Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veel honden worden gepakt.....

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Ik heb 2 wat kleinere hondjes en heb dus al snel dat ik ze eerst even bij me roep als ik andere honden zie om te kijken hoe dat gaat samen.
Als ik merk dat het andere baasje er eigenlijk geen problemen mee heeft als ze gaan spelen dan laat ik ze.
Maar bij aangelijnde honden roep ik ze zoiezo even bij me en lijn ze aan, en als de honden losloop maak ik even contact met het andere baasje en bepaal dan of ze los kunnen of dat ik ze even bij me roep en verder loop.
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sky »

mijn herder teef kan niet met vreemde honden.
komen ze in een straal van 2 meter grijpt ze ze.
En toch loop ik met haar in een losloop gebied aangezien hier 3 verschillende bossen zijn die alle 3 van oktober tot april losloopgebied zij.
Mijn honden willen namelijk ook wel achter een bal aan en rennen met elkaar, of honden waar het wel mee goed gaat.

Hier in de wijk (en) zijn genoeg grasveldjes hoor maar de gehele dag zijn ze aan het controleren en 60,- bekeuringen aan het uitdelen :evil:
dat gaat dus ook niet door, ik kan dus niet anders naar een losloopgebied mijn hond uittelaten.

Vreemde honden grijpt ze altijd reu, teef, jong, oud.
Toen ze 5 maanden was (toen kreeg ik haar) was ze al zo en toch heb ik haar met veel vreemde honden laten kennis maken (ik heb een uitlaatservice en hondenschool) ze ging dan ook gewoon mee met de uitlaatservice en dat ik altijd goed gegaan ook met vreemde honden die voor het eerst mee gingen.
Kwam er een vreemde hond die niet bij (haar) groep hoorde rende ze er blaffend en happend op af, na een snau van de vreemde hond liep ze weer door en was het goed, maar anstige honden ging ze op jagen.
Dus ging ze alleen nog mee op dagen en tijden dat ik wist geen andere honden tegen te komen.

Gelukkig luisterd ze nu wel een stuk beter (12 maanden) en zelfs als er een hond de bocht om komt zetten die ik niet heb kunnen zien en Ginger er op 4 meter vanaf staat kan ik haar met ee comando terug roepen of laten halt houden en aanlijnen.

De problemen komen eigelijk meer als ik weer naar huis loop (uit het losloopgebied) omdat er nogal veel ouders sterke labradoors mee geven aan kinderen van 7tot 12 jaar.
eergisteren dus ook en nadat ik ze had gezien en dus aan de nadere kant van de weg was gaan lopen (zag het al aankomen) hoorde ik gegil.
Meisje kon de hond niet meer huoden, erd mee gesleurd, en liet daardoor de riem los :N:
Labradoor stormd zonder goede bedoelingen op Ginger af die zich al had omgedraait (kinderen liepen achter me) en net toen hij doorhad dat ze een teef was ipv reu had Ginger hem al bij zijn strot vast.
Gelukkig liet ze wel gelijk los toen ik dat zei maar leuk is anders.

Een paar meter verder en ik hoor 2 kleine hondjes gillen en ja hoor die zelfde lab. had zich weer losgerukt en achter de kleine hondjes aan gegaan :roll: :N:

Als iedereen gewoon rekening met elkaar houd is het leven een stuk makelijker, want net als mensen met wel hele sociale honden willen mensen met minder sociale honden ook een leke wandeling maken met hondjes en van de natuur genieten maar dat schijnt niet te mogen of zo....
herejede
Zeer actief

Ongelezen bericht door herejede »

Boeddy dendert h ook overal op af, maar altijd om te spelen, met de hond of het baasje, maakt hem nie uit

de rest speelt met elkaar, in gebieden waar geen hond komt, dus noooit met vreemden, ze hebben hun eigen roedel
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik denk dat het vaak mis gaat met mensen die hun eigen honden niet goed lezen. Ik ben zelf altijd wel alert. Kiki hou ik sowieso vaak bij me omdat die vaak niet te pruimen is tegenover andere honden, behalve als ze ballen hebben. Vaak is ze overgefocust op mij en duldt geen afleiding dan want dan wordt ze pissig. Nelson is eigenlijk altijd aardig, maar met volle reuen hou ik hem het liefste bij me.
Het gebeurt met regelmaat dat volle reuen grommend om Nel heendraaien en een eigenaar er vrolijk bij staat te kijken. Ik kan dat nooit zo waarderen. :roll:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Zoek stok! schreef:
Rami schreef: Zeker, maar de kans dat je dit soort honden treft in drukke gebieden is net nog even groter. Domweg omdat er meer mensen met honden lopen. Dus ook mensen met honden die aanvallen.
Natuurlijk, maar als je in Utrecht woont, zijn alle gebieden druk in vergelijking met een meer afgelegen gebied :wink: Als ik met elke hondenbaas moet gaan communiceren van tevoren, ben ik de hele wandeling bezig met seinen en babbelen :mrgreen:

