Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oude labrador doodgebeten

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Oude labrador doodgebeten

Ongelezen bericht door renee-uk »

lunaquinty schreef:
renee-uk schreef:ah ik had al zo'n vermoeden, maar daarom had je dus zo'n haast met je aanmelding.

lees het stukje van laeken even, dan heb je misschien ook een idee waarom de discussie loopt zoals ie loopt :lol1:
en alweer te snel geoordeeld. ik had om te beginnen geen haast met mijn aanmelding, vond het alleen vreemd dat het zo lang duurde, aangezien dat op andere fora bijna direct gebeurt. ten tweede heb ik me niet aangemeld om "dinos' te verdedigen, dat kan hij heel goed zelf, zoals je al gezien hebt. :mrgreen:
ik heb me aangemeld omdat mijn oudste hondje een en ander mankeert, en ik hoop hier iets op te steken waarmee ik haar kan helpen, maar van jou hoef ik duidelijk weinig te verwachten, want je hoort blijkbaar bij de mensen die makkelijk oordelen van achter hun pc, zonder verder te vragen of de hele situatie te kennen :E:
vandaar dat je hier eerst post en daarna pas in medisch ;)
maar heb je het tweede deel van mij post ook gelezen?

en nee, ik kan je niet helpen met je oudste hondje.
niet omdat ik dat niet wil, maar omdat ik niet zo medisch onderlegd ben en meestal alleen op het medisch vlak wat weet omdat ik het zelf bij een van mijn honden heb meegemaakt en me er daarom in verdiept heb.
maar ben wel blij dat ik dan toch niet de enige ben die hoort bij de mensen die makkelijk oordelen vanachter hun pc zonder verder te vragen of de hele situatie te kennen :engel:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

ranetje schreef:
lunaquinty schreef:............als dinos kennis gaat maken met een hond, benadert hij ze altijd netjes met een boogje, van achteren, en als een hond dan snauwt, loopt hij door...............
Ik heb dit stukje er even uit gepakt.

Het valt me op en je partner @dinos beschrijft dat net zo.
Op zich logisch denk ik, maar het gaat me om de beschrijving :wink:

Kan natuurlijk aan mijn honden liggen, maar geen er van (zowel reu als teef) stelde prijs op een dergelijke benadering.
Ze vinden dat uiterst onbeleefd/bedreigend als er niet eerst frontaal of van opzij is "voorgesteld".
Volgens hen hoort dat helemaal niet zo.

Beetje off topic misschien, maar toch wel interessant?
ik zeg niet dat ik per definitie gelijk heb, maar ik heb geleerd dat met een boogje van achteren benaderen een kalmerend signaal is, en dat frontaal benaderen(waar luna een handje van heeft), juist niet op prijs wordt gesteld. misschien scheelt het per hond wat wenselijk is.
ik merk wel dat luna, met haar manier van frontaal benaderen, eerder een snauw krijgt dan dinos.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

lunaquinty schreef:ik zeg niet dat ik per definitie gelijk heb, maar ik heb geleerd dat met een boogje van achteren benaderen een kalmerend signaal is, en dat frontaal benaderen(waar luna een handje van heeft), juist niet op prijs wordt gesteld. misschien scheelt het per hond wat wenselijk is.
ik merk wel dat luna, met haar manier van frontaal benaderen, eerder een snauw krijgt dan dinos.
Fijn! Die van mij stellen van achteren besnuffeld worden beslist niet op prijs.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

@ Renée-uk ah ik had al zo'n vermoeden, maar daarom had je dus zo'n haast met je aanmelding.

lees het stukje van laeken even, dan heb je misschien ook een idee waarom de discussie loopt zoals ie loopt

Lijkt mij voor iedereen verstandig, eerst eens te lezen wat er daadwerkelijk geschreven wordt.
Waarzegsters hebben ook vermoedens en loze kreten, misschien voor sommige tijd voor een carrière switch?
renee-uk
Zeer actief

Dinos schreef:
renee-uk schreef:ah ik had al zo'n vermoeden, maar daarom had je dus zo'n haast met je aanmelding.

