Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

buitenrassen

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

boxersien

buitenrassen

Ongelezen bericht door boxersien »

Welke rassen zijn het meest geschikt om als sociale waakhond op een groot terrein te leven? De honden zijn altijd buiten, krijgen altijd de vrijheid en hebben een goed hok. Op tijd eten en altijd water.
Paco was altijd een super hond! Helaas moest hij ons vroeg ontvallen door iets wat in zijn kop verkeerd ging (precies zullen we het helaas nooit te weten komen).
De st. bernards zijn wel sociaal en kunnen goed buitenleven, maar geen goede wakers. Ze blaffen wel altijd als het nodig is, maar helaas ookveel als het niet nodig is. Paco blafte 5x bij het hek als er iemand wat in de brievenbus stopte en de st. bernards bijv. 5 minuten.
Dit is op zich niet zo'n probleem en met oefenen gaat het steeds beter :ok: . Wat wel een probleem is, is hun langharige vacht. De kortharen vinden we niets, maar dit is heel bewerkelijk. Vooral als het weer eens lekker in de modder heeft liggen rollen :N:

Dus: wie heeft hier een idee wat er heel goed zal passen?
We zijn helemaal gecharmeerd van de duitse herder als waker, maar kunnen hun die vrijheid wel aan of niet?
Ryan
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ryan »

NouBoxersien, volgens mij kun je bij het topic over kuddebewakers wel perfecte kandidaten vinden. Onze pyreneers waken prima, waarbij de een wel vaker blaft dan nodig, maar de andere zeker niet. Zal wel per individu verschillen, en hoe meer honden je hebt, hoe waakser ze zullen zijn
Pyreneers zijn het helemaal!!
boxersien

Ryan schreef:NouBoxersien, volgens mij kun je bij het topic over kuddebewakers wel perfecte kandidaten vinden. Onze pyreneers waken prima, waarbij de een wel vaker blaft dan nodig, maar de andere zeker niet. Zal wel per individu verschillen, en hoe meer honden je hebt, hoe waakser ze zullen zijn
Ik ben helemaal het type van dat soort honden. Echt waar, maar ik betwijfel ten zeerste of de honden zo'n taak aan kunnen. Een pyreneese berghond vinden we hier allemaal super en die zal het vast wel kunnen, maar een kangal (anatolische herdershond) kaukaas e.d. die denk ik niet zo. Hun hebben misschien teveel het idee van: mijn terrein en oh wee die erop komt.
Hier moeten sommigen gewoon het terrein op kunnen die niet bekend zijn voor de honden.
Een hond die bijt om welke reden dan ook kunnen we namelijk niet gebruiken.

Daarom vraag ik me ook af: een DH die een groot terrein krijgt en er lekker mag doen en laten wat hij wil. Zou deze niet een neiging kunnen krijgen dit tever door te laten slaan?
Pyrenese berghonden en die erop lijken. Is daar een herplaatsing van?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

In het asiel zitten ook zeer veel honden die je dankbaar zouden zijn om deze taak op zich te kunnen nemen :ok: En ook veel kruisingen waar je misschien in jou geval wat aan hebt.

gr Aimee
boxersien

Aimee schreef:In het asiel zitten ook zeer veel honden die je dankbaar zouden zijn om deze taak op zich te kunnen nemen :ok: En ook veel kruisingen waar je misschien in jou geval wat aan hebt.

