Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hondenrassen die geschikt zijn als blindegeleidehond
Moderator: moderatorteam
-
kangalfan
- Zeer actief
Hondenrassen die geschikt zijn als blindegeleidehond
Zou de kangal daar geschikt voor zijn? Of zou hij zijn baas overal naartoe trekken? Of zal hij achter elke hond en kat aanrennen die hij maar ziet?
Welke hondenrassen zijn er wel geschikt voor?
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Yv*nn
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb eens een belachelijk verhaal van iemand gelezen die beweerde dat haar Engelsebulldog opgeleid zou gaan worden tot blindengeleidehond
Toen ik daar op reageerde in de trant van lijkt mij niet zo een goed plan..... kreeg ik de reactie terug dat ik een erg negatief mens was enz....
Maar net zo als de Eb lijkt me een Kangal ook niet de aangewezen hond voor deze taak.
Labradors, Herders, Goldens, daarin tegen wel weer
Toen ik daar op reageerde in de trant van lijkt mij niet zo een goed plan..... kreeg ik de reactie terug dat ik een erg negatief mens was enz....
Maar net zo als de Eb lijkt me een Kangal ook niet de aangewezen hond voor deze taak.
Labradors, Herders, Goldens, daarin tegen wel weer
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Als de blinde is aangesteld als kuddebewaker zou het best goed kunnen werken denk ik.
Voor het overige denk ik dat de rassen die het nu doen wel geselecteerd zullen zijn op hun geschiktheid ervoor.
Voor het overige denk ik dat de rassen die het nu doen wel geselecteerd zullen zijn op hun geschiktheid ervoor.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- patricia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Contacteer:
-
Remco
- Actief
- Contacteer:
Re: Hondenrassen die geschikt zijn als blindegeleidehond
Ik denk niet dat de Kangal geschikt is. Uitzonderingen daar gelaten. Kangals zijn vrij eigenzinnig in vergelijking met de herders die wel geschikt zijn. Kangals gaan uitdagingen niet uit de weg terwijl een blindegeleide hond alles moet kunnen negeren. En tenslotte zijn Kangals te beschermend om bijvoorbeeld in de stad te kunnen functioneren, een plaats waar je een blinde geleide hond waarschijnlijk het best kan gebruiken.kangalfan schreef:Zou de kangal daar geschikt voor zijn? Of zou hij zijn baas overal naartoe trekken? Of zal hij achter elke hond en kat aanrennen die hij maar ziet?
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Airedale terriers worden ook wel eens gebruikt als blindegeleidehond: http://www.ofravenscastle.nl/page.php?c ... otogalerij
Ik ken trouwens een man die zijn airedale terrier opleidt tot hulphond. Deze man zit in een rolstoel.
Ik ken trouwens een man die zijn airedale terrier opleidt tot hulphond. Deze man zit in een rolstoel.
- Limanade
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
- Morgaine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): buitenlands mormeltje ;)
In de beginjaren werden Saarlozen als blindegeleidehond gebruikt. Later werd dit niet meer gedaan, men zei dat dat komt door het toegenomen verkeer. Ik geloof daar zelf niet zo in, denk zelf dat het meer met het fokbeleid te maken heeft. Ik spreek nu alleen even voor mijn Saarloos: hij zou het verkeer enzo wel aankunnen maar hij is vrij eigenzinnig en als hij geen zin heeft, heeft hij geen zin en dat zou wel problematisch kunnen zijn als blindegeleidehond.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
-
Lemuria
Volgens mij heb ik ook op een tv-programma (op Animal Planet ergens) gezien dat de eigen honden van mensen getraind kan worden? Ok dat zal niet elk ras zijn, maar op zich klinkt het wel logisch. Die hond kent jou, jij kent die hond...en als die laatste een beetje intelligentie in z'n koppie heeft zou dat the perfect match zijn
.
-
Ciske
Vele honden zijn geschikt als geleidehond, maar de sommige types leren makkelijker en hebben meer will-to-please dan andere types. Hoe sneller het gaat, hoe lager de kosten. Misschien kan je van een Kangal wel een leuke geleidehond maken, maar daar gaat ontzettend veel tijd inzitten en tijd is geld in deze maatschappij. Ik heb toch liever een wat kleinere hond als geleidehond.
- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
er is in nederland zelfs een maltezer geschikt gemaakt als hulphond!
erg leuk om te zien hoor! dus in mijn idee is er in zo'n beetje ieder ras wel een hond die geschikt zou kunnen zijn voor geleide honden werk of hulphonden werk!
gr laura
erg leuk om te zien hoor! dus in mijn idee is er in zo'n beetje ieder ras wel een hond die geschikt zou kunnen zijn voor geleide honden werk of hulphonden werk!
gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
- M@ri@nne
- Zeer actief
-
Remco
- Actief
- Contacteer:
Klopt. Hier in de buurt woont een vrouw die blind aan het worden is. Die heeft een Duitse Herder die ze dus hebben omgeturned tot geleide hond.Lemuria schreef:Volgens mij heb ik ook op een tv-programma (op Animal Planet ergens) gezien dat de eigen honden van mensen getraind kan worden? Ok dat zal niet elk ras zijn, maar op zich klinkt het wel logisch. Die hond kent jou, jij kent die hond...en als die laatste een beetje intelligentie in z'n koppie heeft zou dat the perfect match zijn.
