Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

roedelgedrag

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Addy schreef:
Moos schreef:Ik denk dat in welke mate er beschermd wordt ook erg ligt aan het karakter van de individuele honden (en niet direct, of alleen, aan of ze zich een roedel voelen of niet)
Niet met je eens, als Door in het cluppie van Barf zit dan waakt ze nauwelijks. Als ik Door op de tweede ronde met de muizen meeneem dan is ze wel ineens heel erg waaks en beschermend. Het hangt dan dus van de situatie af.
Als Barf op pad is met de groterds is ze ook veel minder waakzaam dan dat ze met de muizen/kwetsbaardere honden op pad is.
Maar dan zit het toch ergens ook in de hond? :wink:
Saar zou bijvoorbeeld in geen van de door jou genoemde situaties waakzaam zijn, gewoon niet, want dat zit niet in haar.
Maar dat betekent niet dat ze Vera niet ziet als "hoort bij mij", alleen dat beschermende of waakzame zit er gewoon helemaal niet in en kan er dus ook niet uitkomen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:voor mij is het elkaar wel of niet beschermen niet meteen een criterium - de ene hond doet dat gewoon veel sneller dan de andere maar dat verandert verder weinig aan de andere roedelse eigenschappen..
Dat bedoel ik inderdaad ook :wink: Er is nu een aantal keren dat beschermen aangedragen als voorbeeld waarom het een echte roedel is, en dat geloof ik niet zo.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Moos schreef:
Addy schreef:
Moos schreef:Ik denk dat in welke mate er beschermd wordt ook erg ligt aan het karakter van de individuele honden (en niet direct, of alleen, aan of ze zich een roedel voelen of niet)
Niet met je eens, als Door in het cluppie van Barf zit dan waakt ze nauwelijks. Als ik Door op de tweede ronde met de muizen meeneem dan is ze wel ineens heel erg waaks en beschermend. Het hangt dan dus van de situatie af.
Als Barf op pad is met de groterds is ze ook veel minder waakzaam dan dat ze met de muizen/kwetsbaardere honden op pad is.
Maar dan zit het toch ergens ook in de hond? :wink:
Saar zou bijvoorbeeld in geen van de door jou genoemde situaties waakzaam zijn, gewoon niet, want dat zit niet in haar.
Maar dat betekent niet dat ze Vera niet ziet als "hoort bij mij", alleen dat beschermende of waakzame zit er gewoon helemaal niet in en kan er dus ook niet uitkomen.
Klopt, iets wat er echt niet inzit komt er ook niet uit.
Het beschermen is bij mijn honden roedelgebonden en afhankelijk wie met wie op pad is.
Echter als ik een bepaalde combi bij me zou hebben dan zou het beschermen zo uitlopen op een massaal knokpartijtje :mrgreen:
En dan zit er bij die honden weer niet het beschermen in maar wel het rellen :wink:
Moos
Zeer actief