gr Aimee
Heel erg bedankt voor de tip, maar ik heb nog nooit wat anders gehad dan asielhonden :ok: en het het liefst met een heel verleden die blij zijn met een lekkere tuin, eigen hok, lekker voedsel en als dank wat blaffen!
Daarnaast probeer ik hun dan over hun angsten te tillen en wat leuke dingen te leren als wij beiden dat zien zitten.
We hebben trouwens een hele leukerd gevonden in een asiel en ik ga eens informatie opvragen.
We willen niets overhaasten daar bij Sem eigenlijk geen nieuwe hond meer kan. Maar bo gaat duidelijk steeds meer en meer in zichzelf keren deze dagen en gaat steeds meer en meer zielig bij het hek liggen of in haar hok.
Dit kunnen we niet aanzien en dus willen we toch proberen om er een 3de (of ook 4de) bij te zetten. Even zien hoe of wat
Verrekte moeilijk om nu naar een nieuwe uit te kijken, maar aan de andere kant is het wel leuk werk om een beetje te neuzen in de asiels.
Overigens proberen we nu eens niet te vallen voor een heel zielig type. Graag zou ik met de volgende hond ook wat willen doen op gebied van gehoorzaamheid. Bo, Sem en Paco hebben dat nooit aangekunt en boris is ook al 8 jaar en met zijn behoorlijke HD kan hij niet veel doen.

Hier komt dus zowiezo geen pup of er moet iets in een asiel zitten wat het helemaal is :wink: maar wij zijn geen pup mensen (niet genoeg tijd voor om een pup goede begeleiding te geven).
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik denk dat het toch echt aan de hond zelf ligt bij een duitseherder.
Ik ken er meer dan genoeg waar je geen stap op het erf moet zetten maar ook meer dan genoeg waar je zo het erf opstapt en alleen in actie komen wanneer het echt nodig zal zijn.

Als ik naar mijn Chello kijk, die is echt enorm veranderd sinds we verhuisd zijn van een flat naar de boerderij. Kon op de flat jan en alleman binnenkomen en was iedereen lief en aardig. Nu moet ik hem echt apart zetten of vasthouden want hij vliegt grommend en blaffend op vreemden af.
boxersien

estelle schreef:Ik denk dat het toch echt aan de hond zelf ligt bij een duitseherder.
Ik ken er meer dan genoeg waar je geen stap op het erf moet zetten maar ook meer dan genoeg waar je zo het erf opstapt en alleen in actie komen wanneer het echt nodig zal zijn.

Als ik naar mijn Chello kijk, die is echt enorm veranderd sinds we verhuisd zijn van een flat naar de boerderij. Kon op de flat jan en alleman binnenkomen en was iedereen lief en aardig. Nu moet ik hem echt apart zetten of vasthouden want hij vliegt grommend en blaffend op vreemden af.
Grommen en blaffen is zo erg niet. Dat doen de sinten hier ook. Maar zou hij ook aanvallen?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind dat je een beetje raar denkt. Je zegt dat volkomen vreemden het erf op moeten kunnen en dat het dan geen enkel probleem is dat de honden tekeer gaan. :eek: Weet je hoe smal die lijn is en wat je dan eist van een hond? De kans dat er iemand ineens wel gebeten wordt is gewoon heel groot en je kan nooit zeggen of een hond alleen zal dreigen of ook gaat ingrijpen. Wij hebben al een aantal honden gehad die flink waakten. Mijn vorige hond was erg waaks en kon toch met vrijwel iedereen door de bocht eenmaal binnen. Toch had ze zo eens in de 5 a 10 mensen die kwamen zo'n grote afkeer dat het gevaarlijk werd. Onze berner was ook lief totdat hij dacht dat er iets verkeerd ging. Zo is hij 1 keer in zijn leven over de hekken gegaan en heeft hij bij de voordeur iemand gebeten. Dat had hij nooit eerder gedaan en dat hadden wij ook totaal niet verwacht.

Je kan dus domweg niet zeggen neem dit of dat ras en het zal waken als een gek zonder ooit de verkeerde te bijten of uberhaubt te bijten. Blaffen, grommen en dreigen, zeker in roedelverband blijft een extreem link iets.

