Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

advies/ ervaring gevraagd herpes

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

advies/ ervaring gevraagd herpes

Ongelezen bericht door Podenji »

kennis van me had een nestje pups. vorige maand, 5 dood geboren 1 binnen 24 uur dood, de onderzoeken zijn in volle gang en wss is het herpes geweest, nu rijzen mij een hele hoop vragen omdat ik hier zelf 2 drachtige teven heb, ik heb al met de da e.e.a overlegt maar ik wil graag jullie adviezen/ ervaring om te helpen mij een keuze te maken.

de DA vertelde over een vaccinatie maar die moet je eigenlijk 2 weken voor de dekking en dan 2 weken voor de bevalling geven. maar ik heb hier 2 drachtige ( hoop ik althans ) teven . eentje 3 1/2 week de ander 2 1/2 week, daar ben ik dus al te laat mee,
nu kan het ook over een week, nadat er een echo gemaakt is om de dracht voor 100% vast te stellen kunnen ze de vaccinatie alsnog doen en dan 3 weken later weer ( dus dan zit je alsnog op 2 weken voor de bevalling )

aan de ene kant wil ik het graag zodat het risico op herpes er dan nauwelijks of niet meer is, anderzijds wat als ik ze nu ga vaccineren tegen herpes , dan breng ik juist die stoffen in het lichaam en is dat juist niet vragen om moeilijkheden???

wat is wijsheid?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Esther80
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

Hoi,

Persoonlijk zou ik het niet doen, en dan vooral omdat je toch stoffen in het lichaam brengt die niet lichaamseigen zijn en je teefjes vermoedelijk al drachtig zijn.

Ik heb het niet gedaan, heb er veel over gelezen en over nagedacht en besloten het niet te doen. De natuur gaat zijn gang wel en eigenlijk heb ik nog maar 1x gehoord dat een nest is overleden aan herpes. Tuurlijk zou het enorm verdrietig zijn als het mis was gegaan.

Herpes heeft trouwens ook invloed op de vruchtbaarheid, dus leegblijven van een teef kan een teken zijn.

Succes met je keuze!

Groeten,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
jilton
Actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door jilton »

Hoi,
Ik ken meerdere gevallen van Herpes bij nesten. Bijna alle pups overleden.

Ik heb welees gelezen dat de temperatuur in de werpkist van invloed kan zijn. Te koud is een goede bodem voor deze bacterie, schijnt.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb ook niet laten enten tegen Herpes tot nu toe, en ben ook niet van plan het te gaan doen in de nabije toekomst.
Ook ik heb gehoord dat een te lage omgevingstemperatuur voor de pups funest kan zijn, dat dan het Herpes virus heel gemakkelijk om zich heen grijpt.
Ik ben eigenlijk benieuwd of die Herpes-gevallen zich met name in de wintermaanden hebben voorgedaan, of dat dit juist helemaal niet het geval is.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

jilton schreef:Hoi,
Ik ken meerdere gevallen van Herpes bij nesten. Bijna alle pups overleden.

Ik heb welees gelezen dat de temperatuur in de werpkist van invloed kan zijn. Te koud is een goede bodem voor deze bacterie, schijnt.
dat is ook mijn informatie. de eerste 10 tot 14 dagen de temperatuur bij de kisttussen de 27 en 29 graden houden zou al heel erg helpen en dat gaan wij dus ook doen
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

herpes komt niet "meer" in de wintermaanden voor, herpes manifesteert zich het liefste bij een temperatuur lager dan 36 graden , daarom hebben volwasen honden er nauwelijks tot geen last van, ook geldt dat : zodra de teef besmet is en in de infectiefase zit en ze moet bevallen raken de pups besmet tijdens de uitdrijving door blaasjes in de vulva van de teef.

volwassen honden bouwen zelf afweer tegen herpes op, veel volwassen honden hebben ooit herpes gehad maar dat merk je dus niet, dat is het hele moeilijke aan het verhaal

pups die de leeftijd hebben gekregen hun lichaamstemperatuur zelf hoog te houden hebben meer kans op overleven.