Addy schreef: Klopt, iets wat er echt niet inzit komt er ook niet uit.
Het beschermen is bij mijn honden roedelgebonden en afhankelijk wie met wie op pad is.
Echter als ik een bepaalde combi bij me zou hebben dan zou het beschermen zo uitlopen op een massaal knokpartijtje :mrgreen:
En dan zit er bij die honden weer niet het beschermen in maar wel het rellen :wink:
Oh ja, dat geloof ik direct ook :mrgreen: :wink:
Het ging mij er meer om dat het een beetje leek alsof dat beschermen als criterium gebruikt werd voor 'een echte roedel', en daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Moos schreef:Oh ja, dat geloof ik direct ook :mrgreen: :wink:
Het ging mij er meer om dat het een beetje leek alsof dat beschermen als criterium gebruikt werd voor 'een echte roedel', en daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Nee hoor, toevallig heb ik een roedelleidster die heel beschermend is maar als ik Poppel, Pommetje TError en Tico alleen meeneem dan wordt er niks beschermd maar alleen maar gereld samen en ook dat is dan roedelgedrag :mrgreen:
Overigens niet gewenst dus de dame en twee heren mogen niet samen op pad :smile: :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef:ja, ze gaan wel mee vechten als er eentje in een gevecht betrokken is, maar daar zie ik niet meteen zelfopofferend altruïsme in.
Ik ook niet. En daarbij gebeurt het 'beschermen' juist ook veel bij koppeltjes. Een reu die op Caja gaat rijden, wordt weggejaagd door Bram, om een voorbeeld te noemen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:ja, ze gaan wel mee vechten als er eentje in een gevecht betrokken is, maar daar zie ik niet meteen zelfopofferend altruïsme in.
Ik ook niet. En daarbij gebeurt het 'beschermen' juist ook veel bij koppeltjes. Een reu die op Caja gaat rijden, wordt weggejaagd door Bram, om een voorbeeld te noemen.
En ook veel in gelegenheidsroedels/koppeltjes (beetje zoals Bram en Caja dus ook bedenk ik me nu :mrgreen: ). Ik merk het hier al met verschillende bekenden reuen die allemaal graag met Vera spelen. Die zien we misschien 3 keer in de week een minuut of 10, maar mooi dat die dus een andere reu wel even weg willen patseren/knokken als die ook met Vera wil spelen.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

lieke schreef:Als ik kijk naar mijn vier honden, dan zijn Kyra en Lyndie 8 poten op één buik, maar da's logisch want het is moeder en dochter.
zo logisch is dat niet want moeder en dochter vechten elkaar soms ook de tent uit ;).
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Een andere hond die in de buurt van mijn 3 honden komt, wordt eensgezind opgejaagd en moet gewoon oprotten. :pffff:

2 van de 3 zijn sowieso niet vies van een rel trappen, dus die zullen alles aangrijpen om te klieren. :mrgreen:

Dus, in hoeverre roedelgedrag?...........ik ben eerlijk gezegd na het lezen van dit topic een beetje het spoor bijster. :mrgreen:

Ik weet me nog wel een voorval te herinneren van pak em beet 2 jaar terug dat ik 's avonds alleen thuis was en de honden mij waarschuwden dat er iemand op de hof liep. Het was pikkedonker, dus ik zag niks en begon toch lichtelijk te twijfelen. Nick pakte dit feilloos op, waardoor hij (als de niet-relschopper) grommend op die persoon is afgerend, de andere 2 renden in eerste intstantie nog de verkeerde kant op ook. :roll:
Uiteindelijk was Nick degene die van voren de confrontatie aangaat, waarbij de persoon zeker nog een drie-tal vluchtmogelijkheden heeft, Snuf dreigt van opzij en Terry van achteren.
Ik vond het er zelf tamelijk indrukwekkend uitzien, maar of dit buiten het eigen erf op dezelfde manier zou gebeuren, ik zou het niet weten. :19:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Hutsje schreef:
lieke schreef:Als ik kijk naar mijn vier honden, dan zijn Kyra en Lyndie 8 poten op één buik, maar da's logisch want het is moeder en dochter.
zo logisch is dat niet want moeder en dochter vechten elkaar soms ook de tent uit ;).
Ik ken alleen maar liefdevolle moeder-dochterrelaties :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

lieke schreef:
Hutsje schreef:
en daarom is het logisch? :mrgreen:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
lieke schreef:
Hutsje schreef:
Ja, want moeder regeert en dochter gehoorzaamt. Geen probleem toch? :cheer:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

