Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fietsen met springer voor kleinere hond?

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

fietsen met springer voor kleinere hond?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoihoi,
ik ben op zoek naar ALLE, dus goede en slechte, ervaringen met de springer voor een hond op sheltie formaat ;-) dus met een schofthoogte van zo'n 40 cm.

Mijn grootste angst is dat de hond in staat blijkt om onder de wielen van de fiets te komen. Mijn tweede grootste angst is dat hij onder een auto loopt.
En toch wil ik met 'm gaan fietsen omdat dat goed is voor hem EN voor mij.

Van diverse kanten hoor ik dat het 'vrijwel niet mogelijk' is om onder de eigen wielen te lopen... maar geldt dat voor honden van formaat 'labrador / herder' of ook voor 'kleinere' zoals Merlijn?

Hebben diegene die een springer gebruiken de hond ook nog aan een gewone lijn voor het geval de springer losschiet? Dus als veiligheids-maatregel?

Kortom: ervaringen graag ;-)

Het is overigens de bedeoling dat wij zeer rustig gaan opbbouwen, begeinnend met 'lopen naast de fiets' via steppen op de fiets naar fietsen naast de fiets gaan.. en dan een of 2 keer per week een rondje van in totaal maximaal 5 km per keer, maar DAT zal pas over een poosje zijn... eerst opbouwen!

Groetjes,
Suzann
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Hier een border collie teefje van zo'n 48 cm, ik ken sheltie reuen die net zo groot zijn als haar :wink: Om met de honden te gaan fietsen gebruik ik altijd de Springer en dat is naar mijn mening echt ideaal. De hond loopt aan de binnenkant, tussen de fiets en de stoep in dus. De veer voorkomt dat de hond richting de spaken van je fiets kan trekken. M'n honden hebben tijdens het fietsen een tuigje om waarmee ze aan de Springer bevestigd zitten. Daarnaast hebben ze ook nog gewoon hun halsband om aan een korte riem van zo'n 1.20 m. Die houd ik dan losjes in m'n hand. Die extra riem is meer voor m'n eigen gemoedsrust en om de hond eventueel een beetje bij te kunnen sturen. Ik heb de riem eigenlijk nog nooit hoeven gebruiken. Als je het rustig aanleert en opbouwt denk ik dat het voor jou en Merlijn ook geen probleem zal zijn :wink:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Pinkki
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pinkki »

Ik heb een smous van 35 cm en die kan prima aan de fiets hoor, ja ze heeft een keer onder een wiel gezeten, doet die gaan tweede keer denk ik...was per ongeluk, ze liep los en stak over voor de fiets.
Maar ze kan gewoon 20 km meefietsen, met een paar tussenstopjes, net als de grote honden. Ik heb geen springer, ze zijn of los of gewoon aan de riem.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Pinkki schreef:Ik heb een smous van 35 cm en die kan prima aan de fiets hoor, ja ze heeft een keer onder een wiel gezeten, doet die gaan tweede keer denk ik...was per ongeluk, ze liep los en stak over voor de fiets.
Maar ze kan gewoon 20 km meefietsen, met een paar tussenstopjes, net als de grote honden. Ik heb geen springer, ze zijn of los of gewoon aan de riem.
Ja, maar ;-) Merlijn gaat dus NIET los en dus is expliciet de vraag of de springer geschikt is voor zijn formaat ;-)
Juist omdat ik de indruk heb dat die doorgaans gebruikt wordt voor grotere honden....

Groetjes,
Suzanne
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Baloe is 32 cm hoog en die loopt ook aan de springer. Kan prima. Hij kan op geen enkele manier tussen de wielen komen. :wink:
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Dante is dan geen klein hondje, maar ik gebruik al 4 jaar de springer voor hem. Het lijntje ervan heb ik langer gemaakt, vind ík prettiger in het gebruik. Hij zóu dus tussen de spaken kunnen komen, maar heeft geleerd (niet door schade en schande hoor :N: :wink: ) om daar niet in de buurt te komen, doordat ik in het begin zo langzaam fietste dat ik haast omviel :mrgreen: . Zodra hij maar richting spaken ging, remde ik. Zo heeft hij geleerd dat gewoon rechtdoor lopen betekende dat we lekker doorfietsten :ok:
Op die manier heb ik hem ook rechts en links geleerd, dat doet hij perfect, op commando. Succes!
Gr. Marijke
Afbeelding
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Mijn moeder heeft een sheltie teef van 33 cm en een sheltie reu van 38 cm die beide aan de springer lopen. Geen enkel probleem! :wink:
Ze lopen om de dag zo'n 20 minuten naast de fiets.
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Wij hadden thuis al vijftien jaar geleden een springer, speciaal voor een foxterrier en dat ging prima. Die fox was beslist niet groter dan een Sheltie. Hij kon niet los en trok als de ziekte, de springer was ideaal: hij kwam niet tussen de wielen en toen hij 1 keer verkeerd om de lantaarnpaal ging (de sufferd, hij ging toen al jaren aan de fiets en opeens lette hij niet op) knapte de veiligheidshaak. Daar was ik blij om anders was ik heel erg hard gevallen met de fiets. Toen moest ik alleen te voet terug (had toen met fietsen altijd een reserveriem bij me voor het geval dat, mijn huidige hond gaat altijd los, maar dat is een heel ander beestje). Vond en vind de springer echt een veilig ding. Moet alleen bekennen dat ik hem bij mijn huidige hond pas 1 keer gebruikt heb...
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik had Floor altijd aan de springer. Ging prima, ze kon ook echt niet tussen het wiel komen. Soms had ik haar ook samen met Benno (kruising shih tzu) of Job (border collie) en dat ging ook super :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
fabiola
Actief

Ongelezen bericht door fabiola »

Voor mijn Miepje heb ik ook al jaren een Springer. Omdat Mia in haar jeugd nogal onbesuisd was, leek me dat een goeie oplossing. Met het touwtje wat standaard aan de springer zit, kan ze echt niet tussen de willen komen (je zit nog met je been en voet tussen hond en fiets). Ik heb ook dat touw omgeruild door een langere riem, zodat ze wat meer bewegingsvrijheid heeft. Ze heeft nog nooit tussen de wielen gezeten. Ze kan wel voor de wielen lopen. Dat doet ze heel soms, maar dan haal ik haar gewoon terug. Ze heeft ook een fietstuigje om, want aan de halsband is lastiger met zo'n langere riem. Ze kan dan met haar poot over de riem stappen en dat is onhandig.

Honden hebben vrij snel in de gaten hoe het kunstje werkt, dus het zal met die slimme sheltie vast wel goed komen.

Groetjes,
Fabiola
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

kleine honden moeten meer "hardlopen, en in galop" dan een grote hond naast de fiets.
Ik raad je aan: doe het rustig aan, vooral in de zomer, als het asvalt zo warm is, onder hun voetjes.
Want dan koelen ze ook minder goed af. ( ze kunnen immers niet zweten)

Volgens de dierenarts mogen honden nooit in galop naast de fiets lopen
een hele rit, dat is een onnatuurlijke gang.
Draf is veel beter. :ok:

succes
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”