Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pas begonnen

Moderator: moderatorteam

_rensje_lovesdoggy's

pas begonnen

Ongelezen bericht door _rensje_lovesdoggy's »

ik ben pasa begonnen
en we hebben een border collie thuis.
nou wil ik het allerliefst behendigheid gaan doen.
alleen mijn ouders zeggen dat ik hem maar voor een groot deel zelf moet aan leren en dan gaan kijken voor les .
leren sprongetjes doet ze goed en tunneltje gaat wel.
iemand tips alles is goed
1vraag wat zijn raakvlak fouten
en hoe breed zijn de sprongen van een echt parcour

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door _rensje_lovesdoggy's op 01 dec 2007 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik kan je aanraden om toch echt op een goede hondenschool alles aan te leren. Als je fouten maakt in het aanleren van de toestellen kan je later nog best wel problemen krijgen... Op een hondenschool krijg je begeleiding in hoe je de toestellen het beste aan kan leren, en zijn de toestellen zeker goedgekeurd en (mits goed gebruikt) ongevaarlijk...

De raakvlaktoestellen zou ik al helemaal niet zonder begeleiding aanleren, aangezien dat behoorlijk link kan zijn als die niet goed gaan...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik zou ook echt gewoon naar een hondenschool gaan :wink:
Sprongetjes en een tunnel kan nog wel zelf, maar je kunt ook makkelijk verkeerde dingen aanleren.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Mijn advies is om niet op eigen houtje toestellen aan te gaan leren.
Zeker als je geen ervaring hebt. De kans dat je toestellen verkeerd aanleert met alle gevolgen van dien is nl erg groot. (alleen al mbt veiligheid en gezondheid van de hond) Ook fouten mbt aanleren zijn vaak moeilijk te corrigeren. De voorsprong die je denkt te kunnen hebben door nu te trainen en later een hondenschool te zoeken is straks achterstand. Behendigheid lijkt simpel maar is het als je het goed wil doen zeker niet. Zoek een goede hondenschool.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
_rensje_lovesdoggy's

Re: pas begonnen

_rensje_lovesdoggy's schreef:ik ben pasa begonnen
alleen mijn ouders zeggen dat ik hem maar voor een groot deel zelf moet aan leren en dan gaan kijken voor les

alvast bedankt
hoe haal je ouders over met je naar een honden school te gaan er zit wel een honden school alleen die doet geen behendigheid alleen puppy cursus en g&g
Laatst gewijzigd door _rensje_lovesdoggy's op 01 dec 2007 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Re: pas begonnen

_rensje_lovesdoggy's schreef:
_rensje_lovesdoggy's schreef:ik ben renate (17)
alleen mijn ouders zeggen dat ik hem maar voor een groot deel zelf moet aan leren en dan gaan kijken voor les over een half jaar mss pas als ik 18 ben.

alvast bedankt
hoe haal je ouders over met je naar een honden school te gaan er zit wel een honden school alleen die doet geen behendigheid alleen puppy cursus en g&g
Je kan bijvoorbeeld zeggen dat hun idee niet goed is, omdat het de gezondheid van de hond kan schaden door zelfstandig dingen aan te gaan leren. Maar dat het voor een Bordercollie wel heel goed is om echt actief te sporten, zodat ie zn energie kwijt kan, dus dat trainen op een hondenschool de beste optie is...
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

Voorstellen om het zelf te betalen en vooraf informatie inwinnen waar behendigheid wordt gegeven.
Informatie inwinnen is zowiezo zinvol omdat sommige hondenscholen een eis stellen mbt gehoorzaamheid
Afbeelding
Wytske
Actief

Ongelezen bericht door Wytske »

*Anita* schreef:Voorstellen om het zelf te betalen en vooraf informatie inwinnen waar behendigheid wordt gegeven.
Informatie inwinnen is zowiezo zinvol omdat sommige hondenscholen een eis stellen mbt gehoorzaamheid
Precies. Bij ons kost een cursus 40.00 euro (excl. lidmaatschap van 15.00) voor 13 lessen en een onderlinge wedstrijd. Valt dus wel mee. Op www.fhn.nl kun je kijken of er verenigingen in de buurt zijn die behendigheid geven. Tja en voor vervoer moet je denk ik toch je ouders lief aankijken :wink:
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Wytske schreef:
*Anita* schreef:Voorstellen om het zelf te betalen en vooraf informatie inwinnen waar behendigheid wordt gegeven.
Precies. Bij ons kost een cursus 40.00 euro (excl. lidmaatschap van 15.00) voor 13 lessen en een onderlinge wedstrijd. Valt dus wel mee. Op www.fhn.nl kun je kijken of er verenigingen in de buurt zijn die behendigheid geven. Tja en voor vervoer moet je denk ik toch je ouders lief aankijken :wink:
Via Cynophilia kan ook overigens... alleen heb ik niet zo snel een link waare je daar de hondenscholen van kan vinden
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Hier is ook een lijst te vinden met scholen die agility trainen.
http://www.agilityclub.nl/default.asp?pageid=135&sg=

