Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grommen naar de baas?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Jan en ik hadden in deze topic even een gesprekje over het feit dat je een kleine hond ook corrigeert als hij echt naar je gromt. En Jan merkte toen terecht op dat je ook minder snel schrikt als je Maltezer gromt, dan als je Mastif dat doet.

Vervolgens kwam Eelco met deze reactie naar ons toe. Waarom vraag ik mij dus ook af, en heb ik Eelco ook gevraagd, maar nog geen antwoord op gehad.
Owww ja, ik snap het. Nou, ik kom toch liever een grommende Maltezer in het donker tegen dan een grommende herder. Maar da's persoonlijk :wink:

Maar Brammie die tegen mij gromt buiten het spel? Ik denk dat ik heel snel zou reageren, mot ie niet proberen zeg. Net zoals jij die ene keer bij Moossie.
Ik ook :mrgreen:

En inderdaad, ook kleine(re) honden mogen niet grommen om de baas even lekker uit te testen. Hoor je dat Eelco? :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moos schreef: En inderdaad, ook kleine(re) honden mogen niet grommen om de baas even lekker uit te testen. Hoor je dat Eelco? :mrgreen:
Daar zijn wij eigenaren van kleine honden heel strikt in :neenee: :neenee: :neenee:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Jan en ik hadden in deze topic even een gesprekje over het feit dat je een kleine hond ook corrigeert als hij echt naar je gromt. En Jan merkte toen terecht op dat je ook minder snel schrikt als je Maltezer gromt, dan als je Mastif dat doet.

Vervolgens kwam Eelco met deze reactie naar ons toe. Waarom vraag ik mij dus ook af, en heb ik Eelco ook gevraagd, maar nog geen antwoord op gehad.
Owww ja, ik snap het. Nou, ik kom toch liever een grommende Maltezer in het donker tegen dan een grommende herder. Maar da's persoonlijk :wink:

Maar Brammie die tegen mij gromt buiten het spel? Ik denk dat ik heel snel zou reageren, mot ie niet proberen zeg. Net zoals jij die ene keer bij Moossie.
Ik ook :mrgreen:

En inderdaad, ook kleine(re) honden mogen niet grommen om de baas even lekker uit te testen. Hoor je dat Eelco? :mrgreen:

Daar zijn wij eigenaren van kleine honden heel strikt in :neenee: :neenee: :neenee:

Overigens snap ik ook wel weer een beetje wat hij zegt. Ik zie soms Jack Russels lopen die hun eigen hondje mee hebben: hun baas :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: En inderdaad, ook kleine(re) honden mogen niet grommen om de baas even lekker uit te testen. Hoor je dat Eelco? :mrgreen:
Precies, laat dat even heel duidelijk zijn :pffff:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Overigens snap ik ook wel weer een beetje wat hij zegt. Ik zie soms Jack Russels lopen die hun eigen hondje mee hebben: hun baas :wink:
Jawel, dat snap ik ook wel. Maar daar ging het niet over. En ik wordt er een beetje kriegel van als er weer begonnen wordt over die kleine onopgevoede hondjes, voornamelijk als het hele topic daar niet over gaat.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Jawel, dat snap ik ook wel. Maar daar ging het niet over. En ik wordt er een beetje kriegel van als er weer begonnen wordt over die kleine onopgevoede hondjes, voornamelijk als het hele topic daar niet over gaat.
O zal ik daar even een topic over starten? Vooral die Maltezers, dat zijn zulke keffers. Vreselijk! :smile: :smile:

Ach iedereen heeft z'n eigen paradepaardje Marloes, wij zullen die ook wel hebben. Bij mij zijn dat Corgi's en bij jou ???? herders?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
O zal ik daar even een topic over starten? Vooral die Maltezers, dat zijn zulke keffers. Vreselijk! :smile: :smile:

Ach iedereen heeft z'n eigen paradepaardje Marloes, wij zullen die ook wel hebben. Bij mij zijn dat Corgi's en bij jou ???? herders?
Maar ik zeg er altijd heel netjes bij dat echt niet alle Herder zo zijn, en dat het ook grotendeels aan Saar ligt :pffff:

En ik begin niet over enge Hedders in een topic over het grommen in spel van een Kooikerpup. Zo!
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Maar ik zeg er altijd heel netjes bij dat echt niet alle Herder zo zijn, en dat het ook grotendeels aan Saar ligt :pffff:

En ik begin niet over enge Hedders in een topic over het grommen in spel van een Kooikerpup. Zo!
Zie je wel, een paradepaardje.

