Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hey

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

ils
Vaste gebruiker

hey

Ongelezen bericht door ils »

Wij zijn een gezin met twee energieke kids(jongste is 6) die al een tijd denken over de aanschaf van een hondje..Nu,ikzelf heb nog nooit een hond gehad dus ik ben als een gek aan het zoeken waar ik moet op letten..maar er is zoveel info.

We hebben zelf een voorkeur voor een iets kleiner hondje daar we op een appartement wonen,we zagen nu laatst 3 kruisingen die ons heel leuk leken: -yorki &maltezer
- yorki&teckel
-beagle&schapendoes(mijn voorkeur)

Oke..wat zeggen jullie..de kenners onder jullie :ok:

Bedankt!!!
:wink:
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Wil je perse een kruising?
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Er is inderdaad heel veel info te vinden en daarom is het belangrijk om goed na te denken wat je wilt.
Zoek je een rustige of juist een speelse hond?
Wil je een 'goedzak' van een hond naar kinderen, of is vriendelijk voldoende?
Welk formaat van een hond zoek je?
Wil je een hond waar je veel van de voorouders af weet (afwijkingen e.d.) of vind je dat niet belangrijk?
Wil je in grote lijnen al weten wat voor karakter je in huis gaat halen, of is dat niet belangrijk?
Zoek je een pup of een volwassen hond?
Reu of teef?

Het is denk ik heel belangrijk om eerst een profiel van de ideale hond voor jullie te zoeken.
Als je dat hebt, dan kun je op zoek gaan naar een bijpassend ras of kruising. Vanaf daar kun je weer naar geschikte adressen zoeken (Bijv. via rasverenigingen of herplaatsingstichtingen/ asiels).

Succes met je zoektocht voor een maatje waar jullie jarenlang van willen gaan genieten!
diamond
Actief

Ongelezen bericht door diamond »

hoi waarom nemen jullie niet gewoon een rashond?gewoon of een york of een maltezer of of.... :denken:
Afbeelding
ils
Vaste gebruiker

Bedankt alvast!!

Goh,een kruising leek ons fijn omdat je dan het pittige van de york hebt,maar ook het goedmoedige van de maltezer bvb..,of is dat wat naief gedacht?

oke onze verlangens: klein tot middengroot
lief tot goedzak voor de kinderen
ik werk parttime,moet dus alleen kunnen zijn
liefst geen hevige blaffer ( de buren..)
speels,pittig...
liefst een teef...maar is niet het belangrijkste..
We willen gewoon een leuke speelse hond..en ik weet,veel hangt af van de opvoeding,maar ik geloof toch wel in specieke karaktertrekjes die elke ras heeft,en ik hoop dat mensen hier me gewoon wat wegwijs kunnen maken in de zovele mooie hondensoorten!
Als ik groter woonde was het makkelijker...een golden retriever...en stiekem droom ik van een friese stabij,maar je moet realistisch blijven he!
Renske
Zeer actief

ils schreef:Bedankt alvast!!

Goh,een kruising leek ons fijn omdat je dan het pittige van de york hebt,maar ook het goedmoedige van de maltezer bvb..,of is dat wat naief gedacht?
Je leert snel :wink:.
Bij een kruising heb je juist kans dat karaktertrekjes van ouderdieren botsen en dat kan een begin zijn van een probleemhondje.

Is een tibetaanse terrier misschien iets voor jullie? Voor meer info, deze link

Ik ken het ras niet echt, maar weet wel dat het actieve en speelse hondjes zijn en niet zo groot.
ils
Vaste gebruiker

:smile: ik doe mijn best om snel te leren...

Ik ga eens kijken bij de tibetaanse terrier...

Mooie hond,maar ik ben niet zeker...straks mijn ander huisgenoten eens laten meekijken.. :denken:

Iemand nog ideeen?
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Een markiesje :mrgreen:
Alleen het puntje over het blaffen is dan een beetje een probleem. Je hebt nogal wat blaffers ertussen zitten :wink:
Renske
Zeer actief

Alle rasgroepen kun je op deze linkvinden.
Ik heb het idee dat jij een beetje zoekt naar een hondje uit de groep =197&backPID=23] gezelschapshonden. Misschien dat er nog iets anders tussen zit wat je erg aanspreekt? Bijv. Bolognezer, Havanezer, Tibetaanse Spaniel of Egpagneul nain Papillon/ Phalene (Vlinderhondje)?