lees het stukje van laeken even, dan heb je misschien ook een idee waarom de discussie loopt zoals ie loopt ;)

Lijkt mij voor iedereen verstandig, eerst eens te lezen wat er daadwerkelijk geschreven wordt.
Waarzegsters hebben ook vermoedens en loze kreten, misschien voor sommige tijd voor een carrière switch?
voor jou misschien als ober om mosterd na de maaltijd te gaan serveren?
is maar een ideetje hoor :engel:

oh en citeren is niet moeilijk, gewoon op het knopje rechtsonder drukken
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Dinos

@ Laeken

En hoe lang doet hij dit al en hoe oud is hij? Want als je dus een reu van het kaliber van jouw hond dit vrij laat doen is stap 2 zo gemaakt he?

Onze cane corso is is over 4 dagen 4 jaar.
Dat hij misschien ooit terugbijt kan, hoop ik niet, Als hij in bos loopt is het logisch dat je andere reuen tegenkomt. Als je een stabiele reu hebt is er niets aan de hand en zal er soms geborsteld worden, ook niet ieder mens vind elkaar leuk en wil niet met iedereen contact. Het gaat dus met reuen meestal mis omdat, omdat één de signalen niet opvangt of niet wordt gecorrigeerd door zijn baas, bv. als reu op reu klimt en de één geeft aan daar niets voor te voelen door middel van signalen en grommen en weg probeert te draaien, en vervolgens van achter af gebeten wordt is er wel degelijk een asociale hond bij.
En dat was dus punt van discussie met een hond die agressie en onstabiel gedrag vertoont hoor je niet in een losloopgebied te komen, mits aangelijnd groot of klein. Een ieder ander moet ontspannen en vrij rond kunnen lopen , en daarom is het zo triest dat een lid zoals habibi dit niet graag meer doet , omdat eigenaren hun verantwoording over hond niet nemen. En of dit dan een pit is of chi maakt geen verschil.
Met een hond die bijt uit het niets ga je niet naar losloopgebied Net zo min als je een zwaar geestelijk gehandicapte zonder begeleiding naar Aruba stuurt voor vakantie.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

lunaquinty schreef:
ranetje schreef:
lunaquinty schreef:............als dinos kennis gaat maken met een hond, benadert hij ze altijd netjes met een boogje, van achteren, en als een hond dan snauwt, loopt hij door...............

Kan natuurlijk aan mijn honden liggen, maar geen er van (zowel reu als teef) stelde prijs op een dergelijke benadering.
Ze vinden dat uiterst onbeleefd/bedreigend als er niet eerst frontaal of van opzij is "voorgesteld".

ik zeg niet dat ik per definitie gelijk heb, maar ik heb geleerd dat met een boogje van achteren benaderen een kalmerend signaal is, en dat frontaal benaderen(waar luna een handje van heeft), juist niet op prijs wordt gesteld. misschien scheelt het per hond wat wenselijk is.
Als het aanstormend en/of fixerend is, is een frontale kennismaking ook niet gewenst nee, maar wegkijkend, en dan rustig benaderen en even snuffen kan wel.
Direct van achteren toch vinden en vonden mijn honden ongehoord :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lunaquinty
Zeer actief

http://kynoblog.com/artikelen/kalmerend ... -overleven

hier staat wel het benaderen in een boogje, maar inderdaad niet snuffelen aan de "derriere".
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

lunaquinty schreef:http://kynoblog.com/artikelen/kalmerend ... -overleven

hier staat wel het benaderen in een boogje, maar inderdaad niet snuffelen aan de "derriere".
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lunaquinty
Zeer actief

weer wat geleerd :mrgreen:
Dinos

@renee-Ukk

Erg origineel ben je niet, maar dat is vaak zo bij jaknikkers.
Ook kleuters hebben die neiging als de één poep zegt zegt de ander plas.
Alleen het verschil is dat bij kleuters het nog lachwekkend is, bij volwassenen wordt het storend ,en irritant.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Dinos schreef:@renee-Ukk

Alleen het verschil is dat bij kleuters het nog lachwekkend is, bij volwassenen wordt het storend ,en irritant.
Je kan veel van Renée zeggen maar een jaknikker is ze absoluut niet :mrgreen:
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Maryanne schreef:

