Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Medische kosten en extra zorg argument bij inslapen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Medische kosten en extra zorg argument bij inslapen?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kruimel53 schreef: Twee barbaren. Ik ben zeer verknocht aan al mijn dieren maar no way dat ik mijn huis ga verkopen voor een van hen. Sorry jongens en meisjes, verkeerde baas gekozen.

Natuurlijk maak ik een financiële afweging, het zou wel heel vreemd zijn om dat niet te doen aangezien die boom bij mij in de tuin nog steeds weigert om geld te strooien. En ja, ik maak ook nog onderscheid tussen pak 'm beet mijn kippen en mijn honden of katten qua geld dat ik bereid ben er in te steken. En ik zou werkelijk niet weten waarom dat niet zou mogen, zo'n afweging. Voor mensen maken we die ook echt heus waar. Ook daar geldt dat niet alles dat kan ook moet of gebeurt. Dat kan ook helemaal niet, daar is het geld simpelweg niet voor voorhanden.
Tja. Mijn portemonnee bepaalt ook waar ik woon, wat ik eet en wat ik voor mezelf aan zorg kan betalen.
Zou raar zijn als het bij de dieren anders was.
Heb voor de honden en katten een potje dat de basis dekt. Een rotte kies laat ik trekken, een gezwelletje wegsnijden en natuurlijk krijgen ze pijnstilling als ze wat krakkemikkig worden.
Maar bij zware operaties en revalidaties, chemo of m'n honden met van alles moeten helpen, houdt het gewoon op.
Waarschijnlijk ook als ik wel 10.000 euro in m'n spaarpot had.
Met m'n hond van 18 maanden hoefde ik bij het horen van de diagnose (lymfeklierkanker) ook geen seconde na te denken. Geen behandeling, asap de roze spuit.
Dat hoef ik helemaal niet naar mijn dieren toe te verantwoorden, weten die veel :19:
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Ja ik denk wel dat de kosten ,als die buitensporig hoog zijn ,een rol zouden kunnen meespelen bij een evt. behandeling.
Ons huis ervoor verkopen zouden wij ook niet doen en het studiegeld er van je kinderen voor opofferen vind ik ook wel ver gaan.

Maar het is wel een goede zaak om te bedenken dat dieren gewoonweg geld kosten en als je portemonnee dat niet toestaat daar rekening mee te houden.
En meer dieren kost meer geld en meer kans op da kosten.
Situaties kunnen buiten je schuld om veranderen maar dat vind ik toch wezenlijk iets anders dan dieren aanschaffen wetende dat je ze niet allemaal een normale medische zorg kunt bieden indien nodig.
En ja dat soort situaties komen wel degelijk ook voor.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Voor mij is het afhankelijk van veel factoren... als ik Esperanza neem, die hebben we de week voor kerst 2013 in laten slapen, zij was oud maar toch nog een lekkere tante die gewoon mee wilde, wel wat extra aandacht voor haar gezondheid maar prima te behappen..tot ze epilepsie kreeg, Bowie van mij reageerde daar best heftig op en zij zelf herstelde eigenlijk niet voldoende... ze was al wat onstabiel maar dat werd erger en ik durfde gewoon niet meer weg, durfde ze niet meer alleen te laten bang dat ze zou vallen en niet meer op kon staan, bang dat ze een aanval kreeg en Bowie haar zou aanvallen dus ik was de hele dag bezig oppas teregelen want ik werk een paar uur per dag en moet er ook best een flinke tijd met Bowie op uit en ook nog wel eens boodschappen doen.. ik werd er echt zelf mega gestressed door, ik was alle dagen bezig hoe ik dingen kon gaan doen zonder dat ze alleen zou zijn... heel simpel ik kan niet 24/7 thuis zijn en ik kan het ook niet elke keer regelen... dus toen er een kleinere aanval achteraan kwam heb ik besloten om haar in te slapen.. had nog medicijnen etc kunnen proberen maar het instellen daarvan duurt ook weken zoniet maanden.. ik kon het zelf gewoon niet meer aan en als ik dan alles bij elkaar op telde, leeftijd, alles wat ze al had, haar kwaliteit die gewoonweg afnam, haar verwardheid.... en het was gewoon klaar.... de afspraak gemaakt en 2 dagen daarna was ze zo beroerd, echt ziek dus mijn beslissing werd daarin nog eens bevestigd.
Kosten zijn zeker niet een doorslag gevend punt geweest bij haar maar ik kan me wel voorstellen dat dat voor sommige mensen zo is, niet iedereen kan een paar duizend euro zomaar betalen, en dan ligt het er nog aan of het echt de kwaal helpt oplossen of dat het pappen en nat houden is.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

