Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wel of niet trainen in dit weer?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

doggyfun
Erelid
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar

wel of niet trainen in dit weer?

Ongelezen bericht door doggyfun »

Hoi,

Ik vroeg me af: wie gaat er nu wel trainen en wie gaat er niet trainen met dit weer?

Ik bedoel dan bij een hondenschool of -vereniging.

Wel er vanuitgaande dat je de mogelijkheid hebt om naar binnen uit te wijken (overdekt trainen en theoriemogelijkheid), en dat het geen disciplines zijn waarbij honden moeten springen, zoals bijv. behendigheid.

De reden dat ik dat vraag: wij trainen zelf met de G&G wel en ook de opvoedcursussen trainen door.
Ik zeg er wel bij: de mensen hoeven niet op elkaar te wachten en kunnen dus samen met hun hond in beweging blijven en zoals ik al zei naar binnen uitwijken. Voor de blijf-oefeningen heb ik tuinstoelkussens neergelegd :pffff:

Gisteren sprak ik toevallig een paar mensen die elders trainen, maar daar gingen de trainingen niet door omdat de eigenaren van de school het te koud vonden voor de honden, terwijl ze ook binnen trainen.

De mensen die er gisteren waren, hadden er allemaal geen moeite mee en ook hun honden niet.
Ze waren er allemaal, terwijl ze makkelijk thuis hadden kunnen blijven, aangezien ze gemiste lessen altijd op een andere dag of tijdstip in mogen halen.
Dus.....wat zouden jullie doen?

Groetjes,
corina
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Tsja,ik zou wel gewoon doorgaan.Waarom niet?
Zeker als je de mogelijkheid hebt om naar binnen uit te wijken lijkt het mij geen probleem.
Ik heb ook weleens op een steenkoud veld gestaan zonder indoormogelijkheid en ik leef nog steeds en de hond ook.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Als het zou kunnen, zeker doortrainen, gewoon omdat ik weet dat Jamey het zo leuk vindt om naar training te gaan. (Ik baal dus ook behoorlijk dat ik geen training heb kunnen vinden die echt bij ons aansluit, waardoor ik komend seizoen weer niets met haar doe)
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou gewoon gaan. Wel aangepast zodat het geen gevaar oplevert voor de hond en de hond niet lang stil hoeft te staan maar trainen doe ik gewoon hoor.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik zou gewoon naar GG les gaan (heb zelf GG in een hal). Maar ik zou Bram met -10 wel een jasje aan doen en geen blijfoefening doen. Ook niet op een kleedje. Ik moet dan zelf namelijk ook stilstaan :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
doggyfun
Erelid
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door doggyfun »

Mickie schreef:Zoalng de oefeningen niet betekeken dat de honden lang stil moeten blijven staan/zitten/liggen, zou ik gewoon doortrainen, ook buiten. Ik neem aan dat de oefeningen gewoon aangepast worden dat er geen gevaar op onderkoeling voor de honden optreedt.
Hoi,
Nee ze kunnen eigenlijk als ze willen gewoon de hele les (45 minuten) in beweging blijven.

De oefeningen woren uiteraard aangepast, door o.a. de tijd voor te blijven te verkorten en er tuinstoelkussens neer te leggen, of door ze binnen te doen.

Er wordt dus inderdaad wel rekening mee gehouden dat ze niet stil hoeven te staan, en dan: als er een hond is die last heeft van de kou, mogen er jasjes/dekjes gebruikt worden.
Vaseline heb ik trouwens ook staan, die mogen ze ook gebruiken als ze dat willen.
Dus eigenlijk van alle gemakken voorzien
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

ik twijfel nog....
Ik train KNPV basis.....

Ik wou beginnen met Diego te laten wennen in de bench in de auto maar om hem nu meteen een hele avond daar in te zetten......
En aan de ketting dan zal er wel wat sneeuw liggen (wel in een stukje bos waar onze club ligt)
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Heb vandaag nog een half uur priveles g&g met Caja gehad in een koude hal.
We hebben actieve en wat rustigere oefeningen afgewisseld en ik heb niet gemerkt dat Caja het koud had.
Een langdurige blijfoefening (Caja moet 3 minuten voor de G&G 2) zou ik niet doen, ook niet op een kleedje.

