Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom couperen?!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

puppy06
Actief

Waarom couperen?!

Ongelezen bericht door puppy06 »

Ik heb vandaag weer iemand tegen me opgezet. Ik zit te kijken op een rottweiler-website, komt er een klasgenoot langs die met een vies gezicht zegt: Gatver, MET staart?!
Pardon!? :evil: Hij zei dat hij t zonder staart mooier vond, en dat hij blij was dat niet alle fokkers zich aan het coupeer-verbod houden. Ik heb geen idee hoe jullie hier over denken, maar ik vind t ronduit WALGELIJK :boos: :boos: :boos:
Hij vertelde dat zijn buurman (ofzoiets) met zn pups naar duitsland gaat en ze dan daar laat couperen... :neenee:
Tis gewoon zielig dat mensen een dier 'maken' zoals ze ze zelf mooi vinden... :evil:
*Hoe meer ik de mens leer kennen, hoe meer ik van honden hou.*
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

In Duitsland geldt al jaren een coupeerverbod :19: :19:

Ik vind trouwens een aantal rassen met gecoupeerde staart gewoon mooier dan met een volledige staart. Als ik de keuze zou hebben zou ik ook kiezen voor een gecoupeerde boxer bv.....shoot me :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

ik vind gecoupeerde rassen aan oren of staart ook gewoon mooier

mol :8):
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Tja je kunt je er heel boos om maken maar het zal altijd blijven gebeuren. Ik vind bepaalde rassen gecoupeerd ook eerlijk gezegd mooier :19:
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: Waarom couperen?!

Ongelezen bericht door idorh »

Ik vind couperen bij mensen dus beginnen bij de kinderen om een half oor er af te knippen ook veel mooier.
Gr Bertus.
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Afgelopen zondag was ik op bezoek bij een vrouw die met dobermans fokt.
1 was gecoupeerd en de rest had lange oren en lange staart.
Maar om heel eerlijk te zijn vind ik gecoupeerd mooier om te zien.
het zal allemaal wel zielig zijn,dat wil ik best geloven, maar om het uiterlijke zeg ik inderdaad gecoupeerd is mooier.
Maar uit diervriendelijk oogpunt zeg ik ongecoupeerd
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Wie weet...Als honden in het verleden nooit werden gecoupeerd...misschien zou je je wezenloos schrikken als je nu een gecoupeerde Rottweiler of Dobermann zou tegenkomen.
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik vind eigenlijk dat je van oortjes af moet blijven, ik vind flappers wel mooi, tja en die staarten (moet je ook afblijven hoor)maar die doen ook erg pijn als zo`n hond blij is_ik wordt iedere ochtend in elkaar geslagen door 2 van die staarten :mrgreen: :N: :smile:
senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door senna03 »

Gewoon lekker laten zitten die oren en staarten. Ze zitten er niet voor niets. Ik vind het waanzin dat mensen dieren "in model" knippen omdat ze vinden dat het er dan mooier uitziet. We knippen toch ook geen katten-oren of staarten eraf? Om maar wat te noemen.
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

senna03 schreef:Gewoon lekker laten zitten die oren en staarten. Ze zitten er niet voor niets. Ik vind het waanzin dat mensen dieren "in model" knippen omdat ze vinden dat het er dan mooier uitziet. We knippen toch ook geen katten-oren of staarten eraf? Om maar wat te noemen.
katten hebben doorgaans toch altijd al staande oortjes :denken:
er zijn trouwens ook staartloze katten.

ik vind gecoupeerd ook mooier. maar heb er geen moeite mee dat ze er nu aan moeten blijven. :wink:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
Mol
Zeer actief

senna03 schreef:Gewoon lekker laten zitten die oren en staarten. Ze zitten er niet voor niets. Ik vind het waanzin dat mensen dieren "in model" knippen omdat ze vinden dat het er dan mooier uitziet. We knippen toch ook geen katten-oren of staarten eraf? Om maar wat te noemen.
bla bla bla, ga dan eerst maar eens je verdiepen in de geschiedenis van de rassen waar het bij gebeurd/e, want dit is echt lul koek.