jacq1970 schreef:en dan ligt het er nog aan of het echt de kwaal helpt oplossen of dat het pappen en nat houden is.
Dat zou zeker moeten meespelen vind ik in de beslissing wel of niet doen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik kijk niet naar het soort dier ik kijk of het dier nog een fijn leven heeft met alle ingrepen en kosten en dat kan veel geld kosten soms maar ik laat ze niet met de rede van kost te veel inslapen
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:Afhankelijk van teveel factoren. Leeftijd van het dier, en de conditie er van. Ook de ernst van de aandoening speelt mee.
Ik ga geen leven rekken, er wordt hier alleen behandeld als er uitzicht is op genezing. En ook dat alleen als het niet in de duizenden euro's gaat lopen.

dat + de weg naar genezing moet realistisch zijn. ik ga een pup van 6 maanden geen 8 maanden rustig houden om te genezen na een operatie (bij wijze van spreken)

bij lola werd de keus voor ons gemaakt. geen rek of behandeling mogelijk.. daar sta je dan met je mooie principes... :(:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

twinkeltje schreef:Ik kijk niet naar het soort dier ik kijk of het dier nog een fijn leven heeft met alle ingrepen en kosten en dat kan veel geld kosten soms maar ik laat ze niet met de rede van kost te veel inslapen
Je cavia voor een 10.000 laten vertimmeren met daarna nog een leuk leven .?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

bouvierpoedel schreef:
twinkeltje schreef:Ik kijk niet naar het soort dier ik kijk of het dier nog een fijn leven heeft met alle ingrepen en kosten en dat kan veel geld kosten soms maar ik laat ze niet met de rede van kost te veel inslapen
Ik heb dus serieus eens een da horen vertellen over een konijn met een tumor in de borstholte, daar is voor 6000,- aan verspijkerd (puncties, biopten, bestralingen etc) en toen heeft nijntje wel 6 maanden! geleefd na de diagnose. Volslagen bezopen als je het mij vraagt. :piew:
Met een cavia zul je dat bedrag niet zo snel halen, die zijn meestal zo aardig om dood te gaan voordat de rekening zo hoog oploopt :F:
bouvierpoedel
Zeer actief

kipo schreef:
bouvierpoedel schreef:
Ik heb dus serieus eens een da horen vertellen over een konijn met een tumor in de borstholte, daar is voor 6000,- aan verspijkerd (puncties, biopten, bestralingen etc) en toen heeft nijntje wel 6 maanden! geleefd na de diagnose. Volslagen bezopen als je het mij vraagt. :piew:
Met een cavia zul je dat bedrag niet zo snel halen, die zijn meestal zo aardig om dood te gaan voordat de rekening zo hoog oploopt :F:
Sorry maar een dier wat op de lijst staat van eetbaar ga ik echt niet meer dan 100 piek aan spenderen.Misschien wel heel niet en geef hem an de hond. :idea:
Wel lief van die cavia's die meedenken met de baas. :engel: .
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

in principe zijn kosten voor mij geen overweging om een hond in te laten slapen. quinty is zo'n 12/14 jaar oud, heeft cushing, en krijgt daarvoor vetoryl, wat een paar euro per dag kost.
kwaliteit van leven vind ik wel een belangrijk argument. als mijn dieren geen uitzicht meer hebben op een leuk leven houd het voor mij op.

