Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loopsheid, gewoon normale rondje lopen of niet?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

xlaurax

Loopsheid, gewoon normale rondje lopen of niet?

Ongelezen bericht door xlaurax »

Graag zou ik jullie mening willen weten.
Onze Joy en Editha zijn allebei loops.

Bij ons voor is een park waar ik zo'n 3 a 4 keer loop per dag.
Ook nu de 2 dames loops zijn heb ik ze allebei los.( Ze luisteren allebei keurig en komen altijd op commando 'hier'.) Zodra er een reu aankomt waarvan ik weet dat hij niet gecastreerd is, lijn ik ze aan. Dit doe ik ook als ik een onbekende hond zie.
De honden die ik ken en waarbij het goed gaat, gecastreerde reutjes of gewoon teefjes daar laat ik ze gewoon mee spelen en gek doen.
S avonds lopen we altijd met een groepje van rond de 8 man en dat gaat altijd zonder problemen, ook tijdens de loopsheid.

Nu is er 1 reu eigenaar waar ik vanmorgen een woordenwisseling mee had.
Deze man heeft zijn hond niet gecasteerd (koningspoedel) en de hond is totaal niet opgevoed,gromt en bijt andere honden, kent totaal geen commando's en is al verschillende keren zomaar de weg over gerend naar andere honden.
(Zijn vorige 2 honden zijn hier overreden omdat ze ook de weg over staken).
Hij vind dat ik uit het park moet wegblijven omdat hij zijn hond niet meer kan houden.
Meer mensen hebben hem al aangeraden om de reu te castreren, dit zou niet alleen voor de reu veel fijner zijn maar natuurlijk ook voor hem.

Vanmorgen begon hij dus weer te vloeken, ik ben samen met de honden dit keer gewoon doorgelopen en heb deze keer wijs mijn mond gehouden.
Ik ben al zovaak met deze meneer in discussie gegaan, maar ik vind het zo jammer dat hij niks met de tips/ adviezen van mij en anderen doet.

Voor hem is het vervelend, dat snap ik best, het is een wat oudere man, maar hij heeft totaal geen verstand van honden, laat staan opvoeden ed.
Ik heb met niemand problemen of onenigheid, zelfs tijdens de loopsheid niet. Ik laat het de mensen met ongecastreerde reutjes weten wanneer ze loops zijn en we houden rekening met elkaar door ze niet met elkaar te laten spelen, maar door gewoon verder te lopen.

Wat zouden jullie doen, weg blijven of gewoon blijven komen?

Het park hier tegenover is het enige echt in de buurt,waar ze lekker even los kunnen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik blijf tijdens Bente's loopsheid gewoon weg uit dat soort parkjes.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Als het niet een officieel losloopgebied is, zou ik daar gewoon blijven komen.

*edit*
Heeft hij de hond ook los lopen?

Als hij de hond vast heeft is het aan hem om zijn hond onder controle te houden. Als hij met zijn hond op straat loopt heeft hij altijd kans om andere honden tegen te komen die loops zijn. Je kunt moeilijk je hond 3 weken lang in huis houden.
Laatst gewijzigd door Tamara. op 18 okt 2006 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Marion.

Re: Loopsheid, gewoon normale rondje lopen of niet?

Ongelezen bericht door Marion. »

xlaurax schreef:Deze man heeft zijn hond niet gecasteerd (koningspoedel) en de hond is totaal niet opgevoed,gromt en bijt andere honden, kent totaal geen commando's en is al verschillende keren zomaar de weg over gerend naar andere honden.
(Zijn vorige 2 honden zijn hier overreden omdat ze ook de weg over staken).
Wat een rare combi van zinnen. Niet gecastreerd zijn en je pik achterna lopen heeft niets te maken met niet opgevoed zijn en overreden worden.
xlaurax schreef:Hij vind dat ik uit het park moet wegblijven omdat hij zijn hond niet meer kan houden.
Meer mensen hebben hem al aangeraden om de reu te castreren, dit zou niet alleen voor de reu veel fijner zijn maar natuurlijk ook voor hem.
Ik vind ook dat je uit het park moet wegblijven. Er zijn mensen met honden die last hebben van jouw loopse teven. Jouw teven, jouw verantwoordelijkheid. Geen reden voor de man om zijn reu te gaan castreren.
marian*
Erelid
Contacteer:

xlaurax schreef:Ik laat het de mensen met ongecastreerde reutjes weten wanneer ze loops zijn en we houden rekening met elkaar door ze niet met elkaar te laten spelen, maar door gewoon verder te lopen.
En vervolgens kan de persoon met de reu vaak net zo goed omkeren omdat zijn/haar hond niet meer los kan doordat jij het vertikt om gedurende 3 weken een andere route te lopen.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

marian* schreef:
xlaurax schreef:Ik laat het de mensen met ongecastreerde reutjes weten wanneer ze loops zijn en we houden rekening met elkaar door ze niet met elkaar te laten spelen, maar door gewoon verder te lopen.
En vervolgens kan de persoon met de reu vaak net zo goed omkeren omdat zijn/haar hond niet meer los kan doordat jij het vertikt om gedurende 3 weken een andere route te lopen.