idorh
Zeer actief
Contacteer:

amiwoods schreef:

ik vind gecoupeerd ook mooier. maar heb er geen moeite mee dat ze er nu aan moeten blijven. :wink:
Een hond is in innerlijk en uiterlijk vertoon heel wat anders als een kat.
een hond is een roedeldier die onderworpen is aan wetten in de stam.
Zij uiten zich dmv houding staart en oren en met grimassen van het uiterlijk.
Door het fokken van rashonden dmv in en lijnteelt kunnen er knikken ontstaan in de staarten die niet te controleren zijn door couperen.
Plus de staart is ook een stuur mechaniek voor de hond.
Gr Bertus.
Mol
Zeer actief

idorh schreef:
amiwoods schreef:

Door het fokken van rashonden dmv in en lijnteelt kunnen er knikken ontstaan in de staarten die niet te controleren zijn door couperen.
Plus de staart is ook een stuur mechaniek voor de hond.
Gr Bertus.
bertus ga alsjeblieft fietsen stelen ofzo zeg, met dat basis gewauwel van je, elk ras is door mensen hond gecreeerd, dus is er niks natuurlijks aan zoals korte koppen zeer klein of overdereven groot, zeer snel of zeer sterk, karakters zijn aangepast voor een doel dus er is niks basis aan gen enkel ras, allemaal creaties van de mens.
als dat niet het geval zou zijn hadden we allemaal type herder achtige hond.

herejede
Zeer actief

Ongelezen bericht door herejede »

gecoupeerd vind ik ook mooier
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

idorh schreef:
amiwoods schreef:

Door het fokken van rashonden dmv in en lijnteelt kunnen er knikken ontstaan in de staarten die niet te controleren zijn door couperen.Plus de staart is ook een stuur mechaniek voor de hond.
Gr Bertus.
Hoe bedoel je dat? Honden worden niet gecoupeerd geboren dus je ziet toch de knik als die er in zit?
Buiten dat, hoe zit het met de rassen met een gedraaide staart (screwed) zoals de engelse bulldog, dat is geen fout in dat ras.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

bulletjebe schreef:
idorh schreef:
amiwoods schreef:

Door het fokken van rashonden dmv in en lijnteelt kunnen er knikken ontstaan in de staarten die niet te controleren zijn door couperen.Plus de staart is ook een stuur mechaniek voor de hond.
Gr Bertus.
Hoe bedoel je dat? Honden worden niet gecoupeerd geboren dus je ziet toch de knik als die er in zit?
Buiten dat, hoe zit het met de rassen met een gedraaide staart (screwed) zoals de engelse bulldog, dat is geen fout in dat ras.
Kijk marij nu zijn we waar we wezen moeten, ik ga er van uit dat jij en velen andere eerlijke fokkers zijn, maar er zijn ook vele fokkers die juist graag couperen als er evt een knikstaart in zit.
En vaak vooral fokkers die wereld wijd uitschreeuwen dat zij goede fokkers zijn en een voorbeeld voor iedereen zijn.
Dan even een re op onze Patrick .
Natuurlik Patrick zijn de rassen door de mensen gecreëerd, maar er zitten heel wat knikjes onder de dogachtige.