zou quinty nu bv een baarmoederontsteking er bovenop krijgen, dan is het wel einde verhaal, want op haar leeftijd laat ik haar niet meer castreren.
extra zorg zou voor mij geen reden zijn voor inslapen. ik ben toch de hele dag thuis, dus heb ook de tijd.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

lunaquinty schreef:zou quinty nu bv een baarmoederontsteking er bovenop krijgen, dan is het wel einde verhaal, want op haar leeftijd laat ik haar niet meer castreren.
En dat is voor mij juist weer beslist géén reden om te laten inslapen. Ook Saar had ik op haar dik 13-e direct laten opereren aan een BMO. Dat kost geen revalidatie. Een poot amputeren vanwege een wat op een nare plek groeiend bultje vonden wij een heel ander verhaal.
bouvierpoedel
Zeer actief

lunaquinty schreef:in principe zijn kosten voor mij geen overweging om een hond in te laten slapen. quinty is zo'n 12/14 jaar oud, heeft cushing, en krijgt daarvoor vetoryl, wat een paar euro per dag kost.
kwaliteit van leven vind ik wel een belangrijk argument. als mijn dieren geen uitzicht meer hebben op een leuk leven houd het voor mij op.

zou quinty nu bv een baarmoederontsteking er bovenop krijgen, dan is het wel einde verhaal, want op haar leeftijd laat ik haar niet meer castreren.
extra zorg zou voor mij geen reden zijn voor inslapen. ik ben toch de hele dag thuis, dus heb ook de tijd.
Tuurlijk zijn kosten de overweging , niemand laat verspijkeren tot over de grenzen van zijn bankrekening.
Geld speeld een grote rol ook al zou je graag anders willen zien.
Iedereen heeft een limiet.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

bouvierpoedel schreef:niemand laat verspijkeren tot over de grenzen van zijn bankrekening.
Ehhhhhhh, weet je dat zeker? Waarom kopen ze dan wel bioscoop-flatscreens als de bankrekening het niet toelaat?
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

~Suzanne~ schreef:
Habibi schreef:Ik heb geprobeerd de topictitel zo duidelijk mogelijk te maken, met het beperkte aantal tekens dat is toegestaan.

Ik zit al een poosje te dubben over de volgende vragen, en ben benieuwd hoe jullie erover denken?

Basisvraag:
Is het ethisch verantwoord om de keuze om een dier in te laten slapen -mede- af te laten hangen van extra medische kosten of extra zorgvraag?

Daaruit volgende vragen:
En zo ja, wanneer dan wel en wanneer niet, bij welke kosten bijvoorbeeld?
Zit er dan verschil in acute en waarschijnlijk eenmalige kosten, zoals operatie en langdurige kosten zoals medicatie?

En die extra zorg, hoever ga je als baas daarin? Wanneer doe je te weinig, wanneer doe je voldoende je best voor je dier, en wanneer ga je te ver in alles willen doen voor je dier?

En zit er dan nog verschil per diersoort? Cavia, kat, hond, paard?

Ik hoop van harte dat er wat mensen hun mening willen geven!
Nee, absoluut niet!
Als ik je vraag goed begrijp bedoel je PUUR het feit dat het "jou" als baas extra moeite of geld kost en of DAT dan een reden mag zijn een hond te laten inslapen. Nee, no freaking way.

Als je toch bedoelt "hoever moet je een oud dier in leven houden" dan ga ik mee met de anderen. Dan is het basic "de kwaliteit van leven voor DAT dier".

Wanneer je tever gaat? Dat is dier- en mens afhankelijk. Maar nooit, echt nooit mag meespelen dat je bij een ouder dier extra kosten of zorg moet maken. Dat zou werkelijk te triest zijn voor woorden. Dat zijn dingen die je hoort te calculeren als je een dier in huis neemt. Als het goed is wordt het dier oud en komt er een zorgvraag. Aan de vraag heb je te voldoen.

