Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Greyhound

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Greyhound

Ongelezen bericht door samantha! »

Hallo,

Ik vraag hier even wat info voor iemand.
Diegene is op zoek naar een leuk hondje.
Ze vind windhonden heel leuk.
Ze is aan het denken aan een Greyhound of Galgo Español.
Ze wil graag een volwassen herplaatser een leuk huisje bieden.
Er zijn natuurlijk veel verschillende per individu.
Maar over het algemeen genomen vraagt ze zich af:

Hoe zijn ze in het algemeen in omgang met de baas?
Kunnen ze goed in een roedeltje leven?
Zijn reuen onderling makkelijk met elkaar?
Kan je ze misschien tog leren loslopen??
Doe je ze een plezier met een cursus?
Vinden ze spelen leuk, denk aan trekspelletjes, balspelletjes?
Zijn het honden die je plezier doet met een grote wandeling waar ook vreemde honden bij aanwezig zijn?
Kunnen ze over het algemeen redelijk en mits aangeleerd alleen thuis zijn? (3 dagen van 10.00 tot 13.00 maar kort dus).

Groetjes,
Samantha
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

Bedankt voor de antwoorden!
Kan je een beetje stellen dat voor de Galgo Español dezelfde antwoorden gelden?
Of heb je het alleen over de greyhound?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Niet alle galgo's en grey's die herplaatst worden via een stichting zijn zwaar getraumatiseerd.
Er zijn er genoeg die een redelijk veerkrachtige geest hebben en waarbij dus het verleden snel achter zich gelaten wordt.

Bovendien zijn er ook die in NL opgegroeid zijn en die wegens omstandigheden moeten worden herplaatst.

Wil je echt de verschillen weten tussen de grey en de galgo neem dan eens kontakt op met GINN
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Nanna schreef:
samantha! schreef:Bedankt voor de antwoorden!
Er zijn natuurlijk enorme verschillen per hond. Daar komt bij dat stichting-Galgo's uit Spanje en ex-rengreys veelal getraumatiseerd zijn.
Ik denk dat als je beide rassen gewoon als pup koopt, er best veel overeenkomsten zijn.
tuurlijk zijn er wel overeenkomsten, maar ik geloof toch, dat de galgo wel wat "harder"is, meer waakzaam, wellicht iets pittiger.. :wink:
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

yamie schreef:
Nanna schreef:
samantha! schreef:Bedankt voor de antwoorden!
Er zijn natuurlijk enorme verschillen per hond. Daar komt bij dat stichting-Galgo's uit Spanje en ex-rengreys veelal getraumatiseerd zijn.
Ik denk dat als je beide rassen gewoon als pup koopt, er best veel overeenkomsten zijn.
tuurlijk zijn er wel overeenkomsten, maar ik geloof toch, dat de galgo wel wat "harder"is, meer waakzaam, wellicht iets pittiger.. :wink:
Voornamelijk grotere "pestkoppen" En daar scheppen ze echt plezier in. :wink:
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

De greys die ik ken zijn een beetje "hondser" en "pittiger" dan de galgo's en "sloegies". Over het algemeen zijn ze allebei prettige kameraden en kan je er vaak makkelijk meer houden maar soms zijn ze onderling echt wel fel. Met een beetje tijd en moeite passen de meeste ex-racers zich heel goed aan aan een leven in huis maar soms zitten er ook echt gestoorde individuen bij.

Ex-racer geys zijn over het algemeen sneller dan galgos maar ze gaan ook eerder kapot want ze hebben nooit geleerd op ruw terrein te lopen. Maar als je ze vanaf pup opvoedt maakt het niet veel uit.

Je kan ook kijken bij de Nederlandse Greyhound Club, die hebben ook wel ex-racers die in ieder geval gewend zijn aan een leven in huis en niet uit kratten van een spaanse renbaan komen...maar aan de laatste kan je ook een superhond hebben. Als je er 1 zoekt dan komt er wel een hond op je pad...

L
Anne
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne »

Hoi,

Wij hebben dan geen herplaats of opvang Greyhounds, maar om toch een beetje een beeld te geven.

Het verschil tussen een Galgo en een Greyhound..
De meeste galgo's zo als ik ze vaker gezien heb, zijn juist wat gereserveerder, als je ze wilt aaien komen ze niet naar je toe van enthousiasme, maar trekken zich eerder wat terug.

Gunda en Spriet (onze 2 Greyhounds) daarintegen zouden beginnen te kwispelen; alle aandacht van mensen vinden ze leuk.

Spriet is nu 5 jaar en speelt nog redelijk wat. Als ze los is gaat ze helemaal uit d'r dak en begint als een gek rondjes te rennen. Ook thuis speelt ze nog wel vaak met een balletje of een piepspeeltje.

Gunda is nu 11 jaar, en heeft af en toe nog kuren :roll: Ze heeft een hernia, maar dat lijkt ze af en toe te vergeten :wink:

Verder kunnen ze beide ook rustig zijn. Als er bezoek is zijn ze in het begin erg enthousiast, maar als het genoeg is is het genoeg. Ze liggen dan gewoon rustig in hun mand. Soms komen ze nog wel eens een aai vragen, maar voor de rest zijn ze in huis gewoon rustig.

Dan heb ik ook al een beetje je vraag over het loslopen beantwoord; het kan dus wel. Met honden met een verleden zal dit waarschijnlijk wel moeilijker zijn. Ook dit verschilt per hond. Gunda heeft altijd los kunnen lopen, maar Spriet kan het nu pas een beetje (5 jaar) en je moet dan ook heel erg opletten bij haar.