Nou inderdaad. :ok:
Afbeelding
Dinos

Maryanne schreef:

Sorry zoals ze zich in dit topic profileert krijg ik toch sterk die gedachte , maar mag niet bevooroordeeld zijn , dus merk dat wel op termijn en zal zien of mijn gedachte gestaafd kan worden.
renee-uk
Zeer actief

Dinos schreef:
Maryanne schreef:

Sorry zoals ze zich in dit topic profileert krijg ik toch sterk die gedachte , maar mag niet bevooroordeeld zijn , dus merk dat wel op termijn en zal zien of mijn gedachte gestaafd kan worden.
mag niet bevooroordeeld zijn?
hoe noem je dit dan?
Dinos schreef: Ga u eens verdiepen in hondengedrag, en ben benieuwd of uw herder als de foto hond van u is zal reageren als hij wordt aangevallen, weet zeker dat er een kortere stop op zit als die van mij.
En hij direct zal reageren als hij wordt gebeten. Dit is natuurlijk hypothetisch want uw hond staat 100% onder uw appel en hij loopt nooit meer als 2 meter bij u vandaan . En als hij verder dan 20 meter losloopt heeft u direct door aan lichaamstaal dat snelle b.v hazewind kwaad in de zin heeft en zal hij nooit in zo,n situatie belanden. Uw enorme kennis en wijsheid zal bij veel leden groot respect opleveren.
waarop ik dit antwoord
renee-uk schreef:mijn hond durft best te bijten als ze denkt dat een hond haar te na komt en aangezien ze niet 100% betrouwbaar terugkomt gaat ze alleen los op heel overzichtelijke plekken, bijvoorbeeld een veld waar ik honderden meters ver kan zien of er iets of iemand aankomt.
dat kan omdat ze als rechtgeaarde duitse herder nooit ver bij me weggaat.
als het daar druk is, wat voor kan komen, blijft ze aan de (lange) lijn.
zo makkelijk is het gewoon :U:
waar vervolgens nooit meer een reactie op komt, maar dat is natuurlijk ook wel logisch als je de plank zo ontzettend mis slaat :ok:
Afbeelding

Dinos

@ Renée-Ukk

Er staat toch dat dit hypothetisch is u moet wel goed lezen.
En wat verwacht u voor antwoord , op dat u uw herder onder appel heeft ,en dat hij durft te bijten dus in druk gebied aan de lijn houdt. Lijkt mij heel normaal om een hond die bijt aan de lijn te houden. Voor de rest is uw bericht beetje tegenstrijdig. Niet 100% betrouwbaar terugkomen! en rechtgeaarde Duitse herder nooit ver bij mij vandaan?? Dus wat verwacht ivoor reactie hier op ??
lunaquinty
Zeer actief

renee-uk schreef:
Dinos schreef:
Maryanne schreef:

hoe noem je dit dan?
Dinos schreef: Ga u eens verdiepen in hondengedrag, en ben benieuwd of uw herder als de foto hond van u is zal reageren als hij wordt aangevallen, weet zeker dat er een kortere stop op zit als die van mij.
En hij direct zal reageren als hij wordt gebeten. Dit is natuurlijk hypothetisch want uw hond staat 100% onder uw appel en hij loopt nooit meer als 2 meter bij u vandaan . En als hij verder dan 20 meter losloopt heeft u direct door aan lichaamstaal dat snelle b.v hazewind kwaad in de zin heeft en zal hij nooit in zo,n situatie belanden. Uw enorme kennis en wijsheid zal bij veel leden groot respect opleveren.
waarop ik dit antwoord
renee-uk schreef:mijn hond durft best te bijten als ze denkt dat een hond haar te na komt en aangezien ze niet 100% betrouwbaar terugkomt gaat ze alleen los op heel overzichtelijke plekken, bijvoorbeeld een veld waar ik honderden meters ver kan zien of er iets of iemand aankomt.
waar vervolgens nooit meer een reactie op komt, maar dat is natuurlijk ook wel logisch als je de plank zo ontzettend mis slaat :ok:
dan is dinos een stuk stabieler, want die is wel 100% betrouwbaar :engel:
renee-uk
Zeer actief