Verder heb ik inmiddels een jas voor Caja gekocht voor als ze (langdurig) moet wachten bij trainingen.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

tsja...
hangt af van veel dingen. Met onze jongens doe ik ook wel kort oefeningen in de tuin; gehoorzaamheidsdingetje. Ook met dit weer dus bedoel ik.
De trainingen behendigheid gaan (op een buitenveld) niet door; iets met "sneeuw, ijzige kou en dus gladheid op het veld" ;-)

De training Rally-o zal ook niet doorgaan ; is sávonds, terrein slecht bereikbaar over niet gestrooid polderweggetje en terrein naturlijk bevroren met aangelopen sneeuw.

Met Tristan heb ik morgen gehoorzaamheidsles; ik verwacht dat die wel doorgaat en binnen zal zijn ipv buiten....

In beginsel moet het kunnen dat een training doorgaat, maar wel "aangepast" en uiteraard belangrijk "veilig"!

Suzanne
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Oke, in Den Helder is het door haar ligging bij zoveel zeewater in de winter dan wel ietsje warmer dan in de rest van het land (en in de zomer lekker koeler), maar de training wordt toch niet snel afgelast.

Maandag dus gewoon gehoorzaamheid A met Baloo gedaan. Oke, zonder de af en blijf oefening en dus veel volgen, voorkomen, apporteren, kortom: die oefeningen waarbij de hond niet onnodig lang stil blijft staan. Qua tijdsduur werd de les iets ingekort. De les was gewoon buiten.

De behendigheidsles van Qienie gaat niet door, niet vanwege de kou, maar vanwege de harde bevroren grond. Lijkt me ook niet echt bevorderlijk met de sprongen.
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Knpv gaat hier gewoon door, alleen wel even kijken waar je de stel-oefeningen gaat doen, in een pak op een bevroren ondergrond werkt niet zo :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Sonnie1983 schreef:ik twijfel nog....
Ik train KNPV basis.....

Ik wou beginnen met Diego te laten wennen in de bench in de auto maar om hem nu meteen een hele avond daar in te zetten......
hoezo niet? auto is toch beschut?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ja hoor trainen gewoon door...(IPO dus)
ook geen aanpassingen qua liggen, hond doet gewoon de af-oefening aan de kant... zal met een examen/wedstrijd ook moeten dus met trainen ook.

enige aanpassing zal misschien het springen zijn en verkort afstandstellen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

malinois schreef:
Ik train KNPV basis.....

En hij ligt normaal de hele dag buiten :19:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dingo schreef:
malinois schreef:
Ik train KNPV basis.....

zelfs Xena gaat hier mee naar trainen en ligt dus in de autobench en ligt normaal hele dag binnen... en zij traint niet eens geheel meer... beetje voor de fun...
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

zie niet in waarom er niet getraind kan worden.
Uiteraard aangepast. (actieve training)
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Als je overdekt kan trainen waarom niet...ik zou niet op galddigeheid gaan trainen maar verder maakt toch niet uit...zelfs buiten zou best aangepast kunnen..lekker in beweging blijven en niets aan de hand hoor!
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Jachttraining gaat gewoon door met deze temperaturen. Helaas kon ik zelf niet afgelopen zaterdag, maar de les ging wel door. En de behendigheid ging zondagavond ook gewoon door in de manege. Ik zie eigenlijk niet in waarom de lessen niet door zou kunnen gaan. Frisbee en behendigheid buiten zou ik dan weer niet doen op een bevroren veld.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Domie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Domie »

Ik had gisteravond gewoon buiten GG1 training. Wel 1 minuut zitten gedaan. Niet de 3 minuten af. Steeds korte stukjes gevolgd en heel veel aandacht voor de hoogtesprong. Kortom we bleven lekker in beweging. Ik zelf had het daardoor ook nauwelijks echt koud. Paco had wel zijn jas aan. Die kan echt klappertanden van de kou op zulke dagen/avonden
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
Sonnie1983
Zeer actief

malinois schreef:
Ik train KNPV basis.....