En Bram is geen pup, maar een jonge hond :pffff:

En nu ga ik terra incognica kijken, verslavend he zo'n forum.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

Zie je wel, een paradepaardje.

En Bram is geen pup, maar een jonge hond :pffff:

En nu ga ik terra incognica kijken, verslavend he zo'n forum.
Nee, geen paradepaardje, mijn persoonlijke probleemzone :mrgreen:

Oke, dan begin ik niet over enge Hedders in een topic over het grommen in spel van een jonge Kooiker :pffff:

En zo'n forum is inderdaad erg verslavend!
Afbeelding
gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

Het ging mij niet om slecht opgevoede honden, het ging mij erom dat rangorde en dominantie onderschat wordt. In dit geval gelinkt aan grommen. Met name bij kleine honden omdat niemand er bang voor is!

Grommen naar de baas, andere honden etc is naar mijn mening een serieus verhaal en ik hoor veel mensen hier zeggen dat het geen probleem is of dat het gewoon bij "het spel" hoort. Dat bedoel ik met lacherig.

Maar laat maar, blijkbaar is er geen normaal gesprek mogelijk. Overal wordt op gereageerd alsof er een aanval plaatsvindt. Mensen met een andere mening zijn blijkbaar niet welkom hier.

Groeten,
Eelco
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

gelderen schreef:Het ging mij niet om slecht opgevoede honden, het ging mij erom dat rangorde en dominantie onderschat wordt. In dit geval gelinkt aan grommen. Met name bij kleine honden omdat niemand er bang voor is!

Grommen naar de baas, andere honden etc is naar mijn mening een serieus verhaal en ik hoor veel mensen hier zeggen dat het geen probleem is of dat het gewoon bij "het spel" hoort. Dat bedoel ik met lacherig.

Maar laat maar, blijkbaar is er geen normaal gesprek mogelijk. Overal wordt op gereageerd alsof er een aanval plaatsvindt. Mensen met een andere mening zijn blijkbaar niet welkom hier.

Groeten,
Eelco
Joh, laat je niet wegjagen! Dit is een forum van pompen of verzuipen, dus gewoon lekker meebrommen in het spelletje en je wordt heus gehoord.
We zijn hier ook niet vreemd van enige spelagressie! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

gelderen schreef:Het ging mij niet om slecht opgevoede honden, het ging mij erom dat rangorde en dominantie onderschat wordt. In dit geval gelinkt aan grommen. Met name bij kleine honden omdat niemand er bang voor is!

Groeten,
Eelco
tsja, het zal aan mij liggen, maar grommen naar de baas, andere honden en tijdens het spel zijn toch totaal verschillende dingen ? Hoe wil je dat aan rangorde en dominantie linken ?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoie schreef:tsja, het zal aan mij liggen, maar grommen naar de baas, andere honden en tijdens het spel zijn toch totaal verschillende dingen ? Hoe wil je dat aan rangorde en dominantie linken ?
Zelfvertrouwen, initiatief nemen, rangorde..het hangt allemaal samen. Een onderdanige hond, die weinig initiatief neeemt zal minder snel het gevecht opzoeken dan een zelfverzekerde hond die bulkt van de initiatieven..en dat kan je linken aan rangorde. Het is niet voor niks dat sommige honden bij een andere baas geheel ander gedrag laten zien!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

Eline: Ik zal kijken of ik zin heb in spelagressie. :wink: Ik houdt wel van spelletjes maar niet met mensen die alleen maar spelen om te winnen :wink: (mijn hond uitgezonderd :pffff: )

@zoie:
Hierbij zou je eigenlijk een onderscheid moeten maken tussen honden die dicht bij hun instinct staan en honden die er wat verder vanaf staan. Sec gezien zal een hond die dicht bij zin instinct staat niet grommen als het om spel gaat. Hij zal dit wel doen als er rangorde of dominantie is het spel komt. Er zijn rassen die grommen of blaffen erg snel. Dit kan te maken hebben met het doel waarvoor ze gefokt zijn of te maken hebben met evolutie.

