Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn les

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wil de hond schreef:
Zoek stok! schreef:Wil, ik denk dat nu vooral de mensen die 'tegen' zijn nog reageren. Volgens mij zijn er veel meer mensen op het forum die met correcties werken, maar die weten dat ze finaal afgezeken worden als ze meedoen in de discussie. Dus hebben ze daar geen zin in.
Dat dacht ik ook al. :wink:

Waarom ik nog reageerde was omdat mensen die tegen zijn en met buiten-proportionele argumenten aankomen eigenlijk helemaal niet weten waar ze het over hebben. De grootste tegenstanders van korrigeren en slipkettingen hebben nog nooit echte ervaring opgedaan met iets wat ze op puur theoretische en sentimentele gronden verafschuwen.

Ware het zo dat hun veronderstellingen de waarheid zelfs maar zouden benaderen dan zou je mij nooit meer met een slipketting zelfs maar in mijn handen zien.

Maar goed, ik hou er ook maar weer eens over op.
Ik durf de steling wel aan dat iedereen boven de 30 wel eens met de slip heeft gewerkt. Ooit was het namelijk een zogenaamde goede en gangbare methode. :wink: Ik ieder geval wel dus ik ben van beide markten thuis.
Wel ben ik benieuwd naar de mensen die met de slip werken in hoeverre ze wel eens een hond met bv de cliker getraind hebben.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

LaRep schreef:Dom??? Denk het niet :pffff: Waarschijnlijk verkeerd moment :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :roos:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

Maar ik meen het wel :boos:

Zelf begin ik niet eerder met trainen dan dat mijn honden rond een jaar zijn; opvoeden begin ik al vanaf dag 1 mee waardoor ik dus niet over de straat gesleurd word e.d. :denken:

Ik vind zelf dat als ze zo rond een jaar zijn een mooie leeftijd om daadwerkelijk aan de slag te gaan.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

LaRep schreef:Maar ik meen het wel :boos:

Zelf begin ik niet eerder met trainen dan dat mijn honden rond een jaar zijn; opvoeden begin ik al vanaf dag 1 mee waardoor ik dus niet over de straat gesleurd word e.d. :denken:

Ik vind zelf dat als ze zo rond een jaar zijn een mooie leeftijd om daadwerkelijk aan de slag te gaan.
Wat ik nu doe is dus opvoeden en niet trainen in jouw ogen. Denk ik.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

Zoek stok! schreef:
LaRep schreef:Sorry hoor...
Haha, arme jij. :mrgreen: :mrgreen:
Ik kan wel tegen een stootje hoor, net zoals mijn hondje :ok:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

LaRep schreef:Maar ik meen het wel :boos:

Met opvoeden ben ik ook vanaf dag 1 mee begonnen maar ik wilde toch niet wachten met de cursus totdat Vegas een jaar was.

Voorwaarde voor mij was (en is nog steeds) wel dat de cursussen die ik nu ging doen wel leuk waren en dat we er plezier in zouden hebben.

Ik heb altijd gedacht dat ik ver in gehoorzaamheid wilde komen als mijn hond dat ook leuk vond maar na deze cursus wilde ik eerst behendigheid gaan doen. Misschien dat ik dan later verder ga met gehoorzaamheid.

Vegas kan trouwens op en top pup zijn hoor, ondanks de cursussen :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Nog even een nabrander voor Eline. Ik weet namelijk nog precies wat jij over deze hondenschool zei toen ik het vroeg op het forum: ,,Dat zijn heel kundige mensen van wat ik begrepen heb."

:denken:
Ik schrik ook van je verhaal en zal de school ook niet meer aanbevelen.
EVen nog om de boel duidelijk te maken, ik ben over de kook van wat je noemde van het russeltje en daar gaan mijn preken en tirade's over. Ik vind dat namelijk echt totaal van de pot gerukt, maar dat was al duidelijk. Een hondenschool die dat goedkeurd en aanmoedidt moet zich in mijn ogen kapot schamen, zeker omdat er dus echt gewoon zat alternatieve en betere manieren zijn.
Naar jou toe heb ik me volgens mij meer genuanceerd uitgelaten, zie maar in het begin van je topic. Ik ben blij voor je dat je nu fijn kan lopen en ik hoop dat Bram netjes blijft lopen, zodat je niet laten een beroep moet doen op hardere correctie's. Het zou mijn keuze niet zijn, maar als het voor jou werkt dan moet het maar. Ik schaar je niet onder de randdebielen. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

