Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Couperen net zo erg als bepaalde fokproducten

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

martine schreef:heb mijn dobers altijd ongecoupeerd gehad , al 20 jaar.
tuurlijk komen nu foutjes naar boven , knik , oren die niet goed hangen.
maar dat heb je toch ook bij de andere rassen die nooit gecoupeerd werden , zelfs nu nog.
honden die hun oren moeten tippen volgens de rasstandaard , of net niet mogen tippen. Hoeveel mensen helpen daar niet door als ze pup zijn de oren te kleven ?????
en de staart couperen omdat die kan kapot geslagen worden ??
het gebeurd , maar botbreuken en spierscheuringen gebeuren ook.
Laten we daarom onze hond minder rennen ,of amputeren we zijn benen??
Er zijn meer als genoeg rassen , voor ieder zijn smaak , met of zonder staart , korte staart , alle vormen van oren dus vermink een hond niet omdat je dat ras wil ,maar anders dan het geboren word.
en vooral een hond kies je in de eerste plaats voor zijn karakter ,zo zou het toch moeten.
een ongecoupeerde dober is net een jachthond ik vind het ronduit lelijk
er is geen tikkeltje meer in te herkennen waarvoor hij gefokt werd (waak en verdediging) mijn dober is helemaal gecoupeerd . en over de prijs het was mijn geld dik waard . het is gebeurt door een dierenarts die niets anders deed dan couperen het is ook zeer mooi gedaan

edit: wat ik ook vind , laat toch iedereen zijn zin doen , ik luister niet naar boomknuffelaars want als iedereen dat deed werd alles verboden
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

scooby doo schreef:
Mama Sanneke schreef:Heeft iemand een foto van een poedel met staart ?
ja heb nog een foto zal even zoeken :wink: .
maar dat mijn poedel een staart heeft vind ik doodjammer .
hij heeft een lelijke knikstaart en slaat nog eens alles om wat op tafel staat . mijn vorige poedel was wel gecoupeerd ik vond het veel mooier :ok:
Als ze nu eens generaties eerder waren gestopt met couperen hadden ze de dieren met knikstaarten er uit kunnen selecteren, had jij nu een poedel gehad met een mooie staart :roll:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

Sunnybunny schreef:
scooby doo schreef:
hij heeft een lelijke knikstaart en slaat nog eens alles om wat op tafel staat . mijn vorige poedel was wel gecoupeerd ik vond het veel mooier :ok:
Als ze nu eens generaties eerder waren gestopt met couperen hadden ze de dieren met knikstaarten er uit kunnen selecteren, had jij nu een poedel gehad met een mooie staart :roll:
als met moet fokken op staarten wat blijft er dan van het karakter over ??
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

Sunnybunny schreef:
scooby doo schreef:
kan nu toch ook nog.
little-wolf
Zeer actief

scooby doo schreef:
Sunnybunny schreef:
scooby doo schreef:
waarom kan je niet EN op karakter En op staart selecteren?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

little-wolf schreef:
scooby doo schreef:
Sunnybunny schreef:
scooby doo schreef: ja heb nog een foto zal even zoeken :wink: .
waarom kan je niet EN op karakter En op staart selecteren?
ja scooby doo beetje kortzichtig antwoord.... alsof die dingen niet samen kunnen....een goede staart is niet alleen voor de mooi, een ongezonde staart is een "ongezonde"hond... knikstaarten is geloof ik ondertussen wel genoeg over geschreven
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Wil de hond schreef:
little-wolf schreef:
Wil de hond schreef:
En kastreren kun je niet zomaar vergelijken met "couperen".
dat vinden alle mensen zo die tegen couperen zijn. :roll:
doodnormaal je hond open laten snijden omdat loopsheid vies is of piemelpap. :19:
Met het woord "zomaar" probeerde ik aan te geven dat je om diverse redenen kunt kastreren.

De redenen die jij noemt vind ik een hele goede vergelijking met wegsnijden van oren/staarten. Onterecht, overbodig en van weinig respekt voor de hond getuigend.

