Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Elke dag fietsen.

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Elke dag fietsen.

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Wat vinden jullie hiervan?
Regelmatig hoor je de verhalen dat het beter is om niet elke dag te fietsen. Maar waarom? Naar mijn mening kan het geen kwaad. Je wandelt toch ook elke dag met je hond.

Welke mening hebben jullie hierover?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Daar durf ik niet zo maar een uitspraak over te doen.
In ieder geval moet het fietsen en de lengte van de fietstocht goed worden opgebouwd anders houdt de hond geen voetzooltjes meer over. :wink:
Bij wandelen loopt de hond niet steeds op harde ondergrond.
Dat is wel een verschil met fietsen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Ik fiets elke dag met Max, ze vindt het heerlijk. Daarbij zorg ik wel dat ze een (groot) deel van de tocht over gras of zand loopt, en we stoppen tussendoor.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik fiets ook haast elke dag met Dante, maar dat is dan 10min. naar het park, wandeling, en 10 min. terug. Dus geen lange fietstochten.

Kun je niet eens mailen naar een dierenfysiotherapeut, als je je ongerust maakt of het niet teveel is?
Gr. Marijke
Afbeelding
Diana -Max
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Diana -Max »

ik fiets ook iedere dag met de honden ze lopen ook veel over gras en zand dan hoor en ik fiets niet zo heel ver want max is nog jong.
we fietsen meestal naar het water 10. min daar lekker zwemmen en spelen en dan weer terug.
Afbeelding
hondentoegestaan
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hondentoegestaan »

Honden moeten hun energie kwijt. Wandelen betekent niet veel voor een hond. Je kunt een paar uur lopen maar dan zijn ze nog niet moe.
Met fietsen bouw je een goede conditie op bij de hond. Je kunt examen doen in UV (uithoudings vermogen).

Maar maak het niet te gek. Je moet het wel goed opbouwen. Als je je opbouw goed doet dan maakt het niet uit of je 5 of 20 km over asfalt loopt. Ze kweken meer eelt op de voetzooltjes.

Zeker niet bij heet weer (honden koelen dan niet af wand de koeling gaat via de voetjes en via de mond) gaan fietsen of als er pekel ligt. Das weer niet goed voor de zooltjes.
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb het fietsen inderdaad opgebouwd. Hij loopt nu zeker 45 minuten aan de fiets. Hier ben ik al langere tijd mee bezig.
Ik wissel het af. De ene dag 5 minuutjes naar het park de andere dag 45 minuten aan een stuk. Dan weer 20 minuten naar het water. En dit gaat goed. Dus hier ga ik lekker mee door.
Die zoolkussentjes zit wel goed, ze bouwen inderdaad wel eelt op.
En verder is het goed kijken naar mijn hond als hij vrolijk naast de fiets loopt dan is het ook wel goed denk ik.

De UV test is leuk maar Bink heeft er lang niet altijd zin in + dat hij regelmatig in galop gaat. En dat mag officieel niet. Dat kan je natuurlijk wel afleren maar ik heb besloten dat het leuk moet blijven voor ons. Dus geen UV examen. Zat er eerst wel altijd aan te denken.
Afbeelding
flatgoldje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door flatgoldje »

mijn ervaring met elke dag fietsen is dat de hond een topconditie krijgt en geen " rust in dr kont" heeft als we es een dagje "alleen wandelen". Ik ben dus weer gaan afbouwen naar 1 a 2 keer in de week fietsen en de rest wandelen.
drent.lover
Zeer actief
Mijn ras(sen): drentsche patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door drent.lover »

Ik fiets bijna alleen maar met mijn hond, maar moet wel zeggen dat ze dan de meeste tijd los loopt echt aan de lijn zit ze maar 2x 5 minuten per keer.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

mijn hond heeft wat aan zijn rug, doktersadvies is iedere dag 20 minuten fietsen, voorheen nam ik m wel eens los mee.. of als ik in zeeland op vakantie ben aan de dijk.. maar voor de spieropbouw en conditie is twintig minuutjes draven naast de fiets goed.. kijk uit op gras en zand... liggen vaak scherpe dingen of er zijn kuiltjes
Dus iedere dag fietsen is prima.. mits niet boven de 18 of twintig graden natuurlijk!
Pinkki
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pinkki »

Fietsen is prima maar houd je hond in draf! Niet omdat het een UV regel is maar omdat dat beter is qua gezondheid dus qua belasting en gebruik van de spieren. Op harde ondergrond galopperen geeft elke keer een dreun naar de pezen/spieren/gewrichten vooral van de voorhand.
Mijn honden fietsen of in draf op een fietspad of los in het bos, dan komt het neer op intervaltraining, dan draven ze grootste deel maar we doen ook sprintjes trekken etc.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”