LaRep schreef:
Zoek stok! schreef:
LaRep schreef:Sorry hoor...
Haha, arme jij. :mrgreen: :mrgreen:
Ik kan wel tegen een stootje hoor, net zoals mijn hondje :ok:
:ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Eline* schreef:Ik durf de steling wel aan dat iedereen boven de 30 wel eens met de slip heeft gewerkt. Ooit was het namelijk een zogenaamde goede en gangbare methode. :wink: Ik ieder geval wel dus ik ben van beide markten thuis.
ik ben een stúk boven de dertig :ugh: , en heb nog nooit met een slip getraind.
ik was vroeger waarschijnlijk ook al een beetje dwars :mrgreen: .
Hahaha, nou ja, laat die stelling dan maar zitten! :mrgreen:
Ik ga er wel even een polletje over openen!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik doe eigelijk alles met slip nou ja bijna alles :pffff:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoek stok! schreef:Nog even een nabrander voor Eline. Ik weet namelijk nog precies wat jij over deze hondenschool zei toen ik het vroeg op het forum: ,,Dat zijn heel kundige mensen van wat ik begrepen heb."

:denken:
Ik schrik ook van je verhaal en zal de school ook niet meer aanbevelen.
EVen nog om de boel duidelijk te maken, ik ben over de kook van wat je noemde van het russeltje en daar gaan mijn preken en tirade's over. Ik vind dat namelijk echt totaal van de pot gerukt, maar dat was al duidelijk. Een hondenschool die dat goedkeurd en aanmoedidt moet zich in mijn ogen kapot schamen, zeker omdat er dus echt gewoon zat alternatieve en betere manieren zijn.
Naar jou toe heb ik me volgens mij meer genuanceerd uitgelaten, zie maar in het begin van je topic. Ik ben blij voor je dat je nu fijn kan lopen en ik hoop dat Bram netjes blijft lopen, zodat je niet laten een beroep moet doen op hardere correctie's. Het zou mijn keuze niet zijn, maar als het voor jou werkt dan moet het maar. Ik schaar je niet onder de randdebielen. :wink:
Okay, dat klinkt beter. En nee, ik ga niet met m'n hondje wild in het rond trekken. Zelfs als dat goed zou zijn (hypothese he), dan nog zou ik het gewoon niet kunnen. Bij een ander hondje heb ik wat meer afstand (alhoewel ik wel iets gezegd heb van die Jackie), maar bij m'n eigen hondje ben ik gewoon een ontzettende softie.

Maar nu moet ik echt opschieten :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoek stok! schreef: Maar nu moet ik echt opschieten :wink:
Hoe was het dit keer op de hondenschool?

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:
Zoek stok! schreef: Maar nu moet ik echt opschieten :wink:
Hoe was het dit keer op de hondenschool?

Anne
Heb in het andere topic al een beschrijving geschreven. Het ging supergoed. De trainer vond dat ook en zegt dus ook dat mijn manier werkt. Dus geen keiharde correcties, maar wel duidelijk. Ik merk dat Bram het leuk vindt om te trainen en tijdens de les doet hij extra z'n best. Hij loopt dan zo trots naast me: staart omhoog en zwaaiend, z'n poten hoog bij het lopen en mij goed in de gaten houdend. Echt zo van: kijk ons eens hier lopen. En ik loop ook supertrots natuurlijk!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