Wil, de ENIGE reden voor catreren vind ik een medische reden, maar je moet nu ook even realistisch blijven, het gros van de honden wordt gecastreerd omdat WIJ het willen, de mensen vinden de reuen te moeilijk en de loopsheid te lastig, en daarom worden er zomaar onderdelen afgesneden en uitgehaald.... en dat is in MIJN ogen hetzelfde als het couperen van oren of staart!
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

scooby doo schreef: een ongecoupeerde dober is net een jachthond ik vind het ronduit lelijk
er is geen tikkeltje meer in te herkennen waarvoor hij gefokt werd (waak en verdediging)
Precies,ik vind ze zo ook niet mooi.Kunnen ze gaan selecteren op mooie staarten,maar in mijn ogen is het niet meer de dober zoals hij hoort te zijn. :sst:
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

greatdane schreef:
scooby doo schreef: een ongecoupeerde dober is net een jachthond ik vind het ronduit lelijk
er is geen tikkeltje meer in te herkennen waarvoor hij gefokt werd (waak en verdediging)
Precies,ik vind ze zo ook niet mooi.Kunnen ze gaan selecteren op mooie staarten,maar in mijn ogen is het niet meer de dober zoals hij hoort te zijn. :sst:
Kortom, couperen om cosmetische redenen i.p.v. functionele redenen. Sorry, maar over een functionele reden zou ik nog kunnen twijfelen. Maar gewoon omdat het mooier is vind ik dus echt een heel slechte reden.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Branka schreef:
greatdane schreef:
Kortom, couperen om cosmetische redenen i.p.v. functionele redenen. Sorry, maar over een functionele reden zou ik nog kunnen twijfelen. Maar gewoon omdat het mooier is vind ik dus echt een heel slechte reden.
misschien wel. maar mensen vinden peitjes en mastino's ook veel mooier met meer rimpels. daar wordt wat toegevoegd. en daar zeurt verder niemand over. :19:

en zeg nou zelf, ziet er toch niet agressief uit? ( en nee, zeg ook niet dat t gezegt is.)
Afbeelding
Konni
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Konni »

edit: wat ik ook vind , laat toch iedereen zijn zin doen , ik luister niet naar boomknuffelaars want als iedereen dat deed werd alles verboden
Das dan terug naar de middeleeuwen. Die boomknuffelaars laten die boom tenminste nog in zijn waarde.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

little-wolf schreef:
Branka schreef:
greatdane schreef:
misschien wel. maar mensen vinden peitjes en mastino's ook veel mooier met meer rimpels. daar wordt wat toegevoegd. en daar zeurt verder niemand over. :19:

en zeg nou zelf, ziet er toch niet agressief uit? ( en nee, zeg ook niet dat t gezegt is.)
Afbeelding
Ja, en ik denk dus dat dat is waarom Chatterbox deze discussie starte. Mooier (valt ook over te discusiëren), maar of het functioneel is? En persoonlijk kan ik het niet waarderen. En gezond? Als je hoort wat het voor huidproblemen kan opleveren valt dat te betwijfelen.
Zelf hou ik dus niet van overdrijving bij honden. Dus ook niet van overdreven veel huidplooien.

En nee, bij deze hond toont het niet agressief, maar er zijn ook honden waarbij ik vind dat de uitdrukking wel harder overkomt (op mij) zonder die flappers :wink:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

cloris schreef:
Wil de hond schreef:
little-wolf schreef:
Wil de hond schreef: En kastreren kun je niet zomaar vergelijken met "couperen".
dat vinden alle mensen zo die tegen couperen zijn. :roll:
doodnormaal je hond open laten snijden omdat loopsheid vies is of piemelpap. :19:
Met het woord "zomaar" probeerde ik aan te geven dat je om diverse redenen kunt kastreren.

De redenen die jij noemt vind ik een hele goede vergelijking met wegsnijden van oren/staarten. Onterecht, overbodig en van weinig respekt voor de hond getuigend.
Wil, de ENIGE reden voor catreren vind ik een medische reden, maar je moet nu ook even realistisch blijven, het gros van de honden wordt gecastreerd omdat WIJ het willen, de mensen vinden de reuen te moeilijk en de loopsheid te lastig, en daarom worden er zomaar onderdelen afgesneden en uitgehaald.... en dat is in MIJN ogen hetzelfde als het couperen van oren of staart!
Gedragstechnische redenen zijn in mijn ogen ook geldige redenen die zeker niet te vergelijken zijn met de esthetische redenen die voorstanders van het couperen aandragen .

