Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

trekken en halti/gentle leader

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

boxersien

trekken en halti/gentle leader

Ongelezen bericht door boxersien »

Over niet trekken aan de gentle leader is bijna iedereen het wel eens wegens de eventuele nekhernia's e.d.
Nu kwam ik gisteren iemand tegen met gentle leader en die verklaarde op mijn vraag of ze dat nu echt lekker vind lopen (ik niet omdat ik het idee heb aan een gentle leader mijn hond niet onder controle te hebben, hij heeft zichzelf dan onder controle omdat ik niets kan/mag doen en hij durft het niet) dat het bij haar wel goed liep. Haar verklaring dus: ik trek als mijn hond alsnog loopt te trekken met een heel klein rukje via de riem de kop naar beneden. Kan geen kwaad en gaat prefect. Kan dit nu wel of niet kwaad?
peggy en vinnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 yorkshire terroristjes
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door peggy en vinnie »

wij lopen zelf ook met een gentle leader, mij is verteld dat als de hond trekt je alleen naar boven mag trekken en de aandacht van de hond moet vragen, ik vindt het eigenlijk best gevaarlijk om een rukje te geven aan een riem van een hond die een gentle leader om heeft, ons is verteld op de cursus nooit maar dan ook nooit corigeren via een rukje aan de riem, ivm letsel :wink:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik zou het ook nooit doen,(er een rukje aangeven) maar ik weet wel als hij een sprintje trekt, dan krijgt hij ook een ruk :denken:
gevoelsmatig ben ik er ook niet voor, maar ik gebruik hem wel, nu alleen nog bij Ducain, die is anders in staat mijn armen van mij romp te scheiden, :jank: als hij ergens blij ergens op afstuift. :mrgreen: zeker als dat meerdere keren per wandeling gebeurd,

en zodra hij de GL om heeft is hij rustiger en doet ook rustiger, en er wordt getraint zodat ik hem straks helemaalniet meer nodig heb, tenzij ik naar een hele nieuwe siuatie voor hem ga :19:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Een GL is geen correctie middel.
Je moet, ivm eventuele nekschade, een echte hyper-stuiterbal niet aan een GL doen, daar kun je beter een tuigje voor aanschaffen.
De GL kan een goede oplossing zijn bij een "gewone" drukke hond of een trekkende hond als die te sterk is om met een gewone halsband in bedwang te houden, dat is ook niet echt lekker voor de luchtpijp trouwens.
Persoonlijk vindt ik de hernia-horrorverhalen wel eens wat overtrokken, ik denk dat er méér honden rondlopen met luchtwegen-problemen vanwege het langdurig trekken met een gewone halsband dan honden met een nekhernia door een GL of iets dergelijks.

De hond leert niets van het dragen van de GL op zich, het is enkel een (tijdelijk) hulpmiddel waardoor je minder moeite hoeft te doen zodat het trainen wat rustiger verloopt.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
doggyfun
Erelid
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door doggyfun »

Hoi,
Ik zou geen rukje geven aan de riem.

Op het moment dat je hond wil gaan trekken, haal je rustig je hand met je riem voor je lichaam, zodat het hoofd langzaam wegdraait van hetgeen je hond naar toe wil.

Er zijn duizenden meningen over de GL.

Wij gebruiken hem op de training wel zo nu en dan, maar dan krijgt de combinatie in kwestie wel het gehele lesuur begeleiding van 1 op 1 om het juiste gebruik ervan te leren.
En hier schuilt vaak het probleem.
De GL en halti's kunnen door iedereen zo aangeschaft worden.
Het zijn prima alternatieven, mits goed aangeleerd en gebruikt.
Maar dat is eigenlijk met alles zo.
Als je een nieuwe TV aanschaft, lezen we toch ook eerst de gebruiksaanwijzing? :wink:

Veel succes in elk geval met je hondje.