Dinos schreef:@ Renée-Ukk

En wat verwacht u voor antwoord , op dat u uw herder onder appel heeft ,en dat hij durft te bijten dus in druk gebied aan de lijn houdt. Lijkt mij heel normaal om een hond die bijt aan de lijn te houden. Voor de rest is uw bericht beetje tegenstrijdig. Niet 100% betrouwbaar terugkomen! en rechtgeaarde Duitse herder nooit ver bij mij vandaan?? Dus wat verwacht ivoor reactie hier op ??
ik heb haar niet volledig onder appèl en dat geef ik ook gewoon toe, toch wat anders dan dat waar je me 'zgn hypothetisch' van beticht.
waarschijnlijk had je dat niet verwacht en wandel je daarom gezellig door op de ingeslagen weg ipv gewoon toe te geven dat je me verkeerd hebt ingeschat en de plank volledig mis sloeg.

ik ben gewoon eerlijk over hoe mijn hond is en daar is niks tegenstrijdigs aan.
mijn hond zal niet ver van mij weggaan, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd meteen komt als ik haar roep.
armen van een paar meter lang heb ik niet en aan pak-me-dan-als-je-kan in serieuze situaties doe ik ook niet.
ze durft te bijten als ze denkt dat honden haar te na komen, dát schrijf ik, niet dat ze sec durft te bijten of honden zal opzoeken om die eens lekker in stukjes te kauwen, want dat doet ze niet.
ze gaat haar eigen gang, maar als een hond haar lastig valt zou ze daar wel eens korte metten mee kunnen maken en daarom zorg ik ervoor dat dat niet gebeurt, hetgeen weer naadloos aansloot op de discussie op dat moment in dit topic.

zo eenvoudig is het en iets anders kan ik er ook niet van maken :U:
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

lunaquinty schreef:
renee-uk schreef:
Dinos schreef: Sorry zoals ze zich in dit topic profileert krijg ik toch sterk die gedachte , maar mag niet bevooroordeeld zijn , dus merk dat wel op termijn en zal zien of mijn gedachte gestaafd kan worden.
hoe noem je dit dan?
waarop ik dit antwoord
dan is dinos een stuk stabieler, want die is wel 100% betrouwbaar :engel:
dan hoeft dinos toch ook niet bang te zijn dat ie ooit eens zal bijten :U:
en daar ging het toch om?
Afbeelding

Dinos

renee-uk schreef:
Dinos schreef:@ Renée-Ukk

ik heb haar niet volledig onder appèl en dat geef ik ook gewoon toe, toch wat anders dan dat waar je me 'zgn hypothetisch' van beticht.
waarschijnlijk had je dat niet verwacht en wandel je daarom gezellig door op de ingeslagen weg ipv gewoon toe te geven dat je me verkeerd hebt ingeschat en de plank volledig mis sloeg.

ik ben gewoon eerlijk over hoe mijn hond is en daar is niks tegenstrijdigs aan.
mijn hond zal niet ver van mij weggaan, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd meteen komt als ik haar roep.
armen van een paar meter lang heb ik niet en aan pak-me-dan-als-je-kan in serieuze situaties doe ik ook niet.
ze durft te bijten als ze denkt dat honden haar te na komen, dát schrijf ik, niet dat ze sec durft te bijten of honden zal opzoeken om die eens lekker in stukjes te kauwen, want dat doet ze niet.
ze gaat haar eigen gang, maar als een hond haar lastig valt zou ze daar wel eens korte metten mee kunnen maken en daarom zorg ik ervoor dat dat niet gebeurt, hetgeen weer naadloos aansloot op de discussie op dat moment in dit topic.