Als iemand mij even een seintje geeft of de hond aanlijnt, ben ik de eerste om Bram bij me te houden. Gebeurt dat niet, dan laat ik het aan Bram over. Ik kan wel bezig blijven. En nogmaals: bij contact is er nog nooit iets vervelends gebeurd. We passeren elkaar, honden snuffelen even (of niet), baasjes geven elkaar een knikje en we vervolgen onze weg.

Bram heeft ontelbare ontmoetingen gehad met honden en dat is dus nog nooit geescaleerd. Je kunt ook problemen maken waar ze gewoonweg niet zijn.
Zo gaat het bij mij dus ook :ok:

Tot op heden nog nooit noemenswaardige problemen gehad :19: Uiteraard houd ik allebei de honden strak in de gaten en als er een andere hond rondloopt maak ik even snel oogcontact met het baasje en let goed op de andere hond. Over het algemeen laat ik ze niet allebei tegelijk op een andere hond afgaan maar ook daarin is het helemaal situatie en hond afhankelijk. Voor elk moment, elke situatie en elke hond maak ik onbewust een afweging hoe ik ermee omga. En over het algemeen is het zo dat mijn honden inderdaad op andere loslopende honden mogen aflopen.
Als iemand echt 1 op 1 bezig is met zijn hond d.m.v. een balletje bijvoorbeeld en diegene maakt 0,0 contact met andere mensen en je voelt ook gewoon aan dat diegene niet op contact zit te wachten en die andere hond laat ook merken geen interesse te hebben dan hebben mijn honden ook echt geen interesse in die hond. Geen potentieel speelmateriaal voor Fien :pffff:

het is voor mij niet allemaal zo zwart/wit als hier wordt aangegeven. In (drukke) losloopgebieden ben je uiteraard met je eigen honden bezig en de omgeving en onbewust pik je echt wel dingen op van andere mensen en daar anticipeer ik dan ook op.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Tja... ik zie het zo...

Losloopgebied? Alleen gaan lopen als
A) Jou hond sociaal vaardig is met andere honden, kinderen en mensen.
Tuurlijk is een hond een dier en kan er wel eens geruzied worden, maar de kans op letsel bij een ruzie is fors minder met een vriendelijk, sociaal dier.
B) Jou hond los kan lopen (ofwel; redelijk luistert)

Zoniet... ga er dan gewoon niet heen. Want dan ben je OF een stoorzender voor anderen, OF je hebt er zelf last van....

Wat betreft sociale vaardigheden; Je moet je hond wel KENNEN. Van Rhodi weet ik dat hij braaf en vriendelijk is, tenzij een vreemde hond écht ruzie loopt te zoeken. Het maakt niet uit of één van de twee aan de lijn is of dat beide loslopen voor hem. *Rhodi loopt alleen niet meer los, en ik zou sowieso ALTIJD mijn hond aanlijnen als de ander ook aangelijnt is; kwestie van fatsoen...*

Van Branco weet ik dat het een dominante jongen is die de ene hond open en sociaal begroet, en de ander direct uitdaagt en er dan vervelend tegen doet; blaffen, erop willen springen en zelfs soms willen happen. Reu of teef maakt daarin niets uit.

Branco is een schat verder, maar niet echt een geschikte kandidaat voor een losloopgebied omdat ik zijn sociale vaardigheden naar andere honden niet goed genoeg vind.
Rhodi is fantastisch met vreemde honden, maar heeft moeite met onbekende mensen. Ik ga dus NIET naar losloopgebieden. Als ik erdoor zou moeten, houd ik hen gewoon aan de lijn; Rhodi maakt dat sowieso niet uit, en Branco kan ik dan terughouden.

Jij bent de baas, jij moet je hond kennen, jij moet voorkomen dat je hond overlast veroorzaakt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nakisha schreef:Tja... ik zie het zo...

Tuurlijk is een hond een dier en kan er wel eens geruzied worden, maar de kans op letsel bij een ruzie is fors minder met een vriendelijk, sociaal dier.