Succes!
ils
Vaste gebruiker

oei..het wordt moeilijk.. :wink: markiesje is idd echt wel een mooi hondje..daar moet ik eens meer over opzoeken.

In de gezelschapshondjes vind ik de vlinderhond best wel heel mooi..

Ik ben hier op de site wat aan het neuzen geweest...kooikerhondjes zijn ook wel heel mooi...

Ik vind het in ieder geval fijn dat jullie zo behulpzaam zijn.. :cheer:
Renske
Zeer actief

ils schreef: Ik ben hier op de site wat aan het neuzen geweest...kooikerhondjes zijn ook wel heel mooi...
Kooikerhondjes zijn ook geweldige hondjes, maar ik weet niet of jullie in jullie appartement een lift hebben? Een hondje moet de eerste 8 maanden nog geen trappen oplopen en een kooikerhondje kan al snel 10 kilo wegen.
Markiesjes zijn ook leuke hondjes (en wat lichter dan een kooikerhondje)! Als je over dit ras meer wilt weten, op het forum zitten een aantal mensen die aan het markiesje verslaafd zijn en kunnen je er vast meer over vertellen!

En ik weet wel iets van het kooikerhondje af.
ils
Vaste gebruiker

Ja hoor een lift... :wink:

Oke..shoot: kooikerhondjes... :wink:
Renske
Zeer actief

ils schreef:Ja hoor een lift... :wink:

Oke..shoot: kooikerhondjes... :wink:
Kooikerhondjes zijn enthousiaste, gevoelige, speelse hondjes die graag iets voor de baas willen doen. In huis zijn ze rustig, ze zijn niet overdreven waaks, maar slaan wel aan als er een vreemde binnenkomt. Veel kooikerhondjes hebben behoorlijk wat energie en die moeten ze kwijt. Verder zijn het hele slimme hondjes en het is voor een kooikerhondje een beetje zielig als je daar niet iets mee doet. Je moet ze dus zelf scherp moeten en actief bezig laten zijn. Ze zijn heel leergierig en tot op hoge leeftijd kunnen ze zich zelf ontwikkelen. Zelf vind ik ze een handig formaat hebben. Als je er mee op straat loopt heb je wel het gevoel dat je met een hond loopt (voor met name sommige mannen erg fijn), maar ze zijn niet zo erg groot. Je kunt ze bijv. mee achter op de fiets nemen, maar ook naast de fiets laten lopen. Bij kinderen onder de 5 jaar zijn ze niet echt ideaal. Kooikerhondjes zijn gevoelig en als ze met rust gelaten willen worden, dan moet je dat ook echt doen (dit geldt trouwens voor de meeste honden). Sommige kinderen willen met de hond spelen als zij dat willen en soms heeft een kooiker daar geen zin in. Ze hebben een zelfreinigende vacht. Als ze vies zijn door de modder en je komt daarna thuis dan is bijna alles al uit de vacht. Soms nog even in de mand de hond laten drogen, en voila, daar ligt het zand/ modder!.
Kooikerhondjes hebben een makkelijke vacht, één keer per week borstelen is meer dan genoeg. Ze hoeven niet naar de trimmer, je moet alleen de haren onder de voetzolen een paar keer per jaar bijknippen.
Veel honden hebben een geur, ik heb de afgelopen 15 jaar nog nooit een kooikerhondje geaaid waarna ik na de tijd iets had van 'bah, wat stinken mijn handen'. Sommige rassen of honden hebben heel snel een geur.

Bij het kooikerhondje komen diverse afwijkingen voor. Bijvoorbeelde de bloedstollingsziekte vWD (maar via DNA onderzoek zijn alle dragers en lijders op te sporen), patella luxatie, cataract, andere oogafwijkingen, epilepsie en misschien dat ik nog iets vergeten ben. Het is daarom heel belangrijk als iemand een kooikerhondje aan wil schaffen om dit bij een goede fokker te doen.

Voor meer info http://www.kooikerhondje.nl
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

ils schreef: oke onze verlangens: klein tot middengroot
ik werk parttime,moet dus alleen kunnen zijn
speels,pittig...
We willen gewoon een leuke speelse hond..en ik weet,veel hangt af van de opvoeding,maar ik geloof toch wel in specieke karaktertrekjes die elke ras heeft,en ik hoop dat mensen hier me gewoon wat wegwijs kunnen maken in de zovele mooie hondensoorten!
Als ik groter woonde was het makkelijker...een golden retriever...en stiekem droom ik van een friese stabij,maar je moet realistisch blijven he!
Maltezer, Vlinderhondje of King Charles Spaniel?

