Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zelf euthanasie toepassen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Anna*

Zelf euthanasie toepassen

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik kwam laatst een vrouw tegen die pas haar oude en zieke, zeer geliefde hondje had laten inslapen. Ze vertelde dat het thuis was gebeurd en dat ze het zelf had gedaan, mbv morfine.

Dit zette me aan het denken. Het lijkt me heel mooi om het zo te doen, zonder hulp van de d.a., alleen met je huisdier, in bepaalde gevallen. Ik kon het heel goed begrijpen van haar, ze wist duidelijk hoe en wat.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat is jullie mening? Ik heb het dan alleen over situaties waarin je je heel goed kunt voorbereiden en je precies weet wat je doet hè!!!!!!! Geen knoeiwerk, geen risico's. Als je niet kunt injecteren, dan misschien op een andere manier maar altijd na grondige voorlichting en met uitsluitsel van elk risico op mislukking.

Ben heel benieuwd naar de meningen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik zou wel willen dat het thuis gebeurde, maar niet zelf, graag :eek: zou het niet kunnen, ook al weet ik verstandelijk dat het t beste is.

verder lijkt het me voor een heleboel mensen geen goed idee om uberhaupt bij die middelen te kunnen komen, en bij sommige zou het beter zijn als ze die kennis of het idee nooit te weten komen. :neenee:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik zou het niet kunnen en niet willen. Op zo'n moment wil ik geen gerommel in de marge, met alle risico's van dien. Besluit is genomen, dus dan moet het ook snel en vooral pijnloos.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik zou het niet kunnen. :neenee:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nee,zulk soort dingen besteed ik liever uit aan een bevoegd persoon.
Ik vraag me trouwens af hoe die mevrouw aan morfine komt;ergens moet dan de inhoud van de opiumkast niet meer hebben geklopt met de aftekenlijst :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Marion. schreef:Ik zou het niet kunnen en niet willen. Op zo'n moment wil ik geen gerommel in de marge, met alle risico's van dien. Besluit is genomen, dus dan moet het ook snel en vooral pijnloos.
Precies! Ik denk ook dat morfine veel minder snel werkt dan het euthansie-middel dat een dierenarts gebruik. Daarnaast is de hond al diep in slaap voordat de laatste prik wordt toegediend en ik vraag me af of dat met Morfine ook zo is, want dan moet je volgens mij toch een flinke dosis geven.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

ik moet er niet aan denken om mijn eigen hond te euthaniseren. Als hij b.v. heel veel pijn zou hebben en er is nergens een DA te bekennen, oke, maar dan nog zou ik niet aan de spullen kunnen komen.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
erica van mil
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door erica van mil »

hoi
laat lekker de da thuis komen die kan dat veel beter dan ik.

gr erica
Afbeelding
samson10
Actief

Ongelezen bericht door samson10 »

Dierenarts!!! 100 % en dan maakt thuis of in de praktijk mij nog niet zoveel uit.
Als je er met het hele gezin bij bent is het oke,maar dat is mijn gevoel.
Gr Hester
SAMSON 05-01-1997--12-09-2007

Your dog loves you.When nobody else does.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Mijn vorige hond is thuis door de dierenarts ingeslapen, zie niet in waarom je dat dan zelf zou moeten doen?
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Absoluut never nooit dat ik dat zelf zou kunnen.
Thuis oké, maar wél door een da.
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Echt niet dat ik dat zelf doe! Ik wil rustig afscheid kunnen nemen van mijn hond en niet zelf hoeven prikken. Plus dat de da je hond kent en weet als het tijd is, de beslissing nemen is al zo moeilijk....
Afbeelding
Ireen
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever, cocker spaniel, kruising
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ireen »

ik zou het ook echt niet kunnen zelf...ik kan denk ik nog geeneens inschatten wanneer het tijd is, en los van het gepruts zou ik ook het risico niet willen nemen dat ik mijn hond in laat slapen, terwijl je vervolgens bij de da. hoort dat er nog best wat aan te doen was geweest.

Ben wel benieuwd eigenlijk naar de reden waarom die mevrouw het zelf heeft gedaan? Of hebben julllie het daar niet over gehad?
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

zeker thuis maar niet zelf :wink: zou dat niet kunnen
daarbij geeft de dierenarts eerst narcose en dan pas de prik der doods
zal ook niet voor niets zijn neem ik aan..
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Nee, ik zou dat zelf niet willen.
Het mág ook niet volgens mij trouwens.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Sylvi@
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvi@ »

Ik zou het wel kunnen en willen, hoef ik niet een afspraak te maken (en zenuwachtig zitten wachten omdat de da een uur later komt wegens een spoedje of maar een uur eerder komt omdat het rustig is), maar kan het bv gewoon midden in de nacht doen.
Maar ik heb al meer dieren in laten slapen (da-assistent opleiding).
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou het heel graag willen en kunnen maar ik heb de middelen niet. Nooit meer de angst dat je te lang hebt gewacht of dat er iets heftigs gebeurd waarna je nog soms uren moet wachten op een DA. Het belt en regelt echt niet lekker als je hond ligt te kermen en te krijsen van de pijn op de achtergrond. Bij mij was de DA weg en moest ik eerst een uur wachten :roll: . Meenemen in de auto was geen optie aangezien ze haar voorpoot gebroken had oid. In ieder geval zat daar de pijn en was verplaatsen geen optie.