.
is dit OF of EN in jouw ogen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Het is trouwens ook leuk gezegd van "hou je hond bij je als de andere hond netjes bij de baas loopt of geen contact zoekt", maar de helft van de keren dat ik dat doe zijn mensen beledigd. Kortom, je kan het toch niet snel goed doen :19:

Met name als het een ras is waarvan mensen snel denken dat 'men bang is', en ik roep Vera terug omdat die hond pal naast de baas hobbelt, en hou haar en Saar bij me (of nog leuker, til Saar op in het geval van Duitse/Mechelse Herders omdat ze zelf te angstig reageert), dan krijg ik met regelmaat opmerkingen als "nou, hij/zij doet niks hoor :pffff: "

Dan denk je rekening te houden met je medemens, zien zij het weer precies andersom :19: :mrgreen:
Afbeelding
Burnie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Burnie »

Moos schreef:Het is trouwens ook leuk gezegd van "hou je hond bij je als de andere hond netjes bij de baas loopt of geen contact zoekt", maar de helft van de keren dat ik dat doe zijn mensen beledigd. Kortom, je kan het toch niet snel goed doen :19:

Met name als het een ras is waarvan mensen snel denken dat 'men bang is', en ik roep Vera terug omdat die hond pal naast de baas hobbelt, en hou haar en Saar bij me (of nog leuker, til Saar op in het geval van Duitse/Mechelse Herders omdat ze zelf te angstig reageert), dan krijg ik met regelmaat opmerkingen als "nou, hij/zij doet niks hoor :pffff: "

Dan denk je rekening te houden met je medemens, zien zij het weer precies andersom :19: :mrgreen:
Ach, dat ken ik. Hou ik m'n hond bij me, dan is-ie zielig. Laat ik hem op de andere hond afgaan, ben ik roekeloos en onverschillig :denken:
Jij kent je hond het beste en weet wat hij/zij wel of niet aankan qua andere honden. Wat andere mensen daarvan menen te moeten zeggen, zal je je reet roesten toch?
Moos
Zeer actief

Burnie schreef:
Moos schreef:Het is trouwens ook leuk gezegd van "hou je hond bij je als de andere hond netjes bij de baas loopt of geen contact zoekt", maar de helft van de keren dat ik dat doe zijn mensen beledigd. Kortom, je kan het toch niet snel goed doen :19:

Ach, dat ken ik. Hou ik m'n hond bij me, dan is-ie zielig. Laat ik hem op de andere hond afgaan, ben ik roekeloos en onverschillig :denken:
Jij kent je hond het beste en weet wat hij/zij wel of niet aankan qua andere honden. Wat andere mensen daarvan menen te moeten zeggen, zal je je reet roesten toch?
Ik ben daar nu ook makkelijker in dan vroeger; dan ging ik me uitgebreid verontschuldigen enzo :roll: :mrgreen:
Nu laat ik Vera dan gewoon gaan (tenzij ik zelf dus denk dat die hond wel onbetrouwbaar is met andere honden, maar als Vera er zelf heen wil is dat nog nooit zo geweest), en zeg over Saar "zij rent anders weg", en loop weer verder.

Maar het is dus zeker niet zo dat het je steeds zo in dank af wordt genomen als je je honden bij je houdt :wink:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Tja ik roep haar ook altijd bij mij als er andere honden aankomen, behalve als ik al zie dat ze er in een grote boog omheen loopt. Ik wil er gewoon met mijn neus bovenop staan als er een andere hond bij haar komt zodat ik kan ingrijpen indien nodig. Ik geloof niet meer in sprookjes dat alleen sociale honden los lopen :wink: Daarnaast liep er gister zo een lieve sociale hond met een noodvaart recht tegen haar ED poot aan. Erg leuk, zo een enthousiaste en sociale hond waar geen appèl op staat. De eigenaar zei ook nog liefjes; och jee schrikt ze ervan. Waardoor ik schaapachtig lachend zei dat ze eerder pijn heeft door zo een knal op haar verrotte gewricht. :roll:
sky
Zeer actief

Nakisha schreef:Tja... ik zie het zo...

Zoniet... ga er dan gewoon niet heen. Want dan ben je OF een stoorzender voor anderen, OF je hebt er zelf last van....
Leuk neergezet maar:
A dat zou betekenen dat mijn hond nooit verder kwam al een aangelijde ronde door het winkelcentrum en noooooit in een bos laat staan achter een bal, en dan vindt ik het wel zijn van mijn hond toch echt belanrijker dan de hond die evt. gebeten word omdat de baas ervan niet de moeite wil doen na min. 3x gewaarschuwd te zijn, zijn hond biuj zich te houden.

B Ik vertik het om mijn wel sociale hond apart uittelaten zodat zei wel kan spelen met andere honden wat ze graag doet.
Daar zie ik het nut niet van in en ik heb niet de tijd om 8 wandelingen van een uur te maken per dag ipv 4.

Daarbij MOET je niet je hond loslaten in een loslop gebied maar MAG het MITS de hond goed onder appèl staat.