lieke schreef:
Hutsje schreef:
lieke schreef:
Hutsje schreef: zo logisch is dat niet want moeder en dochter vechten elkaar soms ook de tent uit ;).
ja, tot dochter het niet meer accepteert en ook hogerop wil :cheer:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Zoek stok! schreef:
Ja, dat zie ik bij mijn koppel ook. Billy pikt het niet als er op Silka gereden wordt, maar als ze speelt met een andere reu vindt hij het wel goed. Ook zal hij zich er niet mee bemoeien als Sil mot heeft met een andere hond.
Andersom zie ik wel die bemoeienissen maar Silka is nogal 'hetze-gevoelig'. Die doet mee met alles wat opwindend is. :wink:
Waakt Bill, dan waakt Sil ook. Blaft of gromt Bill, Silka doet mee. Jaagt Bill een opdringerige reu weg, Sil doet het ook. Het zit 'm dus idd meer in de aard van het beestje dan dat je kunt spreken van roedelgedrag.
Laatst gewijzigd door Rami op 12 jan 2009 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Moos schreef:Het ging mij er meer om dat het een beetje leek alsof dat beschermen als criterium gebruikt werd voor 'een echte roedel', en daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Voor mij is het criterium hiërarchie.
Als er hiërarchie in de groep is, is het voor mij een roedel, gelegenheids- of anderszins.

En in een groep, hoe klein ook, is dat er volgens mij eigenlijk altijd.
Alleen zien wij het niet altijd, maar dat ligt aan ons, niet aan het ontbreken van die interactie en hiërarchie. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Moos
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Moos schreef:Het ging mij er meer om dat het een beetje leek alsof dat beschermen als criterium gebruikt werd voor 'een echte roedel', en daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Voor mij is het criterium hiërarchie.
Als er hiërarchie in de groep is, is het voor mij een roedel, gelegenheids- of anderszins.

Alleen zien wij het niet altijd, maar dat ligt aan ons, niet aan het ontbreken van die interactie en hiërarchie. ;)
Dus eigenlijk is dan alles van twee honden of meer een roedel?
Want ook als wij de hierarchie niet zien is die er wel? :wink:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
lieke schreef:
Hutsje schreef:
lieke schreef: Ik ken alleen maar liefdevolle moeder-dochterrelaties :pffff: :mrgreen:
Ach Lyndie wordt in april 5 jaar, dus dat zie ik niet meer gebeuren :mrgreen: .
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

lieke schreef: Ach Lyndie wordt in april 5 jaar, dus dat zie ik niet meer gebeuren :mrgreen: .
dat zal hoogstwaarschijnlijk ook niet maar het zou nog wel kunnen. als moeders door ziekte zwak is oid. ik wil alleen maar aangeven dat het (juist) tussen moeder en dochter spaak kan lopen ;).
Laatst gewijzigd door Hutsje op 12 jan 2009 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

lieke schreef:
Hutsje schreef:
lieke schreef:
Hutsje schreef: en daarom is het logisch? :mrgreen:
Ach Lyndie wordt in april 5 jaar, dus dat zie ik niet meer gebeuren :mrgreen: .
Niet om negatief te doen, maar tot voor kort kon Snuf ook nog met zijn vader, maar nu, hij wordt in mei 6 jaar, "opeens" niet meer. :wink:
Ik zeg dus niet dat het dus ook gaat gebeuren bij jou, maar leeftijd zegt mij dus totaal niets in deze.

*edit: pa is ziek en wordt zwakker, zoals Jessica in haar voorbeeld aangeeft. :wink:
Groetjes Joyce
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nou, jullie maken me wel bang :N: .
Maar nee hoor, Kyra is een heel stabiele, rustige teef waar zenuwachtige Lyndie zich geweldig aan optrekt.
Lyndie is trouwens met de kerst een weekje uit logeren geweest en Kyra en zij hebben elkaar erg gemist. Toen ze elkaar weer zagen, hebben ze elkaar wel een kwartier afgelebberd :wink: .
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