twinkeltje schreef:ik doe eigelijk alles met slip nou ja bijna alles :pffff:
een grote of een string?
weg gehaald zit een virus in
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Eline* schreef: Ik durf de steling wel aan dat iedereen boven de 30 wel eens met de slip heeft gewerkt. Ooit was het namelijk een zogenaamde goede en gangbare methode. :wink: Ik ieder geval wel dus ik ben van beide markten thuis.
Wel ben ik benieuwd naar de mensen die met de slip werken in hoeverre ze wel eens een hond met bv de cliker getraind hebben.
Ik heb inderdaad met mijn vorige honden met de slipketting getraind. Juist daarom ben ik zo enthousiast voor de clickermethode. Ik zie het verschil. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik niet goed ben in corrigeren. Ik kan gewoon niet zodanig hard corrigeren dat een enkele keer voldoende is. Met als gevolg dat ik het hele hondenleven aan die slip heb lopen rukken, met steeds minder effect. Maar ook al had ik wel goed kunnen corrigeren, dan nog zou het feit dat het ook zonder kan voor mij voldoende zijn om het dan ook zonder te doen.
Ik ben niet principieel tegen correcties, maar het past niet bij mij en ik denk dat het belangrijk is correcties deskundig uit te voeren. Ook zou het niet mijn keus zijn correcties te gebruiken voor het aanleren van nieuw gedrag en zeker niet bij zulke jonge honden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:[Ook zou het niet mijn keus zijn correcties te gebruiken voor het aanleren van nieuw gedrag en zeker niet bij zulke jonge honden.
Daar pak je wat mij betreft een essentieel punt. Iets aanleren kan zonder straf. Nieuw gedrag moet je uitlokken en lonend maken en voila!
Pas als gedrag betrouwbaar op commando getoond kan worden en de hond weigert komt er straf kijken, want dan valt er iets af te leren of af te dwingen.
Veel gedrag wat ongewenst is verdwijnt als je vervangend gedrag aanleert. Je kweekt dan een nieuwe gewoonte. Een hond, die zit, kan immers niet opspringen.
Je kan straffen van ongewenst gedrag dus heel simpel vervangen door het aanleren van gewenst gedrag.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Zoek stok! schreef:
Wil de hond schreef:
Eline* schreef:
Zoek stok! schreef: Hij sprong vrolijk weer door. Bij die Jackie hadden de correcties het minste effect. Ik krijg vast heel veel over me heen maar in die zin had het ook wel wat komisch; trainer doet erg z'n best, Jackie maakt koprollen maar gaat gewoon door met wat hij deed. Jammer dan trainer.
Je kan gewoon een rug zwaar beschadigen bij een hondje als een jack. Nekherniaatja..ach, all in the game!
Ik heb echt al het nodige gezien maar dit soort horror heb ik pas één keer meegemaakt. En niet door een korrektie met een slipketting.

Dat was een klant die me vertelde dat haar man hun vorige hond dood had gemaakt door een ruk aan de riem. Het tuigje waar die hond aan vastzat drukte tegen de ribbenkast waardoor een rugwervel van zijn plaats schoot met als gevolg een verlamde hond.

Heb jij al eens uit de eerste hand van een beschadigde rug gehoord, of een nekhernia, als gevolg van een korrektie met een slipketting?
Als een pup niet snapt waar het om gaat wordt hij zenuwachtig. Zenuwen kunnen zich omzetten in bewegingsonrust en dat ziet er dan uit alsof de pup leuk doorgaat.
Volgens mij spekuleer je hier nu, deze hond had al last van bewegingsonrust, schat ik zo in, voordat zijn baasje ooit van deze hondenschool had gehoord.
Hoe dan ook, als je een hondje formaat cavia een lijn ombindt om eraan te gaan rukken ben je geen knip voor mijn neus waard.
Ik snap werkelijk niet waar dat voor nodig is.
Ik ben overigens inderdaad wel met je eens dat hetzelfde geldt voor een labradorpup of een doggenpup. Het is allemaal geen manier om met jonge honden om te gaan.
Volgens mij weet jij echt niet goed waar je het over hebt als je het over korrekties hebt.

Dat jij een andere manier van trainen voorstaat is prima, maar je draaft een beetje door als je het over manieren hebt die jou niet aanstaan. :wink:
Wil, ik denk dat nu vooral de mensen die 'tegen' zijn nog reageren. Volgens mij zijn er veel meer mensen op het forum die met correcties werken, maar die weten dat ze finaal afgezeken worden als ze meedoen in de discussie. Dus hebben ze daar geen zin in.
Ik denk dat ook de meeste mensen die wel met correcties werken dit niet doen in de aanleerfase.

