Twee hele normale vragen en geen antwoord :boos: ! Ik moet uitkijken dat ik er niet aan ga wennen :mrgreen: .
Als je gewoon alle berichten gelezen had, dan waren er een paar , die opzij gaan, met hun hond , als er andere honden passeren op een smal bospad, en dat doe ik dus ook.

De pot verwijt de ketel..................
En waar heb ik jou allemaal nog meer van beschuldigd? Daar wil ik wel graag even antwoord op hebben.

Zoals je kunt lezen zijn er meer die deze vraag gesteld hebben.
Overigens heb ik niet altijd zin om helemaal terug te lezen omdat jij toch nooit antwoord geeft op de vragen die worden gesteld. Dat is inmiddels wel gebleken.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

bauke schreef:

opzij gaan is iets anders dan in de struiken duiken bij mij :roll:
Afbeelding
bauke

malinois schreef:[opzij gaan is iets anders dan in de struiken duiken bij mij :roll:
Volgens mij is dat hartstikke hetzelfde op een smal bospad, hoe wil je elkaar dan niet raken?
Omhoog springen dan ?? Of een gat snel graven?
binka
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door binka »

bauke schreef:
malinois schreef:[opzij gaan is iets anders dan in de struiken duiken bij mij :roll:
Volgens mij is dat hartstikke hetzelfde op een smal bospad, hoe wil je elkaar dan niet raken?
Omhoog springen dan ?? Of een gat snel graven?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :ok: :ok: :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”