Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Het verschil tussen...
Moderator: moderatorteam
-
jelle
- Zeer actief
Het verschil tussen...
Hoi
ik ken denk ik redelijk wat hondenrassen, maar soms zijn er twee die zoveel op elkaar lijken (en heb ik er te weinig in het echt gezien) dat ik bij een los exemplaar in het park niet zou weten welke van de twee het is. Misschien kunnen kenners wel vertellen hoe ik het verschil zie?
bijvoorbeeld tussen...
de Saarloos Wolfhond en de Tsjechische
een Husky en een Malamute
en er zijn er nog veel meer volgens mij, maar die schieten met vast nog wel te binnen
ik ken denk ik redelijk wat hondenrassen, maar soms zijn er twee die zoveel op elkaar lijken (en heb ik er te weinig in het echt gezien) dat ik bij een los exemplaar in het park niet zou weten welke van de twee het is. Misschien kunnen kenners wel vertellen hoe ik het verschil zie?
bijvoorbeeld tussen...
de Saarloos Wolfhond en de Tsjechische
een Husky en een Malamute
en er zijn er nog veel meer volgens mij, maar die schieten met vast nog wel te binnen
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
-
jelle
- Zeer actief
Fila, Boerboel en (bruine) Cane Corso vind ik ook lastig worden...
en een Tatra en een (geheel blonde) Pyreneese Berghond?
en een Tatra en een (geheel blonde) Pyreneese Berghond?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

-
Anna*
-
Anna*
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hopelijk kan ik je een beetje helpen maar ik moet soms ook twee keer kijken om te weten wat ik zieZoek stok! schreef:Heidewachtel en Drentse Patrijs ook graag
De meeste Heidewachtels hebben ongeveer zo'n kop(qua kleur dan):

terwijl vrijwel alle Drenten in meerdere of mindere mate een witte streep over hun hoofd hebben en een deel van de snuit altijd wit is,zoals bij Bente

Verder is een Heidewachtel meestal kleiner dan een Drent en hebben ze een wat spitsere snuit.Een Drent is altijd wit met bruine platen waarbij dat bruin kan varieren van bijna oranje tot chocobruin.
Aan de andere kant zie ik weleens zó'n Heidewachtel

en moet ik echt twee keer kijken

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
en een bonte langhaar!Zoek stok! schreef:Heidewachtel en Drentse Patrijs ook graag
ook is het vaak moeilijk om het verschilk te zien tussen een chesky fousek en een duitse staande draadhaar.
duss.....
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
- Mir@n
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
- Contacteer:
-
jidde
tosa Inu is veeeeel groter, heeft minder bone als een bull en zijn mooierAnna*Poncho schreef:Voeg daaraan toe tosa inu en bullmastiff...jelle schreef:Fila, Boerboel en (bruine) Cane Corso vind ik ook lastig worden...
-
jidde
als je het etiketje erbij ziet hangen, zie je wel verschilNanna schreef:Ik zie eigenlijk wel tussen álle rassen het verschil. De enige twee rassen die ik écht niet uit elkaar kan houden zijn de Drentse Patrijshond en de Epagneul Francais.
-
jidde
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
De Saarloos en de Tjech kan ik heel goed uit mekaar houden door te kijken naar hoe los de hond overkomt. Is de hond strak, is zijn gezicht ook strak en poolhondachtig en zijn zijn gangen strak dan kan je er gif op innemen dat het een Tjech is.
Een Saarloos heeft in mijn ogen meer van de herder, veel langer en losser ogend lijf en ook een veel lossere manier van lopen. Dus niet trippel trippel maar meer slof slof met grotere passen en een verende rug. Ook vind ik ze vaak wat witter in het gezicht en wat liever van uitstraling. De tjech oogt echt fel en heftig en ook wel ieler.
Daarnaast zie je dat heel snel aan het wat minder zelfverzekerde in de houding maar dat zal niet iedereen met mij eens zijn en zal ook van de lokatie afhangen.
Een Saarloos heeft in mijn ogen meer van de herder, veel langer en losser ogend lijf en ook een veel lossere manier van lopen. Dus niet trippel trippel maar meer slof slof met grotere passen en een verende rug. Ook vind ik ze vaak wat witter in het gezicht en wat liever van uitstraling. De tjech oogt echt fel en heftig en ook wel ieler.
Daarnaast zie je dat heel snel aan het wat minder zelfverzekerde in de houding maar dat zal niet iedereen met mij eens zijn en zal ook van de lokatie afhangen.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Meestal zie je het ook aan de stand van de oren. Die van de Tsjechen staan meer rechtop en hoger op het hoofd. De Saarloos heeft ze 10 voor 2 staan en de Tsjech om 5 voor 1MARC_S schreef:hahaha, wij vinden andersom :N: Ik vind de Tjech meer van een Belgische herder hebben en de saarloos meer van een boney duitse herder.Nanna schreef:De saarloos vind ik vaak qua uitstraling meer op een poolhond lijken en de tsjech meer op een duitse herder.