het nest van mijn kennis is niet een op zich zelf staand geval, ik heb het de laatste tijd al meer gehoord in Nederland :-(

oh ja het herpesvirus is dus net als een koortslip bij de mens, het zit in je bloed of niet en als je het eenmaal hebt kom je er niet meer vanaf
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ellyenrob »

Esther80 schreef:Herpes heeft trouwens ook invloed op de vruchtbaarheid, dus leegblijven van een teef kan een teken zijn.
Ja het heeft zeker invloed op de vruchtbaarheid, hier een link naar een goed stuk hierover.
http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=89
Elly
Afbeelding
Essy

Re: advies/ ervaring gevraagd herpes

Ongelezen bericht door Essy »

Podenji schreef:kennis van me had een nestje pups. vorige maand, 5 dood geboren 1 binnen 24 uur dood, de onderzoeken zijn in volle gang en wss is het herpes geweest, nu rijzen mij een hele hoop vragen omdat ik hier zelf 2 drachtige teven heb, ik heb al met de da e.e.a overlegt maar ik wil graag jullie adviezen/ ervaring om te helpen mij een keuze te maken.

de DA vertelde over een vaccinatie maar die moet je eigenlijk 2 weken voor de dekking en dan 2 weken voor de bevalling geven. maar ik heb hier 2 drachtige ( hoop ik althans ) teven . eentje 3 1/2 week de ander 2 1/2 week, daar ben ik dus al te laat mee,
nu kan het ook over een week, nadat er een echo gemaakt is om de dracht voor 100% vast te stellen kunnen ze de vaccinatie alsnog doen en dan 3 weken later weer ( dus dan zit je alsnog op 2 weken voor de bevalling )

aan de ene kant wil ik het graag zodat het risico op herpes er dan nauwelijks of niet meer is, anderzijds wat als ik ze nu ga vaccineren tegen herpes , dan breng ik juist die stoffen in het lichaam en is dat juist niet vragen om moeilijkheden???

wat is wijsheid?
Ik heb herpes geënt toen Isis drachtig was. Het zijn twee entingen van Eurican (Merial). De eerste enting moet binnen 7-10 dagen na de dekking worden gegeven. De tweede moet 1-2 weken voor de bevalling gegeven worden. De entingen horen bij elkaar. Volgens mij is de tweede een booster van de eerste om ervoor te zorgen dat de titer op het moment van de bevalling hoog genoeg is om de puppen via de moedermelk immuniteit te geven. Ik denk dat het eenmalig enten 1-2 weken voor de bevalling misschien nog risicovoller is (de titer zal dan niet hoog genoeg zijn bij de bevalling, en ik heb geen idee of de teef dan juist de pups kan infecteren).
Ik heb zulke specifieke informatie nergens kunnen vinden. Eurican van Merial is het enige Herpesvaccin dat er tot nu toe bestaat.
Overigens heeft niet elke dierenarts het op voorraad en het is redelijk prijzig (60 euro per enting).

Ik heb het bewust laten enten. Ten eerste omdat het hele nesten kan doden, maar ook omdat de pups die het zouden overleven er vrijwel altijd neurologische schade aan overhouden. En ik vind persoonlijk dat je dat een pup(koper) niet aan kunt doen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik heb mijn teef ook niet laten enten en zou het een eventuele volgende keer ook niet doen. Ik vind dat de natuur toch een beetje z'n gang moet gaan. Zo heb ik het bij de dekking gedaan en dus ook met dergelijke entingen.
Daarnaast heb ik vele nesten meegemaakt bij fokkers en nog nooit meegemaakt dat een nest (of pups) overleden zijn aan herpes...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ducktails
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ducktails »

Ik heb mijn teef wel laten enten. Vooral omdat ik ook op shows en trainingsvelden kom.
Moet er niet aan denken dat het nest dood gaat om iets wat je kunt voorkomen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”