Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rassen behouden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

jelle
Zeer actief

rassen behouden?

Ongelezen bericht door jelle »

Dit onderwerp houdt me bezig naar aanleiding van een andere discussie hier, maar mijn insteek is toch net anders.

Af en toe spreekt men van "het behoud van een ras", soms als reden om ermee te fokken.

Maar: moeten alle rassen wel per se behouden worden? Is het zo'n ramp als een bepaald ras zou uitsterven, bijvoorbeeld omdat er veel ziektes in zitten, of omdat er in de huidige maatschappij weinig belangstelling voor is?

Hetzelfde idee heb ik overigens enigzins bij diersoorten. Natuurlijk ligt het daar wat genuanceerder soms omdat het uitsterven van een hele diersoort ook grote verschuivingen in een heel ecosysteem teweeg kan brengen, maar dat even buiten beschouwing gelaten... moeten alle diersoorten zonodig gered worden?
Om als voorbeeld even de reuzenpanda te nemen: ik vind ze er ook reuze schattig uitzien, maar ik kan me ook wel weer voorstellen dat in de lijn van Darwin de hele dag op je gat in het bos zitten bamboe eten en eens in de 5 jaar (of minder) eens een ingeving krijgen dat het misschien wel leuk is om je voort te planten nou niet bij uitstek de beste overlevingsstrategie is. :denken:
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Voor mij is het toch wel 99% eigen belang om "mijn ras" te willen behouden hoor. Geen hogere roeping of omdat ik denk dat dat belangrijk is voor het nageslacht :wink:

Voor de rassen of de honden zelf zal het niks uitmaken of ze er zijn of niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

puur gezondheids technisch gezien? zouden er voor mij wel een aantal rassen mogen "verdwijnen" , of nou ja... iig veranderen.

er zijn wel rassen die hier in nederland niet echt op hun plaats zijn, daarvoor hoeven ze echter imo niet te verdwijnen.
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Zit een dier er persoonlijk mee als hij of zij met uitsterven bedreigd wordt ?
Denkt een dier : Oei, er zijn er nog maar 500 van mijn soort, dus als ik doodga is het heel erg ?
Denkt een koe als hij naar de slachter gaat : ach , ik ga wel dood, maar er zijn zoveel koeien op de wereld, mijn ras sterft niet uit, dus ik zit er niet mee ?
Welnee.
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Midas is het met me eens :pffff:
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

yamie schreef:puur gezondheids technisch gezien? zouden er voor mij wel een aantal rassen mogen "verdwijnen" , of nou ja... iig veranderen.

er zijn wel rassen die hier in nederland niet echt op hun plaats zijn, daarvoor hoeven ze echter imo niet te verdwijnen.
Ben ik het mee eens.
Er zijn rassen die zo ver met een bepaald uiterlijk kenmerk doorgefokt zijn dat ze bijvoorbeeld moeilijkheden hebben met ademhalen, of uitpuilende ogen hebben.
Ik vind eigenlijk dat dat 'terug' veranderd moet worden.. dat er niet op van die extremiteiten gefokt mag worden.

Ik heb een siamees en daarbij is het al dat zijn kopje eigenlijk te smal is voor zijn grote ogen, waardoor die ogen constant onder druk staan. Waardoor hij met regelmaat ontstoken oogjes heeft. En dan heb ik niet eens een overdreven siamees.
Ik had daar nooit over nagedacht, (stom van mij) maar nu ik het meemaak vind ik het eigenlijk echt schandalig. Alleen om het uiterlijk, maar het gaat er toch om hoe het dier zich voelt?
Nu moet ik zeggen dat siamezen qua karakter gewoon geweeelllldig zijn.. vind ik dan :I:
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: rassen behouden?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

jelle schreef: Om als voorbeeld even de reuzenpanda te nemen: ik vind ze er ook reuze schattig uitzien, maar ik kan me ook wel weer voorstellen dat in de lijn van Darwin de hele dag op je gat in het bos zitten bamboe eten en eens in de 5 jaar (of minder) eens een ingeving krijgen dat het misschien wel leuk is om je voort te planten nou niet bij uitstek de beste overlevingsstrategie is. :denken:
:mrgreen: Zoiets heb ik ook weleens gedacht. Stel dat de panda een groen stinkend kaal geval was geweest, hadden mensen zich er dan ook zo druk om gemaakt? Ze eten toch ook nog alleen bloeiende bamboe?