Soms kan een uiterlijk tengoede voor een doel zijn (in het verleden), maar als men tegenwoordig uit mode of om dat men het mooi vind om een hond te verminken, en heel vaak dmv amateurs die zelf of voor derde couperen veel pijn en leed brengen vind ik couperen gewoon misdadig.
En zoals ik al aangaf het is en blijft een roedeldier die communicatie hebben door vlag vertoon.
Als men korte oren mooi vind dan zijn er wegen om dat er in te fokken.
Gr Alber.
Mol
Zeer actief

lijnteelt en inteelt zijn niet de veroorzakers van erfelijke problemen maar de uiters hier van, inteelt en lijnteelt zijn de beste manier van fokken op langere termijn met type en karakter behoud.

couperen is van oorsprong nooit gedaan om de hond mooier te doen lijk couperen had een functie, ja HAD inderdaad verleden tijd, echter HAD het desbetreffende ras ook een functie dus ook HAD, dus ook verleden tijd, dus couperen is verboden , ik vind het jammer want het ras zou nooit meer zijn functie kunnen vervullen die hij/zij ooit heeft geHAD, dus het ras is verleden tijd, het ras is dus indirect opgegeven en kan dus net als het couperen opgeheven worden.

idorh
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:lijnteelt en inteelt zijn niet de veroorzakers van erfelijke problemen maar de uiters hier van, inteelt en lijnteelt zijn de beste manier van fokken op langere termijn met type en karakter behoud.

couperen is van oorsprong nooit gedaan om de hond mooier te doen lijk couperen had een functie, ja HAD inderdaad verleden tijd, echter HAD het desbetreffende ras ook een functie dus ook HAD, dus ook verleden tijd, dus couperen is verboden , ik vind het jammer want het ras zou nooit meer zijn functie kunnen vervullen die hij/zij ooit heeft geHAD, dus het ras is verleden tijd, het ras is dus indirect opgegeven en kan dus net als het couperen opgeheven worden.

Absoluut Patrick :ok: hier heb jij allemaal gelijk in.
Het is het verleden, en inderdaad als inteelt en lijnteelt in goede handen zijn met toch wel een redelijke gezonde begin basis en eerlijk fokken, dan kan je met inteelt een kern gezond ras fokken, want de evt verborgen gebreken komen dan te voorschijn en kan men uit schakelen, als de fokker tenminste eerlijk is.
De laatste vermelding geld niet voor jou want we weten allebei hoe het werkt maar er zijn altijd weer nieuwe forum lezers .
Gr Bertus.
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

tja, ik kan gecoupeerde honden ook niet lelijk vinden :19:
hangt er vanaf hoe er gecoupeerd wordt. bij staffs vind ik het mooi als de oortjes kort (niet te) gecoupeerd zijn. sommigen hebben langere gecoupeerde oren, dat vind ik niet mooi.
maar dit is ook echt puur om het mooie.
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Inge schreef:In Duitsland geldt al jaren een coupeerverbod :19: :19:

Ik vind trouwens een aantal rassen met gecoupeerde staart gewoon mooier dan met een volledige staart. Als ik de keuze zou hebben zou ik ook kiezen voor een gecoupeerde boxer bv.....shoot me :wink:
Afgelopen weekend was ik op het hondenfestival in oldenzaal. Daar werd een rassenparade gehouden. Je kon met je hond de ring in en dan werd er aan het publiek wat verteld over het ras. Zo waren er ook 2 boxers, 1 met en 1 zonder staart. Er werd verteld dat een hond zonder staart heel anders loopt, veel korter. En inderdaad, je zag duidelijk verschil :19:
Nu vraag ik me af of dat daadwerkelijk door het couperen komt of doordat de gecoupeerde boxer een stuk ouder was en dus wat stijver liep.
Weet jij dat misschien?
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
It's Me!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson Russell Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door It's Me! »

Bij ons ras werd eerst ook gecoupeerd. Ik ben zo blij dat het niet meer hoeft. Geef mij maar vrolijke zwiepertje :cheer:

Grtz. Jo
Grtz. Jo
Mol
Zeer actief

It's Me! schreef:Bij ons ras werd eerst ook gecoupeerd. Ik ben zo blij dat het niet meer hoeft. Geef mij maar vrolijke zwiepertje :cheer:

Grtz. Jo
leg dat eens uit, je heb een werk ras he, dus werd gecouperd met een doel

