Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is de band met je hond echt, of is het eigenbelang?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

@idoo schreef:
Angel-eyes schreef:[Oke ....dan mag je hierover gaan analyseren?

Mijn Blisje is nu bijna 6 jaar en trekt nog steeds enorm aan de riem, waarom doet ie dat?
Tjsa, hiermee geef je meer informatie over jezelf dan over je hond.
Als ie het al zes jaar doet, waarom hou je hem dan nog steeds aan de lijn en laat je hem niet gewoon los? Loopt ie dan weg ofzo? Of woon je ergens waar je hem niet los kan laten? En als dat laatste het geval is waarom zie je het na zes jaar dan nog steeds als een probleem?

Nee ik vraag jou alleen waarom hij zo trekt?Geef mij eens een verklaring waarom hij dat zou kunnen doen?Wat is daar de reden van?
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

@idoo schreef:
Angel-eyes schreef:
@idoo schreef:
Angel-eyes schreef:[Oke ....dan mag je hierover gaan analyseren?

Mijn Blisje is nu bijna 6 jaar en trekt nog steeds enorm aan de riem, waarom doet ie dat?
Tjsa, hiermee geef je meer informatie over jezelf dan over je hond.
Als ie het al zes jaar doet, waarom hou je hem dan nog steeds aan de lijn en laat je hem niet gewoon los? Loopt ie dan weg ofzo? Of woon je ergens waar je hem niet los kan laten? En als dat laatste het geval is waarom zie je het na zes jaar dan nog steeds als een probleem?

Nee ik vraag jou alleen waarom hij zo trekt?Geef mij eens een verklaring waarom hij dat zou kunnen doen?Wat is daar de reden van?
Ha, in mijn ogen trekt ie helemaal niet, hij loopt blijkbaar gewoon harder dan jij.
Jij trekt, omdat je hem aan een lijntje houdt en langzamer loopt!
Je hond trekt omdat hij daar altijd succes mee heeft gekregen. Namelijk vooruit komen. Je hebt je hond geleerd dat er bij het wandelen spanning op het touw moet staan. Nu na 6 jaar weet je hond niet beter. Je kunt nog wel terug naar een boxer die niet trekt maar dan moet je verdomd veel geduld hebben. Domweg stil gaan staan elke keer als je hond trekt. Dat betekend dat je misschien de eerste paar dagen niet je tuin pad af komt. Zoek iets wat je hond echt heel lekker vind. Biefstuk om mij.

Elke keer als je hond de spanning op de riem verlaagd kun je een beloning geven. Daarna kun je elke pasje wat je hond zet zonder aan de riem te trekken gaan belonen. Dat is een lang traject van misschien wel een aantal weken. Maar ja een oefening die je in 6 jaar hebt opgebouwd tot in de perfectie bouw je niet zomaar weer af.

Daar zul je dan doorheen die fase. En als je het zelf wilt natuurlijk. Van mij mag je jezelf door je hond overal heen laten slepen. Ik kom nu weer met theorie omdat ik het niet eerlijk zou vinden als je het op een andere manier gaat aanpakken. Namelijk met een slibketting en maar rukken aan de riem als je hond gewoon trekt zoals je het hem hebt aangeleerd.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
@idoo
Zeer actief

Rob*
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:
@idoo schreef:
Angel-eyes schreef:
@idoo schreef: Tjsa, hiermee geef je meer informatie over jezelf dan over je hond.

Ha, in mijn ogen trekt ie helemaal niet, hij loopt blijkbaar gewoon harder dan jij.
Jij trekt, omdat je hem aan een lijntje houdt en langzamer loopt!
Je hond trekt omdat hij daar altijd succes mee heeft gekregen. Namelijk vooruit komen. Je hebt je hond geleerd dat er bij het wandelen spanning op het touw moet staan. Nu na 6 jaar weet je hond niet beter. Je kunt nog wel terug naar een boxer die niet trekt maar dan moet je verdomd veel geduld hebben. Domweg stil gaan staan elke keer als je hond trekt. Dat betekend dat je misschien de eerste paar dagen niet je tuin pad af komt. Zoek iets wat je hond echt heel lekker vind. Biefstuk om mij.

Elke keer als je hond de spanning op de riem verlaagd kun je een beloning geven. Daarna kun je elke pasje wat je hond zet zonder aan de riem te trekken gaan belonen. Dat is een lang traject van misschien wel een aantal weken. Maar ja een oefening die je in 6 jaar hebt opgebouwd tot in de perfectie bouw je niet zomaar weer af.

Daar zul je dan doorheen die fase. En als je het zelf wilt natuurlijk. Van mij mag je jezelf door je hond overal heen laten slepen. Ik kom nu weer met theorie omdat ik het niet eerlijk zou vinden als je het op een andere manier gaat aanpakken. Namelijk met een slibketting en maar rukken aan de riem als je hond gewoon trekt zoals je het hem hebt aangeleerd.