- laura23
- Zeer actief
een drentsche patrijs:Nanna schreef:Ik zie eigenlijk wel tussen álle rassen het verschil. De enige twee rassen die ik écht niet uit elkaar kan houden zijn de Drentse Patrijshond en de Epagneul Francais.

een epagneul francais:

het grootste verschil zijn de oren en de staart, van een drent is de staart veel voller en van de francais zijn de oren langer en mooier afgerond.
- Kayka
- Zeer actief
Nou komt ie hoor.jelle schreef:en een Tatra en een (geheel blonde) Pyreneese Berghond?
Het is een detail maar toch;
En:De Pyreneese berghond is het enige ras van de vijf witte, die verplicht dubbele Hubertus- of wolfsklauwen moet hebben. Dat zijn twee van elkaar gescheiden extra tenen aan de beide achterbenen. Een eigenaardigheid die vele Franse herdershonden met hem gemeen hebben, maar in tegenstelling tot wat wel beweerd wordt zijn het niet alleen de Franse herders die een dergelijke rariteit aan hun honden graag zagen. Ook in Spanje zijn er meerdere rassen waarbij Hubertusklauwen gewenst zijn. Een Noors jachthondje, de Lundehund, moet zelfs dubbele wolfsklauwen hebben aan alle vier de benen. Deze veelheid treedt ook bij de berghond wel eens op. Door sommige liefhebbers in Frankrijk wordt dit als een plus beschouwd. Bij de andere vier rassen, hier vermeld, is het een fout of zijn ze tenminste niet gewenst. Een berghond is er dus altijd tussenuit te halen. Alleen daarom: leve de Hubertusklauw.
Vacht Pyr:De schedelvorm van de Chien des Pyrénées is specifiek voor het ras, maar om ze te herkennen is het wel nodig dat men zich wat langer in de verschillen tussen de verschillende witte rassen verdiept.
Vacht Tatra:Rechte dekvacht van voldoende lengte met ondervacht, lichte golf in de hals.
Hoofd Pyr:Lang, dicht, recht of lichtgolvend, en hard. Veel onderwol. Rijkelijke kraag.
Hoofd Tatra:Niet te grof, licht gewelfde schedel, verhouding breedte-lengte schedel en lengte voorsnuit ongeveer gelijk. Matige stop. Schaargebit. Tanggebit toegestaan.
Ogen Pyr:Schedel iets gewelfd. Duidelijke stop. Snuitlengte gelijk aan of iets langer dan de schedellengte. Schaargebit. Tanggebit toegestaan.
Ogen Tatra:Vaak klein. Oogopening niet rond. Middelbruin.
Lichaam Pyr:Middelgroot. Iets schuin. Donkerbruin.
Lichaam Tatra:Wat langer dan hoog. Licht geronde ribben
Rechthoekig. Teven iets langer dan de reuen. Diepe borst, ribben schuin, maar iets vlak.
Duidelijk onderscheidende kenmerken, samenvattend:
Pyr:
Tatra:Het formaat, de schedelvorm, de lage ooraanzet, de aftekeningen aan het hoofd en de dubbele Hubertusklauwen.
Vacht uitsluitend wit. De gewelfde schedel en de duidelijker stop dan de andere maakt het hoofd zeer typisch. Het gewicht t.o.v. het formaat geeft hem meer de uitstraling van een boerenwerkhond.

