Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hebberig, inhalig, egoistisch......

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

hebberig, inhalig, egoistisch......

Ongelezen bericht door Mir@n »

Ik weet van mezelf dat ik dat kan zijn.

Nou ben ik geen voorstander van zoveel mogelijk hondjes uit de buitenlanden hier naartoe te halen, ik ben de voorstander van zoveel mogelijk ter plaatse iets doen. Ook ben ik geen voorstander van zomaar een nestje fokken.....

Maarrrrrrrrr, ik heb toch een dilemma.

Gaia heb ik als puppie gekregen, dat was erg leuk.... superleuk zelfs....
Nou is gebleken dat Gaia een pharaohondje is..... enne.... hier in de buurt zitten een paar hele mooi stamboomhondjes.

Is het nou verschrikkelijk, dat ik ergens stiekum van binnen wel een nestje zou willen hebben met Gaia?

Aan de ene kant speelt mijn opinie over het hele hondengebeuren een rol, aan de andere kant, (eerlijk genoeg) ben ik wel zo egoïstisch, dat ik een nestje ook superleuk zou vinden.
Grootste dilemma daarna komt dan nog. Ik kan nooit meer afstand doen van al die beestjes.
:mrgreen:

En eigenlijk hoop ik stiekum dat jullie me overtuigen, want mevrouw is nu loops en ik moet beslissen of ze dus nu gesteriliseerd moet worden of dat andere. :mrgreen:
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Mischien moet je even definieren wat er leuk is aan een nestje?
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Mir@n
Zeer actief
Contacteer:

Zoals de topictitel eigenlijk al omschrijft. :wink:
En omdat je eigenlijk alles 1 keer meegemaakt moet hebben. Is een beetje mijn levensdevies.
Verder zou ik er ook geen speciale reden voor kunnen bedenken.

Verstandelijk weet ik het ook wel, NIET doen !!
Maar ja, dat emotionele gedoe ernaast he??
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Eukalipta schreef:Zoals de topictitel eigenlijk al omschrijft. :wink:
En omdat je eigenlijk alles 1 keer meegemaakt moet hebben. Is een beetje mijn levensdevies.
Verder zou ik er ook geen speciale reden voor kunnen bedenken.
Al een keer heroine geprobeert?
Een gangbang?
Een vrije val gemaakt?
De Mount Everest beklomen?
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
piep

Ongelezen bericht door piep »

tja wat zou dan het verschil zijn met al die andere mensen die het ook leuk vinden om een nestje te hebben? moeilijk he? ik weet dat het superleuk kan zijn, kan! want het kan ook finaal mis gaan. ik snap je helemaal verstandelijk is het van, honden genoeg als ik er 1 bij wil dan neem ik een kansloze hond. maar die gevoelens he? en vermeerderaars zijn alle mensen die fokken, ook al verbeter je een ras, er komen altijd meer honden van :wink: succes met je beslissing.
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

piep schreef:tja wat zou dan het verschil zijn met al die andere mensen die het ook leuk vinden om een nestje te hebben? moeilijk he? ik weet dat het superleuk kan zijn, kan! want het kan ook finaal mis gaan. ik snap je helemaal verstandelijk is het van, honden genoeg als ik er 1 bij wil dan neem ik een kansloze hond. maar die gevoelens he? en vermeerderaars zijn alle mensen die fokken, ook al verbeter je een ras, er komen altijd meer honden van :wink: succes met je beslissing.
Met deze kortzichtige opmerking doe je toch wel heel erg veel mensen tekort die voorliefde voor welk hondenras dan ook hebben :wink:

Het verbeteren van een ras is niet: "vermeerderen", iets wat b.v. die broodfokkers e.d. wel doen! :wink:
Mir@n
Zeer actief
Contacteer:

M@ri@nne schreef: Al een keer heroine geprobeert?
nope te verslavend, daar begin ik niet eens aan
Een gangbang?
te oud voor, weet niet wat het is....:mrgreen:
Een vrije val gemaakt?
staat nog steeds op mn lijstje
De Mount Everest beklomen?
Nog geen tijd voor gehad
Maar om serieus te zijn, mijn verstand werkt nog uitstekend hoor!!