Groetjes Mark

Hij heeft dus nooit succes ermee gehad dat is juist het hele gekke, hij mocht gewoon nooit trekken namelijk, het is alleen steeds een groter probleem geworden toen hij 1 jaar was en zijn eerste knie-operatie kreeg, je kan dan gewoon niet je hond naar achter trekken omdat je dan zijn knie belast, nu denk je dat ik hem moest afleiden met speeltjes of eten, Blisje vind speeltjes buiten niet boeiend en eten boeit hem niet, hij is niet enthousiast als hij eten krijgt, het liefst spuugt ie het uit), dus ja dan ga je maar stilhouden, maar ook dat hielp niet.

Ik vertik een slipketting, zelfs op de hondenschool weigerde ik, omdat ik het ondingen vind.
Dus het probleem had hij al, het vervelende is dus dat hij een fase heeft gehad dat je moet kiezen, of je sloopt zijn knietjes nog meer of je laat hem maar wat trekken, dan kies ik voor het trekken.En ik heb erzelf niet zo'n last van hij trekt me niet omver ofzo hahahaha, dan moet ie meer pap eten.
Enige wat ik hem heb kunnen aanleren was als hij ging trekken dat ik hem wel kan duidelijk maken dat ie naast moet lopen, alleen kan ik dat 3 keer zeggen en dan is ie het zat en dan gaat ie mokken, een kennis van me is ook hondentrainer en die kon er ook niks mee, en na bijna 6 jaar zie je ook het probleem niet meer, je gaat dan teveel door mekaar gooien.
Het enige positieve is nu dat ie ouder wordt en rustiger, misschien dat het nog kan veranderen, maar meneer is buiten te gefixeerd om wat er gebeurt, alles houdt in de gaten, hij wil blijkbaar alleen maar waken en alles wat maar beweegt houdt ie in de gaten, wat me wel opvalt als ik mensen tegenkom met mechelaars en duitsers en ze zien hou hij op alles reageerd dat ze altijd vragen of hij geen Ipo ofzo mag doen, waarom is me een vraag, misschien dat ie gewoon teveel driften heeft?Ik weet het niet.
Rob*
Zeer actief

@idoo schreef:
Mark-fryslan schreef:Domweg stil gaan staan elke keer als je hond trekt. Dat betekend dat je misschien de eerste paar dagen niet je tuin pad af komt. Zoek iets wat je hond echt heel lekker vind. Biefstuk om mij.

Elke keer als je hond de spanning op de riem verlaagd kun je een beloning geven. Daarna kun je elke pasje wat je hond zet zonder aan de riem te trekken gaan belonen. Dat is een lang traject van misschien wel een aantal weken.
Dit is echt absoluut de enige methode die werkt. :ok:

Maar ik ben het niet helemaal met je eens dat de hond blijft trekken omdat ie daar succes mee had. Hij trekt omdat ie harder wil dan jij gaat. Ga maar net zo hard lopen als hij, dan trekt ie ook niet meer :wink:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: .....alsjeblieft, probeer hem eens uit, hoe hard jij kan zo hard gaat ie ook alleen dan trekkend, die dingen heb ik allang gedaan, heb ook vaak geprobeerd om hem eerst moe te laten worden en dat kijken of ie dan kan leren rustig te lopen, voor hem zit er een riem aan hem en die moet strak staan, loop je 10km, prima dan hij ook alleen iets harder want de riem moet strak staan namelijk, en hoe hard je wilt, je verliest het altijd van een hond natuurlijk.

En Blisje los kan niet want hij knokt te graag, vandaar dat ie aan de riem moet, hij luistert met alles, ik kan hem ineens tot halt roepen en hij gaat zitten of gelijk af, zeg ik: "Links- achterom" dan loopt ie achterom langs en gaat dan links zitten, hij luistert dus echt wel, maar dat trekken is een ramp, hij is blind dan, oogkleppen op en gaan, je kan vanalles proberen maar hij wilt niet naast lopen.
Mark-fryslan
Zeer actief

Angel-eyes schreef: En Blisje los kan niet want hij knokt te graag, vandaar dat ie aan de riem moet, hij luistert met alles, ik kan hem ineens tot halt roepen en hij gaat zitten of gelijk af, zeg ik: "Links- achterom" dan loopt ie achterom langs en gaat dan links zitten, hij luistert dus echt wel, maar dat trekken is een ramp, hij is blind dan, oogkleppen op en gaan, je kan vanalles proberen maar hij wilt niet naast lopen.
Dit is een heel lastig probleem. Je hond heeft dan geen aandacht voor jou. Al zijn aandacht gaat naar de omgeving. Mijn hond reageert goed op voer dus dan heb je iets om mee aan de gang te gaan. Het eten van je hond is een probleem opzich las ik in je andere topic. Dus dan heb je niet iets om je hond te motiveren. Als je stil gaat staan dan blijft je hond aan het einde van de lijn de spanning erop houden neem ik aan? Als dat zo is dan zou ik toch achteruit gaan lopen en de hond mee trekken. Zodra hij zich omdraait dat belonen met een "Keurig dat is braaf" Ik neem aan dat zijn knieën nu weer goed zijn. Je hond weet nu gewoon niet beter dan dat hij moet trekken als een gek. En hij krijgt er altijd zijn zin mee.

