Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hond past bij mij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Nonnie
Vaste gebruiker

Welke hond past bij mij?

Ongelezen bericht door Nonnie »

De vraag spreekt voor zich :wink:

Mijn situatie: Ik woon in een appartement (100 m2), moet 1 trapje op om bij de voordeur te komen. Ik werk parttime (20 uur, verdeeld over 5 dagen). En ik heb een kat.

Wat ik het liefste zou zien in een hond:

Ik heb liever een wat rustigere hond dan een hele drukke
Geen hele waakse hond, want het kan hier nogal eens gehorig zijn, en wat als ie telkens aanslaat als de bel bij de bovenburen gaat en dan maar blijft blaffen...
Geen hele grote hond, tot ongeveer formaatje labrador.
Langharig of kortharig maakt niet uit, en ik hoef ook niet perse een pupje.
Een leuke herplaatser, jong of oud, vind ik misschien nog wel leuker!

Alleen een asielhond zie ik niet zo zitten, ik hoor te vaak dat er verkeerde informatie gegeven word. Ik wil voorkomen dat alles op een fiasco uit gaat lopen.

Wie heeft tips/raad/advies?
starfleet
Erelid

Re: Welke hond past bij mij?

Ongelezen bericht door starfleet »

Nonnie schreef:
Wie heeft tips/raad/advies?
Heb je zelf geen idee wat voor soort honden je leuk vindt, dat maakt het kiezen wat gemakkelijker?

Anne
Nonnie
Vaste gebruiker

Ohja dat was ik vergeten :mrgreen:

Welke ikzelf heel leuk vind (en dan heb ik het alleen over uiterlijk nu), zijn bijvoorbeeld franse bulldogjes, whippets (maar ik heb een kat), engelse cockers, en het allerleukste vind ik schnauzertjes, wel de dwergjes of de middenslag dan....Ja, ik weet het, het is niet echt een type wat me erg aanspreekt, dat maakt het ook lastig :mrgreen: Ik wil gewoon graag een hondje dat qua karakter goed gaat passen, daarna komt pas het uiterlijk.

Vroeger ben ik wel 'opgegroeid' met een Schnauzer, maar die hebben we moeten laten inslapen toen ik 4 was, dus ik weet alleen nog dat ie verschrikkelijk lief was, maar daar houdt het eigenlijk ook wel mee op...
Remco
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Remco »

Nonnie schreef:Ohja dat was ik vergeten :mrgreen:

Welke ikzelf heel leuk vind (en dan heb ik het alleen over uiterlijk nu), zijn bijvoorbeeld franse bulldogjes, whippets (maar ik heb een kat), engelse cockers, en het allerleukste vind ik schnauzertjes, wel de dwergjes of de middenslag dan....Ja, ik weet het, het is niet echt een type wat me erg aanspreekt, dat maakt het ook lastig :mrgreen: Ik wil gewoon graag een hondje dat qua karakter goed gaat passen, daarna komt pas het uiterlijk.

Vroeger ben ik wel 'opgegroeid' met een Schnauzer, maar die hebben we moeten laten inslapen toen ik 4 was, dus ik weet alleen nog dat ie verschrikkelijk lief was, maar daar houdt het eigenlijk ook wel mee op...
Een whippet pup kan wel aan een kat wennen. Als je een windhond goed uitlaat zijn ze heerlijk rustig binnen, en waaks zijn ze geheel niet.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Schnauzers ken ik niet zo, maar een Cocker of Frans bulletje is geen slechte keus met je wensen denk ik.

Anne
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Je kan gerust een asielhond nemen hoor! Maar trek anders gewoon het asiel even na op betrouwbaarheid. Zelf hier allemaal asielhonden en nog nooit belazerd (om het maar zo te noemen). Een asiel kan weleens fout zitten, maar dat ligt eraan of de eigenaar de waarheid heeft gesproken en van gevonden honden weet men niet alles.

Een asiel heeft er niets aan moedwillig verkeerde informatie te geven, want dan komen er een hoop honden weer terug naar het asiel omdat het niet gaat (niet voor niets een week proeftijd als je een hond uit het asiel besluit te nemen!) Wij hebben een heel leuk cockertje in het asiel zitten, maar deze is nog niet plaatsbaar (zit nog in quarantaine)
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

engelse springer spaniel zou er ook inpassen, die zijn groter dan de cocker en niet zo stronteigenwijs als de cocker.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Heel leuk om allemaal op te noemen wat je het liefst zou zien in een hond maar wat ga jij de hond bieden?
Ben je van de lange wandwelingen met de hond?
Sporten?
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Nonnie
Vaste gebruiker

M@ri@nne schreef:Heel leuk om allemaal op te noemen wat je het liefst zou zien in een hond maar wat ga jij de hond bieden?
Ben je van de lange wandwelingen met de hond?
Sporten?
Ik kan hier veel kanten op. Was van plan naast de gebruikelijke uitlaatrondes sowieso 1 keer een uur te gaan wandelen. Sporten, maar dan bijv behendigheid, zou zeker een optie zijn. Ik zou het leuk vinden, maar als de hond daar geen plezier aan heeft dan doen we dat natuurlijk niet. Het is dus geen 'must'. Wel zou ik in ieder geval graag een gehoorzaamheidscursusje willen volgen.
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mirri »