Vaak word alles maar afgeschoven op de bazen met de asociale honden, terwijl deze zich vaak als enigste aan de regels in een losloop gebied houden (degene die ik ken dan).
zoals het bij je houden van je hond, respect voor andere wandelaars en het onder appel hebben van een loslopende hond.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Het ligt een beetje aan het gebeid waar ik loop.
Als ik op zondagmiddag met mooi weer in Groenendaal loop is het onmogelijk om andere honden te ontwijken ,daar struikel je dan zowat over :mrgreen: :mrgreen:
Overigens liep ik daar nooit met Orson op zo'n dag en tijd :wink:

Rio laat ik afhankelijk van de tegenpartij contact maken of niet en los verloopt dat eigenlijk altijd uitstekend.
Laatst kwam hij nog met Jan een patserende cane corso tegen en ook daar wordt hij niet warm of koud van.
De hond die hem laatst greep kwam trouwens achter hem aan en werd wel teruggeroepen door zijn baas maar gaf daar geen gehoor aan.
Zo'n hond kun je niet los laten lopen op een tijd daar er andere mensen ook lopen daar ga je maar lekker mee op een tijd lopen dat je niets tegen komt of je houd hem aangelijnd.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Martijn schreef:
Wolvin schreef:
Ik zit met een super sociale hond hier die erg ongelukkig zou worden als ik hem isoleer van het contact met andere soortgenootjes.
Dat los je toch niet op met vluchtige contactjes met vreemde honden.
Als je dagelijks op ongeveer dezelfde tijden in een losloopgebied loopt, leer je steeds meer honden kennen en zijn het geen vluchtige contactjes meer met vreemde honden, maar gewoon lekker spelen met hondevriendjes.

Maar als je een lekker sociale hond hebt zie ik ook niks mis aan eenmalige contacten. Als ze lekker een kwartiertje samen aan het dollen zijn, prima toch? Voor de honden is het leuk en leerzaam, en als baas kom je op die manier ook exact te weten met welk type honden je eigen hond het liefst omgaat, met welke types het iets minder gaat omdat die bijvoorbeeld ruwer/minder ruw spelen, en je krijgt een beter beeld van je eigen hond omdat je hem met allerlei verschillende honden ziet communiceren.

Twee honden is leuker dan 1 hond, maar als je een tweede hond overweegt is het bepaald handig als je precies weet waar de voorkeuren van je eerste liggen. En dat kan alleen maar door heel veel interactie met andere honden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Nakisha
moderator

EN. En dan bedoel ik natuurlijk niet dat je jonge hond, die nog niet zo goed heeft leren luisteren, er niet los mag... ;) Maar honden die tegen elke voorbijganger opspringen, kinderen ondersteboven gooien, enz... dat gaat wat ver.
Leuk neergezet maar:
A dat zou betekenen dat mijn hond nooit verder kwam al een aangelijde ronde door het winkelcentrum en noooooit in een bos laat staan achter een bal, en dan vindt ik het wel zijn van mijn hond toch echt belanrijker dan de hond die evt. gebeten word omdat de baas ervan niet de moeite wil doen na min. 3x gewaarschuwd te zijn, zijn hond biuj zich te houden.

Ik weet niet precies hoe het zit met jou hond, maar kennelijk bijt ze vreemde honden. Als mijn jonge, onbesuisde hond op jou hond afgaat en gebeten word, en ik kom erachter dat jou hond dat vaker doet, doe ik aangifte... Want sorry, het is JOU hond die bijt.
Ik begrijp je punt wel, maar JOU hond is de bijter... daar is geen excuus voor.
B Ik vertik het om mijn wel sociale hond apart uittelaten zodat zei wel kan spelen met andere honden wat ze graag doet.
Daar zie ik het nut niet van in en ik heb niet de tijd om 8 wandelingen van een uur te maken per dag ipv 4.
Onaardig gezegd is dat JOU probleem, niet die van een ander. Jij hebt twee honden gekozen, jij moet je verantwoording nemen. Het is niet anders. Andere honden mogen niet het slachtoffer worden van het feit dat jij geen zin en tijd hebt om extra te wandelen...
Daarbij MOET je niet je hond loslaten in een loslop gebied maar MAG het MITS de hond goed onder appèl staat.
Klopt; zoals ik al zei, houd ik mijn honden vast in losloopgebied. En een bijtende hond hoort ook vast.
Vaak word alles maar afgeschoven op de bazen met de asociale honden, terwijl deze zich vaak als enigste aan de regels in een losloop gebied houden (degene die ik ken dan).
zoals het bij je houden van je hond, respect voor andere wandelaars en het onder appel hebben van een loslopende hond.
Correct. Maar heb jij je hond onder appel als ze een andere hond bijt die komt buurten?
Niet helemaal...
Het is een losloopgebied; jij laat je hond los, een ander mag dat ook. En als jou hond de mijne bijt omdat hij iets te dichtbij komt, ben jij juridisch aansprakelijk voor de schade...

