Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Inez en Amos

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Tessa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Inez en Amos

Ongelezen bericht door Tessa »

Na lang wikken en wegen hebben we toch besloten een nestje te nemen met Inez en Amos (Franse Bullen :wink: ).
Met Amos gaan we al wat langer naar show, hij is inmiddels Nederlands Jeugdkampioen en we hebben hem vorig jaar laten onderzoeken. Amos is 100% gezond en mag dekken.
Met Inez zijn we ook een aantal keren naar show geweest. Voordat we haar laten dekken wilden we weten of ook zij gezond is. Een paar weken geleden hebben we haar dus laten onderzoeken. Inez is gezond :cheer:
Nu is het afwachten tot ze loops is. Waarschijnlijk laten we progesteron prikken omdat ze zich tijdens de vorige loopsheid heel verspreid liet dekken (door de gecastreerde reu van mijn zus). De werpkist staat al klaar en we zijn nog druk bezig met de andere voorbereidingen. Het worden spannende weken.
Pootje van Amos en Juna
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Hoe oud is Amos nu, en Inez?
Ik ben benieuwd wat voor onderzoeken je precies hebt laten doen bij je honden, kun je daar wat meer over vertellen?
Tessa
Vaste gebruiker
Contacteer:

LongFields schreef:Hoe oud is Amos nu, en Inez?
Ik ben benieuwd wat voor onderzoeken je precies hebt laten doen bij je honden, kun je daar wat meer over vertellen?
Inez is 3, Amos is 2.
We hebben ze laten onderzoeken op hart, longen, rug, patella en de luchtwegen. We hebben met de dierenarts overlegd en hij vond de combi die we gaan maken een prima keus. Ze vullen elkaar goed aan.
Pootje van Amos en Juna
Tessa
Vaste gebruiker
Contacteer:

Tessa schreef:
Inez is 3, Amos is 2.
We hebben ze laten onderzoeken op hart, longen, rug, patella en de luchtwegen. We hebben met de dierenarts overlegd en hij vond de combi die we gaan maken een prima keus. Ze vullen elkaar goed aan.
De rasvereniging vereist trouwens geen onderzoeken. Omdat we er zelf zeker van willen zijn dat ze gezond zijn hebben we deze onderzoeken laten doen.
Pootje van Amos en Juna
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Tessa schreef:
Tessa schreef:
Inez is 3, Amos is 2.
De rasvereniging vereist trouwens geen onderzoeken. Omdat we er zelf zeker van willen zijn dat ze gezond zijn hebben we deze onderzoeken laten doen.
Bedankt voor je info. Wat vreemd trouwens dat de rasvereniging geen onderzoeken vereist. Volgens mij is de Franse Bulldog nou niet het allergezondste ras, toch?
Maar wel goed dat je ondanks de RV toch bepaalde zaken hebt laten onderzoeken. Zijn de uitslagen ook aan de Raad ter beoordeling opgestuurd?

Kunnen Franse Bullen eigenlijk doorgaans gewoon zelfstandig bevallen, of wordt er net zoals bij de Engelse Bulldog heel vaak een keizersnede uitgevoerd?
Tessa
Vaste gebruiker
Contacteer:

LongFields schreef:
Tessa schreef:
Tessa schreef:
Inez is 3, Amos is 2.
Bedankt voor je info. Wat vreemd trouwens dat de rasvereniging geen onderzoeken vereist. Volgens mij is de Franse Bulldog nou niet het allergezondste ras, toch?
Maar wel goed dat je ondanks de RV toch bepaalde zaken hebt laten onderzoeken. Zijn de uitslagen ook aan de Raad ter beoordeling opgestuurd?

Kunnen Franse Bullen eigenlijk doorgaans gewoon zelfstandig bevallen, of wordt er net zoals bij de Engelse Bulldog heel vaak een keizersnede uitgevoerd?
Klopt, daarom wilden wij in ieder geval een foto van de luchtwegen. Veel Franse Bullen hebben problemen met de ademhaling. Als de luchtpijp of het lange gehemelte van een van beide honden niet in orde was dan hadden we het niet doorgezet. Daarbij komt patella wel eens voor daarom hebben we de da ernaar laten voelen, en hij kon vaststellen dat geen van beide patella heeft (en naar ons weten de voorouders ook niet). Ook hernia's komen voor bij de Franse Bull, dus daarom hebben we ook de rug laten nakijken (rontgenfoto).
Het hart en de longen heeft de da naar geluisterd en dat zag er allemaal prima uit.
We hebben de uitslagen niet opgestuurd omdat de Franse Bull niet officieel onderzocht hoeft te worden. De onderzoeken zijn meer voor onszelf gedaan. We willen het niet op ons geweten hebben mensen 'blij' te maken met een pup met (erfelijke) afwijkingen. Natuurlijk kun je niet garanderen dat mensen een volledig gezonde pup mee krijgen, maar we hebben er wel alles aan gedaan om problemen te vermijden.
De uitslagen heb ik trouwens wel thuis.

De Franse Bull kan zelf bevallen, mits het bekken breed genoeg is. Vaak wordt er toch een keizersnede uitgevoerd omdat het bekken niet breed genoeg is. Inez zou het zelf kunnen. Alleen is het afwachten hoeveel pups er komen (als er weinig pups zijn kunnen ze te groot zijn).
Pootje van Amos en Juna
lara & Laika
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door lara & Laika »

Goh die Amos, wordt Paps (of is hij het al)

En goed dat jullie alles laten onderzoeken. Er zijn er al genoeg die er niets aan doen.

Groetjes Patries
Afbeelding

Onkruid vergaat niet, duur aangeschafte planten wel.
Tessa
Vaste gebruiker
Contacteer:

lara & Laika schreef:Goh die Amos, wordt Paps (of is hij het al)

En goed dat jullie alles laten onderzoeken. Er zijn er al genoeg die er niets aan doen.

Groetjes Patries
Nee hij is nog geen papa.
Pootje van Amos en Juna
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Vind je Amos niet wat groot voor Inez Tessa? Zou niet echt een combinatie zijn kwa formaat die ik zou doen. De lijnen matchen prima overigens hoor, daar zal je me niet over horen.
Afbeelding
Tessa
Vaste gebruiker
Contacteer:

ladybird schreef:Vind je Amos niet wat groot voor Inez Tessa? Zou niet echt een combinatie zijn kwa formaat die ik zou doen. De lijnen matchen prima overigens hoor, daar zal je me niet over horen.
Nee, in overleg met de dierenarts hebben we dit besloten. Hij gaf aan dat ze een prima combi zijn, Inez is wat kort in de rug en Amos wat langer. En als we daarbij de lijnen betrekken matchen ze prima.
Pootje van Amos en Juna
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Tessa schreef:
ladybird schreef:Vind je Amos niet wat groot voor Inez Tessa? Zou niet echt een combinatie zijn kwa formaat die ik zou doen. De lijnen matchen prima overigens hoor, daar zal je me niet over horen.
Nee, in overleg met de dierenarts hebben we dit besloten. Hij gaf aan dat ze een prima combi zijn, Inez is wat kort in de rug en Amos wat langer. En als we daarbij de lijnen betrekken matchen ze prima.
Ja ik weet dat Inez kort is. En dat Amos inmiddels wat te groot en te lang is. Maar ik vind hem echt te groot voor Inez. Hoeveel verschil zit er tussen? 5 a 6 kilo?
Afbeelding
borderke
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door borderke »

spannend
leuke site
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”