Maar kan diezelfde hond dan wel los als jij door het park heen moet om je hond uit te laten?

Of aan de andere kant van de straat loopt?
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Er zijn reuen die volledig van slag raken als ze aan een loopse teef hebben geroken (of het spoor van de vele plasjes ruiken). Dus in die zin kan ik me het gemok van reueneigenaren wel voorstellen als er een loopse teef rondhobbelt in een druk park.

Als ik langs de Kromme Rijn loop en Bram zit met z'n snufferd aan een loopse teef, dan moet ik hem een kwartier daarna aan de lijn houden omdat hij er anders vandoor speert. Ik vind het prima hoor, die teven moeten toch ook ergens wandelen tenslotte. Maar het gemok kan ik me dus wel voorstellen.

Ben je niet bang dat je loopse teef een keer de benen neemt met een reu?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
xlaurax

Een andere route lopen, betekent dat ze vast moeten en daar heb ik geen zin in, ze moeten lekker kunnen rennen en spelen.
En ja, als er veel mensen problemen hadden zou ik daar anders over denken maar deze meneer is de enige die daar moeite mee heeft, de rest heb ik zo'n :ok: contact mee en nooit problemen.

Is misschien rare zin, maar toch het zo dat deze hond niet opgevoed is,en dus niet luisterd naar zijn naam (dus ook niet als hij de weg oversteekt!!)
Je zou denken dat iemand er lering uit trekt als zijn vorige 2 honden de straat oversteken omdat ze een loops teefje ruiken en worden doodgereden, maar niet dus..

en voor zo iemand wil ik dus weg blijven uit het park.
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
Het van slag raken van de reuen heeft ook te maken met de 'lokplasjes' die de teven achterlaten. Bram loopt soms als een spoorzoeker al likkend het pad af te rennen. Nou, dan weet ik wel hoe laat het is :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik vind het er ook een beetje aan liggen hoe druk dat park is, en of vrijwel alle honden daar altijd loslopen.

We hebben hier de helft van het jaar maar 1 bosje waar honden losmogen. Daar lopen dan elke dag heel erg veel honden, die allemaal loslopen en met elkaar spelen.
Heel soms is er iemand met een loopse teef die dan ook een paar keer per dag in dat bosje gaat lopen, en dan zijn er dus meerdere reuen die gewoon niet meer los kunnen, vanwege 1 teef.

Mij maakt het persoonlijk niet zo heel veel uit, maar als het een druk losloop/speelpark is dan vind ik het niet zo handig om daar met een loopse teef dwars doorheen te lopen.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Als het een losloopgebied is of als er veel honden komen, dan zou ik er niet met een loopse teef heengaan.
Afbeelding
xlaurax

Bij onze Joy weet ik 100 % zeker dat ze niet wegloopt (hangt teveel aan mij). Haar loopsheid is nu bijna voorbij en ze heeft geen dag gehad dat ze een reu liet snuffelen.

Bij Editha kan ik dat natuurlijk nog niet zeggen. Zodra ze op haar 'hoogtepunt' is, zal ik haar zeker een dag of 3 aanlijnen zodra we een reu tegenkomen.
Gelukkig 'hangen' mijn honden erg aan me, en zodra ik weg zou rennen, vliegen ze meteen achter me aan! :ok:

En ik snap zijn gemok ook wel hoor, alleen ik irriteer me eraan dat hij niks van anderen aanneemt. Hij heeft normaal gesproken zijn hond los lopen, maar ook dan moet hij soms 1,5 uur wachten in het park tot zijn hond terug komt..
Vorige maand is hij zelfs naar huis gelopen en heeft iemand anders de hond gevangen en hem naar huis gebracht :19:
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Tamara en Bowie schreef:
Het van slag raken van de reuen heeft ook te maken met de 'lokplasjes' die de teven achterlaten. Bram loopt soms als een spoorzoeker al likkend het pad af te rennen. Nou, dan weet ik wel hoe laat het is :wink:

Ik begrijp het ook wel.

En ja, heel toevallig woon ik zowat in het park. Ik denk in mijn situatie dat het gevaarlijker is als ik met Bowie door de wijk ga. Blijf ik liever in het park :wink:
Tamara.
Zeer actief

xlaurax schreef:Hij heeft normaal gesproken zijn hond los lopen
Maar is het park een officieel losloopgebied?
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Het ligt aan de situatie, ik hoor nu alleen jouw kant. Uit echte losloopgebieden blijven wij weg met Buffy als ze loops is, maar zo'n dichtbevolkt overzichtelijk parkje daar stikt het vaak van de loopse of bijna loopse of net loops geweeste teefjes.

