Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nee hè ?!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Bons »

Prachtige combi lijkt me, ik ben heel beniewd :)

Wat betreft de behaarde honden vind ik het opvallend dat er zoveel verschil in zit, niet alleen in beharing want dat is niet zo moeilijk te snappen gezien de herkomst, maar ook qua bouw.

Op jouw site lijken de behaarde honden allemaal echt leuke kruisingen ipv de blote Peruanen die ik tot nog toe heb gezien (die van jou dus, de honden op show en die van Jip op de foto).

Deze zou mij bijv. absoluut niet aan een Peruaan doen denken qua uiterlijk. (zoals ie hier op de foto staan dan he)
Afbeelding

Deze ook niet:
Afbeelding

Maar deze dan weer wel:
Afbeelding

Hoe komt dat, hangt het haarloos gen ook samen met een bepaald type? Of is het alleen maar heel erg vertekenend (op de foto) en zien ze er onder het haar (geschoren) wel weer uit als Peruanen.

Wordt er binnen het ras ook wel gefokt met naakt x behaard zoals bij de Chineesjes gebruikelijk is of is het altijd naakt x naakt?

Ik heb begrepen dat een incompleet gebit samenhangt met het gen voor naaktheid. In hoeverre wordt er bij show en fokdieren gekeken naar het gebit en heeft de behaarde variant in de regel wel alle tanden?
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Webborn schreef:Prachtige combi lijkt me, ik ben heel beniewd :)
Vind ik ook en ik ben het benieuwdst! :mrgreen:
Wat betreft de behaarde honden vind ik het opvallend dat er zoveel verschil in zit, niet alleen in beharing want dat is niet zo moeilijk te snappen gezien de herkomst, maar ook qua bouw.
Dat is niet alleen bij de behaarde honden maar ook bij de naakte het geval. Er is gewoon heel veel diversiteit in het ras nog.
Bij de meeste behaarde honden gaan hun oren ook niet staan. Dat ziet er dan heel anders uit.
Op jouw site lijken de behaarde honden allemaal echt leuke kruisingen ipv de blote Peruanen die ik tot nog toe heb gezien (die van jou dus, de honden op show en die van Jip op de foto).

Deze zou mij bijv. absoluut niet aan een Peruaan doen denken qua uiterlijk. (zoals ie hier op de foto staan dan he)
Afbeelding

Deze ook niet:
Afbeelding

Maar deze dan weer wel:
Afbeelding

Hoe komt dat, hangt het haarloos gen ook samen met een bepaald type? Of is het alleen maar heel erg vertekenend (op de foto) en zien ze er onder het haar (geschoren) wel weer uit als Peruanen.
Nee, dat hangt niet echt samen met een bepaald type. Wel hebben de behaarde honden vaak wel een beter front maar lang niet altijd.
Ze hebben ook iets vaker beter bone. Maar echt een ander type zijn ze niet.
Onder hun haar zien ze er echt uit als naakthonden hoor!
Wordt er binnen het ras ook wel gefokt met naakt x behaard zoals bij de Chineesjes gebruikelijk is of is het altijd naakt x naakt?
Dat wordt wel gedaan maar gelukkig (vind ik) niet veel.
Bij de Chineesjes wordt het gedaan om de volle kuifjes en sokken te bewerkstelligen. Bij ons is dat absoluut niet gewenst. Bovendien worden er oha ook meer behaarde honden geboren in die nesten.
Betere tanden krijgen ze er ook niet van.
Ik vind dat er alleen een behaarde honden moet worden gebruikt als die absoluut een aanwinst zijn voor het ras(tuurlijk, bij een naakte hond ook), waarvan je weet dat de ouders en voorouders goed kaal zijn en waarvan je er dus vanuit kan gaan dat hij goede kale honden geeft.
Ik heb begrepen dat een incompleet gebit samenhangt met het gen voor naaktheid. In hoeverre wordt er bij show en fokdieren gekeken naar het gebit en heeft de behaarde variant in de regel wel alle tanden?