Als ik je dan een hond moest aanraden dan was dat een goed gefokte bernersennenhond. De kans op bijten is kleiner dan bij een herder met een roedel groters in zijn achterban en de kans op doorblaffen is ook iets kleiner. Een herder heeft energie voor 10 en ik vind dat sowieso geen honden om op eigen houtje een levenstijl aan te laten leren op een erf. Heeft de hond veel energie en driften dan heb je kans dat waken zijn lust en leven wordt bij gebrek aan sturing door de baas en dan komt er dus niemand meer op het erf. :neenee: :mrgreen:
Afbeelding
Ryan
Vaste gebruiker

Ik heb mezelf ook regelmatig afgevraagd wat onze honden zullen doen wanneer er iemand over de schutting heen komt, zeker wanneer wij niet thuis zijn. Blijft het bij blaffen, of ??? :denken:
boxersien

MARC_S schreef:Ik vind dat je een beetje raar denkt. Je zegt dat volkomen vreemden het erf op moeten kunnen en dat het dan geen enkel probleem is dat de honden tekeer gaan. :eek: Weet je hoe smal die lijn is en wat je dan eist van een hond? De kans dat er iemand ineens wel gebeten wordt is gewoon heel groot en je kan nooit zeggen of een hond alleen zal dreigen of ook gaat ingrijpen. Wij hebben al een aantal honden gehad die flink waakten. Mijn vorige hond was erg waaks en kon toch met vrijwel iedereen door de bocht eenmaal binnen. Toch had ze zo eens in de 5 a 10 mensen die kwamen zo'n grote afkeer dat het gevaarlijk werd. Onze berner was ook lief totdat hij dacht dat er iets verkeerd ging. Zo is hij 1 keer in zijn leven over de hekken gegaan en heeft hij bij de voordeur iemand gebeten. Dat had hij nooit eerder gedaan en dat hadden wij ook totaal niet verwacht.

Je kan dus domweg niet zeggen neem dit of dat ras en het zal waken als een gek zonder ooit de verkeerde te bijten of uberhaubt te bijten. Blaffen, grommen en dreigen, zeker in roedelverband blijft een extreem link iets.

Als ik je dan een hond moest aanraden dan was dat een goed gefokte bernersennenhond. De kans op bijten is kleiner dan bij een herder met een roedel groters in zijn achterban en de kans op doorblaffen is ook iets kleiner. Een herder heeft energie voor 10 en ik vind dat sowieso geen honden om op eigen houtje een levenstijl aan te laten leren op een erf. Heeft de hond veel energie en driften dan heb je kans dat waken zijn lust en leven wordt bij gebrek aan sturing door de baas en dan komt er dus niemand meer op het erf. :neenee: :mrgreen:
honden en blaffen vind ik bijna een normaal begrip. Net zoiets als poezen en miauwen en kippen en tokken.
En waarom blaffen honden? Omdat ze wat horen aankomen e.d. nou zo'n hond zoek ik dus. Een hond die blaft als er iemand komt en als die op het terrein is dan moet het goed zijn. Van mij mag de hond dan nog wel blaffen (de sinten blijven nu eenmaal lang "mopperen" maar vinden het allemaal wel goed), maar bijten is uit de boze.
Ik snap wel dat we het zeker getroffen hebben met deze honden en dat hadden we met Paco ook. Maar helaas :jank: moest hij kanker krijgen. Hij was gewoon een super hond. Zeer waaks en alles kon zodra het maar normaal was (over het hek ging niet, door het hek wel).

Sturing zal de hond hier wel krijgen. Wat er ook komt, ik ga er dagelijks mee bezig zijn met gehoorzaamheid en wat andere trucjes. Misschien na een half jaar ook wel op een cursus, maar eerst moet zo'n hond zich hier goed thuis voelen en moeten we weten wat we aan elkaar hebben :ok:
:ok:
Naast dit gebeuren heeft hij wel zo'n gemiddeld 20 uur per dag de vrijheid waarvan 's nachts en overdag zo'n 6 uur alleen met de andere honden. :ok:

Honden die waken als een gek heb ik niet nodig. Die zitten zekers te hoog in hun driften. ik wil gewoon waakse honden hebben die lekker hun gang gaan met elkaar en met mij en die in ruil daarvoor hun bek open trekken als er iemand het terrein op wil.
chiaro
Actief
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door chiaro »