Misschien is het voor je ouders een extra stimulans als je zegt dat je de cursus wel zelf wilt betalen :wink:
Afbeelding
_rensje_lovesdoggy's

heel erg bedankt voor info

ik heb al een honden school gevonden waar ik eerst op puppy cursus zat alleen moet ik dan eerst g&g halen en dan pas behendigheid de honden school (kc) heeft geen binnen oefen ruimte.
mijn ouders hebben schapen en strax komt er een hele drukke periode

heeft iemand mss oefeningen om alvast te doen :idea: ??
ik mag pas van de lente (mss) op behendigheid.

de hond moet ook leren schapen drijven heeft behendigheid invloed op schapen drijven ??

veel groetjes
renate
*Anita*
Zeer actief

Re: heel erg bedankt voor info

_rensje_lovesdoggy's schreef:ik heb al een honden school gevonden waar ik eerst op puppy cursus zat alleen moet ik dan eerst g&g halen en dan pas behendigheid de honden school (kc) heeft geen binnen oefen ruimte.
mijn ouders hebben schapen en strax komt er een hele drukke periode

heeft iemand mss oefeningen om alvast te doen :idea: ??
ik mag pas van de lente (mss) op behendigheid.

de hond moet ook leren schapen drijven heeft behendigheid invloed op schapen drijven ??

veel groetjes
renate
Behendigheid heeft mijn inziens geen invloed op schapen drijven.
Dat je gg moet halen is bij veel verenigingen en eerlijk gezegt vind ik dat niet verkeerd dat de hond een bepaalde basis van gehoorzaamheid heeft.
Nogmaals ik zou niet zelf aan de gang gaan met behendigheid. Ik denk dan dat je beter kunt wachten.

Oefeningen ken ik genoeg maar niet voor onervaren honden en handlers zonder begeleiding :19:
Afbeelding
_rensje_lovesdoggy's

mss oefeningen

als kom hier.
apport?
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Re: mss oefeningen

_rensje_lovesdoggy's schreef:als kom hier.
apport?
Hier
zit
af
blijf

rustig is ook een handige
volg, alleen dan niet met koppie omhoog strak langs je been, maar wel jou in de gaten houden (tenminste, ik leer *ook* handelen op alleen lichaamstaal, dus zonder stem en armen alleen meelopen langs de toestellen en dan maar zorgen dat ze doet wat je wil)

En alles aan 2 kanten, want handelen moet van beide kanten kunnen...
Afbeelding
_rensje_lovesdoggy's

dankje

ik bedank alvast iedereen even voor de tips en hulp.
helaas komen er ieder dag vragen bij.
zolang ik nog niet op behendigheid zit.
mag wel maar dan pas als er tijd voor is en het beter weer is :evil:
ik stel me vragen maar gewoon en ik zie wel wie wil antwoorden alles is goed.

1 mijn honden is echte border collie (alleen geen stamboom) mag ie dan toch mee doen aan wedstrijden en wat zijn dan de regels.

2 hoe heten de namen van beginner tot gevorderdt ( de klassen )

3 hoe vergaat een echte wedstrijd begin tot eind.