Mijn hond heeft ook zo’n periode gehad maar niet te vergelijken met jouw verhaal. Ik heb wel eens een uur lang hetzelfde pad 100 keer op en neer gelopen. Elke keer weer omdraaien en de andere kant oplopen. De ellende is wel dat je het moet vol houden totdat je een moment hebt dat je hond het goed doet en je hem kunt belonen. Anders leert hij weer dat de aanhouder wint.

Je hond is waarschijnlijk ook erg hard dus dat hij wat voelt in zijn nek maakt hem geen barst uit. Dus ik denk toch dat je hond standvastiger is dan jij. Het probleem van de aandacht zou ik zo niet weten. Van werken met je hond krijg je wel een hechtere band. Je verdient er meer aandacht mee. Maar ik geef toe met een hond die niet wil spelen en geen voer aanneemt. Dus in feite niet is te motiveren wordt het een lastig verhaal.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

Moos schreef:
Stang schreef:
Het lijkt mij normaal dat je band met de ene hond net iets anders is dan met de andere hond. Gewoon omdat de ene wat beter aansluit bij je eigen karakter. En dat heeft inderdaad niks met de liefde voor je hond te maken of voortrekken of wat dan ook (want als iemand hier voorgetrokken wordt, dan is het Moritz wel :wink: )
Helemaal mee eens. Ik heb hier ook twee compleet verschillende honden. Moos is open, altijd blij, zelfverzekerd en aanhankelijk.
Saar is meer in zichzelf gekeerd, vaak onzeker, angstig en heeft moeite met al teveel aanhankelijkheid van mijn kant. Ze is gelukkig ook wel open naar mij en anderen, maar dat komt voor 99.9% doordat ze Moos nadoet. Zonder Moos weet ik vrijwel zeker dat ze lang niet zo open naar vreemden geweest zou zijn.

Met Moos heb ik een gewedige band. Moos en ik begrijpen elkaar. Ik weet precies hoe Moos zich voelt en hoe hij ergens op zal reageren. En hij weet ook van mij precies wanneer ik het nodig heb dat hij even ontzettend goed luistert en wanneer er wel een geintje uitgehaald kan worden.
Van Saar hou ik ook ontzettend veel, maar Saar voel ik veel slechter aan. Saar luistert wel heel goed, maar dat is meer omdat ze te onzeker is om buiten erg ver weg van mij te gaan, dan omdat ze zo'n fantastische will to please heeft.
Naar Saar kan ik soms kijken en denken "meisie, wat moet ik nu met jou"
Steeds minder, in het begin had ik dat heel veel, maar toch voel ik het nog steeds weleens zo.
En dat betekent niet dat ik niet ongelooflijk gek op haar ben, en voor haar net zo door het vuur zou gaan als voor Moos. Maar onze band is anders.
ik herken dit ook sterk jouw moos is voor een groot deel te vergelijken met mijn king, en kelly was net zo als saar.
beide voelde ik ze goed aan king meer dan kelly, en de manier waarop ik ze aanvoelde was ook anders.
nu kelly er niet meer is gaat dat steeds meer opvallen.
ferrero voel ik op zich goed aan maar ik kan met hem niet zo lezen en schrijven als met king, ik weet ook niet of ik dat wel kan verwachten aangezien ferrero pas 7 maanden is en king 11 word.
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
Gordonsetter23
Zeer actief
Contacteer:

Re: Is de band met je hond echt, of is het eigenbelang?

@idoo schreef:
Joy C schreef:Ja vast. :19: Een hond zal een prooi nooit als ranghoger zien, dus ik zie dit toch anders.
Een hond ziet je ook helemaal niet als ranghogere, een hond ziet jou als mens en zichzelf als hond.
Een hond gaat een ranghogere juist uit de weg!
volgens mij is dit niet waar kan me niet voorstellen dat een hond je als een mens ziet en zich zelf als hond.
ik heb een goede omgang met mijn honden en ben hun ranghogere maar ze gaan me absoluut niet uit de weg dan zou er toch iets echt niet kloppen.
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
Gordonsetter23
Zeer actief
Contacteer:

Angel-eyes schreef:
Mark-fryslan schreef:
Angel-eyes schreef:
Nee ik dwing je nergens dat je leeg door het leven moet gaan, dan lees je niet goed, maar goed een Fries kan je ook niet gauw iets kwalijk nemen :ok:
Je analyseerd gewoon teveel en ik snap jou ook totaal niet, maar dat kom omdat ik van me boxertje hou zoals hij is en jij alleen naar je hondje kijkt vanuit een theoretisch gebeuren. :ok:
Dat zijn dus allemaal vooroordelen. Daar zit je nog al vol mee begrijp ik. Erg gevaarlijk vind ik dat altijd. Maar goed het bestaat en ik kan het niet uitbannen. (En je vind jezelf toch :ok: )

Ik analyseer teveel. Teveel voor wie? Voor jou? Waarom lees je het dan? Kijk je ook de hele avond TV en druk je hem dan uit en zegt: "Nou, dat was weer niks vanavond"? Nee, begrijpen zullen we elkaar niet nee.