Maar goed, om het naar honden door te trekken. Nee, ik zie niet in waarom het erg zou zijn als er rassen verdwijnen. Zeker als het gaat om heel ongezonde rassen, maar het gekke is dat daar nou juist redelijk wat belangstelling voor is. En zolang er vraag is, blijft het aanbod ook.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

jelle schreef:Af en toe spreekt men van "het behoud van een ras", soms als reden om ermee te fokken.
Wat een vraag :N:

Nee, het zou geen ramp zijn als de GR uit zou sterven. Al ben ik in staat om voor dat laatste "restje" mijn meiden dan in te zetten :mrgreen:

Maar er zijn echt best een boel diersoorten waarvan ik het niet erg zou vinden als ze uitsterven. Teken bijvoorbeeld. Doen die iets nuttigs, behalve ziektes voortbrengen?

En over het gefok in kansloze huishoudens praat ik maar niet. Gelukkig komt dat onder de hondenliefhebbers maar heel sporadisch voor. Daarom ben ik ook zo blij met jullie :wink:
Marion.

Nanna schreef:
En over het gefok in kansloze huishoudens praat ik maar niet. Gelukkig komt dat onder de hondenliefhebbers maar heel sporadisch voor.
Heb je het nou over de eigenaars of over hun honden?
Ik heb het over mensen. En ik denk dat het gros van de mensen die op het hondenforum zitten, net zo begaan zijn met hun honden als met hun kinderen :wink:

Ik bedoel het goed. Tegenover de ouders op dit forum in elk geval :mrgreen:
Marion.

Marion. schreef:En over het gefok in kansloze huishoudens praat ik maar niet.
Ik bedoel gefok qua kinderen.
eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door eternal »

Je ziet dit heel erg met de RR.

Op Marktplaats staan heel vaak nestjes en daar tussen heb je heel vaak van die berichtjes staan van. Let op met wat je doet en koop je pup bij een erkende fokker enz enz enz. Ik snap het wel want ze willen dit rasbehouden (zeg ik het goed) Maar pups die bij een fokker zijn geboren die niet bij de RRCN zij aangesloten betekend niet gelijk dat ze fout zijn.

Want volgens hun mag je alleeen maar fokken als je een wedstrijd heb gelopen. En als je 2 utjes heb gehaald. maar dat betekend nog niet gelijk dat de pups goed zijn.

Sara komt ook bij fokkers vandaan die niet bij deze club zijn aangesloten.
En toch heb ik een hele goeie pup.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

sirene schreef:Voor mij is het toch wel 99% eigen belang om "mijn ras" te willen behouden hoor. Geen hogere roeping of omdat ik denk dat dat belangrijk is voor het nageslacht :wink:

Wat is je eigenbelang bij dit ras ? dat je ze mooi vind van uiterlijk of karakter ? Wat is de meerwaarde van jouw ras voor jou ? en als nu straks een stel malloten zonder kennis van je ras gaan fokken, denk je er dan nog zo over :wink:
Sorry voor het aantal vragen maar ben er echt benieuwd naar.
Kenai

Ongelezen bericht door Kenai »

Heeft Midas geen vreselijke hekel aan honden???
Ik zou het wel heel jammer vinden als het bernersennenras zou uitsterven hoor... :jank:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
sirene schreef:Voor mij is het toch wel 99% eigen belang om "mijn ras" te willen behouden hoor. Geen hogere roeping of omdat ik denk dat dat belangrijk is voor het nageslacht :wink:

Wat is je eigenbelang bij dit ras ? dat je ze mooi vind van uiterlijk of karakter ? Wat is de meerwaarde van jouw ras voor jou ? en als nu straks een stel malloten zonder kennis van je ras gaan fokken, denk je er dan nog zo over :wink:
Ik ben een beetje moe dus misschien ga ik van de hak op de tak, hopelijk vergeef je me dat;o)
Er zijn nu al een stel malloten met m'n ras aan het fokken. Niet alle fokkers hoor, maar wel héél veel.
Dat is wel de reden dat we zelf wilden gaan fokken, eigenlijk wilde ik dat nooit omdat ik het eng vond (voor mijn teef) en een veels te grote verantwoordelijkheid. Maar we werden er min of meer toe gedwongen omdat ik weiger bij fokkers te kopen die maar wat aanklooien of waar ik het met een aantal dingen helemaal niet mee eens ben. We wilden ook een voorbeeld stellen naar andere fokkers toe hoe het ook kan. Door volwassen honden te zoeken in Peru, door dekreuen te lenen en door oa gezondheidstesten te gaan doen.
Mijn eigenbelang is dus dat ik dit ras graag wil en graag zie maar dan wel gefokt op de manier die mij aan staat. Er is voor mij geen leuker of beter bij me passend ras dan dit. De meerwaarde is ten eerste dat ze kaal zijn, dat is op één ander ras na al een unicum en qua karakter past dit ras denk ik beter bij me dan het andere. Qua uiterlijk vind ik ze zowiezo helemaal geweldig.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Zoek stok! schreef:
jelle schreef: Om als voorbeeld even de reuzenpanda te nemen: ik vind ze er ook reuze schattig uitzien, maar ik kan me ook wel weer voorstellen dat in de lijn van Darwin de hele dag op je gat in het bos zitten bamboe eten en eens in de 5 jaar (of minder) eens een ingeving krijgen dat het misschien wel leuk is om je voort te planten nou niet bij uitstek de beste overlevingsstrategie is. :denken:
:mrgreen: Zoiets heb ik ook weleens gedacht. Stel dat de panda een groen stinkend kaal geval was geweest, hadden mensen zich er dan ook zo druk om gemaakt? Ze eten toch ook nog alleen bloeiende bamboe?
Ik denk dat mensen diersoorten als de panda of tijger van uitsterven wil beschermen omdat ze het zelf ook wel mede schuld zijn dat deze prachtige diersoorten verdwijnen. Een panda kan misschien nutteloos lijken maar dat is deze echter niet. Hij is volledig aangepast aan zijn omgeving en zijn voortplantings drang zal niet zo hoog zijn omdat dit waarschijnlijk ook niet nodig is. Het zijn geen prooi dieren en hebben dus ook weinig kans om door andere dieren (behalve de mens) gedood te worden. Verder leven ze solidair en hebben ze hoogst waarschijnlijk grote terratoria waardoor een te groot aantal Panda's alleen maar problemen op zou leveren.
Zoek stok! schreef:Maar goed, om het naar honden door te trekken. Nee, ik zie niet in waarom het erg zou zijn als er rassen verdwijnen. Zeker als het gaat om heel ongezonde rassen, maar het gekke is dat daar nou juist redelijk wat belangstelling voor is. En zolang er vraag is, blijft het aanbod ook.
Dat wou ik net zeggen. ongezonde rassen sterven juist niet uit die zijn ook zo ongezond omdat ze zo geliefd zijn. Gezonden rassen daarin tegen vaak heel onbekend en zitten vaak wel op het randje van uitsterven. Ik ben blij dat er een paar jaar geleden ingegrepen is bij de altdeutscher anders was ook deze vang de wereld bol verdwenen en had ik nu mijn lieve Jola niet.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Er zijn tig rassen die in de afgelopen eeuw ofzo door mensenhanden gefokt zijn tot wat ze zijn, met alle akelige gezondheids- en psychische probemen vandien, en ik zal er geen nacht van wakker liggen als er dan ook weer tig rassen van de aardbodem verdwijnen.
:19:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Hanneke2 schreef:Er zijn tig rassen die in de afgelopen eeuw ofzo door mensenhanden gefokt zijn tot wat ze zijn, met alle akelige gezondheids- en psychische probemen vandien, en ik zal er geen nacht van wakker liggen als er dan ook weer tig rassen van de aardbodem verdwijnen.
noem eens tig rassen dan? en dan tig rassen graag met motivatie
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

sirene schreef:
Addy schreef:

Ik ben een beetje moe dus misschien ga ik van de hak op de tak, hopelijk vergeef je me dat;o)
Er zijn nu al een stel malloten met m'n ras aan het fokken. Niet alle fokkers hoor, maar wel héél veel.
Dat is wel de reden dat we zelf wilden gaan fokken, eigenlijk wilde ik dat nooit omdat ik het eng vond (voor mijn teef) en een veels te grote verantwoordelijkheid. Maar we werden er min of meer toe gedwongen omdat ik weiger bij fokkers te kopen die maar wat aanklooien of waar ik het met een aantal dingen helemaal niet mee eens ben. We wilden ook een voorbeeld stellen naar andere fokkers toe hoe het ook kan. Door volwassen honden te zoeken in Peru, door dekreuen te lenen en door oa gezondheidstesten te gaan doen.
Mijn eigenbelang is dus dat ik dit ras graag wil en graag zie maar dan wel gefokt op de manier die mij aan staat. Er is voor mij geen leuker of beter bij me passend ras dan dit. De meerwaarde is ten eerste dat ze kaal zijn, dat is op één ander ras na al een unicum en qua karakter past dit ras denk ik beter bij me dan het andere. Qua uiterlijk vind ik ze zowiezo helemaal geweldig.
Je antwoord is superduidelijk hoor :ok:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