Voor mij was het echt een uur teveel.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Nanna schreef:
Sylvi@ schreef:Ik zou het wel kunnen en willen, hoef ik niet een afspraak te maken (en zenuwachtig zitten wachten omdat de da een uur later komt wegens een spoedje of maar een uur eerder komt omdat het rustig is), maar kan het bv gewoon midden in de nacht doen.
Maar ik heb al meer dieren in laten slapen (da-assistent opleiding).
Waren dat je eigen dieren? Want ik zou niet willen dat een assistent mijn dier in liet slapen, dat moet toch écht door de DA zelf gebeuren.
Mág een assistent dat eigenlijk wel?
Een assistente mag bij haar eigen dieren alles doen wat ze wil, denk ik. Van mijn honden blijven ze met hun pootjes af.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Een heel oud hondje kan missschien net dat zetje krijgen, maar morfine leidt tot misselijkheid en braken en vervolgens stikken bij honden en mensen die nog wat sterker zijn. Dat is dan geen milde dood. Het risico is te groot en ik zou dit nooit doen.

Bovendien als ze die morfine oraal heeft gegeven heeft ze wel erg geluk gehad dat de hond niet de boel heeft uitgebraakt bij zo'n overdosis, dat is de normale reactie.

Het idee is mooi natuurlijk, als de hond nog eet en er een pilletje door het eten kan worden gedaan en dat hij zo rustig overlijdt zonder dierenarts, dat zou mooi zijn. Maar dan zou je dus iemand zware middelen in handen moeten geven als dierenarts en dat kan natuurlijk niet. Dat is verboden. Morfine hebben mensen dan soms wel in huis, maar is ongeschikt.

Anne
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Inge O schreef:ik heb het ook zelf gedaan bij de honden die hier thuis gegaan zijn. ik heb het zelf het liefste zo, maar zou het niet doen als ik maar half zou weten hoe te handelen, of hoe de gebruikte middelen juist werken.
Eerlijk gezegd vind ik het wat jou betreft ook een heel andere zaak;je weet van de hoed en de rand én kunt aan de juiste spullen komen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

De mevrouw over wie ik het heb, had een heel oud, ongeneeslijk ziek hondje dus het moment was wel geschikt. De morfine had ze van iemand gekregen met verstand van zaken en ik ben ervan overtuigd dat ze exact wist wat ze deed.

Ik heb gelezen dat honden worden geëuthanaseerd met een overdosis slaapmiddelen, nadat ze eerst in slaap zijn gebracht met een lichte dosis. Idd wel via injectie.

Ik zou never nooit zomaar wat doen, natuurlijk niet. Het gaat mij er ook om, zoals iemand hierboven aangaf, dat je onafhankelijk bent en exact het juiste tijdstip kunt kiezen, nog afgezien van het feit dat niet iedereen een vertrouwde d.a. heeft die thuis wil komen (ik niet iig).

Ik wilde hier gewoon wat meer over weten, zoals: kun je ook een overdosis slaapmiddelen oraal toedienen of houdt dat risico's in?

Ik hoop dat het nog vele jaren mag duren voordat ik voor die beslissing kom te staan, maar het is anderzijds goed om bijtijds te weten wat de mogelijkheden zijn. En natuurlijk weet je nooit hoe het loopt, voor hetzelfde geldt overlijden ze op de operatietafel of op wat voor andere manier ook. Maar het idee om helemaal onafhankelijk het moment voor je hond aan het eind van zijn leven te kiezen en hier totaal bij betrokken te zijn, sprak me eigenlijk erg aan.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Never nooit niet.

Gewoon de DA thuis laten komen en het rustig en op de juiste manier laten gebeuren zodat het het minste pijnlijk en het minste stress gevend is voor je dier.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Anna*Poncho schreef:De mevrouw over wie ik het heb, had een heel oud, ongeneeslijk ziek hondje dus het moment was wel geschikt. De morfine had ze van iemand gekregen met verstand van zaken en ik ben ervan overtuigd dat ze exact wist wat ze deed.

Ik heb gelezen dat honden worden geëuthanaseerd met een overdosis slaapmiddelen, nadat ze eerst in slaap zijn gebracht met een lichte dosis. Idd wel via injectie.

Ik zou never nooit zomaar wat doen, natuurlijk niet. Het gaat mij er ook om, zoals iemand hierboven aangaf, dat je onafhankelijk bent en exact het juiste tijdstip kunt kiezen, nog afgezien van het feit dat niet iedereen een vertrouwde d.a. heeft die thuis wil komen (ik niet iig).

Ik wilde hier gewoon wat meer over weten, zoals: kun je ook een overdosis slaapmiddelen oraal toedienen of houdt dat risico's in?