Maltezer: levendig, aanhankelijk , zeer volgzaam en zeer intelligent (zo zegt de rasvereniging).
Afbeelding

Vlinderhondje: het Vlinderhondje is een uitgesproken gezelschapshondje, vriendelijk en aanhankelijk. Het is levendig en speels, geen constante blaffer, wel waaks en een enthousiaste begroeter van uw bezoek.
Ook is het in staat, om – met goed gevolg – aan behendigheidstraining mee te doen (bron: rasvereniging).
Afbeelding

King Charles Spaniel: sportief, aanhankelijk, beslist zonder angst, vrolijk, vriendelijk, niet agressief; geen enkele neiging tot nerveusheid (bron: rasvereniging).
Afbeelding
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ils
Vaste gebruiker

Bedankt!!!

Ik ga het eens rustig lezen en laten bezinken...en ja,met de rest van het gezin bespreken.. :wink:

Mensen die een markiesje hebben....alle info welkom!!

Renske..alvast heel erg bedankt!
Renske
Zeer actief

ils schreef:Bedankt!!!

Ik ga het eens rustig lezen en laten bezinken...en ja,met de rest van het gezin bespreken.. :wink:

Mensen die een markiesje hebben....alle info welkom!!

Renske..alvast heel erg bedankt!
Graag gedaan,
en veel plezier met de voorpret om een juist hondje uit te zoeken waar jullie allemaal achter staan en die jarenlang een deel van het gezin uit zal gaan maken!
Zoek stok!
Zeer actief

ils schreef: Mensen die een markiesje hebben....alle info welkom!!
Markiesjes zijn geweldig leuk, maar passen niet in jouw beschrijving. Het zijn namelijk flinke blaffers :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Zoek stok! schreef: Maltezer, Vlinderhondje of King Charles Spaniel?

King Charles Spaniel: sportief, aanhankelijk, beslist zonder angst, vrolijk, vriendelijk, niet agressief; geen enkele neiging tot nerveusheid (bron: rasvereniging).
Afbeelding
Is dit niet de Cavalier King charles spaniel? Deze heeft een normale neuslengte in tegenstelling tot de king charles die "neusloos" door het leven gaat (plat snuitje)
Ik vind dit een leuk hondje, maar volgens horen zeggen kampen ze nogal eens met gezondheidsproblemen. Dus goed fokker zoeken is van groot belang. (wanneer trouwens niet)
Zoek stok!
Zeer actief

Elmar schreef:
Zoek stok! schreef: Maltezer, Vlinderhondje of King Charles Spaniel?

Afbeelding
Is dit niet de Cavalier King charles spaniel? Deze heeft een normale neuslengte in tegenstelling tot de king charles die "neusloos" door het leven gaat (plat snuitje)
Ik vind dit een leuk hondje, maar volgens horen zeggen kampen ze nogal eens met gezondheidsproblemen. Dus goed fokker zoeken is van groot belang. (wanneer trouwens niet)
Ow ja :oeps: Ik bedoel inderdaad de Cavalier King Charles Spaniel!

Info over het ras staat hier: http://www.cavalierclub.nl/
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Vlinderhondjes zin leuke hondjes, alleen weet ik wel dat er zeer moeilijk aan te komen is. Ik ken er eentje, beessie is van '94 zo uit mijn hoofd. Een gezond ras, omdat het niet populair is. Daardoor dus moeilijk te verkrijgen
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Schapendoes is een goede en niet zo hele moeilijke gezins hond. Echte allemans vriend. Maar zoals alle honden heeft die ook zijn beweging nodig. Dus woon je in een flat of iets dergelijks zul je hem dat dus moeten geven door goed en vaker dan 1 maal per dag te gaan wandelen.
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door senna03 »

Ik denk dat een vlinderhondje geen slechte keus voor jullie zou zijn. Ik heb zelf een vlinderreutje van 10 maanden en is een ontzettend slim en speels hondje. Is gek op balletjes apporteren en speelt heel graag met kinderen. Timber is wel waaks, maar blaft zeker niet door. Een vlinder is wel een hondje met veel energie en heeft het echt nodig om lange wandelingen te maken.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

de vlinderhondjes die ik kende waren wel echte keffers
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik zou als beginner met kinders in huis in elk geval geen kruising in huis halen, vooral omdat het heel erg afwachten is wat voor karaktertje het uiteindelijk wordt. Als het tegenzit krijgt een kruising *juist* de minst prettige eigenschappen van zijn ouders mee. :roll:

Een rashond van een goeie fokker heeft een hoop voordelen: je kan heerlijk meeleven met de zwangerschap en bevalling en een paar keer op kraamvisite gaan, en je hebt altijd de ervaren fokker achter de hand als je vragen hebt.

