Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wel of niet trainen in dit weer?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Chiki schreef:Ik begrijp niet goed waarom je je zo druk maakt over dat geblaf in de auto... Ik zou mijn energie in wat anders stoppen, dat blaffen leer je ze echt niet af. Loop bij een gemiddelde africhtingsclub over de parkeerplaats en horen en zien vergaat je :N: . Die van ons, thuis absoluut geen herriemakers, gaan ook tekeer als idioten als ze maar wat denken te horen als ze in de kar zitten :19: have fun is mijn devies.

Overigens zit het spul (wat in huis leeft) hier tijdens trainingen ook in hun kar zonder kou te lijden :wink: .
nou precies... de jongste doet het hier ook de rest niet... nou prima, hij is niet de enige...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sonnie1983 schreef:blaffen mag dat zeg ik ook niet, maar als hij de hele avond bezig blijft (zonder reden) dan is het of dat hij moet wennen aan alleen in de bench in de auto of hij stelt zich aan en wil zijn zijn hebben.
nee dat zegt ze net.... hier blaft er ook 1 constant... en dat is niet omdat hij moet wennen of niet omdat hij niet gewend is, gewoon omdat hij weet waar hij is en wat hij mag doen.... en ja dat heeft ie op elk hondensportterrein... ook waar hij nog nooit geweest is... voor de rest is ie altijd hartstikke stil.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sonnie1983 schreef: En aan de hand daarvan is het negeren of opbouwen.
Aan de paal blaft hij ook wel eens net als de andere honden, hoeven helemaal niet stil te zijn hele avond, maar hele avond door blaffen en piepen en krijsen nee dan is het of aanstellerij dat ie zijn zin wil hebben of het is dat hij er nog aan moet wennen en dit dus opgebouwdmoet worden.
nee omdat ie weet dat er wat gaat gebeuren.... pfffffff laat maar.
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

malinois schreef:
Aan de paal blaft hij ook wel eens net als de andere honden, hoeven helemaal niet stil te zijn hele avond, maar hele avond door blaffen en piepen en krijsen nee dan is het of aanstellerij dat ie zijn zin wil hebben of het is dat hij er nog aan moet wennen en dit dus opgebouwdmoet worden.
Doe jij jouw ding doe ik de mijne.
Ik ken mijn hond en ik hoor aan hem wanneer het enthesiasme is of aanstellerij of als er echt wat is.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sonnie1983 schreef:
malinois schreef:
Ik ken mijn hond en ik hoor aan hem wanneer het enthesiasme is of aanstellerij of als er echt wat is.
heb je gelezen wat chiki zegt?
Maar je doet maar hoor... ben alleen blij dat je niet bij mij traint zou helemaal hyper van je worden... :N:
Afbeelding
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chiki »

K denk dat Sonnie nog veul moet leren (en vooral het "getrut" AFleren, dat is niet echt bevorderlijk voor de baas/hond combinatie :wink: )... maar dat komt (meestal) vanzelf :mrgreen: .
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

malinois schreef:
Chezzies schreef:Ik train IPO met de honden en met ook met 1 G&G. Bij de IPO train ik gewoon, maar ga echt niet mijn hond 10 minuten af leggen op zon bevroren veld, ze kunnen dat prima en vind het onzinnig omdat nu te doen en dan te roepen op een examen moeten ze het ook. Examen is nu niet dus ga ik dat ook niet doen.
Verder bekijk ik per oefening wat ik wel en niet of aangepast doe.