Ik snap nooit zo goed waarom mensen geblokkeerd raken door kennis. Het geeft mij juist vrijheid, mogelijkheden, nieuwe kansen enz. enz. Ik weet heus wel dat jij denkt dat ik mijn hond op een klinische manier door het leven commandeer. Leef maar door met dat beeld. Het is jou waanidee. Moet ik dat dan gaan bijstellen?

Groetjes Mark

Ik zeg nergens dat je wat moet bijstellen, maar je lult alsof je de alwetende bent, iedereen doet het gewoon anders maar jij verteld het allemaal zo...ja boektechnisch....mij maakt het geen reet uit hoe iemand ze hondje opvoedt, al meppen ze hem verrot, moeten hun weten zolang ik het maar niet zie.
Als ik jou Blisje zou geven...even heel erg hypothetisch hoor...dan zou jij je doodschrikken hoe hij is en doet, maar ik heb er geen moeite mee(ja dus ook geen aandachtspunten), omdat ik hem allee als pup hem geobserveerd en dat heb gestuurd in hoe hij opgroeide, hij is opgegroeid zoals hij is in feite, al kan je dat helemaal zeker weten.
Enige is dat hij enorm trekt, iets wat een boxer al van nature doet en bij hem heb ik dat zelf aangeleerd dat ie het mocht omdat dat het beste voor hem was toen, nu krijg ik dat er niet uit, kan het wel doen, maar dan moet ik hem in iets veranderen tegen zijn wil.
En dat is wat ik bedoel, mensen kijken naar het gedrag van hun hond, pakken gelijk allerlei boekjes erbij wat geschreven is door een mens, en elk boekje heeft weer een andere benadering terwijl ze alle deskundig zijn, en dan wil een mens dat graag veranderen, dat vind ik vaak jammer....zelfde als mensen een jachthond willen, noem maar wat op voor ras en dan hun temperament willen dempen, omdat ie buiten niet normaal los kan, neem dan geen jachthond dus vaak maken mensen de verkeerde keuze, en willen dat er later weer uithalen.
Dus wat ik ermee bedoel, is als je voor een ras kiest en je weet zijn karakter en eigenschappen dan kies je daarvoor en daar ga je mee verder, met je eigen hond en dan ga ik ermee in als mensen dan wat willen leren over hun eigen hond, dat is veel belangrijker dan te weten hoe het met andere hondjes gaat en dus ook hun karakter, elke hond is anders en zo benader ik ook elke hond opnieuw.
Zet 50 hondeneigenaren allemaal naast elkaar die hun hondje perfect aanvoelen en begrijpen en vergelijk dan eens allemaal hun manier van opvoeden, er zit gewoon enorm verschil vaak in.
hier ben ik het helemaal mee eens.
ik heb een jachthond, ik heb hem uitgekozen op zijn karakter en ben niet van plan daar veel aan bij te spijkeren.
zo is hij bijvoorbeeld van de training afgestuurd omdat hij teveel bezig was met zijn neus en daarom niet genoeg aandacht op kon brengen voor de oefeningen etc.
het zij zo 1 op 1 functioneert mijn hond het beste ok hij kan niet los in het bos nou dan gaat hij toch aan een lange lijn.
en dat hij veel met zijn neus in de lucht staat en daarom niet altijd even rap doorloopt dat hoort er allemaal bij als ik me daar aan zou storen had ik een heel ander ras moeten nemen.
ik vind het jammer dat de cursus niet is gelukt maar als ik dat ten koste van alles had gewild dan had ik ferrero zijn karakter helemaal om moeten draaien met van alles en nog wat en daar pas ik voor.
in die zin ben ik het dus volledig met angel eyes eens je kiest voor een hond op basis van karakter en dan moet je niet van alles willen veranderen, dat moet je bij mensen om je heen ook niet willen dat karakter maakt nou juist zo de eigenheid van iemand.
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
@idoo
Zeer actief

