petertje schreef:lieke schreef:
Samantha vertelde mij gisteren dat alleen al in haar buurt in de afgelopen 2 jaar al 4(!) honden doodgebeten zijn door klapkaken. Deze week weer een goldendoodle die het loodje moest leggen.
Voor dit soort asociale tokkenvolk zou wat mij betreft een registratie van élk incident mogen gebeuren. En dokken. Niet alleen de materiële schade maar ook nog een forse immateriële schadevergoeding. Handhaving kan prima. Wijkagenten kunnen dat prima. Tenslotte is onze oom agent onnavolgbaar in het uitschrijven van boetes.
En natuurlijk is het nooit de schuld van de andere partij, de meeste staffords, want ik denk dat je dat bedoelt met klapkaken zullen niet zelf beginnen, ze zullen ook zeker niet weggaan als ze in zo`n situatie terecht komen, maar ik lees vrij vaak dat mensen ondanks het verzoek van stafford eigenaren om de andere hond gewoon even vast te houden , bij zich te roepen of aan te lijnen het niet nodig vinden om dat te doen. Voor de rest zal het je waarschijnlijk ook nog wel verbazen dat er een groot aantal bijtincidenten is waar staffords bij betrokken zijn, en zelf het slachtoffer zijn, dit is waarschijnlijk dan weer niet spectaculair genoeg voor de persmuskieten. Ik betreur het incident met die 3 honden ten zeerste, maar als ik dan in een stafford groep lees dat in dezelfde maand drie kinderen door andere rassen gebeten zijn, waar geen aandacht aan geschonken wordt zakt mijn broek een beetje af.
ik geef je helemaal gelijk. trouwens, waarom zouden ze een immateriële schadevergoeding moeten betalen, als een hond voor de wet slechts een voorwerp is? ik vind de naam klapkaken een grove belediging, aangezien de zogenaamde kaakklem allang achterhaald is. die bestaat dus niet. een stafford heeft vaak een hogere tolerantie dan andere rassen.
met mijn amerikaanse bulldog, die zeer hond-agressief was, maakte ik het ook heel vaak mee dat ik mensen waarschuwde om hun hond bij te houden, en ze niet wilden luisteren. als mijn hond dan zo'n hond had gegrepen, had ik de schuld gekregen.
1 keer kwam er een man aan met 2 staffords los. mijn hond stond al te stuiteren aan de riem. toen ik riep dat hij ze beter bij kon houden riep hij nog: "ja, maar ze doen niets". nee, dat kan, maar de mijne dus wel!
er zijn rassen die heel wat meer schade toebrengen dan staffies, maar toch houden zij de slechtste naam omdat voor de media pitbull lekkerder bekt of zo, en staffies nu eenmaal nog steeds gezien worden als pitjes.