lieke schreef:Nou, jullie maken me wel bang :N: .
Maar nee hoor, Kyra is een heel stabiele, rustige teef waar zenuwachtige Lyndie zich geweldig aan optrekt.
Lyndie is trouwens met de kerst een weekje uit logeren geweest en Kyra en zij hebben elkaar erg gemist. Toen ze elkaar weer zagen, hebben ze elkaar wel een kwartier afgelebberd :wink: .
Ik wil je niet bang maken hoor. :wink:
Ik wil alleen duidelijk maken dat niemand in de toekomst kan kijken en dat behaalde resultaten in het verleden geen garantie zijn voor de toekomst, zal ik maar zeggen.
Groetjes Joyce
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Als ik op vakantie ben met een vriendin met haar 6 honden dan zag je altijd heel overduidelijk dat het twee roedels waren.
Orson en Rio en Micron waren altijd drie handen op een buik toen Tash nog leefde vier en Beau is altijd wat minder belangrijk geweest voor de andere honden maar hoorde er toch wel bij en werd/wordt bijv. altijd nog begroet door de andere honden als ze hem weer zien.

Nu Jan en zijn gaan samenwonen en de honden dus 24/7 bij elkaar zijn zien we daar ook duidelijk verschil in ,Spok en Micron gaan bijv. nu stukken beter dan voorheen en ze regelmatig uit elkaar waren.
Sien en Rio zoeken elkaar echt vaak op en ook de begroetingen tussen hun zijn allerhartelijkst als een van de honden met een ander is meegeweest om uitgelaten te worden.
Rellen doen Spok en Micron graag samen en aangezien Rio daar erg gevoelig voor is met vreemde honden houden we hem daar buiten :mrgreen:
Laatst gewijzigd door tineke op 12 jan 2009 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Joy C schreef:
Ik wil je niet bang maken hoor. :wink:
Ik wil alleen duidelijk maken dat niemand in de toekomst kan kijken en dat behaalde resultaten in het verleden geen garantie zijn voor de toekomst, zal ik maar zeggen.
Heb je helemaal gelijk in :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Moos schreef:
Marjoleine schreef:Als er hiërarchie in de groep is, is het voor mij een roedel, gelegenheids- of anderszins.

Dus eigenlijk is dan alles van twee honden of meer een roedel?
Want ook als wij de hierarchie niet zien is die er wel? :wink:
Ik denk van wel.
Want ik denk dat wij, als we heel goed opletten, pakweg 5% van de communicatie tussen honden zien. Nou, vooruit, 10%. Meer niet.

Mijn honden weten verdomd goed dat ze bij elkaar horen.
Ook al zie ik die interactie lang niet altijd, het is er wel degelijk.
Mijn zintuigen hálen het niet bij de hunne, dat ligt dan toch aan mij?
Dat ik iets niet zie, zegt niet dat het er niet is ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik weet inmiddels ook 99% zeker dat wij geen mot tussen de teven krijgen dus wat dat aangaat hoeft dat ook zeker nooit te gebeuren. Wij hebben het geluk dat de jongste ook de sterkste is. Ze hebben het nu uitgevochten als in gekibbeld. :mrgreen: De oudste is de baas maar vecht niet met de jongste. Dus ze kunnen nooit in gevecht raken want de oudste onderwerpt zich onmiddellijk en doet niks meer als ze ruzie krijgen. Zij vecht domweg niet met geweld. Dus als je weet dat je teven nooit zullen vechten is er niks aan de hand. Als je weet dat de roedelleidster wel terugvecht als haar positie verzwakt is dat anders. Hier regeren ze niet op basis van kracht dus is er niks aan het handje. Ze hebben rangorde op karakter en verschil in levenskennis en zelfvertrouwen. De oudste is stabieler dan de jongste die 10 keer sterker is maar nooit haar rol kan overnemen als stabiele factor. Wil ze dat wel dan krijgt ze die rol zonder enige verwonding van de oudste. Binnen een paar minuten wordt de jongste weer ergens onzeker over en gaat ze vanzelf weer in de ondergeschikte rol omdat de oudste de hele wereld in haar eentje aan kan. Supergoed uitgepakt dus bij ons gelukkig.