En over dat "vermeerderen" absoluut mee eens, je moet iets bijdragen aan het ras.
En of ik dat doe met een nestje van Gaia, waag ik te betwijfelen. En nee Gaia heeft geen stamboom, ook zij is een afdankertje uit Spanje, net zoals de rest van mijn honden.

't is alleen, dat het me ontzettend leuk lijkt om een nestje van a tot z geboren zien worden, opgroeien en uitvliegen.
Een mens kan zijn gevoel toch niet uitschakelen?

Ik heb in mijn hele hondenleven twee puppies gehad; 1 uit een dierenwinkel; Willow en 1 uit Spanje van 14 weken; Gaia.

Voor de rest waren ze allemaal al (deels) volwassen toen ze hier kwamen. Zelfs mn eerste hond was een afdankertje....

En dat is niet om van jullie te krijgen OHHHH wat ben je goed.... Nee dat is mijn keuze....
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

Mir@n
Zeer actief
Contacteer:

Felix schreef: Met deze kortzichtige opmerking doe je toch wel heel erg veel mensen tekort die voorliefde voor welk hondenras dan ook hebben :wink:

Het verbeteren van een ras is niet: "vermeerderen", iets wat b.v. die broodfokkers e.d. wel doen! :wink:
Ik ben het nog met je eens ook :wink:
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

piep

Ongelezen bericht door piep »

Felix schreef:
piep schreef:tja wat zou dan het verschil zijn met al die andere mensen die het ook leuk vinden om een nestje te hebben? moeilijk he? ik weet dat het superleuk kan zijn, kan! want het kan ook finaal mis gaan. ik snap je helemaal verstandelijk is het van, honden genoeg als ik er 1 bij wil dan neem ik een kansloze hond. maar die gevoelens he? en vermeerderaars zijn alle mensen die fokken, ook al verbeter je een ras, er komen altijd meer honden van :wink: succes met je beslissing.
Met deze kortzichtige opmerking doe je toch wel heel erg veel mensen tekort die voorliefde voor welk hondenras dan ook hebben :wink:

even goed lezen wat er staat, ook al verbeter je een ras...... dat is het verschil met rasverbeteraars en andere fokkers. je verbetert. dat doen anderen niet. maar je vermeerdert allemaal. hoe je het ook bekijkt er komen altijd meer honden van (staat niet voor niks een smiley bij). en het is niet mijn bedoeling wie dan ook voor het hoofd te stoten.
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Eukalipta schreef:
Felix schreef: Met deze kortzichtige opmerking doe je toch wel heel erg veel mensen tekort die voorliefde voor welk hondenras dan ook hebben :wink:

Ik ben het nog met je eens ook :wink:
Zoals je zelf schreef, heb je: "Afdankertjes" van honden :wink:

Kijk naar hun koppie's ... en daar kan volgens mij geen nestje pup's tegen op van hoe dankbaar zo'n: "afgedankt" hondje is :ok:

Dus mijn bescheiden mening is dat de basis die je hebt om een nestje te nemen van 1 van je honden wel heel erg magertjes is, ook al is het mischien allemaal goed bedoelt :wink:
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Als je 1 seizoen bij een asiel vrijwilligers werk doet kom je dat heus wel tegen. Zeker als er een in beslagname van een of andere "fokker" heeft plaats gevonden.
Ik begrijp het gevoel wel hoor, het is super om die beesten te zien groeien en de verschillen zo te zien en uiteindelijk goed te plaatsen. Ik vond dit voor mij de beste oplossing, ik wil niet fokken met honden (zeker niet met honden waarvan ik de afkomst niet weet) maar ik vind het wel leuk om een nestje (hond of kat) intensief te begeleiden.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik denk dat er veel hondeneigenaren wel eens dromen van een nest. Kiki als mama zou ik ook geweldig leuk hebben gevonden. Maar goed, leuk..en niet verstandig, nodig of verantwoord.
Leuk vind ik dus een hele magere motivatie voor het nemen van een nest, zeker met de gedachte dat er al zoveel van dit soort hondjes zijn. Misschien niet hier in Nederland, maar in Spanje zijn dit de hondjes die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen.
Ik zou het dus niet eens serieus overwegen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Zelf heb ik dat nooit gehad, het gevoel een nestje te willen. En al zou ik het wel hebben, dan zou ik me vreselijk schuldig voelen t.o.v. de teef. Zij zal moeten afzien, pijn hebben, ongemak, misschien vindt ze het zelfs wel helemaal niet leuk... en dat alles omdat IK puppies wil. Dat is voor mij onverenigbaar.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