De behaarde honden dienen wel een compleet gebit te hebben.
Bij de naakte honden wordt er vooral op gelet dat een gebit scharend is (of tang). Het hangt heel erg van de keurmeesters en van de fokkers af waar op gelet wordt. Goede gebitten fokken in naakthonden is gewoon erg moeilijk zoniet onmogelijk. Zelfs goede selectie van ouders en voorouders geeft nakomelingen nog geen erg goede gebitten. Er moet dus wel op gelet worden maar niet ten koste van alles.
Toen ik mijn honden uit ging zoeken in Peru heb ik wel streng op tanden gelet omdat je er bij een volwassen hond gewoon goed naar kan kijken.
Ik let er vooral op dat de tanden goed ontwikkeld zijn (stevige flinke tandjes), dat het scharend is of bij een hele goede hond tang. En dat de onderkaak goed ontwikkeld is. De onderkaak van een Peruaan is volgens de standaard minimaal ontwikkeld maar bij sommige honden is ie echt duidelijk onderontwikkeld en passen er amper tanden in. Hier ga ik dus wel streng op selecteren. Verder let ik dus niet heel streng op het aantal tanden als ze er maar normaal mee kunnen eten (rauwvoer). En er moet wel een minimum in staan :wink:
Op shows zijn keurmeesters iedere keer helemaal verbaasd enthousiast over het aantal tanden dat mijn honden hebben. Hahaha, nou dan kunnen jullie wel raden hoe de rest van de tanden zijn. Bij mij heeft degene met de meeste er 33 en de minste 18.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Bons
Zeer actief

sirene schreef:Vind ik ook en ik ben het benieuwdst! :mrgreen:
Joh :wink:
Hahah, ja... dat geloof ik, als ik mijn RR kaal scheer zien ze er ook als naakthonden uit :wink: Maar zonder dollen, ik vind het wel een bijzonder iets. Die behaarde die een beetje op een sennenhond lijkt heeft (zo lijkt het) zelfs heel andere voeten. Moet wel een koddig gezicht zijn zo'n bont nest.
Dat wordt wel gedaan maar gelukkig (vind ik) niet veel.
Bij de Chineesjes wordt het gedaan om de volle kuifjes en sokken te bewerkstelligen.
Bij Chineesjes is de behaarde variant natuurlijk ook toegestaan waardoor het het vast makkelijker is alle pups te plaatsen, ze mogen immers in principe allemaal naar show en zijn dus in beide gevallen "echt" te noemen. Bij behaarde Peruanen en ridgeloze ridgebacks heb je waarschijnlijk een beetje hetzelfde probleem, de meeste willen toch de "herkenbare variant".

Zijn er ook Peruanen die je om ze "in show staat" te brengen moet scheren?
De behaarde honden dienen wel een compleet gebit te hebben.
Bij de naakte honden wordt er vooral op gelet dat een gebit scharend is (of tang).
Je kan dan alleen de ouderdieren niet selecteren op complete gebitten, natuurlijk omdat het bij hun is toegestaan dat niet alle tanden aanwezig zijn. Beetje zoals de rassen van wie staart en oren werden gecoupeerd en waarvan de ouderdieren dus niet meer op de dracht ervan geselecteerd konden worden. Maar in principe mag je er dus vanuit gaan dat een Perro Peludo zijn complete gebit heeft.
Goede gebitten fokken in naakthonden is gewoon erg moeilijk zoniet onmogelijk. Zelfs goede selectie van ouders en voorouders geeft nakomelingen nog geen erg goede gebitten. Er moet dus wel op gelet worden maar niet ten koste van alles.
Dat snap ik, als het samenhangt met het naaktgen is het er enkel door mutatie uit te fokken. Lijkt me wel nuttig om er tot op zekere hoogte op te selecteren, normaal kunnen eten lijkt me inderdaad een minimale vereiste.