Suzanne
Dat kun je toch niet zo zwart/wit stellen. Ligt helemaal aan je reserves, ik kan echt niet duizenden euro's per jaar aan een hond spenderen aan dierenartskosten hoor. Dan houdt het toch op hier.
Renee1966
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Lunatic schreef:Het heeft meer met gevoel en leeftijd te maken dan met geld denk ik, voor mij dan.
Toen ik bij Luna met 6 maanden te horen kreeg dat ik moest kiezen tussen inslapen of kunstheupen, heb ik er welgeteld 1 seconde over nagedacht en besloten voor de kunstheupen, puur op gevoel en voor ik wist wat het me ging kosten. Wel met de garantie van 95% slagingskans.
Uiteindelijk heeft het me €6500 gekost, dat is niet niks natuurlijk en het duurt een tijd voor je dat potje weer aangevuld heb, dus had ik dat binnen een jaar bij een andere hond moeten laten doen was dat lastig geweest.

Aan Max zou ik niks meer laten versleutelen, wel een gebroken poot laten repareren ofzo, Max is oud en heeft al wat kwalen, dus dat maakt het anders dan bij een jonge kerngezonde hond.
Ik ben blij dat ik ze verzekerd heb, natuurlijk is het zonde geld als ze niks mankeren, maar zoals Zinzi vorig jaar, eerst had ze zichzelf gespiest en moest daar 2 keer aan geopereerd worden en 3 maanden later had ze een maagdilatatie, dat zijn behoorlijke rekeningen en dan betaal ik de premie voor Doran graag voor jan doedel :wink:
6500 dat is bij mij al 5 keer over de grens.
Speelt bij dan ook nog ,wat er in de toekomst nog meer gaat spelen aan onkosten . want nuchter bekeken laat deze jonge hond wel iets zien wat heel erg fout zit.
Ik pas. :ugh:
Ik zou dat ook niet doen.
Renee1966
Zeer actief

Nanna schreef:
~Suzanne~ schreef: Maar ik zie mezelf al gezegd hebben "Sorry Guinnie, ik moet je nu helpen met opstaan en kleden voor je neerleggen om te zorgen dat je nog wat rond kunt stiefelen dus laat maar, einde oefening".
Er zit voor mij wel een grens aan wat reeel is, maar dat heeft dan ook weer met "dier-waardigheid" te maken.
Maar ook daar heb je het over een grens die voor iedereen anders ligt.
Ik ga geen honden standaard ophijsen die zelf niet meer op kunnen staan. Daar heb ik zelfs mijn Newfoundlander om in laten slapen. Ik doe dat natuurlijk wel na een operatie of zo maar een oude hond die niet meer zelfstandig op kan staan betekent hier het einde. En ik ga ze ook geen luiers aandoen.
Ben ik nou zo'n hard wijf? Ik begin aan mezelf te twijfelen....
Nee ik vind dat niet hard, doe ik ook niet. Ik heb hier wel eens discussies over met mijn zus, zij gaat langer door dan ik zou doen en vind mij ook hard, so be it.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Renee1966 schreef: Nee ik vind dat niet hard, doe ik ook niet. Ik heb hier wel eens discussies over met mijn zus, zij gaat langer door dan ik zou doen en vind mij ook hard, so be it.
Eerlijk gezegd vind ik lopen leuren met een gehandicapte hond veel harder.
Renee1966
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Renee1966 schreef: Nee ik vind dat niet hard, doe ik ook niet. Ik heb hier wel eens discussies over met mijn zus, zij gaat langer door dan ik zou doen en vind mij ook hard, so be it.
Eerlijk gezegd vind ik lopen leuren met een gehandicapte hond veel harder.
Mensen staan er gewoon heel verschillend in. Wat jij zei over die lymfklierkanker, ik zou dan ook laten inslapen, een ander zou behandelen en vindt de keuze voor inslapen hard.
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

Bij onze honden, katten en papegaaien spelen de kosten geen rol, maar of we wel of niet laten behandelen zal ook van de kwaal afhangen en van de leeftijd (versus de gemiddelde levensverwachting) van het dier.

Konijnen en cavia's hebben we niet maar voor de kippen ga ik ook geen al te grote kosten maken. Die worden (heel) goed verzorgd en als er een behandelbare, ( en duidelijk als dusdanig herkenbare) ziekte toe zou slaat dan gaan we naar de DA maar ik ga met hun verder niet lopen dokteren of opereren. Wel hebben we er 2 door de DA laten inslapen, waarna we besloten dat we dat zelf veeeel sneller en minder stressvol (voor de kippen dan, wij kunnen er minder goed tegen) kunnen.