Een hond is een heel groot deel van zijn leven bezig met rangorde en dominantie. Dit komt omdat rangorde zijn overlevingskansen bepaald. Het is erg diep in zijn genen geworteld en je kunt er niet omheen om bij alles wat een hond doet je af te vragen welke relatie dit heeft met rangorde.

Om de link te leggen tussen de verschillende situaties die jij aangeeft:
- grommen naar de baas (bijv, grrr ik wil niet van de bank af) lijkt me duidelijk dominantie.
- grommen tijdens spel: uitdagend gedrag: Dit zou in een wolvenroedel óf genegeerd worden (wel einde spel), of genadeloos afgestraft worden. Mits de rangen duidelijk zijn. Als de rangorde niet helemaal duidelijk is of de afstand in rang is vrij klein kunnen ze door middel van spel de rangorde bepalen of verduidelijken. Dan wordt er wel degelijk heen en weer gegromt maar dit is altijd dominantie.
- grommen naar andere honden: Zie grommen tijdens spel.
- Grommen kan ook een waarchwuwing zijn.

Als je dan kijkt naar honden die verder van de wolf af staan dan kan een hond grommen met een andere intentie. Dat verschilt echter zo veel per hond dat de baas zelf zal moeten bepalen wanneer het met dominantie te maken heeft en wanneer niet. Ik denk wel dat te veel bazen er te snel vanuit gaan dat het zo maar spel is. Dit komt namelijk maar heel weinig voor.

Groeten,
Eelco
Zoie
Zeer actief

gelderen schreef:Eline: Ik zal kijken of ik zin heb in spelagressie. :wink: Ik houdt wel van spelletjes maar niet met mensen die alleen maar spelen om te winnen :wink: (mijn hond uitgezonderd :pffff: )
haha, ik vind het prima hoor om te verliezen als ik er iets van op steek :wink:

@zoie:
Hierbij zou je eigenlijk een onderscheid moeten maken tussen honden die dicht bij hun instinct staan en honden die er wat verder vanaf staan. Sec gezien zal een hond die dicht bij zin instinct staat niet grommen als het om spel gaat. Hij zal dit wel doen als er rangorde of dominantie is het spel komt. Er zijn rassen die grommen of blaffen erg snel. Dit kan te maken hebben met het doel waarvoor ze gefokt zijn of te maken hebben met evolutie.

Een hond is een heel groot deel van zijn leven bezig met rangorde en dominantie. Dit komt omdat rangorde zijn overlevingskansen bepaald. Het is erg diep in zijn genen geworteld en je kunt er niet omheen om bij alles wat een hond doet je af te vragen welke relatie dit heeft met rangorde.
Ik denk dat rangorde in een wolvenroedel vooral zijn voortplantingskansen bepaalt, overleven is daar een afgeleide van. Je moet overleven om ranghoogste te kunnen worden en je voort te planten.

Het vervelende is dat als we het over honden hebben, zulke vergelijkingen niet zondermeer opgaan. Een hond vertoont zowel volwassen wolvengedrag, als puppygedrag. De instincten zijn als het ware verknipt en vaak op een onwolfse wijze weer aan elkaar gelinkt. Voorbeeld: een hond die blaffend een spoor volgt. Geen wolf die dat doet, pup of volwassen.