Wel even zeggen dat niet zomaar alles wat als gedragstechnische redenen wordt aangevoerd ook geldige redenen zijn.

Het weghalen van een baarmoeder omdat de loopsheid zo´n zooitje geeft had ik al genoemd als zijnde net zo verwerpelijk als het weghalen van een oor of een staart omdat dat nou eenmaal zo hoort van oudsher.

Net zo goed als dat het weigeren om leiding te geven aan je hond en in plaats daarvan maar de makkelijke uitweg van het kastreren te nemen niet klopt.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

scooby doo schreef: edit: wat ik ook vind , laat toch iedereen zijn zin doen , ik luister niet naar boomknuffelaars want als iedereen dat deed werd alles verboden
Om te vinden dat niet zomaar álles wat iedereen wil doen met honden inderdaad gedaan mag worden hoef je geen "boomknuffelaar" te zijn hoor.

Het hebben van enig gezond verstand is hiervoor al voldoende. Iets wat helaas niet voor iedereen weggelegd is.
cloris
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Gedragstechnische redenen zijn in mijn ogen ook geldige redenen die zeker niet te vergelijken zijn met de esthetische redenen die voorstanders van het couperen aandragen .

Wel even zeggen dat niet zomaar alles wat als gedragstechnische redenen wordt aangevoerd ook geldige redenen zijn.

Het weghalen van een baarmoeder omdat de loopsheid zo´n zooitje geeft had ik al genoemd als zijnde net zo verwerpelijk als het weghalen van een oor of een staart omdat dat nou eenmaal zo hoort van oudsher.

Net zo goed als dat het weigeren om leiding te geven aan je hond en in plaats daarvan maar de makkelijke uitweg van het kastreren te nemen niet klopt.
Maar het probleem is dat de meeste gedragstechnische redenen dus wel aangevoerd worden als excuus om die reu zijn ballen er maar af te snijden, plus dat het vaak aangemoedigd wordt door een d.a. misschien wel, of de buurvrouw op de hoek...
Ik denk dat er maar verrot weinig honden gecastreerd worden vanwege echte gedragstechnische redenen en dan nog vind ik dat nog steeds een minder goede reden, wat de eigenaar heeft een aardig aandeel in gehad vermoedelijk... en weet jij hoe een hond kan veranderen als de aanvoer van hormonen ineens nihil is?
Het afsnijden van ballen (bij veel meer dieren) is nou eenmaal een geaccepteerd iets, men noemt het zelfs "helpen" :denken:
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
little-wolf
Zeer actief

Branka schreef:
Ja, en ik denk dus dat dat is waarom Chatterbox deze discussie starte. Mooier (valt ook over te discusiëren), maar of het functioneel is? En persoonlijk kan ik het niet waarderen. En gezond? Als je hoort wat het voor huidproblemen kan opleveren valt dat te betwijfelen.
Zelf hou ik dus niet van overdrijving bij honden. Dus ook niet van overdreven veel huidplooien.
maar als je her vergelijken zou, van het couperen hebben ze maar even last. van al die huidplooien e.d met de bijkomende problemen, hun hele leven.
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

cloris schreef:[Ik denk dat er maar verrot weinig honden gecastreerd worden vanwege echte gedragstechnische redenen Het afsnijden van ballen (bij veel meer dieren) is nou eenmaal een geaccepteerd iets, men noemt het zelfs "helpen" :denken:
Klopt,een collega van mij heeft een paar maanden geleden een maltezerpup genomen.Nu hoorde ik van de week dat hij hem had laten "helpen".Ik vroeg aan hem hoezo heb je dat laten doen,kon hij geen duidelijk antwoord op geven,hij dacht blijkbaar dat het er gewoon bijhoorde :19:
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
little-wolf
Zeer actief

greatdane schreef:
cloris schreef:[Ik denk dat er maar verrot weinig honden gecastreerd worden vanwege echte gedragstechnische redenen Het afsnijden van ballen (bij veel meer dieren) is nou eenmaal een geaccepteerd iets, men noemt het zelfs "helpen" :denken:
Klopt,een collega van mij heeft een paar maanden geleden een maltezerpup genomen.Nu hoorde ik van de week dat hij hem had laten "helpen".Ik vroeg aan hem hoezo heb je dat laten doen,kon hij geen duidelijk antwoord op geven,hij dacht blijkbaar dat het er gewoon bijhoorde :19:
zolang d.a's vragen aan een leek goh wanneer laat je je hond "helpen" , zal het denk ik gewoon blijven bestaan.
en ook zolang mensen het vies vinden.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