Mark-fryslan
Zeer actief

Gordonsetter23 schreef: hier ben ik het helemaal mee eens.
ik heb een jachthond, ik heb hem uitgekozen op zijn karakter en ben niet van plan daar veel aan bij te spijkeren.
zo is hij bijvoorbeeld van de training afgestuurd omdat hij teveel bezig was met zijn neus en daarom niet genoeg aandacht op kon brengen voor de oefeningen etc.
het zij zo 1 op 1 functioneert mijn hond het beste ok hij kan niet los in het bos nou dan gaat hij toch aan een lange lijn.
en dat hij veel met zijn neus in de lucht staat en daarom niet altijd even rap doorloopt dat hoort er allemaal bij als ik me daar aan zou storen had ik een heel ander ras moeten nemen.
ik vind het jammer dat de cursus niet is gelukt maar als ik dat ten koste van alles had gewild dan had ik ferrero zijn karakter helemaal om moeten draaien met van alles en nog wat en daar pas ik voor.
in die zin ben ik het dus volledig met angel eyes eens je kiest voor een hond op basis van karakter en dan moet je niet van alles willen veranderen, dat moet je bij mensen om je heen ook niet willen dat karakter maakt nou juist zo de eigenheid van iemand.
Met die stelling is iedereen het wel eens denk ik. Daar ging de discussie ook niet over. Als je wilt crossen in het bos moet je geen racefiets kopen hè. Lijkt me niet meer dan logisch.

Groetjes Mark

Mark-fryslan
Zeer actief

@idoo schreef:
Ja maar ik bedoelde het niet letterlijk :wink:
Maar stel je voor dat je harder zou kunnen lopen als je hond en hem dus altijd bij kunt houden als je hem aan de lijn hebt , dan zou ie toch niet meer trekken? Helaas kun je dat niet (wie wel) en heb je dus het gevoel dat je hond trekt, maar vanuit de hond gezien trek jij dus aan hem en niet andersom. Jij houdt hem op, hij heeft meer haast dan jij.
Misschien wil die liever los en haast ie zich naar het punt waar ie weer los kan (thuis misschien?).
Ik noem dat dus ongeremd gedrag, niet dominant, omdat hij in mijn ogen niet harder dan jij wil om je te domineren of om te bevestigen dat hij hoger in rang is ofzo. Dat vind ik onzin.

Overigens heb ik liever een hond die me vooruit sleurt dan een hond die achter me aan hobbelt :wink:
Ja dan kom je toch weer op dezelfde basis uit: Wie bepaald er richting en snelheid? Of in vak termen (sorry Angel) wie stuurt de "jacht" aan.

Groetjes Mark

razzgul
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door razzgul »

het is nooit verstandig menselijke eigenschappen in een hond te spiegelen, om de doodeenvoudige reden dat ze die niet hebben. de reden waarom ze "man's best friend" zijn geworden is omdat ze reddeloos verloren zijn zonder een roedelleider, daarom zijn honden zo aan-en afhankelijk en katten zo stronteigenwijs.
Be the pack leader
Rob*
Zeer actief

razzgul schreef:het is nooit verstandig menselijke eigenschappen in een hond te spiegelen, om de doodeenvoudige reden dat ze die niet hebben. de reden waarom ze "man's best friend" zijn geworden is omdat ze reddeloos verloren zijn zonder een roedelleider, daarom zijn honden zo aan-en afhankelijk en katten zo stronteigenwijs.

Wat de sexuele gemeenschap heb jij voor een onderschrift??? :N: :N: :N: ....
Laatst gewijzigd door Rob* op 30 okt 2005 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob*
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:
Angel-eyes schreef: En Blisje los kan niet want hij knokt te graag, vandaar dat ie aan de riem moet, hij luistert met alles, ik kan hem ineens tot halt roepen en hij gaat zitten of gelijk af, zeg ik: "Links- achterom" dan loopt ie achterom langs en gaat dan links zitten, hij luistert dus echt wel, maar dat trekken is een ramp, hij is blind dan, oogkleppen op en gaan, je kan vanalles proberen maar hij wilt niet naast lopen.
Dit is een heel lastig probleem. Je hond heeft dan geen aandacht voor jou. Al zijn aandacht gaat naar de omgeving. Mijn hond reageert goed op voer dus dan heb je iets om mee aan de gang te gaan. Het eten van je hond is een probleem opzich las ik in je andere topic. Dus dan heb je niet iets om je hond te motiveren. Als je stil gaat staan dan blijft je hond aan het einde van de lijn de spanning erop houden neem ik aan? Als dat zo is dan zou ik toch achteruit gaan lopen en de hond mee trekken. Zodra hij zich omdraait dat belonen met een "Keurig dat is braaf" Ik neem aan dat zijn knieën nu weer goed zijn. Je hond weet nu gewoon niet beter dan dat hij moet trekken als een gek. En hij krijgt er altijd zijn zin mee.

Mijn hond heeft ook zo’n periode gehad maar niet te vergelijken met jouw verhaal. Ik heb wel eens een uur lang hetzelfde pad 100 keer op en neer gelopen. Elke keer weer omdraaien en de andere kant oplopen. De ellende is wel dat je het moet vol houden totdat je een moment hebt dat je hond het goed doet en je hem kunt belonen. Anders leert hij weer dat de aanhouder wint.

