Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenrassen die geschikt zijn als blindegeleidehond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

kangalfan
Zeer actief

Hondenrassen die geschikt zijn als blindegeleidehond

Ongelezen bericht door kangalfan »

Zou de kangal daar geschikt voor zijn? Of zou hij zijn baas overal naartoe trekken? Of zal hij achter elke hond en kat aanrennen die hij maar ziet?

Welke hondenrassen zijn er wel geschikt voor?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Labradors, Goldens, Herders :wink:
Voornamelijk omdat ze vrij leergierig zijn, en niet te groot, en niet te klein :wink: Plus de grote Will to please, iets wat een Kangal denk ik niet heel veel bezit.
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

Ik heb eens een belachelijk verhaal van iemand gelezen die beweerde dat haar Engelsebulldog opgeleid zou gaan worden tot blindengeleidehond :smile:

Toen ik daar op reageerde in de trant van lijkt mij niet zo een goed plan..... kreeg ik de reactie terug dat ik een erg negatief mens was enz.... :blah:

Maar net zo als de Eb lijkt me een Kangal ook niet de aangewezen hond voor deze taak. :neenee:

Labradors, Herders, Goldens, daarin tegen wel weer :ok:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als de blinde is aangesteld als kuddebewaker zou het best goed kunnen werken denk ik.
Voor het overige denk ik dat de rassen die het nu doen wel geselecteerd zullen zijn op hun geschiktheid ervoor.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
patricia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door patricia »

een bouvier is ook geschikt als geleidehond,
zie filmpje,

groetjes patries
Groetjes Patries
Afbeelding
Remco
Actief
Contacteer:

Re: Hondenrassen die geschikt zijn als blindegeleidehond

Ongelezen bericht door Remco »

kangalfan schreef:Zou de kangal daar geschikt voor zijn? Of zou hij zijn baas overal naartoe trekken? Of zal hij achter elke hond en kat aanrennen die hij maar ziet?

Ik denk niet dat de Kangal geschikt is. Uitzonderingen daar gelaten. Kangals zijn vrij eigenzinnig in vergelijking met de herders die wel geschikt zijn. Kangals gaan uitdagingen niet uit de weg terwijl een blindegeleide hond alles moet kunnen negeren. En tenslotte zijn Kangals te beschermend om bijvoorbeeld in de stad te kunnen functioneren, een plaats waar je een blinde geleide hond waarschijnlijk het best kan gebruiken.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Airedale terriers worden ook wel eens gebruikt als blindegeleidehond: http://www.ofravenscastle.nl/page.php?c ... otogalerij

Ik ken trouwens een man die zijn airedale terrier opleidt tot hulphond. Deze man zit in een rolstoel.
Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Limanade »

er is in NL zelfs iemand die een stafford als blindegeleide hond heeft
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
Morgaine
Zeer actief
Mijn ras(sen): buitenlands mormeltje ;)

Ongelezen bericht door Morgaine »

In de beginjaren werden Saarlozen als blindegeleidehond gebruikt. Later werd dit niet meer gedaan, men zei dat dat komt door het toegenomen verkeer. Ik geloof daar zelf niet zo in, denk zelf dat het meer met het fokbeleid te maken heeft. Ik spreek nu alleen even voor mijn Saarloos: hij zou het verkeer enzo wel aankunnen maar hij is vrij eigenzinnig en als hij geen zin heeft, heeft hij geen zin en dat zou wel problematisch kunnen zijn als blindegeleidehond.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Annie Pannie schreef:er is in NL zelfs iemand die een stafford als blindegeleide hond heeft

in engeland wordt de engelse staff ook meer gebruikt
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Volgens mij heb ik ook op een tv-programma (op Animal Planet ergens) gezien dat de eigen honden van mensen getraind kan worden? Ok dat zal niet elk ras zijn, maar op zich klinkt het wel logisch. Die hond kent jou, jij kent die hond...en als die laatste een beetje intelligentie in z'n koppie heeft zou dat the perfect match zijn :ok:.
Ciske

Ongelezen bericht door Ciske »

Vele honden zijn geschikt als geleidehond, maar de sommige types leren makkelijker en hebben meer will-to-please dan andere types. Hoe sneller het gaat, hoe lager de kosten. Misschien kan je van een Kangal wel een leuke geleidehond maken, maar daar gaat ontzettend veel tijd inzitten en tijd is geld in deze maatschappij. Ik heb toch liever een wat kleinere hond als geleidehond.
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

er is in nederland zelfs een maltezer geschikt gemaakt als hulphond!

erg leuk om te zien hoor! dus in mijn idee is er in zo'n beetje ieder ras wel een hond die geschikt zou kunnen zijn voor geleide honden werk of hulphonden werk!

