Ik denk wel weer dat de mate hoeveel je van je honden houd bepalend is hoe goed of slecht je voor ze zorgt in dat opzicht hebben ze het op een bepaalde manier wel nodig.
De vorm die sommige,waaronder ikzelf

Moderator: moderatorteam
Toch vind ik dat laatste wat je zegt ook weer niet helemaal waar.tineke schreef:Nee liefde denk ik ook niet maar aandacht en goede verzorging zijn nooit weg natuurlijk.
Ik denk wel weer dat de mate hoeveel je van je honden houd bepalend is hoe goed of slecht je voor ze zorgt in dat opzicht hebben ze het op een bepaalde manier wel nodig.
De vorm die sommige,waaronder ikzelfze geven het geknuffel en getut kunnen ze best zonder maar dat vinden wij weer zo leuk om te doen.
Ze kunnen beter zonder knuffen dan voer idd, maar toch denk ik dat het wel iets met een hondenpsyche zou doen als hij telkens word afgewezen toch(want ze zoeken het zelf op)? dus dan zouden ze het indirect wel nodig hebben?tineke schreef:Ja mijn honden doen dat ook hoor en hier wordt heel wat afgeknuffeld![]()
Maar ik denk dat ze daar evt. wel buiten zouden kunnen zeker als met meerdere zijn maar een bak voer weer niet![]()
Knuffelen kan een toevoeging zijn aan hun leven ,en dat van ons,maar of het echt onontbeerlijk is dat zou ik niet weten
Ja dat is wel zo maar toch ken ik een hond die bijv. de eerste jaren van zijn leven alleen maar in een buitenkennel is gehouden.C@rmen schreef:Ze kunnen beter zonder knuffen dan voer idd, maar toch denk ik dat het wel iets met een hondenpsyche zou doen als hij telkens word afgewezen toch(want ze zoeken het zelf op)? dus dan zouden ze het indirect wel nodig hebben?tineke schreef:Ja mijn honden doen dat ook hoor en hier wordt heel wat afgeknuffeld![]()
Maar ik denk dat ze daar evt. wel buiten zouden kunnen zeker als met meerdere zijn maar een bak voer weer niet![]()
Knuffelen kan een toevoeging zijn aan hun leven ,en dat van ons,maar of het echt onontbeerlijk is dat zou ik niet weten
Dat hoeft denk ik niet direct. Aandacht en verzorging kan ook voortkomen uit andere motieven, het gebruiksnut die honden waarschijnlijk het grootste gedeelte van hun geschiedenis gehad hebben. Als iemand een hond nodig heeft om z'n werk te kunnen doen, is het ook in het belang van die persoon om de hond goed te verzorgen, net zoals je dat met levenloos gereedschap maar beter kunt doen.flatcoat schreef:Aandacht en verzorging komt toch eigenlijk voort uit de liefde voor de hond? Iemand die geen bal om zijn hond geeft, zal ook praktisch geen aandacht aan zijn hond geven en zich niet druk maken over de verzorging .......
Ik denk ook niet dat een hond zal sterven als er niet geknuffeld oid word, maar het zal wel invloed hebben op de gemoedstoestand toch?tineke schreef:Ja dat is wel zo maar toch ken ik een hond die bijv. de eerste jaren van zijn leven alleen maar in een buitenkennel is gehouden.C@rmen schreef:Ze kunnen beter zonder knuffen dan voer idd, maar toch denk ik dat het wel iets met een hondenpsyche zou doen als hij telkens word afgewezen toch(want ze zoeken het zelf op)? dus dan zouden ze het indirect wel nodig hebben?tineke schreef:Ja mijn honden doen dat ook hoor en hier wordt heel wat afgeknuffeld![]()
Op eten na kreeg hij geen verzorging ,waakhond was zijn functie,maar die is niet gestorven.
Nu woont hij ion huis en is dol op knuffelen en het wordt nu ook regelmatig met hem gedaan.