G&G train ik ook gewoon buiten, wel met een programma wat aktief is en geen onnodig lange blijf oefeningen, zelfde reden omdat ik het onzinnig vind om te roepen met een examen moeten ze het ook :mrgreen:
hier gister ook IPO getraint... alles gedaan (ook afliggen) alleen niet gesprongen en geen (lange) afstandstellen...
ging prima in de sneeuw... en of de hond nu hier thuis in de sneeuw ligt of daar met afliggen dat maakt mij dus geen verschil... :wink: maar goed dat is persoonlijk...
Morgen ga ik ook weer IPO trainen, mijn hondjes liggen hier lekker warm op de bank en niet buiten in de sneeuw :wink: Morgen is het dus kou lijden voor ze de hele dag in de auto met tussenpozen eruit om lekker op te warmen. Heb er nog aan gedacht om kruiken in hun autokooi te leggen :mrgreen:
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

malinois schreef:
Chiki schreef:Ik begrijp niet goed waarom je je zo druk maakt over dat geblaf in de auto... Ik zou mijn energie in wat anders stoppen, dat blaffen leer je ze echt niet af. Loop bij een gemiddelde africhtingsclub over de parkeerplaats en horen en zien vergaat je :N: . Die van ons, thuis absoluut geen herriemakers, gaan ook tekeer als idioten als ze maar wat denken te horen als ze in de kar zitten :19: have fun is mijn devies.

Overigens zit het spul (wat in huis leeft) hier tijdens trainingen ook in hun kar zonder kou te lijden :wink: .
nou precies... de jongste doet het hier ook de rest niet... nou prima, hij is niet de enige...
Quinto blaft tijdens het werk 80% van de tijd. Lekker laten blaffen, daar ga ik geen martin gaus theorieen of truukjes op los laten. Dat hoort erbij :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Ella46
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ella46 »

Wij kunnen helaas niet trainen (IPO) . Ons trainingsveld is door dit weer onbereikbaar (zeer smal weggetje wat heel stijl naar beneden gaat en waar niet gestrooid wordt.) Hier ligt nog steeds een behoorlijke laag sneeuw :roll:
Afbeelding
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Sonnie1983 schreef: Aan de paal blaft hij ook wel eens net als de andere honden, hoeven helemaal niet stil te zijn hele avond, maar hele avond door blaffen en piepen en krijsen nee dan is het of aanstellerij dat ie zijn zin wil hebben of het is dat hij er nog aan moet wennen en dit dus opgebouwdmoet worden.
Marouck blaft al 5 jaar lang continu als ze aan de paal igt.
Ze gaat haar gang maar, daar mag het. Thuis niet. :wink:
Probeer het een beetje los te laten, voor mijn gevoel ben je soms té voorzichtig met je hond. :wink:

Mijn honden liggen tijdens de trainingen ook gewoon in de auto (tenminste Biène, Marouck ligt aan de paal en blaft zich moe) en die hebben het niet koud, ook al zijn ze meestal gewoon binnen. :wink:
Nika is van de week nog meegeweest. Ik wilde eigenlijk alleen voer halen, maar voor ik het wist was ik alweer 2 uur verder :N:
Die heeft geen ondervacht maar koud had ze het niet hoor in de kennel in de auto. Had wel de autodeur maar op een kiertje staan ipv helemaal open. :wink: Overigens gaat ze nu meestal niet meer mee vanwege de kou.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers

Ongelezen bericht door Mirri »

Ik ga morgen echt :neenee: trainen, we spijbelen een keertje :pffff:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:
malinois schreef:
Maar je doet maar hoor... ben alleen blij dat je niet bij mij traint zou helemaal hyper van je worden... :N:
Ik denk dat het dan wel anders was gegaan.
Als ik het zo lees allemaal dan vind ik de begeleiding die ze krijgt met haar hond niet optimaal. Ze laten haar zo te horen ook maar aanmodderen.
Bij ons op de club werd je opgevangen door 1 iemand en die nam je dan een tijd op sleeptouw, legde dan alles uit , hoe alles in zn werk ging, wat wel en wat niet de bedoeling was e.d.
Denk dat dat op veel verenigingen nog wel mist.
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Nou, wij zijn ook ijspegeltjes vanmiddag.
Ook wij (als in GH in Gorincem) zijn vanmiddag "lekker" aan het trainen :N:
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Tank traint dinsdag weer voor het eerst, lekker binnen speciaal ook gedaan. Elektra buiten op het veld, met jas aan en die hoeft geen ligoefeningen te doen.
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