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

laura23 schreef:erg leuk om te zien hoor! dus in mijn idee is er in zo'n beetje ieder ras wel een hond die geschikt zou kunnen zijn voor geleide honden werk of hulphonden werk!
gr laura
Ja?
Ik zie Tico al lopen. :smile:
Leuk als er een kat loopt ook. :smile:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Remco
Actief
Contacteer:

Lemuria schreef:Volgens mij heb ik ook op een tv-programma (op Animal Planet ergens) gezien dat de eigen honden van mensen getraind kan worden? Ok dat zal niet elk ras zijn, maar op zich klinkt het wel logisch. Die hond kent jou, jij kent die hond...en als die laatste een beetje intelligentie in z'n koppie heeft zou dat the perfect match zijn :ok:.
Klopt. Hier in de buurt woont een vrouw die blind aan het worden is. Die heeft een Duitse Herder die ze dus hebben omgeturned tot geleide hond.
Remco
Actief
Contacteer:

laura23 schreef:er is in nederland zelfs een maltezer geschikt gemaakt als hulphond!

erg leuk om te zien hoor! dus in mijn idee is er in zo'n beetje ieder ras wel een hond die geschikt zou kunnen zijn voor geleide honden werk of hulphonden werk!

gr laura
Hulphond of geleide hond? is niet hetzelfde he.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

in nederland is er idd een amerikaanse stafford gebruikt omdat de visueel gehandicapte jongen het erg graag wilde
het koste wel wat meer training dan normaal
in amerika worden pitbulls ook gebruikt als hulp en therapiehond
ik denk niet dat elk ras er geschikt voor is, ook niet elke lijn van de pit/staff
de hond moet graag voor de baas bezig zijn en snel kunnen leren, dat zie ik niet elk hond/ras doen
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Morgaine schreef:In de beginjaren werden Saarlozen als blindegeleidehond gebruikt. Later werd dit niet meer gedaan, men zei dat dat komt door het toegenomen verkeer. Ik geloof daar zelf niet zo in, denk zelf dat het meer met het fokbeleid te maken heeft. Ik spreek nu alleen even voor mijn Saarloos: hij zou het verkeer enzo wel aankunnen maar hij is vrij eigenzinnig en als hij geen zin heeft, heeft hij geen zin en dat zou wel problematisch kunnen zijn als blindegeleidehond.
In 1963 heeft Leen Saarloos weer een wolvin in gezet.
Met de erkenning van de Saarlooswolfhond in 1975 heeft de RvB volgens betrouwbare bronnen vermeld alleen de honden in het stamboomboek op genomen van alleen de honden waar de laatste wolf in zat.
Dus de redelijk uit gemendelde wolfhonden van het oude type is niet opgenomen door de RVB, en dat waren de blindegeleide honden.
De RvB heeft toen dood leuk zo'n 47 bloedlijnen uit geschakeld.
In het huidige ras zit dus teveel wolf om echt als werk hond te kunnen fungeren.
Gr Bertus.
jsmn
Vaste gebruiker

Re: Hondenrassen die geschikt zijn als blindegeleidehond

Ongelezen bericht door jsmn »

kangalfan schreef:Zou de kangal daar geschikt voor zijn? Of zou hij zijn baas overal naartoe trekken? Of zal hij achter elke hond en kat aanrennen die hij maar ziet?

ik weet dat kngf geleidehonden zelf fokt. gaat niet meer op ras, maar op werkeigenschappen. veelal zijn het goldens, labradors, duitse herders of kruisingen van die rassen.

hier staat er iets meer over.
Afbeelding
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