Je kan trouwens ook overwegen om geen pup, maar een volwassen herplaatser te nemen. Dat lijkt misschien minder leuk en moeilijker, maar dat is het zeker niet als je de hond bij een goeie stichting of een echt goed asiel haalt. Bij een volwassen hond is het karakter bekend en kan je m.i. veel beter bekijken of die hond wel of niet precies in jullie situatie past. Ik heb zelf nog nooit een pup gehad (ja, te logeren :mrgreen: ), maar het lijkt me een enorme opgave en verantwoordelijkheid om van zo'n baby-hond een stabiele sociale volwassen hond te maken.

Mijn eerste hond was anderhalf toen we hem kregen, had een heel verleden, maar we zijn ontzettend goed geinformeerd en begeleid voor de plaatsing, en we kregen er exact de heerlijk enthousiaste eigenwijze allemansvriend aan die we wilden. Ik heb best wel wat lopen aanklooien met hem, maar aan Jack kon ik weinig verpesten, die is en blijft geweldig. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Het Markiesje

Het Markiesje is een fijngebouwde, zwarte spioen, elegant en alert. Een intelligent gezelschapshondje met een zachtaardige oogopslag. Een kleine spioen zonder sporen van verdwerging. Evenredig gebouwd, licht geraamte, behoorlijk ontwikkelde bespiering. Het lichaam is iets langer dan hoog, goede hoekingen. Soepel en veerkrachtig gangwerk. Vrij lange staart, geen krulstaart.De lange hals draagt het hoofd fier. Schedel vlak met matige stop; de snuit versmalt naar de neus, zonder spits te zijn. Vrij groot, ovaal oog, donkerbruin tot zwart. Oren hoog aangezet en langs het hoofd gedragen. De schofthoogte ligt rond de 35 cm. De glanzende beharing versterkt de indruk van sierlijkheid. Middenlang, fijn en zacht, sluik aanliggend, met bevedering aan de oren, de staart en de poten.Het Markiesje heeft geen andere taak dan de mens te plezieren. Voor deze gecompliceerde taak is hij volledig toegerust. Hij is handzaam van formaat. Klein, maar gezond van lijf en leden. Hij kan zich heerlijk op schoot nestelen, maar is ook altijd te vinden voor allerlei sportieve activiteiten zoals een stevige wandeling, behendigheid, gedrag & gehoorzaamheid, of flyball. Hij hecht sterk aan het gezelschap van mensen en is daarin niet bijzonder kieskeurig. Het Markiesje is waaks, maar begroet iedere bezoeker verder heel vriendelijk. Graag gaat hij overal met de baas mee naar toe, maar kan ook heel goed een paar uurtjes alleen thuisblijven.

bron: www.markiesjesvereniging.nl
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

En een leuke hond uit het asiel?
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

M@ri@nne schreef:En een leuke hond uit het asiel?
Ik zou niet zomaar een hond uit het eerste de beste asiel gaan halen. Met alle respect voor de goeie asiels, het gaat bij de 'mindere' asiels toch wel errug vaak fout, al helemaal als het plaatsing in gezinnen met kinders betreft.

Dan liever even rondvragen welke asiels wel goed plaatsen en begeleiden, of bij een van de goeie stichtingen kijken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Palmuk
Actief

Ongelezen bericht door Palmuk »