Ik begrijp je probleem heel goed, ik heb zelf een probleemhond. Maar de mijne blijft aan de lijn.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nakisha schreef:
EN.
tja dan zou ik geen enkele hond meer los kunnen laten en dat doe ik dus wel...
ik heb geen supersociale honden nodig om ze los te mogen laten... ik hou ze netjes bij me, niemand die er last van heeft, negeren een hond zolang die niet bij hem komt.... dan mag de andere partij ook wat doen, zn hond onder controle houden...
Dat is nl wat ik moet doen, dus anderen ook :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hanneke2
Zeer actief

Re: Veel honden worden gepakt.....

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef: Raar verhaal en zeker geen vinger of iets dergelijks maar meer een mening naar aanleiding van al die bijtincidenten en dat gewijs naar andere honden en hun bazen. Het is toch je eigen hond die interactie zoekt met een soortgenoot die dat niet wil? :19: Je kan hem toch gewoon wegroepen of aanlijnen? Of je neemt zoals ik met Cleo het risico. Ze moet rennen en soms rent ze naar een hond. Dan is het pech als die haar stom vind en dan is dat mijn probleem want mijn hond rent naar de andere hond.
Als Bram interactie heeft met een hond, zijn daar nog nooit gaten uit voort gekomen. Potdorie Marc, hij wordt gegrepen terwijl hij in de bosjes staat te snuffelen, twee honden komen aanrennen en baf erop. En de vorige keer werd hij zelfs zo letterlijk van achteren gegrepen dat hij een bijtwond bij z'n anus had. Caja hetzelfde verhaal. Die liep langs de Mechelaar en de Mechelaar duikt van achteren op haar.

Ik snap dus werkelijk niks van je verhaal dat de incidenten op het forum nu iets te maken hebben met je honden contact laten hebben met andere honden :19:
Dat was exact mijn punt in mijn eerste bericht in dit topic. Ondanks alle theorieën dat een hond die aangevallen wordt toch wel bepaalde 'signalen' moet hebben afgegeven, en dat 'uit het niets en zonder aanleiding aanvallen' niet zou bestaan, gebeurt het om de haverklap dat de hond waar de gaten in worden gebeten de aanvallende hond niet of amper aan zag komen.

En honden die dat doen, die zonder enige provocatie gaten bijten in andere honden, die horen niet los in een losloopgebied.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Nakisha
moderator

ik heb geen supersociale honden nodig om ze los te mogen laten... ik hou ze netjes bij me, niemand die er last van heeft, negeren een hond zolang die niet bij hem komt.... dan mag de andere partij ook wat doen, zn hond onder controle houden...
Dat is nl wat ik moet doen, dus anderen ook ok
Hoezo? Hij is toch sociaal genoeg om geen last te bezorgen, zeg je? Hij luistert toch goed genoeg naar je om te voorkomen dat anderen er last van hebben?
Nou, dan gedragen je honden zich toch sociaal..? Ze bezorgen immers geen overlast?

Sociaal zijn is niet hetzelfde als alle hondjes en mensen aardig vinden... Sociaal zijn kan ook volledig negeren betekenen, of een hond die onder dusdanig appel staat dat hij in elk geval geen overlast veroorzaakt, al zou 'ie het willen...

Volgens mij is er dan niets mis...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nakisha schreef:
Dat is nl wat ik moet doen, dus anderen ook ok
Hoezo? Hij is toch sociaal genoeg om geen last te bezorgen, zeg je? Hij luistert toch goed genoeg naar je om te voorkomen dat anderen er last van hebben?
Nou, dan gedragen je honden zich toch sociaal..? Ze bezorgen immers geen overlast?

Sociaal zijn is niet hetzelfde als alle hondjes en mensen aardig vinden... Sociaal zijn kan ook volledig negeren betekenen, of een hond die onder dusdanig appel staat dat hij in elk geval geen overlast veroorzaakt, al zou 'ie het willen...

Volgens mij is er dan niets mis...
oke dan had ik dat verkeerd begrepen....
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Leuk om alle reacties te lezen. Ik zelf kijk heel erg naar de situatie, elke keer opnieuw. Als er gepatsert wordt (van welke kant dan ook) roep ik Luka bij me en lopen we verder, maar meestal is het effe snuffelen en weer doorlopen. Met sommige honden is er een klik en als deze dan ook nog van hetzelfde formaat zijn en de eigenaar is het ermee eens dan spelen de honden even met elkaar. Vind ik heel erg leuk om te zien, honden hebben er ook lol in.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

sky schreef: Vreemde honden grijpt ze altijd reu, teef, jong, oud.