Uiteraard is dit altijd makkelijker te beweren als je potje diep genoeg is dan wanneer je met je rug tegen de muur staat en simpelweg de middelen niet meer hebt...
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua

Ongelezen bericht door lunaquinty »

Marion. schreef:
lunaquinty schreef:zou quinty nu bv een baarmoederontsteking er bovenop krijgen, dan is het wel einde verhaal, want op haar leeftijd laat ik haar niet meer castreren.
En dat is voor mij juist weer beslist géén reden om te laten inslapen. Ook Saar had ik op haar dik 13-e direct laten opereren aan een BMO. Dat kost geen revalidatie. Een poot amputeren vanwege een wat op een nare plek groeiend bultje vonden wij een heel ander verhaal.
bij alleen een bmo zou ik het ook niet doen, maar quinty heeft ook cushing, wat een tumor is in de hypofyse, waardoor ze sowieso niet lang meer heeft. ook heeft ze nog verschillende andere tumoren. dan ga ik daar geen 200 euro meer voor uitgeven voor castratie, terwijl ik weet dat het ieder moment afgelopen kan zijn.

mijn vorige hond haalde ik uit het asiel met terminale kanker, zij heeft me in 2 maanden 1000 euro gekost.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ja, het maakt voor mij wel degelijk uit wat de kosten zullen zijn, en hoe intensief de verzorging van mijn dier zal zijn.
Dat kan dus zeker wel de doorslag geven.

Stel dat 1 van mijn honden vier poten breekt, stel dat gaat 8000 euro kosten aan operatie, foto's, nazorg etc etc. Ik zou de hond dan bij wijze van spreke 4 maanden lang elke dag moeten gaan helpen met álles, met poepen, plassen, eten, drinken en noem het maar op.
Na die 8000 euro en 4 zware maanden is de prognose dat mijn hond nog 8 jaar blij en vrolijk leeft zonder gedoe.
Tja sorry... ik ben dan ook een barbaar, maar dan laat ik de hond toch echt gaan. Ik heb dat er niet voor over, hoeveel ik ook van ze hou.
:zweep:
mariekebrand
Actief
Mijn ras(sen): kruising stafford

Ongelezen bericht door mariekebrand »

onze hond is 3 en heeft waarschijnlijk al 2 jaar artrose (wat vorige eigenaar nooit verder onderzocht heeft) hij heeft medisch voer en pijnstillers (80 euro per maand) maar hij is nog super vrolijk en actief dus zolang hij niet laat merken dat hij echt niet meer verder kan heb ik die 80 euro per maand echt nog voor hem over:)
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Voor mij valt op staat alles met een hond waardig bestaan.

Ik kan een op en top gezonde hond van 10 gerust nog laten opereren als de vooruitzichten goed zijn en het herstel niet te lang, daar tegenover kan ik een hond van 2 ook laten gaan als ze zwaar hd heeft in beide heupen en nooit zal kunnen doen waarvoor ze gemaakt is.
Alhoewel dat ook per hond scheelt... ik heb er die kan ik (denk ik) zonder problemen stil zetten maar ik heb er ook die echt niet zonder kunnen, die breken me de kiet af :schrik:

Heb er hier nu 1 van bijna 11, is pas helemaal binnenste buiten gekeerd, ziet er allemaal meer dan perfect uit alleen die verrotte rechter hak en laat dat nou net het enige zijn waar ze gewoon niets mee kunnen :(: had dat wel gekund had ik er heel erg serieus over nagedacht of dat nu 100 of 1000 euro kost boeit niet, wat veel meer boeit is hoe zwaar de operatie zou zijn, hoe lang het herstel zou duren en wat de slagingskans is uiteraard.
Oke ze heeft ook een oog probleem maar dat is met druppelen perfect onder controle te houden.
kipo
Zeer actief

Angelique. schreef:Voor mij valt op staat alles met een hond waardig bestaan.