Om de link te leggen tussen de verschillende situaties die jij aangeeft:
- grommen naar de baas (bijv, grrr ik wil niet van de bank af) lijkt me duidelijk dominantie.
- grommen tijdens spel: uitdagend gedrag: Dit zou in een wolvenroedel óf genegeerd worden (wel einde spel), of genadeloos afgestraft worden. Mits de rangen duidelijk zijn. Als de rangorde niet helemaal duidelijk is of de afstand in rang is vrij klein kunnen ze door middel van spel de rangorde bepalen of verduidelijken. Dan wordt er wel degelijk heen en weer gegromt maar dit is altijd dominantie.
- grommen naar andere honden: Zie grommen tijdens spel.
- Grommen kan ook een waarchwuwing zijn.
Voor zover ik weet, spelen wolven niet, eenmaal volwassen. En in hoeverre je van rangorde kunt spreken bij pups, dat weet ik niet.

Maar laten we het trekspelletje nemen waar flink bij gegromd wordt. Als ik mijn bron mag geloven, heeft dat niks te maken met competitie, maar met prooigedrag dat wolven vertonen na een geslaagde jacht.
Als je dan kijkt naar honden die verder van de wolf af staan dan kan een hond grommen met een andere intentie. Dat verschilt echter zo veel per hond dat de baas zelf zal moeten bepalen wanneer het met dominantie te maken heeft en wanneer niet. Ik denk wel dat te veel bazen er te snel vanuit gaan dat het zo maar spel is. Dit komt namelijk maar heel weinig voor.

Spel is nooit alleen maar zomaar spel. Maar daarom is het nog niet perse alleen gericht op rangorde.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

nog een vraag: zolang het spel blijft en ze niet bijt, zal Luna elk krachtspelletje van me verliezen. Wordt het serieus, dan ligt dat even anders. Persoonlijk denk ik dat ze dat heel goed weet, als ze echt met agressie dreigt ga ik een confrontatie uit de weg, dus waarom zou ze dan het spel nodig hebben om haar dominantie t.o.v. mij te bepalen ?
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Zoie schreef:nog een vraag: zolang het spel blijft en ze niet bijt, zal Luna elk krachtspelletje van me verliezen. Wordt het serieus, dan ligt dat even anders. Persoonlijk denk ik dat ze dat heel goed weet, als ze echt met agressie dreigt ga ik een confrontatie uit de weg, dus waarom zou ze dan het spel nodig hebben om haar dominantie t.o.v. mij te bepalen ?
Ik vind dat nogal wat hoor, als ze agressie naar je toont haak je dus af? Mijn oude Patries heeft in het begin toen ik haar had ook weleens gegromt naar mij (was een errrrug verknipte hond) en daar ben ik bovenop gedoken hoor :mrgreen: Had ik toen getwijfeld of afgehaakt had ik haar nooit meer kunnen vertrouwen, was echt erop of eronder......Ik vind het behoorlijk verontrustend dit gedrag van Luna.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Zoie schreef:nog een vraag: zolang het spel blijft en ze niet bijt, zal Luna elk krachtspelletje van me verliezen. Wordt het serieus, dan ligt dat even anders. Persoonlijk denk ik dat ze dat heel goed weet, als ze echt met agressie dreigt ga ik een confrontatie uit de weg, dus waarom zou ze dan het spel nodig hebben om haar dominantie t.o.v. mij te bepalen ?
deze snap ik dus ook niet...zodra ze dreigt trek jij je terug... waarom?
Zoie
Zeer actief

Sunnybunny schreef:
Ik vind dat nogal wat hoor, als ze agressie naar je toont haak je dus af? Mijn oude Patries heeft in het begin toen ik haar had ook weleens gegromt naar mij (was een errrrug verknipte hond) en daar ben ik bovenop gedoken hoor :mrgreen: Had ik toen getwijfeld of afgehaakt had ik haar nooit meer kunnen vertrouwen, was echt erop of eronder......Ik vind het behoorlijk verontrustend dit gedrag van Luna.
Waarom ? Omdat jij ervan uitgaat dat je grommen alleen met fysieke confrontatie kunt beantwoorden. Hoeveel honden verdwijnen voorgoed in het asyl of krijgen een spuitje omdat ze daadwerkelijk gebeten hebben en als onbetrouwbaar te boek staan ?

