Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Het fokken van enorme honden
Moderator: moderatorteam
-
kangalfan
- Zeer actief
Het fokken van enorme honden
In het verleden woog een gemiddelde kangalreu 60 kg. Tegenwoordig wegen de meeste kangalreuen rond de 80kg. Er worden ook extreem grote exemplaren gefokt met een schouderhoogte van rond de meter en een gewicht van ruim boven de 100kg. Deze kangals lijken steeds vaker voor te komen. Ik zou willen weten wat voor gevolgen het fokken van steeds grotere honden kan hebben voor het ras? Worden ze dan zieker? Worden ze dan groter dan dat hun skelet kan verdragen bijvoorbeeld? Zijn er andere rassen waarbij hetzelfde is gebeurd?
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ze worden inderdaad zieker. Honden die op massa worden gefokt zijn vrijwel altijd ziekelijk. Kijk naar alle huidige extreem zware rassen. Die honden worden niet oud en je mag blij zijn als ze de 8 jaar halen. Mijn honden zijn 7 en 8 en ik zou er zo mee kunnen gaan fokken als ik dat wilde. teefje is strak en gezond en wij gaan zelden naar de DA.
Natuurlijk kunnen ook onze honden iets krijgen maar zoals het er naar uitziet kunnen zij ook makkelijk 12 jaar of ouder worden
Hoe groter de massa hoe zwaarder een hart het heeft om het bloed door te pompen. De harten van hele grote honden begeven het dus vaak op vrij jonge leeftijd. Ook is een bottengestel nooit echt aangepast als een dier een formaat krijgt dat buitengewoon is voor de soort. Kijk alleen al naar mensen die reus zijn. Vrijwel allemaal rugproblemen en artrose. Voor honden geldt precies hetzelfde. Een hond van 100 kilo moet van goede huize komen om 8 jaar te halen
De kangal was en is deels nog steeds een heel gezond ras. De honden kunnen de 12 makkelijk halen en er zijn uitschieters naar de 15. Maar dat zijn wel de honden die 60 kilo wegen en 80 cm hoog zijn. De 100+ kilo honden zullen zo oud niet worden.
De wendbaarheid, snelheid en kracht zal ook maar enkele jaren goed zijn. Zodra de hond een tijdje meegaat zal alles inboeten door de vraag van het lichaam om in die conditie en met dat gewicht te blijven.
Ikzelf neem dus nooit een extreem grote hond. Kan het niet aan als de hond te vroeg dood gaat. Mijn vorige hond was 14 geworden en ik hoop dat deze dat ook worden. Het kan in ieder geval als er niks raars gebeurd. De herder die we nu gaan nemen heeft ook een fysiek die het toelaat dat ze gezond oud zal worden.
Natuurlijk kunnen ook onze honden iets krijgen maar zoals het er naar uitziet kunnen zij ook makkelijk 12 jaar of ouder worden
Hoe groter de massa hoe zwaarder een hart het heeft om het bloed door te pompen. De harten van hele grote honden begeven het dus vaak op vrij jonge leeftijd. Ook is een bottengestel nooit echt aangepast als een dier een formaat krijgt dat buitengewoon is voor de soort. Kijk alleen al naar mensen die reus zijn. Vrijwel allemaal rugproblemen en artrose. Voor honden geldt precies hetzelfde. Een hond van 100 kilo moet van goede huize komen om 8 jaar te halen
De kangal was en is deels nog steeds een heel gezond ras. De honden kunnen de 12 makkelijk halen en er zijn uitschieters naar de 15. Maar dat zijn wel de honden die 60 kilo wegen en 80 cm hoog zijn. De 100+ kilo honden zullen zo oud niet worden.
De wendbaarheid, snelheid en kracht zal ook maar enkele jaren goed zijn. Zodra de hond een tijdje meegaat zal alles inboeten door de vraag van het lichaam om in die conditie en met dat gewicht te blijven.
Ikzelf neem dus nooit een extreem grote hond. Kan het niet aan als de hond te vroeg dood gaat. Mijn vorige hond was 14 geworden en ik hoop dat deze dat ook worden. Het kan in ieder geval als er niks raars gebeurd. De herder die we nu gaan nemen heeft ook een fysiek die het toelaat dat ze gezond oud zal worden.