-
Remco
- Actief
- Contacteer:
Hulphond of geleide hond? is niet hetzelfde he.laura23 schreef:er is in nederland zelfs een maltezer geschikt gemaakt als hulphond!
gr laura
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
in nederland is er idd een amerikaanse stafford gebruikt omdat de visueel gehandicapte jongen het erg graag wilde
het koste wel wat meer training dan normaal
in amerika worden pitbulls ook gebruikt als hulp en therapiehond
ik denk niet dat elk ras er geschikt voor is, ook niet elke lijn van de pit/staff
de hond moet graag voor de baas bezig zijn en snel kunnen leren, dat zie ik niet elk hond/ras doen
ik denk niet dat elk ras er geschikt voor is, ook niet elke lijn van de pit/staff
de hond moet graag voor de baas bezig zijn en snel kunnen leren, dat zie ik niet elk hond/ras doen
-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
In 1963 heeft Leen Saarloos weer een wolvin in gezet.Morgaine schreef:In de beginjaren werden Saarlozen als blindegeleidehond gebruikt. Later werd dit niet meer gedaan, men zei dat dat komt door het toegenomen verkeer. Ik geloof daar zelf niet zo in, denk zelf dat het meer met het fokbeleid te maken heeft. Ik spreek nu alleen even voor mijn Saarloos: hij zou het verkeer enzo wel aankunnen maar hij is vrij eigenzinnig en als hij geen zin heeft, heeft hij geen zin en dat zou wel problematisch kunnen zijn als blindegeleidehond.
Met de erkenning van de Saarlooswolfhond in 1975 heeft de RvB volgens betrouwbare bronnen vermeld alleen de honden in het stamboomboek op genomen van alleen de honden waar de laatste wolf in zat.
Dus de redelijk uit gemendelde wolfhonden van het oude type is niet opgenomen door de RVB, en dat waren de blindegeleide honden.
De RvB heeft toen dood leuk zo'n 47 bloedlijnen uit geschakeld.
In het huidige ras zit dus teveel wolf om echt als werk hond te kunnen fungeren.
Gr Bertus.
- jsmn
- Vaste gebruiker
Re: Hondenrassen die geschikt zijn als blindegeleidehond
ik weet dat kngf geleidehonden zelf fokt. gaat niet meer op ras, maar op werkeigenschappen. veelal zijn het goldens, labradors, duitse herders of kruisingen van die rassen.kangalfan schreef:Zou de kangal daar geschikt voor zijn? Of zou hij zijn baas overal naartoe trekken? Of zal hij achter elke hond en kat aanrennen die hij maar ziet?
hier staat er iets meer over.

- Chione
- Zeer actief
Ja klopt, ze zeggen dan ook weleens dat de Pitbull 1 v.d weinige rassen, wellicht het enige ras is, die voor vrijwel 'alles' ingezet kan worden, oftewel de meest veelzijdige hond. Idd afhankelijk van bloedlijnen/hond.SuperTyson schreef:in nederland is er idd een amerikaanse stafford gebruikt omdat de visueel gehandicapte jongen het erg graag wilde
- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita
- Pinkki
- Actief
- Contacteer:
- Miske
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Miske
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Jep, echte pure koningspoedels! Er is er net ééntje afgeleverd bij mijn geleidehondenschool.ranetje schreef:Poedels?
In ieder geval de Labradoedel
Ook leuk te lezen:
Fiebe, de blindengeleidepoedel:
http://admin.brusselnieuws.be/site/rubr ... 1170257254
Veel groetjes van Xpencer (blindengeleidehond) en Olly (gepensioneerde geleidehond)!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Wat een leuk verhaal over FiebeMiske schreef:Jep, echte pure koningspoedels! Er is er net ééntje afgeleverd bij mijn geleidehondenschool.ranetje schreef:Poedels?
In ieder geval de Labradoedel
Ook leuk te lezen:
Fiebe, de blindengeleidepoedel:
http://admin.brusselnieuws.be/site/rubr ... 1170257254
Hij ziet er ook leuk uit vind ik
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Ik heb een meneer gekend die zijn eigen Border Collie tot blindengeleidehond had afgericht (eigenlijk was hij nog in opleiding op dat moment). Deze man was zelf blind. Ik moet zeggen dat ik momenteel zijn naam niet meer weet (Peter....???), maar iemand anders op dit forum misschien wel. Hij was een vrij bekende naam in de hondensport, en zijn vriendin liep GG wedstrijden met Border Collies.
Deze man gaf wel aan dat de BC eigenlijk niet zo erg geschikt was als blindengeleide hond, de hond had de neiging om te veel "zelfstandig" te gaan denken. Zo van "de auto's in deze straat rijden veel te hard, dat is gevaarlijk voor mijn baas, dus hier weiger ik het commando om de hoek om te gaan". Dat mag een geleidehond natuurlijk nooit zelf bepalen maar goed
de BC (in zijn algemeenheid, ze hadden er in Engeland meer mee geëxperimenteerd) had daar dus wel de neiging toe.
Deze man gaf wel aan dat de BC eigenlijk niet zo erg geschikt was als blindengeleide hond, de hond had de neiging om te veel "zelfstandig" te gaan denken. Zo van "de auto's in deze straat rijden veel te hard, dat is gevaarlijk voor mijn baas, dus hier weiger ik het commando om de hoek om te gaan". Dat mag een geleidehond natuurlijk nooit zelf bepalen maar goed
-
chyta
- Actief
-
Babs73