Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nederlandse Rassen zonder FCI?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Nederlandse Rassen zonder FCI?

Ongelezen bericht door Mir@n »

Zijn die er eigenlijk?

Van "mijn" rassen weet ik het wel, dat is alleen de podenco Andaluz die niet FCI erkend is, maar zijn er nou ook typisch NL rassen die niet erkend worden door de FCI?
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Markiesje... Is alleen RvB erkend, maar nog niet internationaal (voor zover ik weet)
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Mir@n
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:Markiesje... Is alleen RvB erkend, maar nog niet internationaal (voor zover ik weet)
oke... dank je....
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

klopt, alleen het Markiesje :wink:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

de smoushond dan? :denken:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

kijk maar naar Cruft , die show vanuit Birmingham, er zijn geen Nederlandse rassen, die daar geshowd worden.

ze zijn niet bekend of erkend , 1 van de 2.

nu weet ik wel, dat het met de stabij misschien in de toekomst wel gaat gebeuren, dat die ook daar geshowd wordt.
ze waren er toen mee bezig, maar weet niet hoe dat afgelopen is.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

ah thx :ok: zijn dr wel in het buitenland eigenlijk?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:kijk maar naar Cruft , die show vanuit Birmingham, er zijn geen Nederlandse rassen, die daar geshowd worden.

nu weet ik wel, dat het met de stabij misschien in de toekomst wel gaat gebeuren, dat die ook daar geshowd wordt.
dat is de engelse kennelclub, heeft eigenlijk niets met de FCI te maken in die zin :wink: de AKC en de Australische kennelclub hebben daar ook niets mee te maken, hebben ook andere rassen erkent als de FCI en sommige hebben ze niet erkent die wij met de FCI wel erkent hebben.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Nanna schreef:
Podenji schreef:de smoushond dan? :denken:
De Hollandse Smoushond stamt af van de Duitse Ruwharige Pinscher, voorvader van de huidige Schnauzer. Rode, ruwharige pups kwamen naar Nederland en werden daar verkocht als herenstalhonden of de stalhonden van de hogere standen. Langzamerhand ontwikkelden ze zich als Smoushond en werden ze door de Nederlandse Kennel Club (Raad van Beheer) en de FCI erkend. Tussen de beide wereldoorlogen werd de populariteit van het ras minder en hield het bijna op te bestaan. In 1949 werd het laatste nest geboren. In het begin van de jaren zeventig gingen een paar mensen zich met de reconstructie en overleving van het ras bezighouden. Men verzamelde informatie over Smousachtige honden in Nederland en na intensieve arbeid kon het ras in 1978 opnieuw worden goedgekeurd door de Raad van Beheer en de FCI.

:wink:

http://nl.animals-online.info/honden/pi ... smoushond/
FCI nummer 308 :mrgreen:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Jacksel schreef:Markiesje... Is alleen RvB erkend, maar nog niet internationaal (voor zover ik weet)
de RvB is toch de nederlandse afdeling zeg maar die FCI volgt?

dan kan het toch niet zo zijn dat de RvB rassen zonder FCI goedkeuring alsvast erkent? :denken:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:
de RvB is toch de nederlandse afdeling zeg maar die FCI volgt?

dan kan het toch niet zo zijn dat de RvB rassen zonder FCI goedkeuring alsvast erkent? :denken:
jawel dat kan wel:

Op 1 mei 1999 werd het Markiesje door de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland erkend als officieel Nederlands ras. Ondanks deze erkenning heeft de Raad van Beheer tot op de dag van vandaag het stamboek voor het Markiesje open gehouden om het zo mogelijk te maken ook zogenaamde “nieuwkomers” na aankeuring op te nemen in het Markiesjesregister. “Nieuwkomers” zijn hondjes die veel gelijkenis vertonen met de raspunten van het Markiesje. Deze rasloze hondjes kunnen worden aangekeurd en vervolgens worden opgenomen in het Markiesjesregister. Op deze manier tracht de rasvereniging de fokbasis van het Markiesje te verbreden.

en zolang het geen gesloten stamboek is, zal de FCI het ras iig niet erkennen, de jack russell terrier was ook al langer erkend door de RVB, pas later volgde de FCI erkenning :wink:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

okeej! dat wist ik niet dank je!

ik had altijd het idee dat de RvB jaarlijks een lijstje kreeg van de FCI: zo deze zijn erkent

ik wist niet dat ze zelf ook nog een soort van inbreng hadden :ok:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Pak-de-bal schreef:kijk maar naar Cruft , die show vanuit Birmingham, er zijn geen Nederlandse rassen, die daar geshowd worden.

Je kunt deze vraag niet met de Crufts vergelijken, omdat juist Engeland geen FCI-land is en dus de FCI-normen niet hanteert!
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

:pffff: kooikerhondjes komen al jarenlang op de Crufts -in de stand van nog niet erkende rassen-. En vanaf 2008 mogen ze uitgebracht worden en doen ze dus voor het echie mee.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

yamie schreef:
en zolang het geen gesloten stamboek is, zal de FCI het ras iig niet erkennen, de jack russell terrier was ook al langer erkend door de RVB, pas later volgde de FCI erkenning :wink:
Maar in heel veel landen kunnen stamboomloze honden worden aangekeurd en in het bijlage stamboom worden opgenomen, bv. de wartjes van Inge die een roze stamboom hebben als ik het goed heb :wink:
Dus heel veel landen hebben geen gesloten stamboeken, ondanks de FCI-erkenning. :19: Volgens mij is Nederland een van de weinige landen die de stamboeken gesloten houdt. :denken:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
yamie schreef:
Maar in heel veel landen kunnen stamboomloze honden worden aangekeurd en in het bijlage stamboom worden opgenomen, bv. de wartjes van Inge die een roze stamboom hebben als ik het goed heb :wink:
Dus heel veel landen hebben geen gesloten stamboeken, ondanks de FCI-erkenning. :19: Volgens mij is Nederland een van de weinige landen die de stamboeken gesloten houdt. :denken:
ik heb geen idee hoeveel landen en welke rassen allemaal een openstamboek hebben, ik zeg hier gewoon hoe het nu in nederland zit.

en een bijlage stamboom en aankeuren, hangt niet altijd meer samen hoor, de JR komt ook nog in de bijlages en daar kan al vele jaren niet meet aangekeurd worden :wink:
mon doesie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoezen
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door mon doesie »

:jank: de nederlandse schapendoes,niet erkend in engeland.

had ik anders naar de cruffts met 1 hond gemogen... :roll:
en de groetjes van:
Arena,Bali,Bonni,Chakira
Danique,Mila en Monique
http://www.roxroros.com

uit het oog maar niet uit ons hart...Aila.
Mir@n
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Inge schreef:
yamie schreef:
ik heb geen idee hoeveel landen en welke rassen allemaal een openstamboek hebben, ik zeg hier gewoon hoe het nu in nederland zit.

en een bijlage stamboom en aankeuren, hangt niet altijd meer samen hoor, de JR komt ook nog in de bijlages en daar kan al vele jaren niet meet aangekeurd worden :wink:
Toevallig (maar dat is omdat 't "dichtbij" is), weet ik dat er op Malta bijvoorbeeld Pharao's via aankeuring in de stamboomboeken belanden. Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, is Habiba van Tat-Teterra daar een goed voorbeeld van.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”