zo eenvoudig is het en iets anders kan ik er ook niet van maken :U:
Niemand is perfect en moeten we ook niet willen.Om on topic te blijven ik geef aan ik heb angst dat hij een keer zal terug bijten als hij uit het niets gebeten wordt, zoals u zelf aangeeft uw herder zal bijten als ze lastig gevallen wordt. Dinos doet dit niet en heeft voor mijn gevoel engelen geduld.
Dit wil ik zo houden want wil met hem los kunnen lopen in losloopgebied, als dit verpest wordt omdat een onverlaat verantwoording voor zijn/haar hond niet neemt, heb ik daar grote moeite mee.
Nogmaals ik moet mijn (kolos of bulldozer ) zoals jullie hem noemen niet aan de lijn houden omdat andere eigenaren met agressieve honden dit niet doen. Dit is voor mij echt de omgekeerde wereld en snap en wil ik niet snappen. Maar dat zal wel komen omdat ik volgens jullie van dat andere soort volk ben??.
Een losloopgebied is geen plek waar je maar mag doen wat je wilt , en zal ook daar dus rekening met anderen moeten houden, dus zeker met agressieve hond aan de lijn daar.
Dinos

Ik ben geen haatdragend mens en zal als ik ongelijk heb dit ook toegeven, en ik voel me dan echt niet gekrenkt hoor.
In dit geval zoals ik al zei snap ik het niet en wil het niet snappen,omdat dit rechtstreeks tegen mijn eerlijkheids .gevoel ingaat.
Dinos

lunaquinty

dan is dinos een stuk stabieler, want die is wel 100% betrouwbaar

Renee-Ukk

dan hoeft dinos toch ook niet bang te zijn dat ie ooit eens zal bijten
en daar ging het toch om?

Dinos
Zoals ik al zei op elke hond zit een stop ook op onze cane corso die tot nu toe engelen geduld heeft gehad.
renee-uk
Zeer actief

Dinos schreef: Niemand is perfect en moeten we ook niet willen.Om on topic te blijven ik geef aan ik heb angst dat hij een keer zal terug bijten als hij uit het niets gebeten wordt, zoals u zelf aangeeft uw herder zal bijten als ze lastig gevallen wordt. Dinos doet dit niet en heeft voor mijn gevoel engelen geduld.
Dit wil ik zo houden want wil met hem los kunnen lopen in losloopgebied, als dit verpest wordt omdat een onverlaat verantwoording voor zijn/haar hond niet neemt, heb ik daar grote moeite mee.
Nogmaals ik moet mijn (kolos of bulldozer ) zoals jullie hem noemen niet aan de lijn houden omdat andere eigenaren met agressieve honden dit niet doen. Dit is voor mij echt de omgekeerde wereld en snap en wil ik niet snappen. Maar dat zal wel komen omdat ik volgens jullie van dat andere soort volk ben??.
Een losloopgebied is geen plek waar je maar mag doen wat je wilt , en zal ook daar dus rekening met anderen moeten houden, dus zeker met agressieve hond aan de lijn daar.
volgens mij heb ik nooit iets anders gezegd dan dat ik vind dat je verantwoordelijk bent voor je eigen hond en dat vind ik nog steeds.
als jij dinos terug kunt roepen op het moment dat je denkt dat het fout gaat is het toch prima?
en weet je dat niet zeker lijn je hem aan op momenten dat je denkt dat ie de fout in kan gaan.

ik ben het met je eens dat er legio honden zijn die zich niet gedragen en ik vind ook dat het de omgekeerde wereld is dat je dan je eigen hond bij je moet halen als die niks uitlokt.
maar kleine hondjes dood of grotere aan gort laten bijten omdat ze geen opvoeding hebben gehad vind ik dan weer het andere uiterste en dat risico loop je nou eenmaal wel als je grote hond van leer trekt.

ik denk dat je (algemeen bedoeld) het verste komt met wat geven hier en wat nemen daar, want ongehoorzame en vervelende honden met dito bazen zul je nou eenmaal overal tegen blijven komen, ook in losloopgebieden en dan is voorkomen dat zaken uit de hand lopen met alle gevolgen van dien in mijn ogen toch altijd nog beter dan een doodgebeten hond aan je voeten en je eigen hond kwijt doordat ie in beslag genomen wordt.
Afbeelding