cloris schreef: Maar het probleem is dat de meeste gedragstechnische redenen dus wel aangevoerd worden als excuus om die reu zijn ballen er maar af te snijden, plus dat het vaak aangemoedigd wordt door een d.a. misschien wel, of de buurvrouw op de hoek...
Ik denk dat er maar verrot weinig honden gecastreerd worden vanwege echte gedragstechnische redenen en dan nog vind ik dat nog steeds een minder goede reden, wat de eigenaar heeft een aardig aandeel in gehad vermoedelijk... en weet jij hoe een hond kan veranderen als de aanvoer van hormonen ineens nihil is?
Het afsnijden van ballen (bij veel meer dieren) is nou eenmaal een geaccepteerd iets, men noemt het zelfs "helpen" :denken:
Dat er veelal erg makkelijk tot kastratie wordt overgegaan is toch nog totaal geen reden om couperen dan ook maar goed te keuren?
cloris
Zeer actief

Wil de hond schreef:
cloris schreef: Maar het probleem is dat de meeste gedragstechnische redenen dus wel aangevoerd worden als excuus om die reu zijn ballen er maar af te snijden, plus dat het vaak aangemoedigd wordt door een d.a. misschien wel, of de buurvrouw op de hoek...
Dat er veelal erg makkelijk tot kastratie wordt overgegaan is toch nog totaal geen reden om couperen dan ook maar goed te keuren?
Oh en waar heb ik dat gezegd of geschreven Wil? :neenee:

Ik geef aan dat er een hoop poeh-ha is om het couperen maar dat er bijna geen haan kraait naar het afsnijden van bepaalde onderdelen voor menselijk gemak.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

cloris schreef:
Wil de hond schreef:

Ik geef aan dat er een hoop poeh-ha is om het couperen maar dat er bijna geen haan kraait naar het afsnijden van bepaalde onderdelen voor menselijk gemak.
Oké, dat heb jij niet gezegd nee.

Maar ik kreeg even de indruk dat je wel die kant op wilde. Excuses dat ik dat verkeerd geïnterpreteerd had.

Als je zegt dat er geen haan kraait naar lichtzinnig kastreergedrag konstateer ik dat dit in elk geval voor dit forum niet opgaat, integendeel.

Dat dit over het algemeen in de maatschappij anders zit weet ik, en dat hoort ook te veranderen.

Maar in deze diskussie ging het over couperen.
cloris
Zeer actief

Wil de hond schreef:
cloris schreef:
Wil de hond schreef:

Maar ik kreeg even de indruk dat je wel die kant op wilde. Excuses dat ik dat verkeerd geïnterpreteerd had.

Als je zegt dat er geen haan kraait naar lichtzinnig kastreergedrag konstateer ik dat dit in elk geval voor dit forum niet opgaat, integendeel.

Dat dit over het algemeen in de maatschappij anders zit weet ik, en dat hoort ook te veranderen.

:wink:
Nee op dit forum is het redelijk de andere kant op gegaan idd, maar waarom ik doorging op de overeenkomst tussen castreren en couperen was gewoon omdat het in mijn ogen hetzelfde is, er worden onderdelen afgesneden voor het gemak van de mens.
Alleen is het couperen vaak zielig en het casteren normaal in de ogen van de meesten mensen dan he!
Ik laat mijn honden niet couperen, als ik dat had gewild had ik Fangio nu wel zonder oren gehad want in dat jaar mocht het namelijk nog officieel.
Maar ik moet je ook eerlijk zeggen dat wanneer ik die teef of reu (kwa bloedlijnen) vindt die ik zoek dan komt die hond er gewoon, het is dus niet zo dat ik een hond zou laten zitten omdat zijn/haar oren gecoupeerd zijn.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

cloris schreef:
Wil de hond schreef:
cloris schreef:
Wil de hond schreef: Dat er veelal erg makkelijk tot kastratie wordt overgegaan is toch nog totaal geen reden om couperen dan ook maar goed te keuren?