Je hond is waarschijnlijk ook erg hard dus dat hij wat voelt in zijn nek maakt hem geen barst uit. Dus ik denk toch dat je hond standvastiger is dan jij. Het probleem van de aandacht zou ik zo niet weten. Van werken met je hond krijg je wel een hechtere band. Je verdient er meer aandacht mee. Maar ik geef toe met een hond die niet wil spelen en geen voer aanneemt. Dus in feite niet is te motiveren wordt het een lastig verhaal.

Groetjes Mark

Het omdraaien en dan belonen als hij meegaat is ook nooit goed gegaan, meneertje draaide om en hoppa we gaan fijn die andere kant op, het is nu alleen zo verandert dat wanneer ik zeg dat ie naast moet dat ie daarop wel reageerd, maar ik moet elke keer maar naast zeggen, wat soms mijn oorgaten uitkomt, dat ie iets trekt zou ik geen moeite mee hebben maar meneertje voelt dat ik hem makkelijk kan hebben en gaat dan er lekker in hangen.

Ik heb wel iets nieuws waar hij helemaal van bezeten kan zijn en dat zijn mijn....uhhhhh.....vingerpopjes(ja ik kan hele verhalen maken met die dingetjes :mrgreen: ) maar die vind ie geweldig, dus ik ga die eens proberen, misschien dat ie daarop reageerd.
Kijk ik weet dat het heel simpel is, met de andere 2 boxertjes had ik duidelijk contact, die heb ik hetzelfde opgevoedt als Blisje en toch doet hij anders, er moet gewoon iets zijn waarmee ik zijn aandacht kan pakken.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Angel-eyes schreef:
razzgul schreef:het is nooit verstandig menselijke eigenschappen in een hond te spiegelen, om de doodeenvoudige reden dat ze die niet hebben. de reden waarom ze "man's best friend" zijn geworden is omdat ze reddeloos verloren zijn zonder een roedelleider, daarom zijn honden zo aan-en afhankelijk en katten zo stronteigenwijs.

volgens mij is tie verkouden en vind ie het fijn ook
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Rob*
Zeer actief

Podenji schreef:
Angel-eyes schreef:

volgens mij is tie verkouden en vind ie het fijn ook

Ik denk het :mrgreen:
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob*
Zeer actief

@idoo schreef:
Mark-fryslan schreef:Ja dan kom je toch weer op dezelfde basis uit: Wie bepaald er richting en snelheid? Of in vak termen (sorry Angel) wie stuurt de "jacht" aan. Groetjes Mark
Precies. Die hond loopt misschien het prettigst in zijn eigen tempo, en omdat ie nooit los kan is het misschien ook gewoon teveel gevraagd om van hem te eisen dat hij altijd het tempo van de baas aanhoudt. Als ie zo trekt zul je er ook wel niet mee kunnen fietsen, neem ik aan?

Zijn tempo is gewoon zo snel mogelijk naar ....ja dat vraag ik me nog steeds af eigenlijk.....hij wil gewoon harder dan mij, en fietsen kan wel maar hij wil dan overdrijven door veels te hard te willen en door zijn knietjes doe ik dat niet, heb geen zin dat ie dadelijk weer overbelast.
Als ik naast zeg dan luisterd hij, maar hij wil vervolgens weer naar voren gaan, belonen werkt helemaal niet, dus ook speeltjes niet eventueel.
Dat ie naast wilt(naja willen is niet het juiste woord) lopen als ik dat zeg, is wel iets waar ik meer uit wil halen, maar alles om hem te belonen of zijn aandacht te pakken vervalt dus hij komt naast maar houdt dit niet lang vol.
@idoo
Zeer actief

Mark-fryslan
Zeer actief

Inge O schreef:[

ik word er al gek van door het alleen maar te lezen, laat staan dat ik het ook nog een keer zo zou moeten doen :19: . en toch sta ik er niet om bekend ongeduldig te zijn met mijn honden, eerder het tegendeel.

wat moet dat dan wel niet worden bij niet zo'n geduldige baasjes :denken: ?

als mijn honden aan de lijn zitten lopen ze op mijn tempo, en zijn ze los, dan bepalen ze dat zelf. en om tot het topic terug te keren : dat doen we voor beiders belang - een keer dat van mij, en een keer het hunne.
Ik ook maar ja ik heb nog geen goed alternatief gevonden. het rukken aan de riem is het ook niet. Hoe los jij zoiets dan op normaal?

Groetjes Mark

@idoo
Zeer actief

Mark-fryslan
Zeer actief

Inge O schreef:
@idoo schreef:
Inge O schreef:
Mark-fryslan schreef:Ik ook maar ja ik heb nog geen goed alternatief gevonden. het rukken aan de riem is het ook niet. Hoe los jij zoiets dan op normaal?