Heb je kinderen ? Wat raad je ze dan aan: als de hond gromt, duik er boven op ?
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

yamie schreef:
Heel simpel, omdat ik geen zin in gaatjes heb. Ik weet niet of ze het daadwerkelijk zou doen, maar ik neem het risico gewoon niet.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
yamie schreef:
Heel simpel, omdat ik geen zin in gaatjes heb. Ik weet niet of ze het daadwerkelijk zou doen, maar ik neem het risico gewoon niet.
heel simpel? ik accepteer tot op zekere hoogte dingen, maar ik zal niet accepteren dat de hond naar mijn grauwt en dan dus ook schade kan berokkenen.. tuurlijk probeer ik er mee om te gaan zoals bij de hond past . maar hem of haar de dienst uit laten maken? nee sorry echt niet...
Zoie
Zeer actief

yamie schreef:
Zoie schreef:
yamie schreef:
heel simpel? ik accepteer tot op zekere hoogte dingen, maar ik zal niet accepteren dat de hond naar mijn grauwt en dan dus ook schade kan berokkenen.. tuurlijk probeer ik er mee om te gaan zoals bij de hond past . maar hem of haar de dienst uit laten maken? nee sorry echt niet...
Dus omdat ik geen fysieke confrontatie aan ga laat ik haar de dienst uitmaken. Beetje simpel.

Luna heeft een ontwikkelde prooinijd, en ik pak alles van haar af wat ik hebben wil. En ik speel met wat ze ook in haar bek heeft in no time. En ik zorg er wel voor dat ze niet gromt. Maar ik trek geen bot uit haar bek om vervolgens de confrontatie aan te gaan.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
yamie schreef:
Zoie schreef:
yamie schreef: deze snap ik dus ook niet...zodra ze dreigt trek jij je terug... waarom?
Dus omdat ik geen fysieke confrontatie aan ga laat ik haar de dienst uitmaken. Beetje simpel.

Luna heeft een ontwikkelde prooinijd, en ik pak alles van haar af wat ik hebben wil. En ik speel met wat ze ook in haar bek heeft in no time. En ik zorg er wel voor dat ze niet gromt. Maar ik trek geen bot uit haar bek om vervolgens de confrontatie aan te gaan.
dat je de confrontatie niet aan gaat is dus oke, maar ik doel dus op een moment dat het wel serieus word, en dat zeg je zelf... of ik lees het anders... ga je de dingen uit de weg die voor luna serieus worden?
Zoie
Zeer actief

yamie schreef:[dat je de confrontatie niet aan gaat is dus oke, maar ik doel dus op een moment dat het wel serieus word, en dat zeg je zelf... of ik lees het anders... ga je de dingen uit de weg die voor luna serieus worden?
Het punt is dat ik het bij Luna niet in fysieke kracht zoek, want met mijn blote handen leg ik het eenvoudig af. Maar er zijn andere manieren om de rangorde te bepalen. En er zijn eenvoudiger manieren om iets af te pakken, b.v. gewoon leren lossen.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoie schreef: Heel simpel, omdat ik geen zin in gaatjes heb. Ik weet niet of ze het daadwerkelijk zou doen, maar ik neem het risico gewoon niet.
Met zo'n hond zou ik zeker geen sjorspelletjes doen of stoeien.

Anne
Moos
Zeer actief

Groeten,
Eelco
Er is best een normaal gesprek mogelijk hoor. Alleen in je eerste twee berichtjes begon je over het feit dat er hier nogal lacherig gedaan wordt over het grommen van kleine honden. In die combinatie. Je zei dus niet dat er lacherig werd gedaan over het grommen in spel, maar over het feit dat kleine honden grommen in spel.
Terwijl just daarvoor een aantal mensen heel duidelijk hadden gemaakt dat hun kleine hond ook gecorrigeerd wordt, en precies hetzelfde mag als een grote hond.