neem een goede teef met stamboom, waarvan je de afkomst kunt herleiden, die perfect bij de rasomschrijving valt, denk er dan nog een keer over na :wink:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Anna Penta schreef:Zelf heb ik dat nooit gehad, het gevoel een nestje te willen. En al zou ik het wel hebben, dan zou ik me vreselijk schuldig voelen t.o.v. de teef. Zij zal moeten afzien, pijn hebben, ongemak, misschien vindt ze het zelfs wel helemaal niet leuk... en dat alles omdat IK puppies wil. Dat is voor mij onverenigbaar.
het is maar goed dat je geen man bent die kindjes wil. :N:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Anna*

Eline* schreef:
Anna Penta schreef:Zelf heb ik dat nooit gehad, het gevoel een nestje te willen. En al zou ik het wel hebben, dan zou ik me vreselijk schuldig voelen t.o.v. de teef. Zij zal moeten afzien, pijn hebben, ongemak, misschien vindt ze het zelfs wel helemaal niet leuk... en dat alles omdat IK puppies wil. Dat is voor mij onverenigbaar.
Wat een stompzinnige opmerking
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

Anna Penta schreef:
Eline* schreef:
ze maakt maar een geintje.
zoeits kwam in mij ook op :19:

@ t.s

als je eens een nestje toch wilt fokken om alles es gedaan te hebben in je leven, doe het dan op de goeie manier :wink:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Anna Penta schreef:
Eline* schreef:
Misschien is jouw opmerking wel stompzinnig. Als jij je loopse teef haar gang laat gaan heb je 2 keer per jaar een nestje hoor..en niet omdat jij dat wil, maar omdat de natuur zo werkt.
En het was inderdaad een grapje, maar als je het serieus wil maken kan dat. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

Eline* schreef:
Anna Penta schreef:
Eline* schreef:
Misschien is jouw opmerking wel stompzinnig. Als jij je loopse teef haar gang laat gaan heb je 2 keer per jaar een nestje hoor..en niet omdat jij dat wil, maar omdat de natuur zo werkt.
En het was inderdaad een grapje, maar als je het serieus wil maken kan dat. :19:
aan de andere kant, jij weet ook dat niet iedereen delfde humor deelt :mrgreen:
Mir@n
Zeer actief
Contacteer:

SuperTyson schreef:neem een goede teef met stamboom, waarvan je de afkomst kunt herleiden, die perfect bij de rasomschrijving valt, denk er dan nog een keer over na :wink:
Hmm, dan zal ik jou een verhaal vertellen, wat ik op internet heb gelezen. Gaat over een pharaohond, teef.

Ze is gevonden op Malta en opgenomen door de plaatselijke fokker. Daar heeft ze ook haar kennelnaam vandaan.
't Hondje is nu in NL (hier dicht bij mij) en heeft een aantal shows gelopen en zelfs ook een nestje gekregen.
Maar ook dat is dus een hondje wat gevonden is en waarvan de voorvaderen niet bekend zijn.
Maar toch een kennelnaam en een aantal kampioenschappen op 'r naam, waarna de eigenaren ermee gefokt hebben.

En als ik dit verhaal helemaal verkeerd heb gelezen, dan excuseer ik me bij voorbaat.

@Eline, ja het is leuk, misschien niet helemaal verantwoord, maar voor mij is het ook weer een lesje in hondengedrag.