Dinos

Niemand zit te wachten op een doodgebeten hond of d.a ritje.
Ik zeker niet ,want ben super trots op zijn karakter zeker voor volwassen molosser.
En zou er een grote hekel aan hebben als hij van karakter veranderd omdat anderen.
Eigenaren van groot of klein hun verantwoording niet nemen.
renee-uk
Zeer actief

Dinos schreef:Niemand zit te wachten op een doodgebeten hond of d.a ritje.
Ik zeker niet ,want ben super trots op zijn karakter zeker voor volwassen molosser.
En zou er een grote hekel aan hebben als hij van karakter veranderd omdat anderen.
maar dat is dus de pest, dat risico loop je wel als je zelf niet het heft in handen neemt en voorkomt dat ie in zo'n situatie komt.
en ja, dat is krom en deugt van geen kanten, maar het is wel waar je mee te maken kunt krijgen.
en hoe zonde is het niet als een fijne hond daardoor verpest wordt terwijl je het had kunnen voorkomen door -tegen heug en meug- toch maar dat stapje terug te doen?

edit: maar een ding snap ik niet dinos
waarom roep je hem niet gewoon terug als je denkt dat het fout gaat?
dan ben je toch alle eventuele ellende voor?
Afbeelding

thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Dinos schreef:Niemand zit te wachten op een doodgebeten hond of d.a ritje.
Ach,.....................laat ook maar.
Laatst gewijzigd door thom op 26 mar 2014 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Dinos

Wat ik al zeg hij zal netjes kennismaken met loslopende hond ,hond aan lijn in losloopgebied loopt hij voorbij. Een conflict zie je niet altijd aankomen , natuurlijk zie ik houding van de honden en zeg doorlopen Dinos maar een uitval en snap van kleine is vaak heel onverwachts en zonder signaal vooraf.
Natuurlijk als ik iets verwacht zal ik hem naast houden, maar voor Dinos is het net zo onverwachts als voor mij , als hond duidelijk signaal afgeeft zal hij dat zeker op pikken, en niet in de problemen komen.
Helaas weten eigenaars dit meestal wel , en wordt er schaapachtig gelachen ja doet hij altijd hij is bang voor grote honden.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

ranetje schreef:

Inderdaad wel interessant!

Jack is supersociaal, en benadert altijd frontaal, heel zelfverzekerd, met kwispelen en oren in principe recht vooruit, en als de andere hond interesse toont is er neus-neus contact. Daarna is die kont effe reuze interessant, en dan kan er gespeeld en gerend.

Jack is heel tolerant en zal en hond die meteen die neus in zijn gat steekt niet direct wegsnauwen, maar het is volgens mij wel tegen de etiquette.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik weet eerlijk gezegd niet wat de etiquette zijn want ik denk dat dat per hond en per situatie kan verschillen. Denk dat dominante honden eerder direct snuffelen dan de meer verlegen types. Bas snuffelt heel graag aan andere honden maar alleen als die ook haar manier van kennis maken hebben. Ze wil graag even ruiken maar als een grote hond druk is wil ze die liever niet laten ruiken. Dan trekt ze juist haar gat in en gaat zitten. Tijdens het zitten gaat ze grommen. Ze zit dan stokstijf en gromt. Gaat een jonge hond of wild type hond dan gewoon door dan kan ze snappen en snauwen. Gister is ze echter met een golden mee gegaan en die is oud en ook kalm en niet opdringerig. Dan snuffelt ze graag even uitgebreid en dan laat ze zich ook besnuffelen.