Groetjes Mark
door ze van jongsaf netjes aan te geven wat ik accepteer, en wat niet. en vooral door aan te geven dat het alternatief (niet trekken) zeeeeer gewaardeerd wordt.
concreet komt het er dus op neer dat ik het trekken eerder voorkom dan het afleer. ik ben er dan in het begin uitermate consequent mee bezig, en dat lukt altijd. het timen van de 'uhhhh' en de 'braaaaaaafff' is daarbij mijn belangrijkste wapen. een rukje wordt pas gegeven als ze weten waarover het gaat, en dan echt alleen maar een rukje. ze hoeven ook niet naast me te lopen, én ze lopen heel vaak los, dat helpt ook allemaal.
doetje en kwiebus trokken allebei al als ze hier aankwamen, daar heb ik iets langer over gedaan. en bij een notoire volwassen trekker zou het vast nóg langer duren. ik ben een grote voorstander van duidelijkheid naar een hond, en duidelijkheid is hier niet bedoeld als eufemisme voor dierenmishandeling door hun kop er half af te rukken :wink: .

Ruk aan de lijn leren ze niets van.
tja, dan zal ik het wel anders aanpakken dan jij zeker, want hier leren ze het allemaal zo, en met succes, én met plezier. meer hoeft voor mij niet.

hoe vet en in in hoeveel verschillende kleurtjes moet ik trouwens de -je in rukje zetten om het door te laten dringen? een rukje is een waarschuwing, een ruk een fysieke opdoffer. een héél verschil hoor, maar je moet met die nuance kunnen werken natuurlijk.
Ja, zo leer ik het een jonge hond ook aan. Alleen laat ik het rukje dan achterwege. Die doet niet zoveel in mijn ogen. Als ze na een rukje er niks van geleerd hebben hoef je ook geen tweede of derde rukje meer te geven want die hebben dan ook geen zin meer. Dan leer je een hond dat rukjes niks betekenen.

We hebben het hier over een hond die niet de ideale opvoeding heeft gehad en heeft leren trekken aan de riem als een gek. Dat is wel even een ander verhaal vind ik. Die reageert al helemaal niet meer op rukjes en waarschijnlijk niet eens meer op fikse correcties. Dat hebben ze al zo vaak mee gemaakt. Hoe leer je zo'n hond de nieuwe spelregels op een eerlijke manier aan.

Maar natuurlijk is voorkomen 100x beter helemaal mee eens Inge. Maar soms gaat dat mis en hoe los je het dan op?

Groetjes Mark

Mark-fryslan
Zeer actief

Inge O schreef:
Mark-fryslan schreef: We hebben het hier over een hond die niet de ideale opvoeding heeft gehad en heeft leren trekken aan de riem als een gek. Dat is wel even een ander verhaal vind ik. Die reageert al helemaal niet meer op rukjes en waarschijnlijk niet eens meer op fikse correcties. Dat hebben ze al zo vaak mee gemaakt. Hoe leer je zo'n hond de nieuwe spelregels op een eerlijke manier aan.

Maar natuurlijk is voorkomen 100x beter helemaal mee eens Inge. Maar soms gaat dat mis en hoe los je het dan op?

Groetjes Mark
bedoel je hiermee de hond van angel-eyes? of nog een andere hond? ik reageerde aanvankelijk op idoo, en dat was een algemene reactie, ik had dus niet een bepaalde hond op het oog :wink: .

maakt eigenlijk weinig verschil, want ik heb er toch geen pasklaar antwoord op. ik denk niet dat er één methode is die zonder enige aanpassing voor alle honden werkt (tenzij je er als puppy mee kan beginnen). mijn reactie zou heel erg afhangen van die van de hond - krijg je er moeilijk of makkelijk kontakt mee, hoe (on)gevoelig is hij voor een inwerking enz. enz.
ik kan sowieso toch niks met een hond waar ik geen band mee heb (eigenlijk eerder andersom nog : de hond moet een band hebben met mij), dan wíllen ze kontakt, en dan werken veel dingen wél die anders niet blijken te werken. zoals een klein rukje bevoorbeeld. en stembeloning, op het juiste moment.
Ja ik wat wat geroepen over de hond van Angel-eyes. Dat lijkt mij een lastig verhaal hoor ook met mijn algemene manier. Dus ik was wel nieuwsgierig hoe je dat oplost.

Groetjes mark

Rob*
Zeer actief

Ja heb dus net met mijn vingerpoppies geoefend en ja dat vind ie geweldig, ik heb nog niks gedaan, alleen gekeken hoe hij op die popjes blijft reageren en hij bleef al steeds zelf het contact zoeken, nou ik verwacht er eigenlijk weer hetzelfde van, na 3 dagen zijn de popjes ook niet meer boeiend :mrgreen:
Rob*
Zeer actief

Inge O schreef:
Mark-fryslan schreef:
Inge O schreef:
Mark-fryslan schreef: We hebben het hier over een hond die niet de ideale opvoeding heeft gehad en heeft leren trekken aan de riem als een gek. Dat is wel even een ander verhaal vind ik. Die reageert al helemaal niet meer op rukjes en waarschijnlijk niet eens meer op fikse correcties. Dat hebben ze al zo vaak mee gemaakt. Hoe leer je zo'n hond de nieuwe spelregels op een eerlijke manier aan.