Kortom, als je nou gewoon meteen gezegd had wat je bedoelde, zoals je nu doet, hadden we helemaal geen discussie gehad :mrgreen:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

starfleet schreef:
Zoie schreef: Heel simpel, omdat ik geen zin in gaatjes heb. Ik weet niet of ze het daadwerkelijk zou doen, maar ik neem het risico gewoon niet.
Met zo'n hond zou ik zeker geen sjorspelletjes doen of stoeien.

Anne
ja, en hier verschillen de meningen, ik heb het altijd gedaan en ik voel me daar perfect veilig bij, en ik doe het juist wel.

( maar ik raad jou niet aan om eens flink aan haar bal te gaan trekken en haar neusrimpelen te negeren. Denk niet dat ze verder gaat dan een snap, maar toch maar niet doen. )
Laatst gewijzigd door Zoie op 12 sep 2005 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hier wordt er flink gegromd in spel. Altijd een hogere spelgrom, nooit een lage dreigende grom.
Nika en Marouck doen het onderling, tijdens stoeipartijen en tijdens sjorspelletjes waarbij ze beide aan 1 kant van een spijkerbroekpijp hangen.
Marouck gromt ook tijdens stoeispelletjes met mij of sjorspelletjes. Ik grom flink mee, moedig haar aan om vast te houden etc. Genoeg is genoeg, los is los, verder totaal geen problemen mee. Ik bepaal het begin en het einde van het spel.
Nika doet dat ook, en ook dan bepaal ik wanneer het spel begint en eindigt.
Nika wil trouwens geen sjorspelletjes met me doen als Marouck in de buurt is, dan laat ze direct los. Maar onderling doen ze die spelletjes wel en Nika doet het ook als ik haar alleen heb. :denken:

Ik heb er geen problemen mee, het is gewoon duidelijk dat ik de baas ben. Als ik erg fanatiek ben in een spel ga ik ook harder roepen :wink:
Nog nooit heeft ook maar 1 van hen naar me gegromd in andere situaties.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Inge schreef:Hier wordt er flink gegromd in spel. Altijd een hogere spelgrom, nooit een lage dreigende grom.
Nika en Marouck doen het onderling, tijdens stoeipartijen en tijdens sjorspelletjes waarbij ze beide aan 1 kant van een spijkerbroekpijp hangen.
Marouck gromt ook tijdens stoeispelletjes met mij of sjorspelletjes. Ik grom flink mee, moedig haar aan om vast te houden etc. Genoeg is genoeg, los is los, verder totaal geen problemen mee. Ik bepaal het begin en het einde van het spel.
Nika doet dat ook, en ook dan bepaal ik wanneer het spel begint en eindigt.
Nika wil trouwens geen sjorspelletjes met me doen als Marouck in de buurt is, dan laat ze direct los. Maar onderling doen ze die spelletjes wel en Nika doet het ook als ik haar alleen heb. :denken:

Ik heb er geen problemen mee, het is gewoon duidelijk dat ik de baas ben. Als ik erg fanatiek ben in een spel ga ik ook harder roepen :wink:
Nog nooit heeft ook maar 1 van hen naar me gegromd in andere situaties.
Dat gaat hier precies zo, heb ook nog nooit een opgetrokken lip of zelfs maar een rimpeling gezien als er gegromd wordt, ook niet tegen een andere hond maar al zeker niet tegen mij.

Ik vind het pure onzin dat grommen altijd met rangorde te maken heeft, de hondentaal is veel complexer.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Mijn honden hebben altijd gegromd in het spel, Fangio met trekspelletjes en zeker als je meegromt dat vindt hij geweldig.. daar is nooit (naar mij toe) enige vorm van strijd in geweest, los is los.
Het spel onderling ook, daar is altijd geluid bij, Argentijnen spelen ook altijd met geluid ik ken ze niet anders.
Ik moet wel zeggen dat ze een behoorlijk groot scala aan geluid hebben en de ene grom de andere nog niet is.
Naar mij toe echt grommen? neuh dat is nog niet gebeurd :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”