:wink:
Nee op dit forum is het redelijk de andere kant op gegaan idd, maar waarom ik doorging op de overeenkomst tussen castreren en couperen was gewoon omdat het in mijn ogen hetzelfde is, er worden onderdelen afgesneden voor het gemak van de mens.
Alleen is het couperen vaak zielig en het casteren normaal in de ogen van de meesten mensen dan he!
Ik laat mijn honden niet couperen, als ik dat had gewild had ik Fangio nu wel zonder oren gehad want in dat jaar mocht het namelijk nog officieel.
Maar ik moet je ook eerlijk zeggen dat wanneer ik die teef of reu (kwa bloedlijnen) vindt die ik zoek dan komt die hond er gewoon, het is dus niet zo dat ik een hond zou laten zitten omdat zijn/haar oren gecoupeerd zijn.

precies, ik zal echt niet bewust op zoek gaan naar een gecoupeerde hond, dat hoeft van mij nl helemaal niet, maar als ik een hond op het oog heb, uit een land waar het gewoon nog mag, en het is een hond die voor mij (en misschien andere hier) belangrijk is of kan zijn qua fokken? dan vind ik dat iets heel anders dan perse op zoek zijn naar een gecoupeerde hond....
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Weet je,

Eén van mijn bezwaren tegen couperen is dat er vaak over gepraat wordt alsof deze ingreep voor de hond helemaal niet belastend is, dat het zeg maar een fluitje van een cent is.

Welnu, dit is dus helemaal niet altijd de waarheid. Veel honden hebben een hele lange lijdensweg doorlopen vooordat hun oren eenmaal zo zaten als de bedoeling was toen deze bijgesneden werden, op hun bijgeknipte staart eindelijk niet meer ontstoken pijn deed. Ook bij honden die door een deskundige volgens de regelen der kunst zijn bewerkt kunnen zeer veel ongemak ondervinden. Iets wat je later niet meer terugziet, het ziet er dan uit alsof alles goed zit en altijd zo gezeten heeft.

Je hebt dus best kans dat die hond van jouw dromen ook een slachtoffer is geweest van deze "bijverschijnselen". Dat je dan toch voor deze hond kiest kan ik begrijpen, maar, ik blijf het stuitend vinden dat er mensen zijn die zonder meer voorstander van couperen zijn. Waaronder ik, voor de goede orde, jouw dus niet reken.

Helemaal in buitenlanden waar couperen nog gewoon mag worden veel honden niet op het daarvoor aangewezen tijdstip en al helemaal niet op de ideaalste manier bewerkt. Daar doe je als Nederlander die een hond importeert dus wel gewoon aan mee, aan het in stand houden van deze misstanden.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef: precies, ik zal echt niet bewust op zoek gaan naar een gecoupeerde hond, dat hoeft van mij nl helemaal niet, maar als ik een hond op het oog heb, uit een land waar het gewoon nog mag, en het is een hond die voor mij (en misschien andere hier) belangrijk is of kan zijn qua fokken? dan vind ik dat iets heel anders dan perse op zoek zijn naar een gecoupeerde hond....
Maar hoe kun je nu beoordelen of een hond zonder staart voor jou belangrijk is kwa fokken, als je niet eens weet of hij/zij niet toevallig een knikstaart had?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Weet je,

Eén van mijn bezwaren tegen couperen is dat er vaak over gepraat wordt alsof deze ingreep voor de hond helemaal niet belastend is, dat het zeg maar een fluitje van een cent is.

Welnu, dit is dus helemaal niet altijd de waarheid. Veel honden hebben een hele lange lijdensweg doorlopen vooordat hun oren eenmaal zo zaten als de bedoeling was toen deze bijgesneden werden, op hun bijgeknipte staart eindelijk niet meer ontstoken pijn deed. Ook bij honden die door een deskundige volgens de regelen der kunst zijn bewerkt kunnen zeer veel ongemak ondervinden. Iets wat je later niet meer terugziet, het ziet er dan uit alsof alles goed zit en altijd zo gezeten heeft.

Je hebt dus best kans dat die hond van jouw dromen ook een slachtoffer is geweest van deze "bijverschijnselen". Dat je dan toch voor deze hond kiest kan ik begrijpen, maar, ik blijf het stuitend vinden dat er mensen zijn die zonder meer voorstander van couperen zijn. Waaronder ik, voor de goede orde, jouw dus niet reken.