yamie schreef:
Hanneke2 schreef:Er zijn tig rassen die in de afgelopen eeuw ofzo door mensenhanden gefokt zijn tot wat ze zijn, met alle akelige gezondheids- en psychische probemen vandien, en ik zal er geen nacht van wakker liggen als er dan ook weer tig rassen van de aardbodem verdwijnen.
Engelse bulldoggen met poten die gewoon naast de schouders en heupen staan, die niet een normaal sprintje kunnen trekken en die (volgens de zus van een fokker met stamboom), niet alleen met de keizersnee moeten bevallen, maar meestal ook alleen met KI bevrucht kunnen worden omdat het allemaal niet meer 'past'.

Chihuahua's met uitpuilende oogjes en een koppie wat bijna ontploft van de nog steeds aanwezige hondenhersens die je domweg niet nog kleiner kan maken.

Mini-Yorkies, die zich nog helemaal terrier voelen en die nooit bij terrier-liefhebbers terecht komen maar hun leven moeten slijten als een leuk aangeklede rat die in een theekopje past.

Franse bulletjes die enerzijds een tomeloze energie hebben maar hun leven lang lopen te happen naar adem.

Bassets die struikelen over hun eigen oren, boxers die gemiddeld 8 worden, teckels die zo graag zouden willen rennen en amper een stoep kunnen beklimmen. Ieren die je recht aan kunnen kijken en een afgrijselijk korte levensverwachting hebben omdat een hondenlijf niet zo groot hoort te zijn.

Wil je er nog meer?

Alles wat te groot, te klein, met te korte poten, een te platte neus, een te lange rug en achterlijke vachten is mag van mij per direct uitsterven. Omdat er in al die honden nog steeds een echt hondenhartje zit, en ze willen rennen en graven en spelen en minstens 15 jaar oud worden. Als een hond mocht kiezen, wilde hij eruit zien als een hond. Niet als een gebruiksding of mode-artikel of voor mensen, maar gewoon als een doodgewone hond.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Hanneke2 schreef:
yamie schreef:
Engelse bulldoggen met poten die gewoon naast de schouders en heupen staan, die niet een normaal sprintje kunnen trekken en die (volgens de zus van een fokker met stamboom), niet alleen met de keizersnee moeten bevallen, maar meestal ook alleen met KI bevrucht kunnen worden omdat het allemaal niet meer 'past'.

Chihuahua's met uitpuilende oogjes en een koppie wat bijna ontploft van de nog steeds aanwezige hondenhersens die je domweg niet nog kleiner kan maken.

Mini-Yorkies, die zich nog helemaal terrier voelen en die nooit bij terrier-liefhebbers terecht komen maar hun leven moeten slijten als een leuk aangeklede rat die in een theekopje past.

Franse bulletjes die enerzijds een tomeloze energie hebben maar hun leven lang lopen te happen naar adem.

Bassets die struikelen over hun eigen oren, boxers die gemiddeld 8 worden, teckels die zo graag zouden willen rennen en amper een stoep kunnen beklimmen. Ieren die je recht aan kunnen kijken en een afgrijselijk korte levensverwachting hebben omdat een hondenlijf niet zo groot hoort te zijn.

Wil je er nog meer?

Alles wat te groot, te klein, met te korte poten, een te platte neus, een te lange rug en achterlijke vachten is mag van mij per direct uitsterven. Omdat er in al die honden nog steeds een echt hondenhartje zit, en ze willen rennen en graven en spelen en minstens 15 jaar oud worden. Als een hond mocht kiezen, wilde hij eruit zien als een hond. Niet als een gebruiksding of mode-artikel of voor mensen, maar gewoon als een doodgewone hond.
ik kan niet anders dan het met je eens zijn :wink: .
Ik ben het voor een keer ook met Hanneke eens :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat met behoud van het ras niet zozeer bedoeld wordt het laten voortbestaan in de huidige slechte vorm :pffff:
Voor een bepaald hondenras kan een groot aantal liefhebbers bestaan en een heel select groepje slechte fokkers. Kan me dan dus voorstellen dat een fokker opstaat en zegt, ik ga voor het behoud van het ras in een wel correcte vorm.