Er worden wel meer mensen "afgezeken"zoals jij het noemt. Van beide kanten. Ik vind dat je erg in de verdediging schiet,

Het gaat er niet om dat er mensen tegen de correcties zijn, al ben ik daar ook geen voorstander van, maar het gaat meer over de manier waarop het nu gaat.

Een pup van 6 maanden, of jonge hond, zoals je het wilt noemen, die eventueel met een slipketting iets nieuws aangeleerd krijgt en gelijk al in de les waar het voor het eerst behandelt wordt, gecorrigeerd wordt.

Je hebt het over hondjes die kleiner zijn en vliegles krijgen en over pups die jonger zijn dan Bram, een maand of vier en een half.

Ik vind dit van de zotte, sorry, en dat heeft niks met voor of tegen correcties zijn te maken. Zo leer je gewoon een hond niet iets aan.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik snap niet zo goed dat het zo moeilijk te begrijpen is voor sommige mensen, dat iets aanleren, dus iets nieuws, iets wat een hond nog niet kent.. niet doormiddel van een correctie moet, een correctie kan volgen als een hond iets "verkeerd"doet, terwijl hij/zij weet wat er gevraagd en verlangd word.. iets nieuws aanleren kan toch alleen door trainen en positieve beloning daarin? een dier straffen om iets terwijl hij/zij niet weet dat hij het fout doet is toch raar? corrigeren betekend ook iets rechtzetten, iets ombuigen naar het juiste, maar dan moet de hond wel snappen en weten wat het juiste is...
starfleet
Erelid

Baily schreef: Een pup van 6 maanden, of jonge hond, zoals je het wilt noemen, die eventueel met een slipketting iets nieuws aangeleerd krijgt en gelijk al in de les waar het voor het eerst behandelt wordt, gecorrigeerd wordt.

Je hebt het over hondjes die kleiner zijn en vliegles krijgen en over pups die jonger zijn dan Bram, een maand of vier en een half.

Ik vind dit van de zotte, sorry, en dat heeft niks met voor of tegen correcties zijn te maken. Zo leer je gewoon een hond niet iets aan.
En dat dan ook nog allemaal op de eerste les na de zomerstop, terwijl het gros van de baasjes niet of nauwelijks bezig is geweest met trainen zeker twee maanden lang en de honden voor het eerst weer de andere pups zien:piew:

Anne
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Honden die heel erg opspringen bvb. doen er vaak heel lang over om ander gedrag aan te leren, zoals bvb. zitten. Als dat opspringen niet gekorrigeerd wordt. Het kan dus bij hardnekkige springers heel verhelderend werken als je behalve het aan proberen te leren van een Zit ook het opspringen korrigeert.

Daar is niks mis mee. Het is onder honden heel normaal dat ongewenst gedrag zomaar Pats Boem afgestraft wordt.

Hoe lang denken jullie eigenlijk dat een hond er over doet om te leren wat Zit betekent?

Volgens mij snappen de meesten dat in minder als 10 minuten. Dat ze dan nog niet helemaal weten dat het ook de bedoeling is dat ze dat snel doen en ook blijven zitten leg je ze snel uit door ze te korrigeren als ze de fout in gaan. En daar reageren ze heel normaal op.

Natuurlijk, je kunt het ook aanleren op een andere manier. Maar dit gegeven maakt het nog niet zo dat de ene manier FOUT is en de andere manier zaligmakend. Ook niet als je het over een jonge hond hebt die denkt dat hij een stuiterballetje is.

En natuurlijk, het ideale is dat iemand zijn hond juist gedrag aanleert van jongsaf aan. Maar er zijn heel veel honden die niet bepaald gemakkelijk zijn, zeker niet in handen van minder ervaren baasjes. En ook niet iedereen hoeft verplicht op een bepaalde manier te trainen, wat mij betreft. Men moet gewoon kunnen doen waar men, en de hond, zich lekker bij voelt.

