Omdat de Tibetaanse Terrier ook genoemd is zal ik hem even uitsplitsen naar jouw wensen. Ik ben overigens geen superkenner, maar heb er wel eentje rondlopen.
ils schreef:
oke onze verlangens: klein tot middengroot
De Tibetaan vind ik een ideale flatmaat hebben. Teefjes zijn zo'n 40cm en een kilo of 10. Dat vind ik zelf groot genoeg om niet te kwetsbaar te zijn en een echt honduitstraling te hebben, maar nog wel zeer 'praktisch'. Overigens heb ik persoonlijk een voorkeur voor groot, dus een JRT fanaat kan het anders hebben

.
lief tot goedzak voor de kinderen
De Tibetaan is erg gehecht aan het eigen gezin en zal normaal dus ook nooit kwaad doen. De onze kunnen we alle gekke dingen mee doen en alleen als we klitten uit de haren tussen de pootkussentjes halen (auw) komt er enig protest. Met kinderen zie ik dus weinig problemen. Dominantere trekjes komen natuurlijk ook soms onder tibetanen voor, maar niet meer dan bij andere honden en ik denk minder dan bij echte terriers (dat is de tibetaan namelijk niet!).
Naar vreemden zouden de meeste wel wat terughoudend moeten zijn, maar de onze is zeg maar zo terughoudend als een labrador naar andere mensen

.
alleen zijn
Dat kan maar binnen bepaalde grenzen. De Tibetaan gaat liever zoveel mogelijk mee omdat ze zo gek zijn op het gezin. Enkele uren tot een halve dag is natuurlijk te leren.
Overigens, als je met een puppy begint, reken er dan maar op dat deze de eerste tijd toch moeilijk alleen kan zijn, ongeacht ras!
liefst geen hevige blaffer ( de buren..)
De Tibetaan is gebruikt als waakhond en is dus ook waaks. Die van ons kan met flink lawaai reageren op bijvoorbeeld geblaf in de omgeving. Het lijkt er trouwens vooral op dat het blaffen een waarschuwende functie heeft, dus het zal niet om hele dagen gaan. 's Nachts is hier ook geen probleem, maar de buren moeten niet TE kleinzerig zijn.
speels,pittig...
Eerder speels en intelligent. De Tibetaan houdt vooral van spelletjes die de intelligentie stimuleren en waarbij ze dus bezig worden gehouden. Met kinderen zullen ze ongetwijfeld goed kunnen spelen, maar misschien eerder verstopspelletjes dan echt flink stoeien. Favoriet hier is vooral dingen beklimmen, voor agility zijn ze bijna gemaakt! De tibetaan houd door zijn intelligentie ook van kattekwaad uithalen en zal alleen een heel gehoorzame hond zijn als het ze niet te veel verveeld.
liefst een teef...maar is niet het belangrijkste..
Ze zijn er zowel als teef als als reu

.
Nog wel een nadeel aan de Tibetaan: je moet van borstelen houden.
Met jouw wensenpakket zou ik ook eens kijken naar een Boston Terrier of Staffordshire Bull Terrier. Die vind ik qua speelsheid met kinderen geweldig. Hoe ze met alleen zijn zijn weet ik alleen niet.