4 mijn hond is soms schuw voor andere 'honden hoe ga ik hier mee om ze is heel onderdanig en doet aan onderwerpinge.

sorry ik weet het veel eisend toch alvast bedankt
groetjes :oops:
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Re: dankje

1 mijn honden is echte border collie (alleen geen stamboom) mag ie dan toch mee doen aan wedstrijden en wat zijn dan de regels.
Mijn hond is een kruising en heeft dus al helemaal geen papieren, ik mag gewoon wedstrijden lopen bij Cynophilia... Voor rasloze honden moet je een werkboekje hebben. Voor rashonden een rashondenlogboek... Hoe het met internationale wedstrijden zit weet ik niet (maar dat zal ook nog wel evne duren en waarschijnlijk nooit worden dat ik zover kom)
Bij Cynophilia:
A
B1
B2
C (geen idee of die in 1 en 2 verdeeld is)
Zie ook http://www.cynophilia.nl/

Ik heb zelf nog geen wedstrijd gelopen, alleen 2 keer meegeholpen als vrijwilliger... Wat ik weet is dat je aankomt (meestal errug vroeg in de morgen), je meldt je aan. In de beginnersklasse (A) loop je dan meestal eerst een spel, dat kan van alles zijn, ik geloof dat alle toestellen gebruikt mogen worden... De keurmeester bepaalt welk spel gelopen wordt...
Dan heb je vast parcours. Dat zijn alle toestellen, dus hoogtesprongen, breedtesprong, muur, tafel, paaltjes, tunnel/slurf, band en raakvlakken. Niet alle toestellen hoeven er in te staan overigens (laatste wedstrijd werden bijvoorbeeld slurf, breed, muur en tafel niet gebruikt). Dan heb je nog de jumping, die zijn alle toestellen behalve de raakvlak toestellen (geloof ik)...
4 mijn hond is soms schuw voor andere 'honden hoe ga ik hier mee om ze is heel onderdanig en doet aan onderwerpinge.

Dat kan je het beste in een nieuw topic onder gedrag plaatsen denk ik...
Afbeelding
_rensje_lovesdoggy's

Re: dankje

Jacksel schreef:
Mijn hond is een kruising en heeft dus al helemaal geen papieren, ik mag gewoon wedstrijden lopen bij Cynophilia... Voor rasloze honden moet je een werkboekje hebben. Voor rashonden een rashondenlogboek... Hoe het met internationale wedstrijden zit weet ik niet (maar dat zal ook nog wel evne duren en waarschijnlijk nooit worden dat ik zover kom)
Bij Cynophilia:
A
B1
B2
C (geen idee of die in 1 en 2 verdeeld is)
Zie ook http://www.cynophilia.nl/

Ik heb zelf nog geen wedstrijd gelopen, alleen 2 keer meegeholpen als vrijwilliger... Wat ik weet is dat je aankomt (meestal errug vroeg in de morgen), je meldt je aan. In de beginnersklasse (A) loop je dan meestal eerst een spel, dat kan van alles zijn, ik geloof dat alle toestellen gebruikt mogen worden... De keurmeester bepaalt welk spel gelopen wordt...
Dan heb je vast parcours. Dat zijn alle toestellen, dus hoogtesprongen, breedtesprong, muur, tafel, paaltjes, tunnel/slurf, band en raakvlakken. Niet alle toestellen hoeven er in te staan overigens (laatste wedstrijd werden bijvoorbeeld slurf, breed, muur en tafel niet gebruikt). Dan heb je nog de jumping, die zijn alle toestellen behalve de raakvlak toestellen (geloof ik)...

Dat kan je het beste in een nieuw topic onder gedrag plaatsen denk ik...
thanQ heel erg bedankt vooralle info :wink:
*Anita*
Zeer actief

Je kunt met een hond zonder stamboom gewoon wedstrijden lopen bij de fhn en cynophillia.
Bij laatsgenoemde kun je volgens mij alleen met een hond met stamboom kampioen worden en deelnemen aan kampioenschappen. Fhn maakt dit onderscheid niet.

Bij de fhn heb je de volgende klasse
Debutante (is voor honden en handlers die nog nooit gelopen hebben)
A
B
C
Veteranen is voor honden die ouder zijn dan 7 jaar

Je loopt op een dag drie rondjes.
Allereerst het spel. Meestal gambling uitgezondert C klasse die meerder spelen lopen. Je loopt willekeurige volgorde van toestellen gedurende 30 seconden om zoveel mogelijk punten te verzamelen.
Vastparcour. parcour in vaste volgorde met alle toestellen
Jumping. vaste volgorde zonder raakvlaktoestellen.

Hoe het bij cyno exact verloopt geen idee daar ik alleen fhn loop
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

*Anita* schreef:Je kunt met een hond zonder stamboom gewoon wedstrijden lopen bij de fhn en cynophillia.
Bij laatsgenoemde kun je volgens mij alleen met een hond met stamboom kampioen worden en deelnemen aan kampioenschappen. Fhn maakt dit onderscheid niet.