Groetjes Mark
bedoel je hiermee de hond van angel-eyes? of nog een andere hond? ik reageerde aanvankelijk op idoo, en dat was een algemene reactie, ik had dus niet een bepaalde hond op het oog :wink: .

maakt eigenlijk weinig verschil, want ik heb er toch geen pasklaar antwoord op. ik denk niet dat er één methode is die zonder enige aanpassing voor alle honden werkt (tenzij je er als puppy mee kan beginnen). mijn reactie zou heel erg afhangen van die van de hond - krijg je er moeilijk of makkelijk kontakt mee, hoe (on)gevoelig is hij voor een inwerking enz. enz.
ik kan sowieso toch niks met een hond waar ik geen band mee heb (eigenlijk eerder andersom nog : de hond moet een band hebben met mij), dan wíllen ze kontakt, en dan werken veel dingen wél die anders niet blijken te werken. zoals een klein rukje bevoorbeeld. en stembeloning, op het juiste moment.
Ja ik wat wat geroepen over de hond van Angel-eyes. Dat lijkt mij een lastig verhaal hoor ook met mijn algemene manier. Dus ik was wel nieuwsgierig hoe je dat oplost.

Groetjes mark
als blisje mijn hond zou zijn, zou ik het zeer waarschijnlijk op mijn 'normale' manier kunnen oplossen, maar ik zou er niet op dag één mee starten. eerst een band, dán aandacht beginnen vragen, dan aandacht beginnen 'eisen', en belonen, veel belonen.

maar blisje ís mijn hond niet, en zal het ook nooit worden :mrgreen: . het is dus allemaal zeer hypothetisch :mrgreen: .

Maar daarom zijn alle tips wel welkom hoor, hij is vanaf pup altijd aan het trekken geweest, het is hem dus niet aangeleerd, probleem kwam toen hij steeds ouder werd ik dus moest kiezen tussen of dat rukje en dat hij misschien zijn knie helemaal zou slopen, dus toen is het alleen maar gaan groeien dat trekgedrag...maar goed, vingerpopjes zijn heel leuk voor hem nu :mrgreen:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Inge O schreef:eigenbelang is zeker niet te ontkennen, daar drijven we op, allemaal, ons hele leven lang :wink: .

maar er is meer. in het voorbeeld wat jij noemt, takkie, wil joy echt ook wel bij je zijn omdat ze zich bij jou gewoon het beste voelt. het is zeker niet zo dat ze bij elk van jouw stappen aan voer of wandelen denkt. maar dat is wél een manier om die band te creëren natuurlijk.
Vanavond Luna uitgelaten, zwemmen, spelen met de bal, wandelen. Na afloop pens en een varkensoor, daarna nog even knuffelen. Dat is dus van het begin tot het eind een feestje voor Luna.

Enfin, ik neem afscheid, zeg dat ik naar huis ga, en ze gaat voor de deur zitten zodat ik er niet uit kan. Vrouwtje probeert haar met een koekje weg te lokken, lukt niet ( terwijl ze toch echt wel een koekkiemonster is. )Ik loop de huiskamer weer in, en Luna gaat op haar rug in de deuropening liggen. Oke, ik knuffel nog even, en dan ga ik echt.

Dus die band is natuurlijk ergens op gebaseerd ( leuke dingen doen ) maar ik geloof niet dat dat op dat moment door haar hoofd speelt. Het omgekeerde is natuurlijk ook waar: ik voel ook een band met Luna en dat is natuurlijk ook ergens op gebaseerd, maar dat speelt op zo'n moment als je afscheid neemt echt niet door je hoofd.
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob*
Zeer actief

@idoo schreef:
Inge O schreef:tja, dan zal ik het wel anders aanpakken dan jij zeker, want hier leren ze het allemaal zo, en met succes, én met plezier. meer hoeft voor mij niet.

hoe vet en in in hoeveel verschillende kleurtjes moet ik trouwens de -je in rukje zetten om het door te laten dringen? een rukje is een waarschuwing, een ruk een fysieke opdoffer. een héél verschil hoor, maar je moet met die nuance kunnen werken natuurlijk.
Ik bedoel honden zoals die van mij of die Blisje.
Daar maakt een rukje of een enorme ruk geen enkel indruk op!

Nee idd, het boeit hem echt geen zak, hij gaat alleen wat nerveus reageren waardoor ik al geen zin meer heb om te wandelen, want meneer doet net alsof ie wordt vermoord(vooral als er mensen in de buurt zijn).
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”