Behalve Gunda en Spriet hebben we trouwens ook nog een Tibetaanse Terriër. (allemaal teefjes)

Alleen thuis zijn zal denk ik wel lukken. Het ligt er natuurlijk aan wat voor een achtergrond de hond heeft, als honden erg getraumatiseerd zijn kan dit natuurlijk problemen opleveren, maar opzich moet dit wel lukken denk ik.

Spelen doen ze ook wel, maar slapen vinden ze ook weg leuk :mrgreen: Rennen is natuurlijk het aller leukste, maar balletjes en frisbees vindt Spriet hier ook geweldig :ok:

Als pup is hier trouwens de ervaring dat greyhounds echte slopers zijn.. Het ging dan wel over na de eerste loopsheid, maar daarvoor konden ze flink wat vernielen :wink:

Ik hoop dat je hier wat aan hebt..

Groetjes,
Anne
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Mijn grey was een volwassen herplaatser. Een reu van 10 jaar.
Ik weet niets van zijn voorgeschiedenis, maar het was een lieve vriendelijke hond. Ballen en dingen boeiden hem niet zo. Binnen wilde hij er gewoon bij zijn en lag altijd ergens in de buurt of grandioos in de weg.
Alleen thuis was ook geen probleem.

Buiten ging hij echt achter alles aan dat bewoog. Zo ook achter een trein die voorbij kwam. Dorp verder heb ik hem weer gevonden.
Los ging dus niet, maar aan de lijn liep hij wel braaf mee.
Hij kon niet met andere honden. Daar werd de jacht op geopend en dan ging hij ook echt voor de kill.
Uiteindelijk is dat ook zijn dood geworden. Een hond had hem gebeten en hij moest gehecht worden onder narcose, maar hij is nooit meer wakker geworden.

Ik denk dat mijn zwarte niet echt een rolmodel grey is.
Ik weet wel dat ik met een warm hart terug denk aan hem en dat het een fijne hond was.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Ik heb met Tico de volgende ervaringen:
Hoe zijn ze in het algemeen in omgang met de baas?
Tico is geweldig in zijn omgang naar ons. Ik moest in het begin wel wennen aan zijn aard. Was hiervoor bouviers gewend. Met Tico moet je voorzichtiger zijn. Een lichte correctie met stem is meer dan genoeg, Tico beveel je niet maar vraag je iets. :wink:
Kunnen ze goed in een roedeltje leven?
Hier leeft Tico prima samen met eerst Tosca onze bouvier en nu Lola onze kruising Mastino/Labrador.
Zijn reuen onderling makkelijk met elkaar?
Sinds Lola er is wil hij soms wel ff patserig doen. :roll:
Kan je ze misschien tog leren loslopen??
Tico loopt gewoon los. In het bos en park dan. ziet hij iets dan gaat hij er wel achteraan. :wink:
Doe je ze een plezier met een cursus?
Ik denk het niet. :mrgreen:
Vinden ze spelen leuk, denk aan trekspelletjes, balspelletjes?
Spelen met balletjes oid niet, spelen met Lola wel. :mrgreen:
Zijn het honden die je plezier doet met een grote wandeling waar ook vreemde honden bij aanwezig zijn? Ja hoor.
Kunnen ze over het algemeen redelijk en mits aangeleerd alleen thuis zijn? (3 dagen van 10.00 tot 13.00 maar kort dus).
Tico kan prima alleen thuis zijn. :ok:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Heel erg bedankt voor de antwoorden allemaal.
Hier heeft ze echt wat aan, het is veel uitgebreider als de algeme rasbeschrijving.
Ik heb net alles laten lezen.
De mevrouw gaat nu met aan aantal stichtingen contact opnemen.
Ze wil namelijk liever een herplaatser als een pup.
Nogmaals bedankt voor de antwoorden.
Afbeelding
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Ik heb een kruising Greyhound gehad, een superbeest. Door zijn moeilijke verleden was hij getraumatiseerd, maar ik heb nog nooit zo'n lieve hond voor zijn eigen gezin meegemaakt. En ondanks dat hij een behoooorlijk formaat had, dacht hij dat hij een schoothondje was en kroop het liefst lekker bij je op schoot. Op een kale vloer liggen, mooi niet! Ook al was hij dat van pup af aan niet gewend, hij hielt van heerlijk warme vooral donzige slaapplaatsen!
Ik ken meer Grey's en ik vind ze persoonlijk een geweldig karakter hebben. Er zitten er ook een aantal tussen die cursus geweldig vinden, maarrrr het dingen doen met de baas, een beetje blijven zitten drie minuten terwijl jij uit het zicht ben... dan gaan ze zelf wel wat ondernemen!
Maar bijvoorbeeld behendigheid en flyball heb ik de ervaring dat ze dat prachtig vinden.
Het zijn wel honden die op zicht jagen, daar moet je rekening mee houden (zeker met wegrennende kleine rassen honden!!!), je moet hem eigenlijk onmiddelijk onder appel zetten als je hem ziet gaan ´dromen´, dan ben je hem nog voor, anders is hij al helemaal gefocust en kan je het vergeten ;)
Ze zijn van nature gewend om zelfstandig beslissingen te nemen en om dat ze vaak heel ver weg van de baas af zijn. Dat is ook iets waar je rekening mee moet houden en hem in voor moet zijn.
Maar je leert zn karaktertje gauw genoeg kennen, ik vind het geweldige beesten!
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”