Eerlijk gezegd weet ik het dus niet maar ik vind het leuk om te doen met mijn honden hun
vinden het fijn dus wij houden het wel erin
Ja ik denk ook zeker dat van invloed is op de gemoedstoestand en dat het een waardevolle toevoeging kan zijn die een hond veel plezier geeft.C@rmen schreef:Ik denk ook niet dat een hond zal sterven als er niet geknuffeld oid word, maar het zal wel invloed hebben op de gemoedstoestand toch?tineke schreef:Ja dat is wel zo maar toch ken ik een hond die bijv. de eerste jaren van zijn leven alleen maar in een buitenkennel is gehouden.C@rmen schreef:Ze kunnen beter zonder knuffen dan voer idd, maar toch denk ik dat het wel iets met een hondenpsyche zou doen als hij telkens word afgewezen toch(want ze zoeken het zelf op)? dus dan zouden ze het indirect wel nodig hebben?tineke schreef:Ja mijn honden doen dat ook hoor en hier wordt heel wat afgeknuffeld![]()
Op eten na kreeg hij geen verzorging ,waakhond was zijn functie,maar die is niet gestorven.
Nu woont hij ion huis en is dol op knuffelen en het wordt nu ook regelmatig met hem gedaan.
Eerlijk gezegd weet ik het dus niet maar ik vind het leuk om te doen met mijn honden hun
Zocht die hond eenmaal in huis zelf het knuffelen op? Ik vind het wel interesant onderwerp
Gelukkig maar voor Duncantineke schreef:Ja ik denk ook zeker dat van invloed is op de gemoedstoestand en dat het een waardevolle toevoeging kan zijn die een hond veel plezier geeft.C@rmen schreef:Ik denk ook niet dat een hond zal sterven als er niet geknuffeld oid word, maar het zal wel invloed hebben op de gemoedstoestand toch?tineke schreef:Ja dat is wel zo maar toch ken ik een hond die bijv. de eerste jaren van zijn leven alleen maar in een buitenkennel is gehouden.C@rmen schreef: Ze kunnen beter zonder knuffen dan voer idd, maar toch denk ik dat het wel iets met een hondenpsyche zou doen als hij telkens word afgewezen toch(want ze zoeken het zelf op)? dus dan zouden ze het indirect wel nodig hebben?
Zocht die hond eenmaal in huis zelf het knuffelen op? Ik vind het wel interesant onderwerp
Die hond waar ik het over had ,Duncan , zal misschien wel heel ongelukkig de eerste jaren van zijn leven zijn geweest maar dat is niet dodelijk voor een hond.
Duncan heeft zich na jaren van afzondering en weinig menselijk contact ontpopt tot een heerlijke lieverd,een oud duitse herder is het trouwens,die geniet van de aandacht en daar ook zeker om vraagt.
Maar waarom zoeken honden zelf de lichamelijke contacten op dan?eternal schreef:kijk wij geven zelf die mensenliefde aan de hond. MAar het betekend niet dat de hond het nodig heeft. Tuurlijk houden wij mensen van onze hond. Maar of ze zich dat realiseren hmm nee denk het niet.
Maar je hebt ook honden die gebruikt worden om te werken. Zoals erf honden. Die krijgen niet altijd de liefde die huishonden krijgen. UItzondering daar gelaten he.
Ik ken zát erfhonden die werkelijk dolgelukkig worden van wat aandacht. Het zit er gewoon IN. Ook al weten ze niet beter, ze zoeken het toch op. Doodgaan van gebrek aan aandacht zal een hond niet gaan. Maar das dan ook het enige.eternal schreef:kijk wij geven zelf die mensenliefde aan de hond. MAar het betekend niet dat de hond het nodig heeft. Tuurlijk houden wij mensen van onze hond. Maar of ze zich dat realiseren hmm nee denk het niet.
Maar je hebt ook honden die gebruikt worden om te werken. Zoals erf honden.
Dat denk ik ook.Sunnybunny schreef:Ja. Je kan een hond wel in een hok stoppen met eten en drinken en verder 24/7 er niet meer naar omkijken, maar daar worden ze toch echt heel erg ongelukkig van.