Groetjes,
Corina
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
johan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door johan »

Hoe het heet weet ik niet, maar ik heb voor mijn honden ook wel eens zo'n hulpje gebruikt. Dat bestaat uit een halsband en twee lussen waar de poten doorheen gaan. Werkte hier prima, en ik had niet het idee dat ze er op enige wijze last van hadden. Ze hadden het zo door, en trokken niet meer.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Volgens mij mag je nooit corrigeren of zelfs trekken aan de riem die aan een halti vast zit.
Ik trainde de enkele cursist die er, tijdelijk, eentje nodig had met een dubbele riem. (een aan de halti en een aan de halsband).
Dat is voor de stuiteraars ook redelijk veilig :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

johan schreef:Hoe het heet weet ik niet, maar ik heb voor mijn honden ook wel eens zo'n hulpje gebruikt. Dat bestaat uit een halsband en twee lussen waar de poten doorheen gaan. Werkte hier prima, en ik had niet het idee dat ze er op enige wijze last van hadden. Ze hadden het zo door, en trokken niet meer.
Dat is een anti trektuig, maar ik moet heel eerlijk zeggen. Ben al niet weg van de halti en gentle leader, maar een anti trektuig zal ik OOIT adviseren. Zodra de beschermers voor bij de oksels niet goed zitten is er veel te snel schade gemaakt aan de spieren en pezen daar in de buurt. Dus nee, die zou ik nooit gebruiken en al zeker niet over peinzen van wel of niet trekken.

Vind het overigens al niets, getrek aan een GL het is idd een hulpmiddel en sommige mensen zulle nhet een gemakkelijk hulpmiddel vinden, maar ik liever toch niet. Heb liever zelf de controle over mijn hond en niet mijn hond die zo zichzelf onder controle moet houden!!!!
Ludovic
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ludovic »

Onze Akka is pas een jaar en nog snel afgeleid.
Daardoor wilt ze nog wel eens de lijn strak trekken en gaan rennen, achter papiertjes b.v..
Ook is ze 's avonds erg waaks bij de laatste wandeling.
Om dit "trekken"te voorkomen en meer controle te hebben doen we het gedeelte van de band waar we vasthouden nog eens om de nek waardoor de band korter wordt en ze dichter bij loopt en dat werkt prima.
De band kort houden werkt niet.
Overigens gebruiken wij een Politielijn.
Groet Ludovic ( louis )

Afbeelding
Neem ook eens een kijkje op mijn weblog
www.louisvandergoes.punt.nl
bri
Zeer actief

Ongelezen bericht door bri »

dat hulpmiddel wat johan beschrijft hebben wij ook aangeschaft. om de lussen die onder de oksels gaan zitten zachte stukjes.
wij hebben deze om precies dezelfde reden aangeschaft als de hond van ludovic (ze is jong en onstuimig)
we hebben het en weekje als hulpmiddel gebruikt en eigenlijk heeft het even precies het goede zetje in de goede richting gegeven. het is wel wat onhandig in gebruik dus daarom hebben we m nu weer in de kast liggen en doen we ook de riem nog een keer om de nek.
op deze manier is de riem altijd even lang en geeft iets meer stevigheid.
maar goed, vooralsnog werkt bij ons nog steeds het beste om even aan het begin van de wandeling wat aandachtoefeningetjes te doen en bij getrek naar blaadjes stil te blijven staan (en af en toe grinniken om het pup zijn)
De weg is lang als je blijft struikelen
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

johan schreef:Hoe het heet weet ik niet, maar ik heb voor mijn honden ook wel eens zo'n hulpje gebruikt. Dat bestaat uit een halsband en twee lussen waar de poten doorheen gaan. Werkte hier prima, en ik had niet het idee dat ze er op enige wijze last van hadden. Ze hadden het zo door, en trokken niet meer.
heb je de oksels weleens bekeken, ik heb hier zo'n onding gehad, hele rode irriterende oksels door dat ding gehad, na 2 dagen netjes in de container gedumpt :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
johan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door johan »

