Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

als de pup geboren is

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

als de pup geboren is

Ongelezen bericht door little-wolf »

wat doen jullie?
laten jullie je teef haar gang gaan als ze moet bevallen, dus haar zelf de pups uit t vlies laten halen e.d of doen jullie dat zelf door t in een handoek o.i.d te doen en dan te wrijven en t neusje uitzuigen van slijm?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

mijn meissie heeft alles zelf gedaan (heb er nog wel een filmpje van als je die een keer wil zien van 1 pup) geen mensenhand aan te pas gekomen, als het niet nodig is, laat ik het liefst de natuur zijn gang gaan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

half half, ligt er ook een beetje aan hoe het allemaal gaat, ik heb wel eens een pup uit het vlies gehaald en de navelstreng doorgeknipt omdat de bevalling al wat langer duurde, pupje al wat blauw werd, dan wil ik het wel vlot aan de gang hebben, maar dus ook genoeg puppen waarbij moeders zelf het vlies scheurt en de streng doorbijt, 1 van de eerste dingen die ik controleer, is of het verhemeltje dicht is, daarom zit ik er wel direct met mijn handen aan en check een pasgeboren pup, stel dat er iets mis is, wil ik niet dat de pup eerst helemaal droog op krachten komt en dan alsnog niet mag/kan leven.
little-wolf
Zeer actief

malinois schreef:mijn meissie heeft alles zelf gedaan (heb er nog wel een filmpje van als je die een keer wil zien van 1 pup) geen mensenhand aan te pas gekomen, als het niet nodig is, laat ik het liefst de natuur zijn gang gaan.
als je t wil sturen, graag! :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:, 1 van de eerste dingen die ik controleer, is of het verhemeltje dicht is, daarom zit ik er wel direct met mijn handen aan en check een pasgeboren pup, stel dat er iets mis is, wil ik niet dat de pup eerst helemaal droog op krachten komt en dan alsnog niet mag/kan leven.
hebben wij toen niet gedaan, pas toen alle pups geboren waren... moeders accepteerde er ook niemand bij overigens en waarom onnodig stress bezorgen... toen ze klaar was en ik haar ging uitlaten, heeft de fokker alles gecontroleerd...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
little-wolf
Zeer actief

yamie schreef:half half, ligt er ook een beetje aan hoe het allemaal gaat, ik heb wel eens een pup uit het vlies gehaald en de navelstreng doorgeknipt omdat de bevalling al wat langer duurde, pupje al wat blauw werd, dan wil ik het wel vlot aan de gang hebben, maar dus ook genoeg puppen waarbij moeders zelf het vlies scheurt en de streng doorbijt, 1 van de eerste dingen die ik controleer, is of het verhemeltje dicht is, daarom zit ik er wel direct met mijn handen aan en check een pasgeboren pup, stel dat er iets mis is, wil ik niet dat de pup eerst helemaal droog op krachten komt en dan alsnog niet mag/kan leven.
maar over t algemeen, in normale doen, teef zelf de gang laten gaan.
hoe zit t met t slijm uit de neus halen? dat kan de moederhond ook goed zelf?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
malinois schreef:mijn meissie heeft alles zelf gedaan (heb er nog wel een filmpje van als je die een keer wil zien van 1 pup) geen mensenhand aan te pas gekomen, als het niet nodig is, laat ik het liefst de natuur zijn gang gaan.
als je t wil sturen, graag! :ok:
moet je me ff je emailadres pb-en als je wil :ok:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
yamie schreef:half half, ligt er ook een beetje aan hoe het allemaal gaat, ik heb wel eens een pup uit het vlies gehaald en de navelstreng doorgeknipt omdat de bevalling al wat langer duurde, pupje al wat blauw werd, dan wil ik het wel vlot aan de gang hebben, maar dus ook genoeg puppen waarbij moeders zelf het vlies scheurt en de streng doorbijt, 1 van de eerste dingen die ik controleer, is of het verhemeltje dicht is, daarom zit ik er wel direct met mijn handen aan en check een pasgeboren pup, stel dat er iets mis is, wil ik niet dat de pup eerst helemaal droog op krachten komt en dan alsnog niet mag/kan leven.
maar over t algemeen, in normale doen, teef zelf de gang laten gaan.
hoe zit t met t slijm uit de neus halen? dat kan de moederhond ook goed zelf?
ja hoor, bij een normale bevalling, kan een teef alles zelf, ik zuig nooit sluim uit, soms een keer schudden ( klinkt raarder dan het is) maar dat is dan alleen als er bv bij een pup het vlies al eerder geknapt is en hij/zij echt roggelt.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
yamie schreef:, 1 van de eerste dingen die ik controleer, is of het verhemeltje dicht is, daarom zit ik er wel direct met mijn handen aan en check een pasgeboren pup, stel dat er iets mis is, wil ik niet dat de pup eerst helemaal droog op krachten komt en dan alsnog niet mag/kan leven.
hebben wij toen niet gedaan, pas toen alle pups geboren waren... moeders accepteerde er ook niemand bij overigens en waarom onnodig stress bezorgen... toen ze klaar was en ik haar ging uitlaten, heeft de fokker alles gecontroleerd...
kan hoor, zo heeft iedereen zijn/haar eigen manieren :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
malinois schreef:
precies, ligt ook aan de moederhond denk ik...
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Ik heb de pups uit het vlies gehaald, en toen ik zag dat het haar moeite koste om Lucy eruit te persen heb ik tijdens een wee heel voorzichtig aan Lucy getrokken.
Aangezien ik de dagen ervoor zo zenuwachtig was had ik niet van mezelf verwacht dat ik tijdens de bevalling het hoofd koel kon houden. :N:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