SuperTyson schreef:in nederland is er idd een amerikaanse stafford gebruikt omdat de visueel gehandicapte jongen het erg graag wilde
het koste wel wat meer training dan normaal
in amerika worden pitbulls ook gebruikt als hulp en therapiehond
ik denk niet dat elk ras er geschikt voor is, ook niet elke lijn van de pit/staff
de hond moet graag voor de baas bezig zijn en snel kunnen leren, dat zie ik niet elk hond/ras doen
Ja klopt, ze zeggen dan ook weleens dat de Pitbull 1 v.d weinige rassen, wellicht het enige ras is, die voor vrijwel 'alles' ingezet kan worden, oftewel de meest veelzijdige hond. Idd afhankelijk van bloedlijnen/hond.
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

heb ook welleens van een malamute dacht ik dat het was of husky .. is al zo lang geleden.. dat die als blindegeleidehond fungeerde.
Afbeelding
Jorda
Actief

korthaar

Ongelezen bericht door Jorda »

Er werken ook een behoorlijk aantal korthaar collies als blindengeleidenhond.

Greetz van Jorda.
Afbeelding
Pinkki
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pinkki »

Er is ook een ruwharige hollandse herder als blindengeleidehond geweest.
Maar idd d ehond mag niet beschermend zijn, en moet alles kunnen negeren. Denk dat Kangals aardig beschermend zijn of heb ik het mis?
Afbeelding
Miske
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Ook Australische herders, Tervuerense herders, Mechelse Herders, Canadese/Zwitserse herders, barbets, koningspoedels, beaucerons en wellicht nog veel andere rassen, worden gebruikt.
Veel groetjes van Xpencer (blindengeleidehond) en Olly (gepensioneerde geleidehond)!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Poedels?
In ieder geval de Labradoedel :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Miske
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

ranetje schreef:Poedels?
Jep, echte pure koningspoedels! Er is er net ééntje afgeleverd bij mijn geleidehondenschool.

Ook leuk te lezen:

Fiebe, de blindengeleidepoedel:

http://admin.brusselnieuws.be/site/rubr ... 1170257254
Veel groetjes van Xpencer (blindengeleidehond) en Olly (gepensioneerde geleidehond)!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Miske schreef:
ranetje schreef:Poedels?
Jep, echte pure koningspoedels! Er is er net ééntje afgeleverd bij mijn geleidehondenschool.

Ook leuk te lezen:

Fiebe, de blindengeleidepoedel:

http://admin.brusselnieuws.be/site/rubr ... 1170257254
Wat een leuk verhaal over Fiebe :ok:
Hij ziet er ook leuk uit vind ik :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Ik heb een meneer gekend die zijn eigen Border Collie tot blindengeleidehond had afgericht (eigenlijk was hij nog in opleiding op dat moment). Deze man was zelf blind. Ik moet zeggen dat ik momenteel zijn naam niet meer weet (Peter....???), maar iemand anders op dit forum misschien wel. Hij was een vrij bekende naam in de hondensport, en zijn vriendin liep GG wedstrijden met Border Collies.

Deze man gaf wel aan dat de BC eigenlijk niet zo erg geschikt was als blindengeleide hond, de hond had de neiging om te veel "zelfstandig" te gaan denken. Zo van "de auto's in deze straat rijden veel te hard, dat is gevaarlijk voor mijn baas, dus hier weiger ik het commando om de hoek om te gaan". Dat mag een geleidehond natuurlijk nooit zelf bepalen maar goed :19: de BC (in zijn algemeenheid, ze hadden er in Engeland meer mee geëxperimenteerd) had daar dus wel de neiging toe.
chyta
Actief

Ongelezen bericht door chyta »

Mijn moeder is ook blind ,,maar heeft geen hond ,,maar al haar kennissen ,blind of slecht ziend hebben een Labrador als geleiden hond .

In het verleden waren het meestal herders .

Maar er zijn naar mijn mening genoeg andere rassen die ervoor in aanmerking kunnen komen
Afbeelding
Babs73

Ongelezen bericht door Babs73 »

Meestal zijn het hier toch standaard de labradors en retrievers die ze gebruiken voor geleide hond en hulp hond

Ik heb een keer op animal planet gezien dat een dobberman en een rottweiler ook zeer geschikt zijn :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”