Cane Corso is een ras dat totaal vreemden toe moet laten als de baas aanwezig is. Als de baas er niet is moeten ze waken. Blaffen doen ze als ze iemand voorbij zien komen, of aan horen bellen. Verder kunnen ze goed buiten leven en zijn sociaal.
Groetjes
José
Chiaro E Tondo Cane Corso Italiano
Afbeelding>
Ryan
Vaste gebruiker

De eerder genoemde kuddebewakers zijn generaties lang geselecteerd op het zelfstandig bewaken van een kudde c.q. terrein. De herder ging naar huis, met zijn drijver, en de bewaker bleef achter, vaak met meerdere "collega's", soms enkele dagen achtereen. Dat zal bij jullie wel niet het geval zijn, maar ze hebben echt een goed ontwikkeld waakinstinct, en een aangeboren gevoel voor goed of fout. Maar zoals ik al eerder aangaf: ik heb geen idee of ze grijpen wanneer er iemand zonder toestemming, wanneer wij niet thuis zijn, de schutting overklimt.
De NVLPH houdt ook een herplaatserlijst bij.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel

Ongelezen bericht door Tulp »

Ik begrijp het niet helemaal. :denken:
Je zoekt een waakhond die alleen blaft? En dan het liefst zo min mogelijk?
Selectief waakt? Zeker niet bijt?
Alleen ingrijpt als jij vond dat het nodig was?

Een boerboel is in dit geval zeker niet geschikt, terwijl het een zeer goede terreinbewaker is. :roll:
laeken
Zeer actief

Zijn 3 honden niet gewoon genoeg eigenlijk? :mrgreen: Ik zou het zelf lekker zo laten en niet klooien met de roedel en risico's nemen op een bijter. Waar er 1 bijt kunnen er nl meer doorslaan :wink:
Afbeelding
boxersien

Sorry, hoor, maar ik begrijp jullie niet echt. Familie van me heeft al 35 jaar waakhonden op hun boerderij los. Hun blaffen altijd als er iemand komt maar bijten is er niet bij. Is er iets heel fout? Dan denk ik dat er wel zijn die het doen.
Zo is het bij ons in het asiel ook. Iedereen kan erbij overdag en als het asiel open is, maar is het asiel dicht of donker dan moet je het niet wagen!!
Zo was het bij ons ook altijd. Alles en iedereen werd aangeblaft door 2 honden (bo en paco) en overdag mochten ze gewoon komen. In het donker begeleiden we iedereen.

Zo moet het ook weer worden. Gewoon honden die blaffen (en dus waken) en verder mensen weer binnenlaten. BIjten is niet acceptable tenzij het donker is, maar dan zijn alle honden anders waaks en ligt de bijtdrempel zowiezo anders :wink:

De basis voor de hond die wij zoeken is niet klein. Er zijn er zat te vinden die gerust blaffen en niet bijten.
De CC is hier ook al voorbij gekomen idd. Maar dan moeten er wel herplaatsers zijn. We zoeken ook op ons gemak en haasten ons niet.

Er zijn bovendien geen 3 honden. Boris zit bij ons binnen en heeft helemaal niets met hun te maken dan bij het uitlaten. Sem is oud en versleten. Geheel reeel gezien zal hij niet meer lang hebben. Bo heeft niets aan hem en kwijnt heel erg weg nu vandaar dat er zowiezo een bij moet komen! Sem is ook doof, oud, versleten, slaapt veel en waakt echt niet meer. Hij geniet van een rustige oude dag en maakt zich zowiezo nergens meer druk om.