Helemaal in buitenlanden waar couperen nog gewoon mag worden veel honden niet op het daarvoor aangewezen tijdstip en al helemaal niet op de ideaalste manier bewerkt. Daar doe je als Nederlander die een hond importeert dus wel gewoon aan mee, aan het in stand houden van deze misstanden.
ik moet zeggen dat ik wel moeite heb met het couperen van oren... vind die ingreep , qua ingreep, vele malen erger dan bv de staart, wat hier vroeger gebeurde , en ja ik heb het over op de "juiste"manier, is niet meer dan wat er nu ook nog wel mag mbt wolfsklauwtjes.... daarbij en ook dat vind ik een groot verschil, je hebt couperen en couperen, een boxer, een bouvier enz enz daar praat je toch snel over bijna gehele staart amputatie, en dus qua hondentaal zal dat aboluut wel eens problemen op leveren, "mijn"ras... die hielde en houden echt nog wel staart over...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
yamie schreef: precies, ik zal echt niet bewust op zoek gaan naar een gecoupeerde hond, dat hoeft van mij nl helemaal niet, maar als ik een hond op het oog heb, uit een land waar het gewoon nog mag, en het is een hond die voor mij (en misschien andere hier) belangrijk is of kan zijn qua fokken? dan vind ik dat iets heel anders dan perse op zoek zijn naar een gecoupeerde hond....
Maar hoe kun je nu beoordelen of een hond zonder staart voor jou belangrijk is kwa fokken, als je niet eens weet of hij/zij niet toevallig een knikstaart had?
dat is idd waar, wat dat betreft is het niet couperen daar zeker een voordeel in... en dat is dan iets wat moet blijken nadien....
cloris
Zeer actief

Wil de hond schreef:Weet je,

Ik snap je wel Wil, maar ik denk niet dat ik dan meewerk aan het instandhouden.. neem ik die hond niet dan dan blijft hij/zij wel daar in Argentinie of gaat hij/zij naar Amerika... het couperen is namelijk maar in een aantal landen not-done
Er zijn heel veel miststanden omtrend dieren in bepaalde landen, er zijn honden met afsneden (dus niet eens gecoupeerd) oren die uit spanje komen... die worden door mensen hier in Nederland opgevangen en krijgen een liefdevol huis... houden we dan dat ook niet in stand? snap je waar ik heen wil?
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef: dat is idd waar, wat dat betreft is het niet couperen daar zeker een voordeel in... en dat is dan iets wat moet blijken nadien....
Feitelijk zou alleen al hierom een integere fokker het niet willen couperen zwaarder moeten laten wegen dan het verkrampt vast proberen te houden aan een ouderwetse rasstandaard.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

cloris schreef:Ik snap je wel Wil, maar ik denk niet dat ik dan meewerk aan het instandhouden.. neem ik die hond niet dan dan blijft hij/zij wel daar in Argentinie of gaat hij/zij naar Amerika... het couperen is namelijk maar in een aantal landen not-done
Er zijn heel veel miststanden omtrend dieren in bepaalde landen, er zijn honden met afsneden (dus niet eens gecoupeerd) oren die uit spanje komen... die worden door mensen hier in Nederland opgevangen en krijgen een liefdevol huis... houden we dan dat ook niet in stand? snap je waar ik heen wil?
Daar zit wel wat in Cloor, het wel of niet naar Nederland halen van zo´n hond op zich maakt geen bal uit daar waar het gaat om het meehelpen aan het verbeteren van situaties. Om misstanden te verbeteren, of zelfs de wereld uit te helpen is meer nodig.

Wel kan ik mee weer indenken dat een argentijnse fokker er belang bij kan hebben om een bepaalde hond in Nederland te plaatsen, en dat deze fokker bereid gevonden zou kunnen worden om die hond dan maar niet te couperen. Of vergis ik me, en zijn de argentijnse dogo-fokkers heel fervente coupeerders, kost wat kost?

Hier in Spanje, in Andalusïe in ieder geval, is het sinds kort verboden om te couperen voor zuiver estetische doeleinden, op straffe van een boete tussen 2001 en 30.000 euros.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”