Hier wordt ook niet getraint met dit weer. De behendigheid is te link, te glad en het veld is te hard,
Schapendrijven zou wel kunnen, maar daarvoor is weer een andere reden dat het niet door gaat.
Het veld ligt namelijk onderaan een dijk waar je de auto moet neer zetten. De op- afrit is zo steil dat ik die wagen nooooit meer naar boven krijg :denken:
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Sonnie1983
Zeer actief

estelle schreef:
malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:
malinois schreef: nee omdat ie weet dat er wat gaat gebeuren.... pfffffff laat maar.
Ik denk dat het dan wel anders was gegaan.
Als ik het zo lees allemaal dan vind ik de begeleiding die ze krijgt met haar hond niet optimaal. Ze laten haar zo te horen ook maar aanmodderen.
Bij ons op de club werd je opgevangen door 1 iemand en die nam je dan een tijd op sleeptouw, legde dan alles uit , hoe alles in zn werk ging, wat wel en wat niet de bedoeling was e.d.
de ervaren mensen nemen helpen ons inderdaad en later moeten wij de groep dit afgelopen jaar is begonnen elkaar meer gaan helpen zodat zij ook weer aan trainen toe komen.

het in de bench zitten ging redelijk eerst heel lang blaffen en piepen en hij owu de bench niet in. Opgelost door een koekje in de bench te leggen. Ga daarmee niet vechten want dan word de bench niet leuk en dat moeten we ook niet hebben.

Vanmiddag maar met 3en getraind.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:blaffen mag dat zeg ik ook niet, maar als hij de hele avond bezig blijft (zonder reden) dan is het of dat hij moet wennen aan alleen in de bench in de auto of hij stelt zich aan en wil zijn zijn hebben.
nee dat zegt ze net.... hier blaft er ook 1 constant... en dat is niet omdat hij moet wennen of niet omdat hij niet gewend is, gewoon omdat hij weet waar hij is en wat hij mag doen.... en ja dat heeft ie op elk hondensportterrein... ook waar hij nog nooit geweest is... voor de rest is ie altijd hartstikke stil.
Mee eens, en dat lijkt mij niet abnormaal. Mijn hond gedraagt zich ook een stuk drukker als wij naar waterwerk gaan. Is niks mis mee en dat mag hij ook. Waarom zou ik hem corrigeren als hij lekker blij is omdat hij iets leuks gaat doen?

Oja, vandaag heb ik wel met hem getraind, de training G&G ging namelijk gewoon door. :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sonnie1983 schreef:later moeten wij de groep dit afgelopen jaar is begonnen elkaar meer gaan helpen zodat zij ook weer aan trainen toe komen.
huh? groentjes helpen groentjes?
dat heeft toch geen enkel nut...
dat moeten ervaren geleiders doen, die moeten de groentjes begeleiden....
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:later moeten wij de groep dit afgelopen jaar is begonnen elkaar meer gaan helpen zodat zij ook weer aan trainen toe komen.
Tuurlijk, op cruciale punten.
Maar een "groentje" kan best de voorwerpen wegleggen voor het zoeken, of geluid maken tijdens het volgen, of slachtoffer zitten in het bos bv. :wink: Dat hoeven niet altijd de ervaren geleiders te doen, die moeten ook zelf kunnen trainen. :wink:
Ik zie dat ook niet als elkaar begeleiden, maar elkaar helpen. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Sonnie1983
Zeer actief

Inge schreef:
malinois schreef:
Maar een "groentje" kan best de voorwerpen wegleggen voor het zoeken, of geluid maken tijdens het volgen, of slachtoffer zitten in het bos bv. :wink: Dat hoeven niet altijd de ervaren geleiders te doen, die moeten ook zelf kunnen trainen. :wink:
yep dat inderdaad. Nu worden we nog begeleid door ervaren mensen. En daarom zei ik ook LATER moeten we elkaar meer gaan helpen bijv. bij die dingen die hier boven genoemd werden.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

estelle schreef: Ik denk dat het dan wel anders was gegaan.
Dat is wat je hier leest ja. Dat wil nog niet zeggen dat het in werkelijkheid zo is als de indruk die je blijkbaar krijgt. Ze traint namelijk op de club waar ik sinds een aantal maanden lid ben, en ze wordt echt niet aan haar lot overgelaten. Nogal een kort-door-de-bocht conclusie van je.