It's Me!
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
It's Me! schreef:Bij ons ras werd eerst ook gecoupeerd. Ik ben zo blij dat het niet meer hoeft. Geef mij maar vrolijke zwiepertje :cheer:

Grtz. Jo

Ja idd. Ze werden gecoupeerd omdat de staart dan een handvat vormde om ze aan de staart het hol uit te trekken. Ten eerste wordt er bijna niet meer onder de grond gewerkt. Ten tweede blijft het mij gelijk of ik aan een korte of lange staart de hond het hol uit moet trekken. Men zegt dat het aan een korte staart minder pijn doet maar dat lijkt me stug. In de Scandinavische landen waar ons ras al veel langer met hele staarten werkt, zeggen de jagers ook dat het geen bal uitmaakt.

Grtz. Jo
Grtz. Jo
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Ik vind bij sommige rassen gecoupeerd ook gewoon mooier. :19:
Even los van het feit of ik het zelf zou laten doen dan he.

En ik kan me stiekum niet aan de indruk onttrekken dat rassen die tot voor kort nog gecoupeerd mochten worden, sneller last hebben van bijv. oorontsteking, maar dat kan ook toeval zijn.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Mol
Zeer actief

It's Me! schreef:
Mol schreef:

Grtz. Jo

Ja idd. Ze werden gecoupeerd omdat de staart dan een handvat vormde om ze aan de staart het hol uit te trekken. Ten eerste wordt er bijna niet meer onder de grond gewerkt. Ten tweede blijft het mij gelijk of ik aan een korte of lange staart de hond het hol uit moet trekken. Men zegt dat het aan een korte staart minder pijn doet maar dat lijkt me stug. In de Scandinavische landen waar ons ras al veel langer met hele staarten werkt, zeggen de jagers ook dat het geen bal uitmaakt.

Grtz. Jo
oke maar het is dus met een doel gedaan, en het hoord dus bij het ras, dus hoe je het draait of keert ongeacht of dat het zielig zou zijn of niet zeg de standaard wat anders dan jij er over denkt

It's Me!
Zeer actief
Contacteer:

Tuurlijk hoort het niet bij het ras. Het is door mensen verzonnen en door mensen weer afgeschaft. Ik vind het ook prima als mensen gecoupeerd mooier vinden. Ik zeg alleen voor mezelf dat ik er blij mee ben dat het afgeschaft.

Grtz. Jo
Grtz. Jo
Mol
Zeer actief

It's Me! schreef:Tuurlijk hoort het niet bij het ras. Het is door mensen verzonnen en door mensen weer afgeschaft. Ik vind het ook prima als mensen gecoupeerd mooier vinden. Ik zeg alleen voor mezelf dat ik er blij mee ben dat het afgeschaft.

Grtz. Jo
even voor de duidelijkheid hoor heel je ras is verzonnen door mensen anders had het er nooit geweest

It's Me!
Zeer actief
Contacteer:

Of je nu in de evolutie of in de schepping geloofd...either way zijn honden niet gebouwd door mensen hoor.... Ze worden geboren met staart en oren...laat toch lekker zitten die onderdelen :mrgreen: .

Grtz. Jo
Grtz. Jo
Mol
Zeer actief

It's Me! schreef:Of je nu in de evolutie of in de schepping geloofd...either way zijn honden niet gebouwd door mensen hoor.... Ze worden geboren met staart en oren...laat toch lekker zitten die onderdelen :mrgreen: .

Grtz. Jo
je slaat alleen 1 ding over ELK ras is gecreet door mensen daar heeft evelutie nog schepping wat mee te maken, als je dat zou willen had iedereen een type herder achtige hond gehad

Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Ik ben blij dat die wet is afgeschaft.
Geen voorstander van het pijn lijden van een hond omdat iets mooier is.
Maar ik vind het wel mooier bij bepaalde rassen!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”