En misschien volg ik Myranda's raad wel op ja... Kan ook een uitstekende les voor mij zijn, maar aan de andere kant, "ken" ik mn eigen hond beter.

Enne.....
Ik twijfel ontzettend, maar de weegschaal staat nog aan de sterilisatiekant hoor!!
Ik noemde dit topic niet voor niets egoïstisch..... :mrgreen:
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

Anna*

mmmh vooruit maar, laten we het er maar op houden dat Eline* een oprechte poging deed grappig te zijn :wink:
Airedale
Actief

Ongelezen bericht door Airedale »

Op het forum is iedereen altijd erg tegen op een pretnestje en dat zou in dit geval ook zo zijn. De reden "om het mee te maken" vind ik geen goede reden.
Ik zou zelf nooit een nestje willen hebben omdat ik de verantwoordelijkheid niet wil hebben om voor goede baasjes en een goede toekomst voor pups te zorgen.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ja, ik heb dan een reu, maar ook ik zou het 'leuk' vinden om puppie's te zien van Rimpel...

maar al boden ze een ton bij wijze van, dan nog zou ik Rimpel daar nooit voor lenen :wink:
In de eerste plaats omdat het vermeerdering zou zijn en geen verbetering. :wink:

Ondanks dat Rimpel geen enkele Sharpei-ziekte heeft, lief is en er mooi uitziet...nee, dank je. Hij heeft geen stamboom maar ik weet wel waar de beide ouders zijn. Is dat dan voldoende? Dat ik weet dat die beide nog leven zonder noemenswaardige ziekten?

Wat voeg ik in de vrede toe aan het ras zoals het er nu loopt? Nada nop.
Op de tweede plaats (Niet geheel onbelangrijk) is dat het ras in mijn ogen zo ongezond is op dit moment, dat ik het liefst een fokverbod zou zien.

Ik vind het idd heel egoistisch...en ik vind het jammer, dat je met de kennis die je hier kunt lezen en met wat je in je achterhoofd weet van asielhonden en dergelijke er uberhaupt nog over nadenkt.
Ik hoop dat je weegschaal doorslaat naar de kant waar hij nu ook al is :ok:
Steriliseren dus
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Ik had het ook erg leuk gevonden om Queenie een nestje te laten krijgen en daar een zoon of dochter van aan te houden, ontzettend leuk! Als ik daar een Collie op had gezet hadden die pups nog verdraaid veel op stamboom-Colies geleken ook.
Maar nee, toch maar niet :neenee:

De redenen waarom niet weet je idd denk ik zelf wel, nu nog even je egoistische zelf aan de kant schuiven :wink:
Afbeelding
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Gemekker of stambomen en rasverbetering...soms kan ik erin meegaan maar zodra het een ingeteelde uniforme populatie oplevert die iets mankeert of defecten heeft houdt het bij mij heel snel op. Ikzelf doe niet aan rassen maar aan "types", ik vind een hond mooi waarbij de "functie uit de bouw blijkt" en deze zo gezond en bruikbaar/hanteerbaar mogelijk is.

Ikzelf houd alleen van windhonden (en brakken tozh) dus voor mij is het "type" nogal afgebakend. Ik vind het type het mooist waarbij je niet kan zeggen of het nou een gladde saluki, galgo, greyhound of chortjaj of iets is. Ik ben de eerste die dat soort "rassen" onderling zou kruisen.

Sommige van de stamboomloze spaanse honden zijn perfecte "types" en dusdanig bij je passend dat je graag een zoon of dochter zou willen houden waarbij je dan hoopt dat de prettige eigenschappen dan goed overerven. Ik zou het doen als ik tijd, geld en nog belangrijker meerdere echte liefhebbers voor mijn pups had. Ik zou graag een dochter hebben van mijn podenco teef keer goede whippet maar ben al "overhond" .

L.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

langehond1 schreef:Gemekker of stambomen en rasverbetering...soms kan ik erin meegaan maar zodra het een ingeteelde uniforme populatie oplevert die iets mankeert of defecten heeft houdt het bij mij heel snel op. Ikzelf doe niet aan rassen maar aan "types", ik vind een hond mooi waarbij de "functie uit de bouw blijkt" en deze zo gezond en bruikbaar/hanteerbaar mogelijk is.