malinois schreef:
heb je de oksels weleens bekeken, ik heb hier zo'n onding gehad, hele rode irriterende oksels door dat ding gehad, na 2 dagen netjes in de container gedumpt :roll:
Ja hoor, ik ga mijn honden heus niet pijnigen. Ze trokken daarmee welgeteld 1 keer, en daarna liepen ze rustig mee zonder te trekken. Voor honden die ondanks zo'n ding toch blijven trekken is het natuurlijk niet aan te raden.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

johan schreef:
malinois schreef:
Ja hoor, ik ga mijn honden heus niet pijnigen. Ze trokken daarmee welgeteld 1 keer, en daarna liepen ze rustig mee zonder te trekken. Voor honden die ondanks zo'n ding toch blijven trekken is het natuurlijk niet aan te raden.
het irriteerd ook zonder te trekken, mijn dober had er vreselijk veel last van en dus enorm rode en geirriteerde oksels door dat ding.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik heb gewoon een halfcheck werkt prima. Let op daar gaan we weer :roll:
Afbeelding
peggy en vinnie
Zeer actief

pepie schreef:Ik heb gewoon een halfcheck werkt prima. Let op daar gaan we weer :roll:
robbie heeft ook een halfcheck werkt hier ook perfeckt hoor :ok:
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:ik blijf die gentle leaders (wat een óntoepasselijke naam :roll: ) ondingen vinden, behalve eventueel als hulpmiddel voor een kortdurende training.

vermits ze daarvoor hoogstzelden worden gebruikt, maar gewoon uit gemakzucht levenslang worden gebruikt vind ik het uitermate hondonvriendelijke dingen. ik moet echt de eerste hond nog tegenkomen die er totaal geen hinder van ondervindt - de meeste blíjven eraan wrijven en schuren en zijn hartstikke blij als ze van het onding verlost zijn.

en om honden er aangelijnd te zien mee wandelen vind ik maar triest : een beetje zombie-achtig schuifelen naast de baas, dat is zo ongeveer het beeld wat je dan krijgt. niet prettig, absoluut niet. geef mij dan maar de (indien nodig) 'goede oude' lichte correctie aan een gewone halsband, maar voor de rest een hond die ontspannen en met een vrije kop kan lopen en snuffelen.
Het zal wel vloeken in de kerk zijn :mrgreen:
Maar ik geef in sommige gevallen zelfs de voorkeur aan een (tijdelijke)slipketting :N:
Mits goed gebruikt natuurlijk :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

malinois schreef:
hier ook. heeft daarna een half jaar geduurt voordat sams oksels echt geheeld waren :N: klotedingen zijn het. en ook nog zo verkopen in de dierenwinkel... schandalig! :devil:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:ik blijf die gentle leaders (wat een óntoepasselijke naam :roll: ) ondingen vinden, behalve eventueel als hulpmiddel voor een kortdurende training.

vermits ze daarvoor hoogstzelden worden gebruikt, maar gewoon uit gemakzucht levenslang worden gebruikt vind ik het uitermate hondonvriendelijke dingen. ik moet echt de eerste hond nog tegenkomen die er totaal geen hinder van ondervindt - de meeste blíjven eraan wrijven en schuren en zijn hartstikke blij als ze van het onding verlost zijn.