Omdat de Tibetaanse Terrier ook genoemd is zal ik hem even uitsplitsen naar jouw wensen. Ik ben overigens geen superkenner, maar heb er wel eentje rondlopen. ;)
ils schreef: oke onze verlangens: klein tot middengroot
De Tibetaan vind ik een ideale flatmaat hebben. Teefjes zijn zo'n 40cm en een kilo of 10. Dat vind ik zelf groot genoeg om niet te kwetsbaar te zijn en een echt honduitstraling te hebben, maar nog wel zeer 'praktisch'. Overigens heb ik persoonlijk een voorkeur voor groot, dus een JRT fanaat kan het anders hebben :).
De Tibetaan is erg gehecht aan het eigen gezin en zal normaal dus ook nooit kwaad doen. De onze kunnen we alle gekke dingen mee doen en alleen als we klitten uit de haren tussen de pootkussentjes halen (auw) komt er enig protest. Met kinderen zie ik dus weinig problemen. Dominantere trekjes komen natuurlijk ook soms onder tibetanen voor, maar niet meer dan bij andere honden en ik denk minder dan bij echte terriers (dat is de tibetaan namelijk niet!).
Naar vreemden zouden de meeste wel wat terughoudend moeten zijn, maar de onze is zeg maar zo terughoudend als een labrador naar andere mensen ;).
alleen zijn
Dat kan maar binnen bepaalde grenzen. De Tibetaan gaat liever zoveel mogelijk mee omdat ze zo gek zijn op het gezin. Enkele uren tot een halve dag is natuurlijk te leren.
Overigens, als je met een puppy begint, reken er dan maar op dat deze de eerste tijd toch moeilijk alleen kan zijn, ongeacht ras!
De Tibetaan is gebruikt als waakhond en is dus ook waaks. Die van ons kan met flink lawaai reageren op bijvoorbeeld geblaf in de omgeving. Het lijkt er trouwens vooral op dat het blaffen een waarschuwende functie heeft, dus het zal niet om hele dagen gaan. 's Nachts is hier ook geen probleem, maar de buren moeten niet TE kleinzerig zijn.
speels,pittig...
Eerder speels en intelligent. De Tibetaan houdt vooral van spelletjes die de intelligentie stimuleren en waarbij ze dus bezig worden gehouden. Met kinderen zullen ze ongetwijfeld goed kunnen spelen, maar misschien eerder verstopspelletjes dan echt flink stoeien. Favoriet hier is vooral dingen beklimmen, voor agility zijn ze bijna gemaakt! De tibetaan houd door zijn intelligentie ook van kattekwaad uithalen en zal alleen een heel gehoorzame hond zijn als het ze niet te veel verveeld.
Ze zijn er zowel als teef als als reu ;).

Nog wel een nadeel aan de Tibetaan: je moet van borstelen houden.
Met jouw wensenpakket zou ik ook eens kijken naar een Boston Terrier of Staffordshire Bull Terrier. Die vind ik qua speelsheid met kinderen geweldig. Hoe ze met alleen zijn zijn weet ik alleen niet.
Laatst gewijzigd door Palmuk op 03 sep 2007 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Palmuk
Actief

Ongelezen bericht door Palmuk »

Het asiel zou ik toch wel als optie zien trouwens. Een erg groot voordeel is dat je niet de zindelijkheid enzo meer door hoeft, aangezien je wel werkt (en ik weet niet hoeveel je vrij kan krijgen). Natuurlijk is het zo dat veel honden in het asiel niet optimaal zijn, maar er zitten ook hele leuke tussen, waarbij je al kan zien hoe ze in volwassenheid zijn. Bij een pup is het altijd afwachten hoe ze zich ontwikkelen.
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Palmuk schreef:Omdat de Tibetaanse Terrier ook genoemd is zal ik hem even uitsplitsen naar jouw wensen. Ik ben overigens geen superkenner, maar heb er wel eentje rondlopen. ;)
Hier loopt ook een TT, een teefje van inmiddels 7 maanden. Onze TT heeft dankzij de fokster veel "meegekregen", zij is dus absoluut niet terughoudend naar vreemden, is gek op kinderen, vindt gewoon alles geweldig. Is wel een "springer" dus als je kinderen nog echt klein zijn, lijkt het mij wat minder geschikt want het leren om laag te blijven kost veel - heel veel - moeite. De vachtverzorging is natuurlijk meer werk dan wanneer je een kortharig ras kiest. Onze TT kan goed alleen blijven, zijn daar vrij snel mee begonnen nadat ze hier gekomen is en momenteel kan ze makkelijk 2,5 uur alleen blijven. Wat het blaffen betreft ..... ze reageren vrij snel op bepaalde geluiden, alhoewel ik bemerk dat veel geluiden inmiddels "herkend" worden en er niet of nauwelijks nog op gereageerd wordt.
Aardige en zeer informatieve link is:
http://detibetaanseterriernieuwssite.nl
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”