...

Gelukkig luisterd ze nu wel een stuk beter (12 maanden) en zelfs als er een hond de bocht om komt zetten die ik niet heb kunnen zien en Ginger er op 4 meter vanaf staat kan ik haar met ee comando terug roepen of laten halt houden en aanlijnen.
Wat ik me nu afvraag he. Hoe vaak heeft ze de kans gekregen om andere honden te grijpen? Je weet heel goed dat ze alles grijpt en daarna schrijf je dat ze nu gelukkig een stuk beter luistert. Je schrijft ook dat ze alles binnen twee meter grijpt en daarna weer dat ze er op af rent.

Ik heb een DH in de buurt die alles grijpt. Baasjes laten de hond gewoon los lopen en op andere honden af rennen. De eigenaar van de andere hond moet zich er maar mee redden. Ik heb m'n uitlaattijden aangepast op deze mensen. Dat is dus de praktijk. Omdat jij vindt dat jij het recht hebt je hond los te laten in een losloopgebied, moeten anderen op eieren lopen zodat hun hond niet gegrepen wordt. Er loopt ook een Mechel die alles grijpt. Die staat 100% onder appel en de eigenaar is heel alert. Ze wordt direct teruggroepen als er andere honden aankomen (en ze luistert dus ook) en aangelijnd. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Maar zoals jij jouw situatie beschrijft, heb ik het idee dat er nog wel eens iets tussendoor glipt.....
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ik hou er ook niet van als honden ongevraagd op ons af komen denderen.
Mijn honden mogen het ook niet. Kimba wil best graag contact met andere honden, dat mag ze ook prima maar wel nadat ik zeker weet dat de andere baas het goed vindt en de andere hond dat ook wel wil. Tot die tijd blijft ze gewoon bij me.

Kijk ik heb natuurlijk zelf een hond agressieve hond dus ik zit niet te wachten op losgeslagen labradors e.d.
Gelukkig gebeurd mij dat ook zelden hier, en een hond die toch op ons afkomt bedenkt zich vaak op een paar meter afstand wel dat het wellicht niet zo verstandig is. Hera kan heeeeeeeel gemeen kijken. :N: :wink:

Overigens kom ik dus ook niet in drukke losloopgebieden.
Moos
Zeer actief

estelle schreef:ik hou er ook niet van als honden ongevraagd op ons af komen denderen.
Mijn honden mogen het ook niet. Kimba wil best graag contact met andere honden, dat mag ze ook prima maar wel nadat ik zeker weet dat de andere baas het goed vindt en de andere hond dat ook wel wil. Tot die tijd blijft ze gewoon bij me.
Maar het is toch heel vaak gewoon zo dat de andere baas/hond er geen moeite mee heeft? Tenminste, ik zit heel diep na te denken, maar ik kan me dus niet eens herinneren dat er ooit aan mij gevraagd is of ik mijn honden even bij me kan roepen. Ik doe het dus uit mezelf al wel soms :mrgreen: , maar het is zeker niet elke losloopwandeling dat ik een situatie tegenkom waarin ik denk dat ik de mijne bij me moet gaan houden. Ik heb ook nog nooit een boze baas gehad over mijn honden, nooit. Wellicht daarom denk ik dus ook dat ik het zo beroerd nog niet doe terwijl mijn honden dus wel gewoon op andere honden af mogen als ze willen :wink:
Ik kom voor het overgrote deel mensen tegen met hun loslopende hond die een beetje rond aan het snuffelen en rennen of hobbelen is. Mijn honden doen dat ook, en dan stuiten ze dus ergens halverwege op elkaar en wordt er gesnuffeld en door Vera dan daarna soms gespeeld.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moos schreef: Ik kom voor het overgrote deel mensen tegen met hun loslopende hond die een beetje rond aan het snuffelen en rennen of hobbelen is.
Ik ook. Zo nu en dan een fixerende hond of een hond die heel hard komt aanrennen. Maar over het algemeen zoals jij het beschrijft.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
estelle