Wat tegenstanders van korrigeren steeds maar weer uit het oog verliezen is dat ook honden die gekorrigeerd worden beloond worden, zoveel als mogelijk. Er is geen zinnig mens die alleen maar op basis van korrekties een hond iets bij kan brengen.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Wil de hond schreef: Wat tegenstanders van korrigeren steeds maar weer uit het oog verliezen is dat ook honden die gekorrigeerd worden beloond worden, zoveel als mogelijk. Er is geen zinnig mens die alleen maar op basis van korrekties een hond iets bij kan brengen.
Ik denk niet dat de tegenstanders van corrigeren dit vergeten, maar sommige voorstanders wel. Ik hoor nog steeds mensen dingen zeggen als "hij heeft het maar te doen". Ook in de beide voorbeelden van deze hondenschool heb ik niets over belonen gelezen.
Dat jij (en anderen hier die gebruik maken van correcties) je hond ook beloont, wil niet zeggen dat iedereen dat doet.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
starfleet
Erelid

Wil de hond schreef: En natuurlijk, het ideale is dat iemand zijn hond juist gedrag aanleert van jongsaf aan. Maar er zijn heel veel honden die niet bepaald gemakkelijk zijn, zeker niet in handen van minder ervaren baasjes. En ook niet iedereen hoeft verplicht op een bepaalde manier te trainen, wat mij betreft. Men moet gewoon kunnen doen waar men, en de hond, zich lekker bij voelt.
De combi corrigeren en onervaren baas vind ik helemaal de slechtste die er is.

Anne
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Wil de hond schreef: En natuurlijk, het ideale is dat iemand zijn hond juist gedrag aanleert van jongsaf aan. Maar er zijn heel veel honden die niet bepaald gemakkelijk zijn, zeker niet in handen van minder ervaren baasjes. En ook niet iedereen hoeft verplicht op een bepaalde manier te trainen, wat mij betreft. Men moet gewoon kunnen doen waar men, en de hond, zich lekker bij voelt.
De combi corrigeren en onervaren baas vind ik helemaal de slechtste die er is.

Anne
Een onervaren baas die hierin goed begeleidt wordt is geen onervaren baas meer.

Ik heb zelfs veel ervaren bazen leren kennen die een hond kregen waar ze absoluut geen raad mee wisten. Honden die bovengemiddeld moeilijk waren. Honden om gek van te worden, als gemiddeld ervaren baas. Honden die moesten verbeteren of gewoon de deur uit geschoven zouden worden. Honden die daar ook geen schuld aan hadden, evenmin als hun baasjes. Niet alle honden zijn even gemakkelijk.

Honden die door een kombinatie van korrigeren, belonen en een baas die goed uitgelegd kreeg hoe in het algemeen met zo´n hond om te gaan hanteerbaar en houdbaar werden.

Juist dit soort honden zijn de honden die op een kursus terechtkomen waar ze móeten leren luisteren.
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Wil de hond schreef:Wat tegenstanders van korrigeren steeds maar weer uit het oog verliezen is dat ook honden die gekorrigeerd worden beloond worden, zoveel als mogelijk. Er is geen zinnig mens die alleen maar op basis van korrekties een hond iets bij kan brengen.
Wat versta je eigenlijk onder een correctie? Is dat "NEE!" roepen? Is dat een ruk aan de riem? Kun je uitleggen hoe je dan precies een correctie uitvoert? Daar ben ik wel nieuwsgiering naar. Want mischien zijn het wel hele normale dingen die ik zelf ook gebruik.

Ik gebruik dus mijn stem om aan te geven dat mijn hond de mist in dreigt te gaan. Roep "NEE!" als ze echt fout bezig is. Ik trek haar alleen mee als ze blijft staan snuffen en doet alsof ze doof is (geen plotselinge ruk, voer langzaam de druk op).

Tja, en een korrectie geef ik wel als ze een koekje van een klein kind af pakt ofzo. Dan grijp ik haar in haar nek vel terwijl ik "NEE!"roep. Meestal kan ik het prima voorkomen door haar vroegtijdig af te remmen met mijn stem. "Malou wat zijn we van plan?" beetje dreigend uitspreken en mijn hond snapt prima dat ik haar door heb.

Verder probeer ik het positief te houden.

Groetjes mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
starfleet
Erelid

Wil de hond schreef: Juist dit soort honden zijn de honden die op een kursus terechtkomen waar ze móeten leren luisteren.
Ik ben het daar in principe niet mee oneens, maar in het topic hier gaat het over heel jonge honden, een JR van 4,5 maand zelfs, die zo'n zware ruk aan de lijn krijgt dat hij een salto maakt. Dan ben je echt totaal verkeerd bezig met je correcties op het veld.