Er zijn mensen die het dus niet goed vinden zoals er nu met bv de Saarloos gefokt wordt. Die gaan buiten de verenigingen om fokken ter behoud van het ras dus. Ik ken ook mensen die met Engelse staffies fokken die niet extreem breed en klein zijn. Dat kun je ook ter behoud van het ras noemen.

Uitsterven in zijn huidige vorm en doorfokken in een betere gezondere vorm vind ik een prima streven.

Om nu van 3 zieke honden weer een ras te maken vind ik ook slecht. Ras behouden omdat het verdwenen en stukgefokt is is veel te moeilijk. Komt neer op inkruisen en lange lange selectie op wegfokken van ziektes. Dat geeft teveel leed in mijn ogen.

Van mij hoeven de Engelse bullen dus niet te verdwijnen. Behoud ze door lijnen op te zetten die minder breed, minder kortneuzig en veel beter gebouwd zijn. Die hebben toekomst en een goed gefokte niet extreme engelse bull kan denk ik best wel gewoon 12 jaar worden. :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Als ik naar de huidige slecht gefokte boxers kijk krijg ik toch de indruk dat die er beter aan toe zijn dan de goed gefokte. Zeker in de VS noemen ze een hond al snel een boxer waarbij ik me dan verbaas over de prachtige nie misvormde koppen die op sommige van die honden zitten. :ok:

Je kan ook gewoon raszuivere boxers fokken met zo'n koppie :ok:
Afbeelding

Of een Engelse bull die er zo uitziet :ok:
Afbeelding

Ipv zo :jank:
Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
MARC_S schreef:Als ik naar de huidige slecht gefokte boxers kijk krijg ik toch de indruk dat die er beter aan toe zijn dan de goed gefokte.
wat versta je dan onder 'slecht gefokte'? die zien er (vind jijzelf ook) toch juist prima uit?
Met slechte fok bedoel ik echt de boerenerfboxers. Honden die niet speciaal op een ratypische kop zijn gefokt maar gewoon uit twee boxers die toevallig goed gedijen op een boerderij bv. Dan zie je regelmatig een wat langere kop, een wat minder diepe borst en in ieder geval geen neus die ergens tussen de ogen gedrukt zit. :ok:

Slecht gefokt dus als in niet speciaal op show.

Een boxer kan er ook zo uitzien en helemaal raszuiver zijn :ok:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door laeken op 14 okt 2007 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
MARC_S schreef:
Inge O schreef:
MARC_S schreef:Als ik naar de huidige slecht gefokte boxers kijk krijg ik toch de indruk dat die er beter aan toe zijn dan de goed gefokte.
wat versta je dan onder 'slecht gefokte'? die zien er (vind jijzelf ook) toch juist prima uit?
Met slechte fok bedoel ik echt de boerenerfboxers. Honden die niet speciaal op een ratypische kop zijn gefokt maar gewoon uit twee boxers die toevallig goed gedijen op een boerderij bv. Dan zie je regelmatig een wat langere kop, een wat minder diepe borst en in ieder geval geen neus die ergens tussen de ogen gedrukt zit. :ok:

Slecht gefokt dus als in niet speciaal op show.
ha, maar dat vind ik juist weer goed gefokt :mrgreen: :ok: .
Met goed gefokt bedoelde ik dus op show en via de RV op dit moment. Dus uit ouders met goede showresultaten. Helaas gaat het rondom dat ideale gezicht altijd 2 kanten uit. Soms zitten er echte platkoppen in een nest en soms een met een wat langere neus. Wat mij betreft kies je dan dus voor de wat langere neus en breng je het gemiddelde iets omhoog :wink:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

ik moet zeggen dat het mij opvalt dat rassen die juist niet erg veranderd zijn de afgelopen jaren toch sterker zijn (uitzonderingen daar gelaten zoals de saarloos, of is die ook veranderd?)
ik denk dat terug fokken naar het orgineel toch ook helpt aan ras behoud
je kunt natuurlijk in veel gevallen niet meer de functie uitoefenen maar kwa conformatie kun je denk ik wel nog erg veel veranderen.. (terug gaan dus)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”