Een verschil met IPO is dat er in de KNPV niet echt sprake is van trainers. Het is wel gebruikelijk dat er begeleiding is van meer ervaren geleiders, en verder is het ook normaal dat eenieder die ergens mee kan helpen, elkaar helpt (zoals ook Inge al zei) Dat geldt voor de beginners net zo goed voor als voor de rest, en voor beginnende honden net zo goed als voor gevorderde. Maar het is niet de bedoeling dat mensen die dit jaar naar de keuring gaan, een hele middag niets trainen omdat ze met andermans puppy bezig zijn. Dus wat er gebeurt is meestal dat er aan het begin een plan gemaakt wordt van wat iedereen wil doen en in welke volgorde we dat gaan doen (of in welke groepjes), en dan wordt er door iedereen afwisselend getraind en kan er bovendien meegekeken worden (daarvan leert een beginner het meeste over de oefeningen,het doel ervan en wat erbij komt kijken, door mee te kijken met anderen, uitleg te krijgen en vragen te stellen).

Gisteren bijvoorbeeld hebben Sonja en ik eerst wat kleine oefeningen op het terrein gedaan, o.a. lopen over onaangename materialen, en daar kreeg ze echt wel tekst en uitleg bij. Daarna heeft hij voor hem vreemde voorwerpen geapporteerd en een beetje gezocht in het bos, nadat de 2 gevorderde honden dat hadden gedaan. Daarna zijn we gaan speuren, een clubgenoot en ik legden voor elkaar een spoor uit terwijl een andere clubgenoot, die zelf geen hond heeft, voor Diego een kort spoortje legde. Later heeft dezelfde clubgenoot haar begeleid bij volgoefeningen terwijl ik bijvoorbeeld binnen aan het sorteren was. En Sonnie heeft zelfs nog even als slachtoffer in het bos gezeten voor Noeska en Jansen :ok: :ok: :ok:

En wat betreft andere begeleiding/adviezen: die krijgt iedereen voldoende, maar er wordt bij ons niets opgelegd en als mensen er niks mee willen doen, houdt het ook op.

En verder heeft Diego keurig in de auto gelegen tussendoor, af en toe met wat kabaal maar niets bijzonders, het is echt geen zielig ding hoor. Hij probeert het zaakje gewoon wat uit (en dat werkt goed :wink: ), kwestie van rust en regelmaat en vooral consequent zijn en dan wordt Sonnie vanzelf ook wat geruster :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
malinois schreef:
oke, maar dat haal ik niet uit haar quote... daar lees ik dat de groentjes het maar met elkaar moeten doen... daar heb je dus weinig aan in mijn ogen aangezien je allemaal van niks weet... maar dergelijke dingen kunnen natuurlijk wel, maar die cruciale punten dat schrijft ze niet
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
Dat is wat je hier leest ja. Dat wil nog niet zeggen dat het in werkelijkheid zo is als de indruk die je blijkbaar krijgt. Ze traint namelijk op de club waar ik sinds een aantal maanden lid ben, en ze wordt echt niet aan haar lot overgelaten. Nogal een kort-door-de-bocht conclusie van je.
ik denk niet dat dit aan Estelle ligt, ik las het ook zo dat komt doordat zij het op deze manier schrijft... :wink:
En wat betreft andere begeleiding/adviezen: die krijgt iedereen voldoende, maar er wordt bij ons niets opgelegd en als mensen er niks mee willen doen, houdt het ook op.
en dan? Ik kan me voorstellen dat ik dan als trainer zou zeggen, prima maar dan doe je ook maar... als je het beter weet... dan ga ik er geen energie meer insteken...
En verder heeft Diego keurig in de auto gelegen tussendoor, af en toe met wat kabaal maar niets bijzonders, het is echt geen zielig ding hoor. Hij probeert het zaakje gewoon wat uit (en dat werkt goed :wink: ), kwestie van rust en regelmaat en vooral consequent zijn en dan wordt Sonnie vanzelf ook wat geruster :mrgreen:
goh ik had ergens al zo'n vermoeden :mrgreen:
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik denk dat het aan je hond ligt of je traint of niet.
ik train alleen niet als de hemel omlaag valt of als het 25-30 graden is.
maar ik heb een halve poolhond. die vindt het heerlijk nu.
heb je een chinese naakthond ligt het anders denk ik.