Ik lees hier niks over moeilijke honden. Ik durf te wedden dat het om bazen gaat die absoluut geen kaas hebben gegeten van op het juiste moment belonen en geen energie hebben gestoken in het volgen tijdens de vakantie.

Anne
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Wil de hond schreef: Juist dit soort honden zijn de honden die op een kursus terechtkomen waar ze móeten leren luisteren.
Ik ben het daar in principe niet mee oneens, maar in het topic hier gaat het over heel jonge honden, een JR van 4,5 maand zelfs, die zo'n zware ruk aan de lijn krijgt dat hij een salto maakt. Dan ben je echt totaal verkeerd bezig met je correcties op het veld.

Ik lees hier niks over moeilijke honden. Ik durf te wedden dat het om bazen gaat die absoluut geen kaas hebben gegeten van op het juiste moment belonen en geen energie hebben gestoken in het volgen tijdens de vakantie.

Anne
Nou,

Een JR van 4,5 maanden die alle kanten opknalt zonder zich iets aan te trekken van stevige korrekties is m.i. hard op weg om een moeilijke hond te worden, sterker nog, hij is het al.

Dat hun bazen om de één of andere reden op de één of andere manier te kort zijn geschoten is een veronderstelling.

Maar zelfs al zou dit zo zijn dan kun je het ze nog niet kwalijk nemen dat zij hun hond in rap tempo op de rails willen krijgen. Zelfs niet als daar korrekties bij nodig zijn die de hond ogenschijlijk helemaal niet raken.

Maar goed, we verschillen hierover duidelijk van mening, dat zal altijd zo blijven en dat geeft ook niks.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Zoek stok! schreef:Hmmm, ik heb morgen 'volgen', denk dat dit best via een correctie kan hoor. Wat dat betreft ga ik wel een beetje met het lood in m'n schoenen. Bij Zit en wacht, Af en blijf en Hier waarschijnlijk niet.
ik heb niet de hele discussie gelezen, maar wil alleen even zeggen dat jullie honden nog zo jong zijn, pups feitelijk nog! daar moet je gewoon niet te veel van verwachten. je moet ze wel opvoeden en consequent zijn, maar zit en wacht en af en blijf zijn gewoon moeilijke oefeningen, net als volgen.
als je nu traint met correcties in plaats van beloningen loop je een groot risico dat je het plezier in het trainen en leren van jullie honden vergalt.
mijn honden (3 en bijna 3) vinden trainen en nieuwe dingen leren leuk omdat ze dat direct associeren met lekkere worst en kaas en leuke speeltjes die ze als beloning krijgen. zo houden ze lol in het trainen, en ik ook. ik wil dat de training plezier voor twee is.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

En dat kan dus ook heel goed zonder snoep en koek :wink: Ik heb liever dat mijn honden blij en enthousiast zijn omdat dat ik dat ben en ze dat dus belangrijk vinden dat dat ze de hele dag kwijlend achter me aan lopen in de hoop op een hapje.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Sunnybunny schreef:En dat kan dus ook heel goed zonder snoep en koek :wink: Ik heb liever dat mijn honden blij en enthousiast zijn omdat dat ik dat ben en ze dat dus belangrijk vinden dat dat ze de hele dag kwijlend achter me aan lopen in de hoop op een hapje.
Dat doen mijn honden dus echt niet en ook de andere honden die ik ken die op een beloningsgerichte manier zijn getraind niet.
Eowyn
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Eowyn »

Sunnybunny schreef:En dat kan dus ook heel goed zonder snoep en koek :wink: Ik heb liever dat mijn honden blij en enthousiast zijn omdat dat ik dat ben en ze dat dus belangrijk vinden dat dat ze de hele dag kwijlend achter me aan lopen in de hoop op een hapje.
Mijn twee honden (en kat) zijn ook getraind met snoepjes en toch doen ze dat niet. Ze herkennen heel goed de situatie waarin getraind wordt en er dus kans is op snoep.

Mijn jongste hond, Indra, werkt liever voor contact en speeltjes dan voor snoep en zij probeert mij ook niet de hele dag aan te zetten tot spelen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”