Moos schreef:
estelle schreef:ik hou er ook niet van als honden ongevraagd op ons af komen denderen.
Maar het is toch heel vaak gewoon zo dat de andere baas/hond er geen moeite mee heeft? Tenminste, ik zit heel diep na te denken, maar ik kan me dus niet eens herinneren dat er ooit aan mij gevraagd is of ik mijn honden even bij me kan roepen. Ik doe het dus uit mezelf al wel soms :mrgreen: , maar het is zeker niet elke losloopwandeling dat ik een situatie tegenkom waarin ik denk dat ik de mijne bij me moet gaan houden. Ik heb ook nog nooit een boze baas gehad over mijn honden, nooit. Wellicht daarom denk ik dus ook dat ik het zo beroerd nog niet doe terwijl mijn honden dus wel gewoon op andere honden af mogen als ze willen :wink:
Ik kom voor het overgrote deel mensen tegen met hun loslopende hond die een beetje rond aan het snuffelen en rennen of hobbelen is. Mijn honden doen dat ook, en dan stuiten ze dus ergens halverwege op elkaar en wordt er gesnuffeld en door Vera dan daarna soms gespeeld.
Maar ik loop niet in dat soort losloopgebieden. :wink:
Daarbij kom ik aanzetten met Hera en Woopy er ook bij. Veel mensen lijnen dan direct hun hond aan (vind ik ook super) en zijn dan ook erg voorzichtig als Kimba wil naderen. Vaak is het ook 'gaat dat wel goed?'.
Begrijpelijk want ik maak altijd op grote afstand al duidelijk dat Hera niet leuk zal gaan reageren.

Voor veel mensen is Kimba dan ook direct niet betrouwbaar. :wink:

Als ik in zo'n gebied als dat van jullie zou wandelen met Kimba dan zou ze ook meer haar gang mogen gaan hoor, ik ga er toch wel vanuit dat daar mensen lopen met sociale honden. Maar mocht ik iemand zien met aangelijnde hond dan mag ze er ook niet heen uiteraard.
Moos
Zeer actief

estelle schreef:
Daarbij kom ik aanzetten met Hera en Woopy er ook bij. Veel mensen lijnen dan direct hun hond aan (vind ik ook super) en zijn dan ook erg voorzichtig als Kimba wil naderen. Vaak is het ook 'gaat dat wel goed?'.
Begrijpelijk want ik maak altijd op grote afstand al duidelijk dat Hera niet leuk zal gaan reageren.

Als ik in zo'n gebied als dat van jullie zou wandelen met Kimba dan zou ze ook meer haar gang mogen gaan hoor, ik ga er toch wel vanuit dat daar mensen lopen met sociale honden. Maar mocht ik iemand zien met aangelijnde hond dan mag ze er ook niet heen uiteraard.
Ik ken hier eigenlijk geen ander soort gebieden dan "loslopende honden hobbelen wat rond en 9 van de 10 keer is even buurten prima" :wink: Ook als ik op een uur wandelen maar 1 of 2 andere honden tegenkom wordt er zelden verwacht dat ik mijn honden bij me ga houden (als de andere hond aangelijnd is of duidelijk moet volgen doe ik het uiteraard wel :wink: ).
Hoe gaat dat dan in het gebied waar jij loopt? :wink:
Afbeelding
estelle

Moos schreef:
estelle schreef:

Ik ken hier eigenlijk geen ander soort gebieden dan "loslopende honden hobbelen wat rond en 9 van de 10 keer is even buurten prima" :wink: Ook als ik op een uur wandelen maar 1 of 2 andere honden tegenkom wordt er zelden verwacht dat ik mijn honden bij me ga houden (als de andere hond aangelijnd is of duidelijk moet volgen doe ik het uiteraard wel :wink: ).
Hoe gaat dat dan in het gebied waar jij loopt? :wink:
Ik loop hier dus in gebiedjes vlakbij mijn huis.
Ik weet het ook niet hoor maar als mensen mij zien gaan hun honden aan de lijn of ze houden de hond gewoon even bij zich.
Diezelfde honden zie ik ook wel gewoo nspelen hoor met andere buurhonden maar mensen kennen mij natuurlijk ondertussen ook wel en hoe mijn honden zijn.
Moos
Zeer actief

estelle schreef:
Ik weet het ook niet hoor maar als mensen mij zien gaan hun honden aan de lijn of ze houden de hond gewoon even bij zich.
Diezelfde honden zie ik ook wel gewoo nspelen hoor met andere buurhonden maar mensen kennen mij natuurlijk ondertussen ook wel en hoe mijn honden zijn.
Ja, dat scheelt ook wel veel vaak, of je loopt op plekken waar je veel bekende honden tegenkomt :wink:
Afbeelding
estelle

Moos schreef:
estelle schreef:
Ja, dat scheelt ook wel veel vaak, of je loopt op plekken waar je veel bekende honden tegenkomt :wink:
ja maar dan eigenlijk nog.
Ik loop hier ook regelmatig in het grote park van een paar hectares groot. Ik kom daar dan ook regelmatig mensen tegen die ik niet ken maar die toch ook allemaal keurig hun hond bij zich houden.