Ik denk dat een hond elke ontmoeting opnieuw inschat. Cleo was ook uitermate sociaal en die leek dus helemaal niet sociaal voor veel mensen die honden hadden. Cleo rende op andere honden af, liep er dan met stijve poten naar toe, borstelde en kwam altijd van voor. Zij rook dan heel beleefd aan de andere hond zijn of haar gezicht en schouders. Evt indien toegelaten gingen ze daarna elkaars achterkant besnuffelen. Bij Cleo is nog nooit een ontmoeting verkeerd gegaan. Tenminste, ze is 2 keer even gegrauweld en grauwelde dan terug om vervolgens weg te lopen. Verder altijd alles prima. Zij benaderde andere honden nooit met een boogje. Altijd frontaal en duidelijk. Als een hond in haar gezicht kwam staan en druk en opdringerig was toonde ze haar tanden. Gromde er wat bij maar ook dat liep nooit op een confrontatie uit. Altijd was de andere hond dan duidelijk dat Cleo alleen even niet in haar gezicht besnuffeld wilde worden. Dat vond ze niks. Het enige lastige was dat pups bleven likken in haar gezicht en bleven springen naar haar gezicht. Hoeveel tanden ze ook liet zien en hoe hard zo ook gromde. Vooral jonge bullen en labjes ed. Dus die konden wel eens een kleine uitbrander krijgen. Maargoed, heel veel teven zijn niet dol op opdringerige pups. Ze deed ze dan overigens niks. Overviel ze en ze moesten nederig zijn :E:

Dus of met een boogje er om heen lopen en dan aan het gat van de andere hond ruiken dominant is of neutraal is denk ik niet zomaar te zeggen.

Bas passeert tegenwoordig eigenlijk elke hond aan de voet. Dan komt ze naast mij lopen en wil er langs zonder contact. Eenmaal voorbij steekt ze haar neus in de lucht en maakt zo op afstand kennis. Met kleine hondjes van haar formaat gaat het wel prima. Alleen zijn dat vaak best pittige dingen. Gelukkig heeft ze vriendjes in de buurt. Om ons huis lopen zoals vroeger honden los van de buurt. Ze komt dus dagelijks in contact met haar "vrienden". Ze heeft een aparte relatie met de JR van de buren. Altijd heel stijve pootjes op elkaar af. Haren omhoog, draaien en tongelen maar dan ineens ontdooien ze en lopen ze graag samen op en doen dingen samen. Altijd willen ze naar elkaar toe en nooit gaat dat verkeerd. Gaat er 1 blaffen dan wordt de ander ook druk. Bas gromt ook flink naar de buurhond als er mensen bij staan en er is aandacht te halen. De buurhond staat hier dagelijks voor de deur. Mag Bas komen spelen? :Q: :F:

Dan zijn er de chihuahua's van de buren. Die moeten Bas niet en andersom vindt zij ze reuze interessant. Ze rent er naartoe, ruikt brutaal aan hun gat (precies zoals de CC uit deze topic) en houdt dan wat afstand omdat de chi's dan gaan snappen. Dan is er nog de spaanse podenco die hier loopt en ook daar is ze goed mee. Achter de hek kafferen ze naar elkaar maar los is het dikke mik en prima. Die ruiken dus nooit aan elkaars gat en dat reutje piept wat en paradeert wat en Bas loopt er wat mee rond.

Mijn hond speelt tot nu toe nooit met andere honden. Wil ze niet. Heel misschien komt dat er wel aan met de buurhond want er komt ze nu en dan een kleine spelbuiging en een begin van een sprintje samen. Daarvoor is het nog te spannend denk ik. Twee teefjes met 2 percelen tegen elkaar aan die beide waaks en jaloers aangelegd zijn. De buurhond markeert bij ons, onze hond markeert op het terrein van de buren. Van achter de ramen keffen ze elkaar naar de hel maar los is er toch een soort liefde aan het ontstaan :engel:
Afbeelding
lunaquinty
Zeer actief

luna is vaak met kennis maken nog erg onzeker, en als een hond te wild en opdringerig is, gaat ze achter me staan voor steun.
die geef ik haar niet, omdat ze het zelf op moet leren knappen. laatst snauwde ze eindelijk een keer naar een jonge reu die echt te ver ging. daarna keek ze angstig naar mij, maar ik keek de andere kant op, en liep door.
de jonge hond was meteen rustig.
meestal probeert ze er een spelletje van te maken, door hard rondjes te gaan rennen. als kleine quinty ziet dat het luna echt teveel wordt, gaat zij ervoor staan.
ik twijfel over mijn aanpak, want aan de ene kant hoor ik haar die steun misschien wel te geven, maar aan de andere kant moet ze zelfverzekerder worden, en dat leert ze niet als ik ingrijp.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”