Hebben jullie dan allemaal honden die niet blaffen? Ik ben niet anders gewend dan dat mijn honden blaffen (en die van de buren, overburen, achterburen e.d.) allemaal binnen/buiten of buiten honden. Maar geen enkele van die honden zijn vals. Dan heb je te maken emt duitse herder, sint bernard, boxer, jack russells, duitse dog, dwerg poedel, golden retriever, labrador en bouvier
laeken
Zeer actief

Nee dat is zeker niet raar. Onze honden blaffen ook en hebben ook nog nooit iemand gebeten :wink:
Alleen is het niet mogelijk om een ras aan te raden dat wel blaft maar niet zal bijten. Ook honden uit het asiel kun je niet inschatten op die manier. In de omstandigheden waarin ze zitten zullen ze misschien alleen blaffen. Onder andere omstandigheden misschien ook bijten :mrgreen:

Er lopen dan meerdere honden samen en dat maakt al dat je niet weet hoe ze gaan reageren. Het blijft tricky want hard blaffen en dreigen ligt in de buurt van bijten. Ze waarschuwen immers dat ze evt willen gaan bijten. De stap is voor de ene hond groter dan voor de andere.

Ik vind het overigens te koud voor een CC om buiten te leven. Zover ik weet hebben die honden geen ondervacht. Cleo is hier gek op buiten maar Dapper zal met dit weer nooit buiten gaan liggen. Hij heeft geen ondervacht en vindt het binnen al koud als de verwarming uitstaat :mrgreen:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

boxersien schreef:
Hebben jullie dan allemaal honden die niet blaffen? Ik ben niet anders gewend dan dat mijn honden blaffen (en die van de buren, overburen, achterburen e.d.) allemaal binnen/buiten of buiten honden. Maar geen enkele van die honden zijn vals. Dan heb je te maken emt duitse herder, sint bernard, boxer, jack russells, duitse dog, dwerg poedel, golden retriever, labrador en bouvier
Hier word ook geblaft en gewaakt maar niet gebeten :mrgreen: een beetje normale hond die van nature waakzaam is zal in mijn ogen niet snel doorslaan naar buiten zolang hem dat niet aangeleerd is. Daarbij neem ik aan dat zodra er geblaft word dat jij gaat kijken wat er aan de hand is.
Kito is geen blaffer, zodra je die hoort moet je direct alert wezen want dan is er echt iets loos. Als hij je overdag niet vertrouwd gaat hij voor je staan en belemerd je de doorgang, ga je dan toch door zal hij 1x blaffen. Hij weet dat wij er dan direct aankomen en gaat opzij op het moment dat wij in zicht zijn.
De andere twee blaffen wel zodra er iemand het terrein opkomt, die lopen al blaffend mee.

De nachten zijn anders, dan is alles afgesloten, is het verboden toegang. Ze zijn waakser en alerter dan overdag en heb gelukkig nooit ondervonden dat iemand ongevraagd binnen kwam dus ik kan niet zeggen of er dan gebeten word.
Daarbij reageren wij direct op de manier van blaffen die al aangeeft wat er aan de hand is.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
boxersien

Een CC durf ik gerust buiten te houden hoor, maar om deze tijd dan moet die hond wel gewend zijn om al buiten te zijn en het niet erg vinden. Je hebt altijd andere types onder de rassen.
Bo is wel een st. bernard (of zeer goed gelukte kruising gezien haar maar 40 kg's) maar heeft geen ondervacht. Ze heeft het veel sneller koud dan dat de reuen het hadden, maar ze kroop dan gezellig samen met Paco in een hok.
We hebben geprobeerd om er kussen in te leggen (in de hokken) maar helaas, ze moesten ze niet en hadden ze zo uit de hokken en buiten versnipperd :neenee:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

boxersien schreef: Hebben jullie dan allemaal honden die niet blaffen? Ik ben niet anders gewend dan dat mijn honden blaffen (en die van de buren, overburen, achterburen e.d.) allemaal binnen/buiten of buiten honden. Maar geen enkele van die honden zijn vals. Dan heb je te maken emt duitse herder, sint bernard, boxer, jack russells, duitse dog, dwerg poedel, golden retriever, labrador en bouvier
Een hond die verder gaat dan blaffen in het waken is toch niet vals? :denken: Dan heb ik een valse hond, want ik sluit niet uit dat Bram bijt als iemand het terrein op komt en precies verkeerd reageert op z'n waarschuwing. Het is aan mij om dat te voorkomen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
boxersien