Anne
xlaurax

Nee, het is geen officieel losloopgebied op dit moment.
Aankomend voorjaar wordt er een hondenspeelveldje aangelegd, zijn ze nu mee bezig :ok:
Ziet er heel gaaf uit, en honden morgen hun behoefte er NIET doen, dat moet gewoon opgeruimd worden of in bebossing.

Dus tja, ben benieuwd wat ik ga doen, als we 'verplicht' daar de honden mogen los laten lopen en mogen laten rennen.
Persoonlijk ben ik er megablij mee, omdat we daar geen boete meer riskeren en het ziet er nu al leuk uit, best groot!
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ikzelf vind het een beetje a-sociaal als een teven-eigenaar met zijn loopse teef in een gebied gaat wandelen waar erg veel honden komen.

Uiteindelijk hebben anderen nu last van het feit dat jou teven loops zijn en ik denk dat het een kleine moeite is om de 2x per jaar een paar weken je honden elders uit te laten waar het rustiger is.

Ikzelf laat mijn teven nooit uit als ze loops zijn, mede ook om te voorkomen dat een anders zijn hond hier voor de deur komt zitten hijgen.
Nu heb ik de luxe van een grote tuin maar je kunt natuurlijk ook met de auto even ergens heenrijden waar niemand er 'last' van heeft.

groetjes,
Sandra
Sandra
Afbeelding
xlaurax

4 x per dag??
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
Zoek stok! schreef:
Tamara en Bowie schreef:

Ik begrijp het ook wel.

En ja, heel toevallig woon ik zowat in het park. Ik denk in mijn situatie dat het gevaarlijker is als ik met Bowie door de wijk ga. Blijf ik liever in het park :wink:
Ja, daar heb je gelijk in. Ik vind loopse teven er gewoon bijhoren eigenlijk. In de buurt weet ik wel welke teven loops zijn en dan kan ik Bram dus in een vroeg stadium bij me roepen. Geen enkel probleem. In een minder druk losloopgebied komt het ook altijd wel goed als de eigenaar maar vroegtijdig waarschuwt.

Wat ik niet vind kunnen, is bijv. een loopse teef op zondagmiddag in de Soesterduinen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

empyree schreef: Nu heb ik de luxe van een grote tuin maar je kunt natuurlijk ook met de auto even ergens heenrijden waar niemand er 'last' van heeft.

groetjes,
Sandra
Dat vind ik een beetje overdreven. Niet iedereen heeft de hele dag een auto tot zijn beschikking. Wij lopen met Buffy door de wijk en naar een park waar de honden officieel niet losmogen, dat vind ik mooi genoeg. Als mensen hun hond gewoon aan de lijn houden buiten officieel losloopgebied is er niets aan de hand.

Anne
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef:
Wat ik niet vind kunnen, is bijv. een loopse teef op zondagmiddag in de Soesterduinen.
Als eigenaar van een loopse teef zou ik daar ook niet aan moeten denken :N:

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:
Zoek stok! schreef:

Anne
Ik kan je verzekeren dat je veel aanspraak krijgt :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief

empyree schreef:Ikzelf vind het een beetje a-sociaal als een teven-eigenaar met zijn loopse teef in een gebied gaat wandelen waar erg veel honden komen.

Uiteindelijk hebben anderen nu last van het feit dat jou teven loops zijn en ik denk dat het een kleine moeite is om de 2x per jaar een paar weken je honden elders uit te laten waar het rustiger is.

Ikzelf laat mijn teven nooit uit als ze loops zijn, mede ook om te voorkomen dat een anders zijn hond hier voor de deur komt zitten hijgen.
Nu heb ik de luxe van een grote tuin maar je kunt natuurlijk ook met de auto even ergens heenrijden waar niemand er 'last' van heeft.

groetjes,
Sandra
Als het geen officieel losloopgebied is, mag daar toch iedereen komen?

Dan kun je net zo goed zeggen tegen al die andere mensen. Pak je auto maar, daar is een officieel losloopgebied, dan kunnen de mensen met loopse teven en honden die niet goed met andere honden kunnen gewoon door een park lopen waar ze (officieel) niet los mogen.

Niet iedereen zit in de luxe positie van een auto en/of een grote tuin waar de hond z'n ei in kwijt kan.
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:Wij lopen met Buffy door de wijk en naar een park waar de honden officieel niet losmogen, dat vind ik mooi genoeg.
Eens. Loopse teven mogen wel gewoon buiten komen hoor, we moeten het ook weer niet overdrijven :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
xlaurax

Hmm ja, idd.