Ik kan een op en top gezonde hond van 10 gerust nog laten opereren als de vooruitzichten goed zijn en het herstel niet te lang, daar tegenover kan ik een hond van 2 ook laten gaan als ze zwaar hd heeft in beide heupen en nooit zal kunnen doen waarvoor ze gemaakt is.
Alhoewel dat ook per hond scheelt... ik heb er die kan ik (denk ik) zonder problemen stil zetten maar ik heb er ook die echt niet zonder kunnen, die breken me de kiet af :schrik:

Heb er hier nu 1 van bijna 11, is pas helemaal binnenste buiten gekeerd, ziet er allemaal meer dan perfect uit alleen die verrotte rechter hak en laat dat nou net het enige zijn waar ze gewoon niets mee kunnen :(: had dat wel gekund had ik er heel erg serieus over nagedacht of dat nu 100 of 1000 euro kost boeit niet, wat veel meer boeit is hoe zwaar de operatie zou zijn, hoe lang het herstel zou duren en wat de slagingskans is uiteraard.
Oke ze heeft ook een oog probleem maar dat is met druppelen perfect onder controle te houden.
Kan die hak niet vastgezet worden?
Angelique.

Nee, hij is ook niet los ofzo....zit stikvol artrose :wink:

Ooit moet er iets gebeurt zijn met die hak, wij weten echt niet wat en wanneer, nooit heeft ze iets laten merken tot afgelopen jaar dus :ugh:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Marjoleine schreef:
~Suzanne~ schreef:Nee, absoluut niet!
Als ik je vraag goed begrijp bedoel je PUUR het feit dat het "jou" als baas extra moeite of geld kost en of DAT dan een reden mag zijn een hond te laten inslapen. Nee, no freaking way.

Als je toch bedoelt "hoever moet je een oud dier in leven houden" dan ga ik mee met de anderen. Dan is het basic "de kwaliteit van leven voor DAT dier".

Wanneer je tever gaat? Dat is dier- en mens afhankelijk. Maar nooit, echt nooit mag meespelen dat je bij een ouder dier extra kosten of zorg moet maken. Dat zou werkelijk te triest zijn voor woorden. Dat zijn dingen die je hoort te calculeren als je een dier in huis neemt. Als het goed is wordt het dier oud en komt er een zorgvraag. Aan de vraag heb je te voldoen.
Nou, dat dacht ik niet hoor. Je kunt dat helemaal niet incalculeren.
Je kunt hondjes hebben die nooit wat hebben en netjes in hun mand doodgaan.
En je kunt een hond treffen waarbij je vanaf dag één ellende hebt en waarbij je scheppen met geld moet leggen zonder uitzicht op een goede prognose.

Je zult me vast een barbaar vinden, maar in het laatste geval ga ik bepaald niet eindeloos door.
Ik geef je gelijk, dat kan je niet incalculeren.
Toen wij met honden begonnen was de dierenarts nog niet zo duur als tegenwoordig.
Toen betaalde ik nog 20 gulden voor een consult, is nu 37 euro.
En een operatie om een mamatumor te verwijderen kostte toen 164 gulden, een vergelijkbare mamatumor operatie koste drie jaar geleden 600 euro. Vorig jaar was het operatietarief 60 euro per tien minuten, dat is nu al 80 euro per tien minuten.

Wij waren met Jarah pas 1471 euro kwijt voor 2 uur en tien minuten opereren, plus pijnstillers en antibiotica.

Dat kon ik in 1997 echt niet bedenken dat het zo duur zou worden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
kipo
Zeer actief

Angelique. schreef:Nee, hij is ook niet los ofzo....zit stikvol artrose :wink:

Ooit moet er iets gebeurt zijn met die hak, wij weten echt niet wat en wanneer, nooit heeft ze iets laten merken tot afgelopen jaar dus :ugh:
Bij arthrose van de hak is vastzetten (arthrodese heet dat) een goede optie, dan kan het hakgewricht niet meer bewegen en doet dus ook geen pijn meer.
Angelique.

kipo schreef:

Bij arthrose van de hak is vastzetten (arthrodese heet dat) een goede optie, dan kan het hakgewricht niet meer bewegen en doet dus ook geen pijn meer.
hmmz...dat is mij niet verteld :denken:
Ik ga morgen is bellen, thx :ok:
kipo
Zeer actief