En een dwergpinscher hoe vindt je die?
biboan
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door biboan »

De dwergschnauzers zijn geweldig. Ik heb zelf 2 dwergjes en 1 riesen. Vraag wel goed bij de fokker na hoe waaks/blafferig de moeder EN de vader zijn. Verder zijn ze niet gedwee maar wel gehoorzaam. Ook niet bang dus als je zelf wat bangig bent met honden uitlaten zou ik er nog eens over nadenken. Verder lees ik nooit in de boeken dat ze dol op water zijn maar die van mij en van vele anderen zijn er dol op. Hou je ook rekening met de trimkosten van ongeveer 50 euro per keer: ik laat ze 3x per jaar trimmen. Kortom ze zijn GEWELDIG.
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Een corgi !! Wel waaks maar niet overdreven blafferig...(tenminste de mijne niet). Gehoorzaam, maar met een eigen karakter en een eigen willetje...

Grote hond in pocketformaat.... :mrgreen: Vraag maar aan Elly van Rico...
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Flip
Zeer actief

Ongelezen bericht door Flip »

Misschien is het boek "Toepoels keuzegids" van Gwen Bailey wat voor je.

Niet alle rassen staan erin, maar je kunt wel een idee op doen.
Groetjes Marjolijn en Flip
Afbeelding
Nonnie
Vaste gebruiker

Bedankt allemaal!

We zijn gisteren bij iemand met een (kruising) lhasa apso wezen kijken. Die had een herplaatsreutje (gecastreerd) van 4 jaar. Wel zonder papieren, en hij was volgens mij niet helemaal raszuiver (was gewoon bij particulier), want hij was wel behoorlijk groot voor een lhasa. Zij schofthoogte is ongeveer 35 cm.

Het hondje op zich is heel erg ongecompliceerd. Toen ik binnenkwam was hij heel enthousiast, maar niet springerig of blafferig, gewoon lekker kwispelen en een open houding. Ook kon ik hem verder overal vastpakken en aaien, zonder dat hij het erg vond. Een balletje apporteert ie keurig, zonder een neuroot te zijn en te gaan blaffen (dat ken ik namelijk van de kruising Jack van een kennis). Hij luisterde redelijk, ervanuitgaande dat de Lhasa Apso naar wat ik gelezen heb toch heel eigenwijs zijn.
Toen ik het balletje weg had gelegd bleef hij nog even zeuren of ik echt niet meer wilde spelen :smile: , en toen ging hij rustig onder tafel liggen.
Ook het alleen thuis zijn hebben we even getest voor zover mogelijk. We hebben hem gedag gezegd en zijn naar buiten gegaan. Hij bleef 5 seconden piepen en hield toen weer op. Dat ging dus ook goed.
Met een rondje uitlaten trok hij wel zijn eigen plan, voorop lopen en gaan met die banaan. Loslopen gaat dan ook niet goed, want hij luistert dan totaal niet meer.
Met kinderen (ook niet geheel onbelangrijk) was hij heel voorzichtig, en liep erbij weg als hij er genoeg van had. Moet zeggen dat die kids wel heel netjes waren met de hond!

Entingsboekje ed waren allemaal in orde.

Hij was van de zus van die mensen, die ging scheiden en moest hondje de deur uit. Zij hadden hem opgevangen, waren van plan hem te houden, maar ze hebben nog 2 andere honden, en met eentje daarvan ging het totaal niet. Het andere hondje is er wel bij geweest en dat ging gewoon goed.

Volgens hun zeggen is het absoluut geen sloper, er stond ook geen bench in huis, en dat kan ik eigenlijk wel geloven.
Ik kon ook zo zijn koekje afpakken en hem weer teruggeven. Ook toen hij op zijn botje aan het kluiven was, mocht ik dat zo pakken. Later kwam ie zijn botje zelfs brengen.

Hierboven staan eigenlijk alleen maar positieve dingen, maar de dingen waarover ik niet goed weet wat te doen:

1) Het hondje is toch wel eigengereid. Kan het niet goed omschrijven, maar ik denk dat het moeilijk word (of veel tijd nodig heeft) om een band met hem te krijgen omdat hij gewoon zijn eigen plan trekt. Dat is op zich geen punt, maar wel iets om rekening mee te houden.
2) Of hij met katten kan is niet duidelijk. Met uitlaten doet hij niets als hij een kat ziet, maar hij is geen katten in huis gewend. Wat dat betreft, mocht het doorgaan, dan zal ik zeker een proeftermijn afspreken. Mocht hij de hele dag achter de katten aan gaan zitten, dan kan ik hem toch echt niet in huis houden.

Verder: het hondje is zeker heel erg leuk, ze hebben hem alleen kort laten knippen (was makkelijker :roll: ) dat vind ik wel erg jammer. Maar dat zal ook wel weer aangroeien. Op het moment heeft ie qua uiterlijk wel veel weg van een Dandie Dinmont :19: De mensen kwamen verder erg eerlijk over, en ook bij het hondje heb ik een goed gevoel.

Heb afgesproken dat ik vandaag laat weten hoe en wat precies. Wat denken jullie ervan?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”