Zoals ik jouw verhaal lees is de oudste ook stabieler dan de jongste en kan de jongste dus nooit haar rol overnemen. Ze wordt gedwongen zich op te trekken aan de oudste en dus kan ze niet zonder. :ok:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Ik weet inmiddels ook 99% zeker dat wij geen mot tussen de teven krijgen dus wat dat aangaat hoeft dat ook zeker nooit te gebeuren. Wij hebben het geluk dat de jongste ook de sterkste is. Ze hebben het nu uitgevochten als in gekibbeld. :mrgreen: De oudste is de baas maar vecht niet met de jongste. Dus ze kunnen nooit in gevecht raken want de oudste onderwerpt zich onmiddellijk en doet niks meer als ze ruzie krijgen. Zij vecht domweg niet met geweld. Dus als je weet dat je teven nooit zullen vechten is er niks aan de hand. Als je weet dat de roedelleidster wel terugvecht als haar positie verzwakt is dat anders. Hier regeren ze niet op basis van kracht dus is er niks aan het handje. Ze hebben rangorde op karakter en verschil in levenskennis en zelfvertrouwen. De oudste is stabieler dan de jongste die 10 keer sterker is maar nooit haar rol kan overnemen als stabiele factor. Wil ze dat wel dan krijgt ze die rol zonder enige verwonding van de oudste. Binnen een paar minuten wordt de jongste weer ergens onzeker over en gaat ze vanzelf weer in de ondergeschikte rol omdat de oudste de hele wereld in haar eentje aan kan. Supergoed uitgepakt dus bij ons gelukkig.

Zoals ik jouw verhaal lees is de oudste ook stabieler dan de jongste en kan de jongste dus nooit haar rol overnemen. Ze wordt gedwongen zich op te trekken aan de oudste en dus kan ze niet zonder. :ok:
Jij legt precies uit wat ik bedoel (en niet zo helder kan verwoorden :wink: ). Kyra heeft nog nooit in haar leven gevochten en ik zie het haar in de toekomst ook niet doen (ze wordt 7 in mei).
Het ergste wat ik haar ooit heb zien doen is haar lip optrekken tegen Cody, die dan ook gelijk inbond. Op de een of andere manier heeft zij een heel rustige invloed op de andere honden.
Een blik naar Cody: hij houdt direct op met klieren. Een blik naar Lyndie: zij kalmeert. En als Gina weer eens als een dolle heen en weer rent dan gaat Kyra zodanig naast haar staan dat ze haar aanraakt en dan zie je Gina direct rustig worden.
Kyra is echt een onverstoorbare dame die alleen angstig wordt van vuurwerk maar verder blijft ze altijd rustig.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

MARC_S schreef:Herders beschermen wel degelijk de roedel en hun voordeel is dat ze daarmee hun eigen leven veilig stellen. Ik ben gister bij een fokker van Laekense in Belgie geweest en daar hebben we Eva een soort gedragstest laten doen. Eva laat ons dus echt niet staan als er een enorme reu, Arkan, de broer van Nozem op ons af komt. Zij staat er meteen tanden tonend tussen en Arkan mag niet tegen ons opspringen oid. Loopt hij weg is het goed en maakt ze haar contact. Dus een hond kan mij niet benaderen op een waakse manier als mijn honden loslopen want ze komen meteen terug om mij bij te staan. Onderling ook. Als Eva gepakt wordt door een hond heeft die hond onmiddelijk Dapper en Cleo op zijn rug. Andersom idem. :mrgreen: Dapper heeft 1 keer met een reu gevochten hier en daarin steunden Cleo en Eva niet fysiek. Dapper is de laagste in rang en hij zocht het conflict op. Toen begonnen Eva en Cleo alleen te jutten en te blaffen. Toen Dapper opgezocht werd door een Tjech die hem aanviel stonden Eva en Cleo wel meteen voor die Tjech om er een stop op te zetten.
Dat vind ik wel een mooi voorbeeld van de roedel 'beschermen'.