alleen behendigheid wordt nu even niet gedaan.

en natuurlijk ligt het ook aan het veld. als die met bevroren water ligt dan is het ook even anders.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik train met Kai in elk weertype (gehoorzaamheid). Een paar weken geleden lag er veel sneeuw en ben toen ook gewoon gaan trainen. Op de laatste wedstrijd stonden we in een stortbui regen op het veld, heb ook gewoon doorgedaan. Kai vind regen en sneeuw geweldig, soms ietsje te geweldig om serieus zijn oefeningen te blijven doen :mrgreen: Met zijn kaal achterwerk heeft hij zelfs geen moeite om in een berg sneeuw te gaan zitten om aan de voet te komen. :wink: Kai heeft het wel wat moeilijker met snikheet weer (maar dan ook echt snikheet zoals een paar dagen vorige zomer), dat vind hij toch wel wat minder om wedstrijd te doen. Met training heeft hij daar niet zoveel last van sinds training begint om half 9 's morgens of door de week om 21u 's avonds.

Met de agility met Lotje trainde ik niet als het gevrozen had, training ging wel gewoon door, maar ik zelf ging dan niet trainen. Vond het wat te gevaarlijk om een hond over een bevrozen brug, tafel of wip te laten lopen. Ook de bevrozen grond vond ik te gevaarlijk. Maar Lotje doet nu geen agility meer. :wink:
Ella46
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ella46 »

ik mag hopen dat die sneeuw morgen weg is, anders is mijn trainingsplek weer onbereikbaar :roll:
Afbeelding
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

malinois schreef:
Gos schreef:
ik denk niet dat dit aan Estelle ligt, ik las het ook zo dat komt doordat zij het op deze manier schrijft... :wink:
Dank u.

Ik reageer alleen op de manier waarop Diego hier iets neerzet.
:roll:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

hier wordt met veel sneeuw en vorst niet getraind,
zoals het nu is wel....

waarom met veel vorst en sneeuw niet, kans op blessures bij het springwerk, stelwerk etc...vaak wordt er dan in het weekend op de dag nog wel wat gedaan (appel, revieren, kort bijten) maar in de avonduren niet, dat heeft alleen ook wel met de terreinsituatie (los aggregaat wat steeds mee moet ivm inbraken etc) te maken....zou dat makkelijker zijn dan is het ook makkelijk om ook in de avond uren met slecht weer wat trainingsuurtjes mee te nemen....

voor de kou laten we het in elkgeval niet :mrgreen: de puppen hier zitten met dit weer ook lekker buiten in de sneeuw en vermaken zich prima...zonder het koud te hebben
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gaia »

Wij staan nog met onze knieen in de sneeuw buiten te trainen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn oefeningen aanpas en rekening hou met de kou of gladheid.

Met gladheid laat ik haar zelf de afstand inschatten dat ze springt of ze springt niet.

Met kou (zeg van november tot aan maart/april zo ongeveer) doe ik geen af en blijf oefening omdat ik er dan donder op kan zeggen dat mijn hond met maagkrampen aan de kant de bosjes vol aan het spuiten is. Of ik leg er een schapenwolletje onder. :pffff: Als ze af gaat op de grond is dat vrij rap voor bijvoorbeeld een andere oefening zoals het speuren.

Bij harde regen vind Gaia dus echt niet leuk en dan probeer ik wel nog ze veel mogelijk te doen. Volgwerk sla ik over omdat ze dan niet vrij naast me wil lopen en ik het te zonde vind om dat nou net te vergallen.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb net heerlijk in de sneeuw getraind, en Jamey heeft een eerrste beginnetje gemaakt met verwijzen :mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”