Ikzelf houd alleen van windhonden (en brakken tozh) dus voor mij is het "type" nogal afgebakend. Ik vind het type het mooist waarbij je niet kan zeggen of het nou een gladde saluki, galgo, greyhound of chortjaj of iets is. Ik ben de eerste die dat soort "rassen" onderling zou kruisen.

Sommige van de stamboomloze spaanse honden zijn perfecte "types" en dusdanig bij je passend dat je graag een zoon of dochter zou willen houden waarbij je dan hoopt dat de prettige eigenschappen dan goed overerven. Ik zou het doen als ik tijd, geld en nog belangrijker meerdere echte liefhebbers voor mijn pups had. Ik zou graag een dochter hebben van mijn podenco teef keer goede whippet maar ben al "overhond" .

L.
als we dat allemaal zouden doen was er straks geen puur ras meer over :ok:
mijn reu is ook al gigantisch vaak voor dekreu gevraagd, het is een mooie gezonde vent die precies in de rasomschrijving past
nadeel geen stamboom
dan houd het voor mij al op
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

langehond1 schreef:Gemekker of stambomen en rasverbetering...soms kan ik erin meegaan maar zodra het een ingeteelde uniforme populatie oplevert die iets mankeert of defecten heeft houdt het bij mij heel snel op. Ikzelf doe niet aan rassen maar aan "types", ik vind een hond mooi waarbij de "functie uit de bouw blijkt" en deze zo gezond en bruikbaar/hanteerbaar mogelijk is.

L.
als je een kruising wil, er zitten er genoeg in het asiel zowel in NL als in het buitenland. Of er moet zoveel bekend zijn van de voorouders dat een stamboom niet meer bijdraagt. (zie stamboomloze mechelaars uit de knpv). Verder vind ik het niet nodig om te fokken met honden waarvan geen voorgeschiedenis bekend is dus voorouders en eventuele gebreken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door senna03 »

Ik heb niet een uitgesproken mening over het wel of niet fokken van een nestje. Maar ik mij afvraag, heb je Gaia via een stichting geadopteerd? Als dat zo is staat er waarschijnlijk in het contract dat je geen nestje van haar mag fokken.
Overigens vind ik Pharao-honden echt schitterend, is er eigenlijk een rasvereniging van dit ras in Nederland?
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Als je dat zo graag wilt, kun je toch ook een stamboom pup nemen uit hele goede lijnen? En dan keurig alle regels volgen alvorens je een nestje neemt?

Bij de Hollandse Smoushondjes staan ze bijv. te springen om iemand als jij :wink:

En ja, ik zou het ook leuk vinden als Bram een keer pappa wordt. Maar dan wel alleen als ik zeker weet dat alles goed zit (gezondheidstesten, shows e.d.).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Gloeiend mee eens...je moet de voorgeschiedenis kennen van je hond en als je een hond met stamboom hebt hoop je dat ie al generaties lang gefokt is omdat de voorouders voldoen aan het voorkomen van het soort hond wat jij NU wilt hebben.

Ik ben zeker niet tegen pure rassen, het beste type voor wat het bedoelt is keer zo'n zelfde type met puur werkvermogen en misschien kleur als criteria. Alleen als het uiterlijk vooral als criterium wordt gebruikt wordt de (genetische) variatie zo klein en gaat de vitaliteit en bruikbaarheid achteruit.

Ik zeg zeker geen nee tegen een whippet met een op racen gerichte stamboom of een saluki van een top open field lijn maar een hond met stamboom van een (ingeteelde) showlijn die niet beoordeelt is op lopen etc mag je van mij houden.

Ikzelf ben altijd voor het out-crossen van "gebruiksdieren" omdat je daar over het algemeen heel goede/geschikte nakomelingen van krijgt (ik houd/teel ook bijen)...het heterosis effect.

Off topic I guess.

L.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”