Bij de fhn heb je de volgende klasse
Debutante (is voor honden en handlers die nog nooit gelopen hebben)
A
B
C
Veteranen is voor honden die ouder zijn dan 7 jaar

Je loopt op een dag drie rondjes.
Allereerst het spel. Meestal gambling uitgezondert C klasse die meerder spelen lopen. Je loopt willekeurige volgorde van toestellen gedurende 30 seconden om zoveel mogelijk punten te verzamelen.
Vastparcour. parcour in vaste volgorde met alle toestellen
Jumping. vaste volgorde zonder raakvlaktoestellen.

Hoe het bij cyno exact verloopt geen idee daar ik alleen fhn loop
Met de 2 wedstrijden die ik heb geholpen (2 keurmeesters ook) was er geen gambling volgens mij...

tijd-fout-uit bij de een
fout=extra tijd bij de ander...
Afbeelding
_rensje_lovesdoggy's

??

wat doen de keurmeesters dan??
en hoe word bepaald wie de winnaar is ??
dus je moet meerdere wedstrijden op een dag lopen??
*Anita*
Zeer actief

De keurmeesters kijken of je de toestellen op de juiste wijze neemt(fouten) en of de hond stil blijft staan of voorbij een toestel loopt (weigering) en dit alles in een vaste volgorde en binnen een vooraf vastgestelde tijd.
Degene met de minste fouten binnen de snelste tijd wint (er vanuit gaande dat deze binnen de tijd is)
Je loopt inderdaad drie rondjes verspreid over een gehele dag. Dit zijn rondjes van soms rond de 40 seconden.

Ik weet niet waar je woont maar misschien zijn er in je omgeving ook wedsrijden en kun je een keer gaan kijken.
Op http://www.fhn.nl kun je zien wanneer en waar de fhn wedstrijden zijn
Afbeelding
Bommeltje
Actief
Mijn ras(sen): Sheltie, Engelse Springer en Pyreneese herder
Aantal honden: 2

Re: ??

Ongelezen bericht door Bommeltje »

_rensje_lovesdoggy's schreef:wat doen de keurmeesters dan??
Je kunt bij Cynophilia de reglementen bestellen, bij de FHN waarschijnlijk ook wel. Je kunt alvast lid worden van BAND, even googlen allemaal.

Je kunt ook aan NK en WK's (er zijn er tegenwoordig meerdere) meedoen, alleen voor het FCI WK is een stamboom verplicht.

Er is heel veel info over behendigheid via google te vinden Misschien weet iemand het adres van het nieuwe fourm van Minna? Schijnt erg populair te zijn.

Nog een praktische tip voor de raakvlakken: je kunt je hond leren met zijn voorpoten te touchen op een target, bijvoorbeeld een bierviltje.

Tevens kun je hem leren over smalle lage dingen heen te lopen voor het evenwichtsgevoel, een plank ofzo. Zolang je maar wel op de veiligheid let.

Succes :ok:

Groetjes, Floor
Leren en ontspanning in balans.
_rensje_lovesdoggy's

Re: ??

Bommeltje schreef:
_rensje_lovesdoggy's schreef:wat doen de keurmeesters dan??
Je kunt bij Cynophilia de reglementen bestellen, bij de FHN waarschijnlijk ook wel. Je kunt alvast lid worden van BAND, even googlen allemaal.

Je kunt ook aan NK en WK's (er zijn er tegenwoordig meerdere) meedoen, alleen voor het FCI WK is een stamboom verplicht.

Er is heel veel info over behendigheid via google te vinden Misschien weet iemand het adres van het nieuwe fourm van Minna? Schijnt erg populair te zijn.

Nog een praktische tip voor de raakvlakken: je kunt je hond leren met zijn voorpoten te touchen op een target, bijvoorbeeld een bierviltje.

Tevens kun je hem leren over smalle lage dingen heen te lopen voor het evenwichtsgevoel, een plank ofzo. Zolang je maar wel op de veiligheid let.

Succes :ok:

Groetjes, Floor
thanQ alleen hoe lang duurt een wedstrijd dag want ik las in een boekje (onze hond) dat er ook en onderdeel spel is .
wat voor onderdelen zijn er dan allemaal??
bedankt voor het antwoorden
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”