Nou, 't wordt spannend bij jou binnenkort. Ben ook benieuwd wie je voor Kori gaat kiezen :)
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Webborn schreef:
Hahah, ja... dat geloof ik, als ik mijn RR kaal scheer zien ze er ook als naakthonden uit :wink: Maar zonder dollen, ik vind het wel een bijzonder iets. Die behaarde die een beetje op een sennenhond lijkt heeft (zo lijkt het) zelfs heel andere voeten. Moet wel een koddig gezicht zijn zo'n bont nest.
Over kale RR gesproken. Op mijn site bij de foto's van de naakthondendag staat er één!;o)
Die Sennenhond is een pup. Vandaar dat ie er ook anders uit ziet. Hij had een naakt broertje, echt een prachthondje. Helemaal verliefd was ik daar op. Zijn voeten zijn gewoon wat hoger en sterker. De uitgegroeide bovenste hond heeft weinig bone en hele lange niet zulke sterke hazevoeten.

Zijn er ook Peruanen die je om ze "in show staat" te brengen moet scheren?
Dat wordt wel gedaan maar is absoluut niet gewenst of toegestaan.
Stug, kort haar op de kop en staart en op de poten is toegestaan en hoeft niet geschoren te worden. De rest is fout.
. Maar in principe mag je er dus vanuit gaan dat een Perro Peludo zijn complete gebit heeft.
Ja.
Nou, 't wordt spannend bij jou binnenkort. Ben ook benieuwd wie je voor Kori gaat kiezen :)
Vandaag of morgen staat ie op mijn site!
Het zoeken naar een partner voor Kori heeft me heel wat hoofdbrekens gekost. Ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn. Hij moest aan ontzettend veel eisen voldoen omdat van Kori niets bekend is (behalve een zusje). Ik moest dus het risico op een verassingen zou klein mogelijk maken. Kori is qua type echt een geweldig middelmaatje. Vaak komen ze uit een kruising van groot en middel en dat zie je dan terug maar bij Kori niet. Ik wilde dus persé een reu die helemaal uit middel komt. Die waren in Europa niet te vinden of er was weer iets anders mee (teveel haar of een slechte rug).
Nu heb ik een super reutje! En hij heeft nog een heel goed karakter ook!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Bons
Zeer actief

sirene schreef:Over kale RR gesproken. Op mijn site bij de foto's van de naakthondendag staat er één!;o)
lol, dat lijkt dan zeker zo op een naakthond dat ik hem/haar niet kan vinden? ;)
sirene schreef:Vandaag of morgen staat ie op mijn site!
:ok: gaaf, ik vond Kori zo'n schatje. Pff, dan ben jij de komende tijd wel onder de pannen zo te lezen. Leuk hoor, hopelijk gaat het allemaal goed, blijft spannend elke keer.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Webborn schreef:
sirene schreef:Over kale RR gesproken. Op mijn site bij de foto's van de naakthondendag staat er één!;o)
lol, dat lijkt dan zeker zo op een naakthond dat ik hem/haar niet kan vinden? ;)
sirene schreef:Vandaag of morgen staat ie op mijn site!
:ok: gaaf, ik vond Kori zo'n schatje. Pff, dan ben jij de komende tijd wel onder de pannen zo te lezen. Leuk hoor, hopelijk gaat het allemaal goed, blijft spannend elke keer.
Nou je haalt de RR er wel uit hoor. Ik zal eens kijken of ik een duidelijke foto van hem heb.
Mijn vriend begint zich er net mee te bemoeien en we hebben nu besloten toch maar even te wachten met Kori's verloofde op de site te zetten.
Eerst even wachten op de uitslag van de bloedtesten en de PL test.
En ja het wordt erg druk. Dat was ook niet de bedoeling maar de dames Icha en Kori zijn helaas te oud om nog langer te wachten met een eerste nest. Ze zijn beiden al 4 jr.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Bons
Zeer actief

sirene schreef:
Nou je haalt de RR er wel uit hoor. Ik zal eens kijken of ik een duidelijke foto van hem heb.
Nou ben benieuwd. Waarom was die kaal eigenlijk :denken:

Wat betreft het wachten op de uitslag van testen heb je groot gelijk trouwens.
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun

Ongelezen bericht door sypke »

Ik lees dit nu pas. Spannend dat je een nestje krijgt! Mooie site heb je ook.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Webborn schreef:
sirene schreef:
Nou ben benieuwd. Waarom was die kaal eigenlijk :denken:

Wat betreft het wachten op de uitslag van testen heb je groot gelijk trouwens.
Het is een kruising tussen een RR en een naakthond. De kruising is in Bolivia gemaakt trouwens en mee genomen naar hier :wink:

We worden nu net gebeld dat de uitslag van de reu wb Patella goed is. Hij is Patella Luxatie vrij! Joepie!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef:Ik lees dit nu pas. Spannend dat je een nestje krijgt! Mooie site heb je ook.
Dankjewel :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

sirene schreef:We worden nu net gebeld dat de uitslag van de reu wb Patella goed is. Hij is Patella Luxatie vrij! Joepie!
Hé, wat goed! :ok:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Scooby schreef:
sirene schreef:We worden nu net gebeld dat de uitslag van de reu wb Patella goed is. Hij is Patella Luxatie vrij! Joepie!
Hé, wat goed! :ok:
gefeliciteerd
en idd wat hierboven ook al gezegd is, mooie site.... :ok:
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

sirene schreef: Het zoeken naar een partner voor Kori heeft me heel wat hoofdbrekens gekost. Ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn. Hij moest aan ontzettend veel eisen voldoen omdat van Kori niets bekend is (behalve een zusje).
Dit viel me toch op. Vooral na het lezen van weer een discussie over waarom je wel of niet met een hond zou fokken.
Eisen zijn toch wel dat er van de teef en reu ouders en voorouders bekend zijn zodat je uit kan zoeken hoe of wat. Maar dat is hier niet het geval???
Kan het me bijna niet voorstellen........
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

**Tamara** schreef:
sirene schreef: Het zoeken naar een partner voor Kori heeft me heel wat hoofdbrekens gekost. Ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn. Hij moest aan ontzettend veel eisen voldoen omdat van Kori niets bekend is (behalve een zusje).
Dit viel me toch op. Vooral na het lezen van weer een discussie over waarom je wel of niet met een hond zou fokken.
Eisen zijn toch wel dat er van de teef en reu ouders en voorouders bekend zijn zodat je uit kan zoeken hoe of wat. Maar dat is hier niet het geval???
Kan het me bijna niet voorstellen........
Nee, dat is hier niet het geval.
Het ras is een ras in opbouw. In Peru kun je je naakthond aan laten keuren en daarna op volwassen leeftijd nog eens aan laten keuren om mee te mogen fokken. Dat is bij Kori dus gebeurd. De situatie daar is niet te vergelijken met hier.
Het aanvragen van een stamboom kost voor mensen daar zoveel moeite en geld dat ze het gewoon niet doen. De beste honden uit de nesten worden vaak op volwassen leeftijd aangekeurd om mee te kunnen gaan fokken. Als men tenminste in de buurt van de Kennelclub woont. Hier komt nu wel een verbetering in maar dat gaat heel langzaam.
Een hond met een "full pedigree" (3 generaties) is daar een bijzonderheid.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

oke :ok:
Afbeelding
Bons
Zeer actief

sirene schreef: Het is een kruising tussen een RR en een naakthond. De kruising is in Bolivia gemaakt trouwens en mee genomen naar hier :wink:

We worden nu net gebeld dat de uitslag van de reu wb Patella goed is. Hij is Patella Luxatie vrij! Joepie!
Ohw vandaar, ik zocht naar een rozige kale hond haha, ik had niet gedacht aan een kruising :smile: Bedankt voor de foto's, grappig om te zien.

Gefeliciteerd met de uitslag van de reu joh, super. Ik ga je site even in de gaten houden :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”