en om honden er aangelijnd te zien mee wandelen vind ik maar triest : een beetje zombie-achtig schuifelen naast de baas, dat is zo ongeveer het beeld wat je dan krijgt. niet prettig, absoluut niet. geef mij dan maar de (indien nodig) 'goede oude' lichte correctie aan een gewone halsband, maar voor de rest een hond die ontspannen en met een vrije kop kan lopen en snuffelen.
Het zal wel vloeken in de kerk zijn :mrgreen:
Maar ik geef in sommige gevallen zelfs de voorkeur aan een (tijdelijke)slipketting :N:
Mits goed gebruikt natuurlijk :wink:
ik durfde nog niet zó hard te vloeken :mrgreen: , maar ben het wel met je eens.
ik gebruik zelf geen slipketting, maar een gewone vaste halsband, maar hou hoe dan ook veel meer van duidelijk corrigeren en daarna duidelijk belonen - wat je niet op diezelfde manier kan met de halti, want dat 'stomme ding' blijft omzitten - dan het continu onprettig bedwingen van een hond.
Ik heb jaren geleden geleerd om op een goede manier de slipketting te gebruiken. :ok:
Toen Rana (6 mnd oud) mij een keertje onderuithaalde met als gevolg een gescheurde enkelband, heb ik die ketting maar uit de kast gehaald.
Op krukken met een trekkende hond is n.l. niet zo handig :mrgreen:
Het resultaat was buitengewoon aangenaam.
Ze heeft die ketting nog 3 maanden om gehad (als herinnering) en daarna weer aan de gewone halsband.
Ze is nu 7 jaar. Nooit meer een probleem gehad :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik doe dat ook altijd Inge :ok:
Alleen was Rana het "eventjes" vergeten :mrgreen: (jachtpassie hé? :roll: )
Dat is daarna dus prima gegaan.
Katten en racende honden zijn niet meer aantrekkelijk als ze aangelijnd is :wink:

Overigens zijn ze ook niet meer zo aantrekkelijk als ze los is, maar dat zal nu wel "de leeftijd" zijn :smile:

Alleen hazen ...................... :roll: :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:Ik doe dat ook altijd Inge :ok:
wat kan het leven simpel zijn hè :mrgreen: ?
:mrgreen: :ok:
Afbeelding
Skye
Actief

Ongelezen bericht door Skye »

Nou probeer maar niet met Skye zonder slip te lopen. Dan liggen je armen verderop.
Afbeelding
Skye
Actief

Nou succes dan maar hoor en mij hoor je niet zeggen dat het aan haar ligt. Loop nu cursus met haar, maar ze is gewoon nog te nieuwsgierig naar alles. Ze ziet en ruikt van alles
Afbeelding
Skye
Actief

Heb jij even geluk zeg!!!! Zit altijd wel eens iemand bij die dat niet heeft!!! Gek eigenlijk, want alle honden horen toch hetzelfde te zijn, net als alle mensen.
Afbeelding
Skye
Actief

Inge O schreef:en dan zou ik nog wel een keer willen zien hoelang dat zal duren als ik er mee loop :19: .
En als jij er mee gaat lopen, hangt ze binnen een minuut in je arm. Zo makkelijk is ze niet hoor
Afbeelding
peggy en vinnie
Zeer actief

Skye schreef:
En als jij er mee gaat lopen, hangt ze binnen een minuut in je arm. Zo makkelijk is ze niet hoor
nou lekker dan :N:
ranetje
Zeer actief

Skye schreef:Nou succes dan maar hoor en mij hoor je niet zeggen dat het aan haar ligt. Loop nu cursus met haar, maar ze is gewoon nog te nieuwsgierig naar alles. Ze ziet en ruikt van alles

Wat voor cursus loop je dan met haar? :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Skye schreef:
Inge O schreef:en dan zou ik nog wel een keer willen zien hoelang dat zal duren als ik er mee loop :19: .
is Skye een mechelaar? Zo ja wie zijn papa en mama, mag ook via pb? :wink:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Skye schreef:
Als Skye in Inge's arm hangt kan ze niet aan de lijn trekken. Bij Inge trekt ze dus binnen een minuut niet meer :cheer: :mrgreen:
Skye
Actief

Dat is waar!!! Maar ze is gewoon niet zo makkelijk. Erg dominant. Ze loopt met slip omdat ze anders gewoon moeilijk te houden is. Ik ben er mee bezig en het gaat op zich al wat beter, maar nog niet helemaal super.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Skye schreef:Dat is waar!!! Maar ze is gewoon niet zo makkelijk. Erg dominant. Ze loopt met slip omdat ze anders gewoon moeilijk te houden is. Ik ben er mee bezig en het gaat op zich al wat beter, maar nog niet helemaal super.
Goed dat je er mee bezig bent. :ok:
Lukt het je om de hond niet in de slipketting te laten "hangen"? :wink:
Dat heb je er n.l. binnenkort helemaal niets meer aan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”