Omdat Diego totaal niet gewend is alleen in een bench te verblijven. En wil hem daar niet meteen een hele avond in stoppen. Maar gewoon een beetje opbouwen. Ja noem me gek maar zo ga ik dat doen. De paal daar heeft ie ook aan moeten wennen, in begin vaker even gehaald en de oefeningen echt verspreid over de avond, bijv. volgen 2x doen en dan later nog 2x etc. en na 4x trainen is ie het gewoon en nu ligt ie aan d epaal tot ik hem haal.
Sonnie1983
Zeer actief

malinois schreef:
Dingo schreef:
malinois schreef:
Ik train KNPV basis.....

zelfs Xena gaat hier mee naar trainen en ligt dus in de autobench en ligt normaal hele dag binnen... en zij traint niet eens geheel meer... beetje voor de fun...
Normaal gezien is hij buiten de hele dag maar vanaf 1,5 week voor kerst smiddags binnen om te laten wennen omdat hij nog niet alleen binnen kon blijven. En vanaf 30 december ivm vuurwerk en temperaturen issie binnen gebleven hele dag.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sonnie1983 schreef:
malinois schreef:
Dingo schreef:
malinois schreef: hoezo niet? auto is toch beschut?
Normaal gezien is hij buiten de hele dag maar vanaf 1,5 week voor kerst smiddags binnen om te laten wennen omdat hij nog niet alleen binnen kon blijven. En vanaf 30 december ivm vuurwerk en temperaturen issie binnen gebleven hele dag.
dan kan ie met gemak in de auto blijven qua temperatuur... buiten niet maar dat heb ik in je andere topic al gezegd.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

De dogdance gaat bij mij gewoon door. Ik train binnen en er staat een kachel aan :cheer:.
Sonnie1983
Zeer actief

malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:
malinois schreef:
Dingo schreef: En hij ligt normaal de hele dag buiten :19:
dan kan ie met gemak in de auto blijven qua temperatuur... buiten niet maar dat heb ik in je andere topic al gezegd.
qua temperatuur wel maar hij is niet gewoon om in een bench te verblijven alleen. En dan kunnen mensen zeggen gewoon hup er in doen en hij moet maar wennen maar ik wil dit opbouwen met hem.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sonnie1983 schreef:
malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:
malinois schreef: zelfs Xena gaat hier mee naar trainen en ligt dus in de autobench en ligt normaal hele dag binnen... en zij traint niet eens geheel meer... beetje voor de fun...
qua temperatuur wel maar hij is niet gewoon om in een bench te verblijven alleen. En dan kunnen mensen zeggen gewoon hup er in doen en hij moet maar wennen maar ik wil dit opbouwen met hem.
wat wil je dan hele avond buiten gaan staan met hem? Geef hem es dat beetje rust wat ie nodig heeft... het is je al eerder gezegd met het janken thuis... je bent teveel aan het prutten met hem... geef hem de duidelijkheid die hij nodig heeft.
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:
malinois schreef:
Sonnie1983 schreef: Normaal gezien is hij buiten de hele dag maar vanaf 1,5 week voor kerst smiddags binnen om te laten wennen omdat hij nog niet alleen binnen kon blijven. En vanaf 30 december ivm vuurwerk en temperaturen issie binnen gebleven hele dag.
wat wil je dan hele avond buiten gaan staan met hem? Geef hem es dat beetje rust wat ie nodig heeft... het is je al eerder gezegd met het janken thuis... je bent teveel aan het prutten met hem... geef hem de duidelijkheid die hij nodig heeft.
Dat janken hebben we aangepakt en is opgelost door meer met hem te doen tussen de middag, balletjes gooien etc hem geestelijk moe maken.
dus dat is alweer verleden tijd.