Een hond (of gereedschap) verzorgen is een handeling, aandacht geven is gevoelsmatig ..... vertaal dat naar "geven om" of "liefde voor de hond".Gos schreef:Dat hoeft denk ik niet direct. Aandacht en verzorging kan ook voortkomen uit andere motieven, het gebruiksnut die honden waarschijnlijk het grootste gedeelte van hun geschiedenis gehad hebben. Als iemand een hond nodig heeft om z'n werk te kunnen doen, is het ook in het belang van die persoon om de hond goed te verzorgen, net zoals je dat met levenloos gereedschap maar beter kunt doen.flatcoat schreef:Aandacht en verzorging komt toch eigenlijk voort uit de liefde voor de hond? Iemand die geen bal om zijn hond geeft, zal ook praktisch geen aandacht aan zijn hond geven en zich niet druk maken over de verzorging .......
Aandacht geven is gevoelsmatig, zeg je. Dat kan, maar ook dat hoeft niet niet zo te zijn. Je zou ook puur uit rationele overwegingen je hond aandacht kunnen geven. Ermee "werken", in wat voor vorm dan ook, is ook aandacht geven.flatcoat schreef:Een hond (of gereedschap) verzorgen is een handeling, aandacht geven is gevoelsmatig ..... vertaal dat naar "geven om" of "liefde voor de hond".Gos schreef:Dat hoeft denk ik niet direct. Aandacht en verzorging kan ook voortkomen uit andere motieven, het gebruiksnut die honden waarschijnlijk het grootste gedeelte van hun geschiedenis gehad hebben. Als iemand een hond nodig heeft om z'n werk te kunnen doen, is het ook in het belang van die persoon om de hond goed te verzorgen, net zoals je dat met levenloos gereedschap maar beter kunt doen.flatcoat schreef:Aandacht en verzorging komt toch eigenlijk voort uit de liefde voor de hond? Iemand die geen bal om zijn hond geeft, zal ook praktisch geen aandacht aan zijn hond geven en zich niet druk maken over de verzorging .......
Ik denk dat de individuele huishond van nu zich prettiger voelt als de combinatie van liefde, aandacht en verzorging merkbaar voor hem is dan wanneer er een bak voer neergezet wordt zonder dat er verder naar hem omgekeken wordt. En die "liefde" hoeft zich niet te uiten in doodknuffelen of verwennen, maar gewoon aandacht voor de hond op zich met al zijn behoeften.
omdat ze het meegemaakt heeft denk ik, ze is met jullie meegeweest en dus even gewend aan iets anders wat haar duidelijk beter beviel, maar een hond die niet anders weet? Die niet anders gewend is?Eline* schreef:Kiki is geboren in Kimba en is éen keer geplaatst geweest op een slechte plek, waar Kimba haar ook weer heeft weggehaald. Ze is grotendeels geboren en getogen in Kimba, tussen al die andere honden.
Toen Marc , Martijn en ik daar waren en haar na twee dagen met ons mee op de camping terugbrachten naar Kimba was ze in paniek. Ze stond een kabaal te maken achter het hek omdat ze mee wilden met ons. Een hondje wat nog nooit echt een baas gehad had...
Toen we haar ophaalde een aantal dagen later was ze echt uitzinnig en holde na de begrioeting weg de weg op en holde naar mijn auto..sprong door het raam naar binnen en ging liggen.
Ja, een hond heeft mensen nodig.
Ik denk dat honden net zo kunnen verschillen als mensen.Tamara en Bowie schreef:Dat denk ik ook.Sunnybunny schreef:Ja. Je kan een hond wel in een hok stoppen met eten en drinken en verder 24/7 er niet meer naar omkijken, maar daar worden ze toch echt heel erg ongelukkig van.
Honden kunnen wel meer buiten menselijke liefde als ze in een roedel leven op een mooi groot stuk grond waar ze de godganse dag hun gang kunnen gaan. Daarbij zal er wel iemand zijn voor de broodnodige verzorging maar ze zullen in deze situatie minder ongelukkig zijn dan in de eerst genoemde situatie. Is mijn persoonlijke mening