Ik laat mijn honden liever niet in de tuin plassen, heb niet zo'n grote tuin nl en vooral in de zomer is het dan niet te harden :N:
Onze Joy word in het voorjaar gesterreliseerd, dus dan al 2 loopsheden minder, haha. En we krijgen zelf een reu erbij over 1,5 week dus das voor hem ook een stuk beter.

Dus wij krijgen ook met veel hormonen te maken :mrgreen: , maar das een kwestie van reeel blijven. En we hebben al ervaring met een reu en teef, dus dat scheelt alweer een beetje!
Tamara.
Zeer actief

starfleet schreef:
Zoek stok! schreef:

Anne

Haha, ik ook niet hoor!

Voordat mensen gaan denken dat ik met mijn loopse hond in een losloopgebied loop.. Dat doe ik niet hoor.
Ik kom dan in gebieden waar ze officieel niet los mogen en riskeer een bekeuring.

Zowel voor mij als voor andere honden eigenaren brengt dit ook risico's met zich mee.
johan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door johan »

Brenda is ook loops, maar ik doe eigenlijk niets anders dan anders met haar.
In het park waar ik iedere dag loop ken ik alle honden en eigenaren, en dat gaat prima.
Ik ga natuurlijk niet naar het bos deze drie weken, maar blijf hier in de buurt.
Het scheelt wel dat Brenda nogal een "bitch" is en erg dominant, er is nog geen reu geweest die serieus iets bij haar durft.
Als ik zou merken dat anderen echt last van haar hadden, dan bleef ik wel drie weken weg uit het park. :wink:
Pinguin
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Pinguin »

Ik vind persoonlijk dat loopse teven gewoon weggehouden moeten worden van plekken waar honden met elkaar kunnen spelen. Het is maar een periode van 3 weken, ja jammer dan als ze even niet los kunnen, maar er zijn zoveel reuen die niet meer normaal uitgelaten kunnen worden, zodra ze losgehaakt worden, hoe goed ze ook luisteren normaal, volgen ze alleen die plassporen.

Er zijn zat plekken waar je ze in die periode hun behoefte kan laten doen, zonder dat je anderen daar zoveel mee lastigvalt door op de uitlaatplekken de loopsheid-sporen van jouw honden achter te laten.

En ja, ik heb zelf ook een teefje, inmiddels wel gecastreerd dus ze wordt niet meer loops, maar ik hield haar altijd in die periode gewoon aan de riem en hield haar weg van die veelgebruikte velden.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

xlaurax schreef:Een andere route lopen, betekent dat ze vast moeten en daar heb ik geen zin in, ze moeten lekker kunnen rennen en spelen.
En ja, als er veel mensen problemen hadden zou ik daar anders over denken maar deze meneer is de enige die daar moeite mee heeft, de rest heb ik zo'n :ok: contact mee en nooit problemen.
Ja lekker, omdat die reuen gecastreerd zijn. Waarom moet die man zijn honden aanlijnen? Omdat JOUW honden loops zijn? Da's een beetje de omgekeerde wereld.
xlaurax schreef:Is misschien rare zin, maar toch het zo dat deze hond niet opgevoed is,en dus niet luisterd naar zijn naam (dus ook niet als hij de weg oversteekt!!)
Je zou denken dat iemand er lering uit trekt als zijn vorige 2 honden de straat oversteken omdat ze een loops teefje ruiken en worden doodgereden, maar niet dus..
Loopse teefjes kunnen voor sommige reuen erg aantrekkelijk zijn. En dan kunnen ze bananen in hun oren hebben ja, en ineens niet meer luisteren als ze geroepen worden. Heb jij masjientjes dan, die je naar believen aan en uit kunt zetten???

Hoe dan ook, jij hebt je even 3 weken aan te passen. Jij weet precies wanneer jouw teven overlast bezorgen. Die man kan anders het hele jaar door met zijn honden aan de lijn gaan lopen. Enig idee hoeveel weken per jaar er géén teef loops is in de buurt?
marian*
Erelid
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef: Maar kan diezelfde hond dan wel los als jij door het park heen moet om je hond uit te laten?
Ja,want als Bente loops is mijd ik het park hier als de pest.Ik heb zelf de last ondervonden met een niet gecastreerde Max die zijn neus achterna ging als er loopse teefjes waren in het park dus dat wil ik anderen niet aandoen.Er zijn altijd wel andere plekjes te vinden hier waar Bente even los kan.
Nou moet ik zeggen dat ik een auto heb en dus i.p.v. naar een losloopgebied gewoon naar een stuk bos ga dat heel stil is en ik alleen op zondag als half Nederland in het bos is de wijk in ga.
Dan zit ie als het goed is aan de lijn :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”