malinois schreef:
yamie schreef:
malinois schreef:
precies, ligt ook aan de moederhond denk ik...
Bij ons ras kun je niet te lang wachten. Want als je te lang Wacht loop je de kans dat je een pup of het hele nest verliest.
Ik heb gehoord dat er fokkers die het niet " aandurven " om de natuur zijn gang te laten gaan. :wink: Die bellen zodra het blaasje zichtbaar is de DA op voor een keizersnee :wink:
Ook heb ik gehoord en gelezen dat de meeste Amerikaanse fokkers de keizersnedes plannen.
Ik zou dat zelf nooit doen , maar ik kan me voorstellen dat je als Bullen/Boston fokker niet te lang durft te wachten en dan toch maar voor een keizersnee kiest.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Als alles gewoon goed en voorspoedig gaat, laat ik de teef alles gewoon zelf doen. Dat is bij zowel Sjefke als Nozem het geval geweest, ze wisten gewoon precies wat ze moesten doen en dan vind ik het niet nodig om me er mee te bemoeien. Pups klonken geen van allen rochelig dus dan is slijmzuigen ook niet nodig. Alleen bij Nozems laatste pup die via de keizersnede ter wereld kwam heb ik slijm gezogen, juist omdat de moederhond daar niet de eerste zorg aan kon geven. Maar als de moederhond gewoon de pup likt is slijmzuigen over het algemeen niet nodig, is mijn ervaring tot nu toe.
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Hier een ras wat je toch wel moet helpen. Er zijn maar enkele teven die alles zelf doen maar redelijk vaak moeten we helpen (ondervoorbijtend ras).

Wij helpen wanneer de teef het niet snel zat zelf doet en hebben altijd een slijmzuiger bij de hand.

gr Maria
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

laat de teef hier alles zelf doen
en een pup die niet helemaal in orde is laat ze zelf niet eens opdrogen en op krachten komen zoals is gebleken in mn eerste nestje, zat 1 "niet goede" pup tussen (was de helft kleiner dan de rest) en die werd net nadat ze begon met droogmaken opgegeten, vlies was verwijderd en ze was hem/haar aan t poetsen, snuffelde nog een keer en beet hem/haar toen dood en at de pup op...dus wat dat betreft vertrouw ik blindelings op het instinct van mn teven...
christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door christiane »

soms wordt er effen geholpen als je ziet dat de teef twijfelt wat te doen :
uit het vliesje halen , pup effen schudden zodat ze goed ademt ,..
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

In principe laat ik de teef zo veel mogelijk zelf doen. Als de pup er goed en wel is, droog ik nog wel even na met een handoek. En ik hou zelf altijd de navelstreng vast, omdat mijn teven geneigd zijn deze erg kort af te bijten. Verder doen ze hier alles zelf. Ik grijp alleen in, als het echt nodig is.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Helpen doe ik eigenlijk alleen omdat ikzelf te ongeduldig ben en maar bang ben dat de moeder het niet kan. Onzin natuurlijk, ze kunnen het best zelf (en als ze het niet kunnen zou ik achter mijn oren krabben en bedenken of dat een ras of teef of nest is wat deze wereld echt nodig heeft). Maar ja, je wilt weten of het een reutje of teefje is, hoe de aftekening is en of alles er op en aan zit. Als je dat een uurtje later doet is er echter geen man overboord, wij fokkers zijn alleen vaak te bezorgd en te nieuwsgierig.

Een sluimzuiger heb ik nooit gebruikt wel gewoon zelf uitgezogen en uitgeslagen (geschud zegt yamie).
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Hier ook....moeders doet alles zelf, behalve de navelstreng, die knijp ik zelf af, meteen na de geboorte.
Slijmzuiger altijd bij de hand, voor het geval dat en die heb ik idd een paar keer gebruikt.
Mijn teefjes vinden het helemaal geen probleem als ik met mn handen aan de pups zit, ze stellen mijn aanwezigheid wel op prijs :wink:
Afbeelding

So Sweet :I:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”