Ik hoop dat het nog vele jaren mag duren voordat ik voor die beslissing kom te staan, maar het is anderzijds goed om bijtijds te weten wat de mogelijkheden zijn. En natuurlijk weet je nooit hoe het loopt, voor hetzelfde geldt overlijden ze op de operatietafel of op wat voor andere manier ook. Maar het idee om helemaal onafhankelijk het moment voor je hond aan het eind van zijn leven te kiezen en hier totaal bij betrokken te zijn, sprak me eigenlijk erg aan.
Ik denk niet dat het verstandig is om hiermee bezig te zijn als je er geen verstand van hebt. Adviezen op internet zijn leuk als het om kleine dingetjes gaat, maar om over dit soort zaken advies te geven, vind ik eigenlijk veel te ver gaan.

Om zelf euthanasie op je hond (dier) toe te passen, moet je gewoon echt kennis van zaken hebben. Oók als het even anders gaat dan het zou moeten gaan, want ook dat komt voor. En wat dan?

Nee, ik ben hier absoluut geen voorstander van om als leken hiermee te gaan rommelen of zelfs maar advies uit te brengen.

Wij hebben ook met Moritz in een vreselijke toestand in de auto gezeten, ruim een half uur richting dierenarts. Maar nog altijd liever dat dan dat ik hem zelf iets toegediend had wat misschien helemaal fout gegaan was. Ik moet er niet aan denken aan alle ellende voor het beeste dan en het enorme schuldgevoel voor jezelf.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ook al zou ik het kunnen, qua techniek en middelen ( qua spuiten kan ik het wel, qua middelen niet hoor, voordat iemand dat denkt :wink: )

ik zou het niet willen, ik wil ( als het allemaal zo gegeven is) er tot het laatste moment bij zijn, mijn hond bijstaan en er afscheid van nemen, maar ik wil niet zelf het spuitje erin zetten.
:wink:
nikaboef
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door nikaboef »

nee dat zou voor ons ookniks zijn. ik zou het niet kunnen. bovendien als er iets fout gaat en de dierenarts moet komen opdraven. wat moet die dan wel niet denken van de situatie?
nee ik vind het helemaal geen goed ideen en vind het eigenlijk een betje eng ook heel eerlijk.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

De vraag was of ik het zelf zou doen als ik de kennis en de middelen had
Met de ervaringen die ik heb met inslapen........................ja dat denk ik wel.
Of ik het op dat moment zou durven weet ik echt niet.
Want ik heb noch de kennis, noch de middelen dus het is hier niet aan de orde :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Ik zou het zelf niet kunnen denk ik.

Ik ken wel iemand die het wel heeft gedaan....met een kogel (hij is jager)
De hond was stokoud en tijdens het dagelijkse rondje in de tuin heeft hij hem neergeschoten.
Eerlijk gezegd vind ik dit niet eens zo gek, de hond had niks in de gaten omdat hij al jaren lang elke ochtend door de tuin snuffelt, het gaat snel en als je het goed doet voelen ze niks. Maar dat kan alleen als je goed kan richten natuurlijk, je moet wel zeker van je zaak zijn.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

ranetje schreef:De vraag was of ik het zelf zou doen als ik de kennis en de middelen had
Met de ervaringen die ik heb met inslapen........................ja dat denk ik wel.
Of ik het op dat moment zou durven weet ik echt niet.
Want ik heb noch de kennis, noch de middelen dus het is hier niet aan de orde :wink:
Voor mij geldt deze reactie ook :wink:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Charlotte* schreef:
Ik ken wel iemand die het wel heeft gedaan....met een kogel (hij is jager)
De hond was stokoud en tijdens het dagelijkse rondje in de tuin heeft hij hem neergeschoten.
Eerlijk gezegd vind ik dit niet eens zo gek, de hond had niks in de gaten omdat hij al jaren lang elke ochtend door de tuin snuffelt, het gaat snel en als je het goed doet voelen ze niks. Maar dat kan alleen als je goed kan richten natuurlijk, je moet wel zeker van je zaak zijn.
Ik ken ook iemand die het gedaan heeft. :wink:
Iemand die destijds op de club waar ik trainde ook lid was had een hond die ik absoluut niet vertrouwde. Hij heeft mij bij hem thuis aan proberen te vallen, gelukkig had ie alleen mijn broek vast en kon de eigenaar hem achter een deur duwen. Later brak ie ook nog eens los toen ik net met Marouck bezig was en kwam hij recht op mij af, door snel reageren van mijn trainer en de pakwerker werd zijn aandacht afgeleid naar de mouw. Schrok me kapot. :N:
Deze hond heeft een oudere vrouw die folders rondbracht behoorlijk toegetakeld en de eigenaar (een boer) heeft zijn hond zelf geëuthaniseerd met iets wat ze voor de stieren gebruikten :19:
Was schijnbaar zo gebeurd, maar ik kreeg toen wel te horen van verschillende personen dat dit absoluut niet mocht en dat ie daar problemen mee zou kunnen krijgen.
Ik vertrouw in ieder geval liever op de dierenarts als het zo ver is. Bij Danco ging het heel rustig.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”