Jack bemoeit zich vrijwel nooit met Lilo's akkefietjes, hij komt vaak niet eens kijken wat er aan de hand is. Maar de keer dat ze achterna werd gezeten door een hond en echt de paniek in schoot, ging hij grommend achter die hond aan, en hij mot die hond dus nog steeds niet. :roll:

Andersom komt weinig voor omdat Jack bijna nooit mot heeft met andere honden, maar Lilo is wel een keer uitzinnig van woede op een labreu gedoken die alsmaar op Jack wilde rijen terwijl Jack hem keer op keer afsnauwde. Die lab kan ook weinig goed meer doen bij het stel. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik vind het verschil tussen 1 hond en 2 honden het verschil tussen een individu en een roedel. Ik heb nu 4 teven en toch echt een roedel in mijn optiek.
Het is geen roedel zoals wolven dat zijn, maar het zijn dan ook huishonden. Overigens zijn ook wolvenroedels gedeeltelijk los/vast. Dat hangt vaak van het voedselaanbod af. Bij een laag voedselaanbod sluiten verschillende roedels zich bij elkaar aan om samen grotere prooien te kunnen bejagen.

Ook het feit of er wel of niet gepaard mag worden vind ik niets met het begrip roedel te maken te hebben. Als je het dan heel simplistisch ziet zou ik de alphateef zijn, en ik mag toch echt paren als ik daar zin in heb dus dat zou prima in de roedel passen. Het is eigenlijk andersom, mijn teefjes mogen allemaal jongen krijgen. En ze helpen elkaar met verzorgen, de een minder dan de ander maar dat is karakterverschil. Ik vind dat groepsgedrag, en dat noem ik roedelgedrag.

Nu heb ik ook 4 schapendoezen, dat zijn herdertjes en die zijn denk ik ook wat meer roedelgericht dan de gemiddelde terrier. Maar ook als je in het bos een tijdje met iemand meeloopt die ook honden bij zich heeft zie je al een grotere roedel ontstaan. Niet met duidelijk afgebakende rangen en standen, maar wel met een gezamelijk optreden. Samen snuffelen, samen plassen, bij de mijne: samen een hond uitblaffen enz.

Wat mij betreft is het onderscheid tussen een stelletje en een roedel een menselijk onderscheid, een hond telt niet. Volgens mij voelt een hond "ik en de rest" of de rest dan 1,2 of meer honden is vind hij denk ik niet interessant. Ik denk dat het karakter van de roedel afhangt van de karakters van de onderlinge honden. Maar communiceren doen ze volgens mij altijd onderling. Sommige heel oppervlakkig en alleen over heel belangrijke zaken (eten, aandacht van de baas) en anderen de hele dag door over van alles en nog wat (wat heb jij daar?, wat ruik jij, samen spelen enz.)
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

MARC_S schreef:

Zeg nooit nooit :wink: Hier ging het 3 jaar lang perfect tussen Marouck en Nika.
En toch escaleerde het korte tijd.
Samenloop van omstandigheden. Hormoonschommelingen van Marouck, verslechtering van gezondheid van Nika.
Gelukkig heeft de rust zich weer hersteld (mede door de komst van Biène waardoor Maroucks aandacht ergens anders naar verlegd werd) maar ik zal nooit meer roepen dat het niet fout kan gaan. :wink:
Want ook al lijkt het allemaal prima te gaan onderling, er kunnen omstandigheden ontstaan waardoor het alsnog mis gaat.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik zit me trouwens te bedenken, in die kunstmatige roedels van ons kunnen katten volgens mij ook deel van de roedel zijn. Mijn ouwe Tijger was echt onvoorwaardelijk 'roedelleider'. Jack had onder Tijgers heerschappij ook nog niks van dat arrogante zelfverzekerde van nu. Zeker in huis niet, als Tijger zich toevallig zat te wassen in de deuropening ging Jack er echt niet zomaar langs, en in alle communicatie met Tijger was Jack altijd superonderdanig. Pippipoes was zijn maatje, met Timber is hij nog steeds hele dikke vrienden en met Pinda heeft hij weinig, terwijl Lilo en Pinda weer echte speelmaatjes zijn. Maar al met al denk ik dat die katten ook zeker een rol spelen in de 'roedel'.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”