Toevallig een paar weekjes terug dat er een jonge mechel teef op ons af kwam denderen terwijl ik toch duidelijk liet merken geen vriendelijke honden te hebben.
Uiteindelijk riep ze de hond terug toen die op een paar meter afstand van mij stond en Hera even compleet uit haar dak ging.
Vervolgens vraagt dat mens (wijzend naar Kimba) 'misschien moet je die aan de lijn houden als ze zo agressief is'. :denken:
Waarop ik zei dat Kimba niet agressief was maar wel de herder die ik aan de lijn had.
Nou ik kreeg een hele preek dat ik toch nooit mijn 3 honden onder controle kon houden als het mis zou gaan en dat ze het belachelijk vond dat ik daar liep.
Dat ik ondertussen prima mijn honden onder controle had terwijl zij met pijn en moeite die mechel bij zich kreeg 'Kijk koekje! kom eens, kijkkk lekker koekje!!' deed er natuurlijk niet toe.
Ik was best boos want als er 1 zijn verantwoording neemt wbt zijn hond dan ben ik het wel. :wink:
sky
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
sky schreef: Vreemde honden grijpt ze altijd reu, teef, jong, oud.

...

Wat ik me nu afvraag he. Hoe vaak heeft ze de kans gekregen om andere honden te grijpen? Je weet heel goed dat ze alles grijpt en daarna schrijf je dat ze nu gelukkig een stuk beter luistert. Je schrijft ook dat ze alles binnen twee meter grijpt en daarna weer dat ze er op af rent.

Ik heb een DH in de buurt die alles grijpt. Baasjes laten de hond gewoon los lopen en op andere honden af rennen. De eigenaar van de andere hond moet zich er maar mee redden. Ik heb m'n uitlaattijden aangepast op deze mensen. Dat is dus de praktijk. Omdat jij vindt dat jij het recht hebt je hond los te laten in een losloopgebied, moeten anderen op eieren lopen zodat hun hond niet gegrepen wordt. Er loopt ook een Mechel die alles grijpt. Die staat 100% onder appel en de eigenaar is heel alert. Ze wordt direct teruggroepen als er andere honden aankomen (en ze luistert dus ook) en aangelijnd. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Maar zoals jij jouw situatie beschrijft, heb ik het idee dat er nog wel eens iets tussendoor glipt.....
Toen ik haar met 5 maanden kreeg heeft ze een paar keer los gelopen met andere honden maar omdat ze iedere keer er blaffend (angst) op af stoof als er een vreemde/nieuwe hond in de verte aan kwam lopen, ging ze vast.
Vechten heeft ze nu 2x gedaan een keer met de hond van de buurman (loop ik iedere avond mee) en een keer met een labradoor die op haar afrende toen ze vast zad en we in de wijk liepen.
In het losloop gebied hier loop ik in iedergeval op tijden waneer er bijna niemand loopt.

Daarnaast ben ik eerder bang dat ze de baas wat aandoet dan de hond hoor al zou ik haar los hebben lopen constand, met loslopen heeft ze de keren dat ze een andere hond tegen kwam die dus om een hoek vandaan kwam en de baas nergens te bekenen was, hapte ze ernaar (in de lucht) als deze aan haar snuffelde en liep daarna weer door, ook toen de hond maar bleef opdringen gaat het nooit verder dan happen.
Pas als de andere hond echt dominant gaat doen gaat ze ook het gevecht aan.
Maar zodra ik een andere hond zie lopen, loop ik een ander pad in of gat ze vast met een waarschuw naar het baasje van de hond.
Op honden afrennen doet ze niet meer sins ze 7 maanden is (tot die tijd met een langelijn laten lopen).

op hele drukken plaatsten zoals 2 hondenstrantjes hier kom ik zoiezo niet ook niet met mijn border collie die wel heeeel sociaal is.
Er zijn helaas zad mensen die gewoon niets doen als een andere hond door hun hond word gepakt.

Verder kan ik ook gewoon met mensen praten hoor in het bos ze zal de hond dan negeren, al hou ik haar dan wel aangelijnd, en sta ik langer dan 5min. met iemand te praten kan die vreemde hond lles bij haar doen zelfs op haar rug springen en ze zal hooguit grommen.
Het is bij haar echt alleen de eerste minuten van een kennis making.

Is de hond bang dan gaat ze jagen, is de hond speels,druk opdringerig doet ze niets, is de hond dominant zal ze pas wat doen als de andere het uitlokt.
Maar de eerst mituten grijpt ze iedere hond die in haar buurd komt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”