En we hebben besloten niet te gaan trainen omdat Diego aan de diarree is en we elk half uur naar buiten kunnen dus hij krijgt nu alleen rijst/beschuit/gekookte kipfilet. Hopelijk is hij zaterdag wat opgeknapt en kunnen we gaan trainen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sonnie1983 schreef:
malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:
malinois schreef: dan kan ie met gemak in de auto blijven qua temperatuur... buiten niet maar dat heb ik in je andere topic al gezegd.
Dat janken hebben we aangepakt en is opgelost door meer met hem te doen tussen de middag, balletjes gooien etc hem geestelijk moe maken.

En we hebben besloten niet te gaan trainen omdat Diego aan de diarree is en we elk half uur naar buiten kunnen dus hij krijgt nu alleen rijst/beschuit/gekookte kipfilet. Hopelijk is hij zaterdag wat opgeknapt en kunnen we gaan trainen.
oke, dan had ik ook niet getraint maar dat doet nog niks af aan mijn opmerking verder... ik blijf erbij dat je hem geen duidelijkheid geeft... hoe meer je prut hoe meer problemen je krijgt...
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:
malinois schreef:
Sonnie1983 schreef: qua temperatuur wel maar hij is niet gewoon om in een bench te verblijven alleen. En dan kunnen mensen zeggen gewoon hup er in doen en hij moet maar wennen maar ik wil dit opbouwen met hem.

oke, dan had ik ook niet getraint maar dat doet nog niks af aan mijn opmerking verder... ik blijf erbij dat je hem geen duidelijkheid geeft... hoe meer je prut hoe meer problemen je krijgt...
wij hebben er wel zeker aan gewerkt de laatste tijd. Alleen hebben we hem dus naar binnen gehaald met dat koude weer en het vuurwerk, vandaag dat we daar ook 1,5 week voor kerst mee zijn begonnen te oefenen. omdat ik absoluut geen risico wou lopen met vuurwerk en hij dan in de tuin.
Je merkt dat Diego met alles grote stappen vooruit gaat. Zeker nu we sinds half nov bij KNPV trainen. Daar is het toch anders als gehoorzaamheid waar je verschillende rassen hebt. zijn daar mensen bij knpv die herders door en door kennen en daar hebben we ook veel aan.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

ik zou gewoon gaan trainen met dit weer, zeker als het binnen is. Daan en ik doen behendigheid en dat kan nu niet, wij trainen buiten en de bodem is te hard. Met heel koud weer zou ik ook niet snel behendigheid binnen trainen, de spieren koelen dan steeds weer af en dat lijkt me niet goed. Of de training dusdanig aanpassen zodat de honden steeds in beweging blijven en geen exposieve starts maken
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sonnie1983 schreef:wij hebben er wel zeker aan gewerkt de laatste tijd. Alleen hebben we hem dus naar binnen gehaald met dat koude weer en het vuurwerk, vandaag dat we daar ook 1,5 week voor kerst mee zijn begonnen te oefenen. omdat ik absoluut geen risico wou lopen met vuurwerk en hij dan in de tuin.
Je merkt dat Diego met alles grote stappen vooruit gaat. Zeker nu we sinds half nov bij KNPV trainen. Daar is het toch anders als gehoorzaamheid waar je verschillende rassen hebt. zijn daar mensen bij knpv die herders door en door kennen en daar hebben we ook veel aan.
dat zeg ik ook niet :wink:
ik blijf het fout vinden dat je hem binnen hebt gehaald ivm de kou maar nu toch weer gedeeltelijk buiten wilt doen, je hebt een hond met amper weerstand... gewoon binnenhouden nu... met prutten bedoel ik ook met trainen duidelijkheid geven en de rust... en die heeft hij dus in de bench... ook als hij dat niet gewend is... het is al inspannend genoeg dan heeft ie ff rust nodig tussendoor.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”