Angelique. schreef:
kipo schreef:

hmmz...dat is mij niet verteld :denken:
Ik ga morgen is bellen, thx :ok:
Ik zou dan wel om een verwijzing vragen, de hak moet wel nauwkeurig in de juiste hoek worden vastgezet en dat zou ik persoonlijk alleen toevertrouwen aan iemand die dat regelmatig doet.
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Bij ligt er ook zeker een grens aan wat ik kan/wil ophoesten. Het bedrag is wel omgekeerd evenredig aan de levensverwachting van het dier. Voor mijn hamster ga ik nog een keertje naar een DA als ik denk dat het helpt, de goudvis gaat door de wc.

Voor de katten en honden ligt de grens weer een stuk verder. Ook hier is voor mij is de prognose en de levensverwachting van belang. Ik ga geen duizenden euro's uitgeven om nog een jaartje langer van mijn 11 jaar oude hond te genieten. Ook niet als dat dan ik goede gezond zou zijn. Het is alleen vaak niet helemaal eigen keus. Je DA stelt een kleinigheidje voor, daar ga je in mee, dan nog een kleinigheidje, een onderzoekje hier of daar, een verwijzing naar Utrecht, en ja anders heb je al die andere zaken voor niets gedaan. Vooruit dan maar, nog één keertje. En zo loopt je spaarpotje toch leeg, en ook je mogelijkheid om te bedelen bij vrienden en familie. Maar ik heb Sien van 11 vorig jaar wel laten opereren om te laten steriliseren en gelijk een melkkliertumor weg te laten halen. En datzelfde jaar ook Vanna van 8 diezelfde operatie laten ondergaan. Het valt me wel op dat de dierenartsen tegenwoordig werkelijk alles uit de kast halen om een dier in leven te houden. Niets is te gek en als je dan aan de rem trekt wordt je toch even raar aangekeken. Ook de mensen om je heen hebben daar invloed op. Ik denk dat je in een agrarische omgeving toch minder mensen vind die vinden dat een hond of kat je kindje is dat kost wat kost in leven gehouden moet worden.

Ik heb ook mijn kat jarenlang 2 x per dag ingespoten met insuline omdat ze suikerziekte had. Maar ik ging niet maandelijks naar de DA voor controle, ik zag zelfs prima hoe het met haar suiker stond. Ik heb dat een paar keer gecontroleerd en daarna niet meer. Ze was toen intussen 14. Ze heeft nog 4 jaar geleefd. Maar toen ze op was en ik haar wegbracht was de DA (niet mijn eigen DA, want natuurlijk was het in het weekend) pislink dat ik haar de zorg had onthouden door iedere maand naar de DA te komen en een bloedonderzoek te laten doen. Voor mij was de afweging dat ik het zelf prima onder controle kon houden, dat ze het haatte om naar de DA te moeten en ook dat er dan maandelijks weer een leuk bedragje aan kosten bijkwam. De spuitjes en insuline zijn ook niet gratis, en op vakantie gaan en haar ergens onderbrengen of laten verzorgen ging ook niet. Dus ja, ze kostte me best veel extra zorg en geld, maar dat viel binnen mijn grenzen.

Mijn paard heb ik jarenlang in leven gehouden op prednison, aangepast voer en stalling. Gewoon omdat we samen nog heel veel plezier hadden. Maar ook daar is een grens aan. Als ze dan koliek zou hebben gekregen en ik zou een paar duizend euro kwijt zijn geweest aan een operatie zou ik toch passen. In de paardenwereld is het toch anders, als een paard nog prima 20 jaar zou kunnen leven in een weitje, maar alleen niet bereden zou kunnen worden gaat hij toch meestal naar de slager. Een paard kost ook veel meer in onderhoud, en dan nog 20 jaar een leuk heel duur huisdier erbij houden vraagt toch echt wel veel. Plus dat je dan geen ander paard kunt houden om wel mee te rijden.

Ik hoor dus ook bij de barbaren. Er is absoluut een grens wat ik aan geld en zorg aan mijn dieren wil besteden.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”