Zoek stok! schreef:
boxersien schreef: Hebben jullie dan allemaal honden die niet blaffen? Ik ben niet anders gewend dan dat mijn honden blaffen (en die van de buren, overburen, achterburen e.d.) allemaal binnen/buiten of buiten honden. Maar geen enkele van die honden zijn vals. Dan heb je te maken emt duitse herder, sint bernard, boxer, jack russells, duitse dog, dwerg poedel, golden retriever, labrador en bouvier
Een hond die verder gaat dan blaffen in het waken is toch niet vals? :denken: Dan heb ik een valse hond, want ik sluit niet uit dat Bram bijt als iemand het terrein op komt en precies verkeerd reageert op z'n waarschuwing. Het is aan mij om dat te voorkomen.
:19: :19:

Zeker is zo'n hond niet vals, heb ik ook nergens beweerd. Paco was ook niet vals, hij was ziek in zijn kop en daar kon mijn schat niets aan doen. Helaas was dit gewoon niet te verhelpen! :jank:
Zoiets als Paco hoop ik nooit meer mee te moeten maken, maar (gelukkig maar) weet je niets van te voren. Het enigste wat ik weet: we hebben er alles aan gedaan, maar het mocht niet meer baten.
Maar je hebt honden die ontzettend fel waken en dat doen met zo'n drift dat ze mensen die op hun terrein willen komen aanvallen. En deze honden moet ik niet hebben. En ja, dat is wat zoekwerk, maar er zijn er genoeg die dat aan kunnen. Gewoon aanslaan/blaffen als er iemand komt en daarna is het goed. Dat doet naar mijn idee ruim 80% van de honden. Alleen moet hij bij ons buiten blijven en dat maakt het wel weer moeilijker :ok:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

boxersien schreef: Maar je hebt honden die ontzettend fel waken en dat doen met zo'n drift dat ze mensen die op hun terrein willen komen aanvallen. En deze honden moet ik niet hebben. En ja, dat is wat zoekwerk, maar er zijn er genoeg die dat aan kunnen. Gewoon aanslaan/blaffen als er iemand komt en daarna is het goed. Dat doet naar mijn idee ruim 80% van de honden.
Ik snap wat je zoekt :wink: Ik zou zelf niet een terrein opgaan waar een DH rondloopt in het vertrouwen dat hij niet bijt, maar ik begrijp dat jouw ervaring anders is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

Misschien een malamute? Die waken nauwelijks maar zijn wel imponerend. :ok: Verder worden ze regelmatig herplaatst juist omdat ze niet goed binnen kunnen en niet goed alleen kunnen zonder andere honden. Ik zou wel een teef nemen want een malamute bij andere reuen is meestal niet zo'n heel goed idee.
Afbeelding
boxersien

Zoek stok! schreef:
boxersien schreef: Maar je hebt honden die ontzettend fel waken en dat doen met zo'n drift dat ze mensen die op hun terrein willen komen aanvallen. En deze honden moet ik niet hebben. En ja, dat is wat zoekwerk, maar er zijn er genoeg die dat aan kunnen. Gewoon aanslaan/blaffen als er iemand komt en daarna is het goed. Dat doet naar mijn idee ruim 80% van de honden.
Ik snap wat je zoekt :wink: Ik zou zelf niet een terrein opgaan waar een DH rondloopt in het vertrouwen dat hij niet bijt, maar ik begrijp dat jouw ervaring anders is.
:mrgreen: dat is mijn ervaring ook. Dus mensen die niets te zoeken hebben bij ons lopen dan niet zomaar naar binnen toe.
Mensen die ons kennen weten wat wij hebben voor soort honden en die komen wel. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”