- laura23
- Zeer actief
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
laura23 schreef:en wil je mij dan uitleggen waarom het geen spaniel is maar een staande hond?jidde schreef:Dat zeg ik, een epagneul is een echte spaniel (epagneul francais = franse spaniel).![]()
http://www.viveleschiens.com/smartsecti ... id+252.htmCLASSIFICATION F.C.I. : Groupe 7 Chiens d’arrêt. Section 1.2 Chiens d’arrêt continentaux, type épagneul. Avec épreuve de travail.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- laura23
- Zeer actief
tuurlijk weet ik het wel. ik heb zelf ook een staande hond, het is alleen vaak vreselijk moeilijk om uit te leggen dat het echt geen spaniel is maar een staande hond, ondanks dat epagneul vertaald word naar spaniel. maar goed hier ging het niet over, nu maar weer ontopic.marian* schreef:laura23 schreef:en wil je mij dan uitleggen waarom het geen spaniel is maar een staande hond?jidde schreef:Dat zeg ik, een epagneul is een echte spaniel (epagneul francais = franse spaniel).
http://www.viveleschiens.com/smartsecti ... id+252.htmCLASSIFICATION F.C.I. : Groupe 7 Chiens d’arrêt. Section 1.2 Chiens d’arrêt continentaux, type épagneul. Avec épreuve de travail.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Die bovenste snap ik inderdaad, maar die onderste is dus ook een Heidewachtel? Tsja, dat is niet te vatten voor een gewoon mensmarian* schreef:Hopelijk kan ik je een beetje helpen maar ik moet soms ook twee keer kijken om te weten wat ik zieZoek stok! schreef:Heidewachtel en Drentse Patrijs ook graag![]()
De meeste Heidewachtels hebben ongeveer zo'n kop(qua kleur dan):
terwijl vrijwel alle Drenten in meerdere of mindere mate een witte streep over hun hoofd hebben en een deel van de snuit altijd wit is,zoals bij Bente
Verder is een Heidewachtel meestal kleiner dan een Drent en hebben ze een wat spitsere snuit.Een Drent is altijd wit met bruine platen waarbij dat bruin kan varieren van bijna oranje tot chocobruin.
Aan de andere kant zie ik weleens zó'n Heidewachtel
en moet ik echt twee keer kijken

Linda, Izzie en Bram
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik snap je probleem helemaal hoor LindaZoek stok! schreef:Die bovenste snap ik inderdaad, maar die onderste is dus ook een Heidewachtel? Tsja, dat is niet te vatten voor een gewoon mens
Ik scheld de Heidewachtel van een kennisje contstant uit voor Drent.
Die hond lijkt dus sterk op deze

Ik lijkt het maar niet te kunnen onthouden dat dat een heidewachtel is
- Anthraciet
- Actief
Re: Het verschil tussen...
Nanna schreef:De Husky is veel lichter van bouw, meer racy. De Malamute is massiever en heeft een krulstaartdat zijn eigenlijk wel de belangrijkste verschillen.
De Malamute is gemiddeld een kilo of 15 zwaarder als een husky.
Een Malamute MOET altijd bruine ogen hebben (hoe donkerder hoe beter), terwijl een Husky alle kleuren van de regenboog kan hebben.
Dus als je grijze, groene, blauwe ogen ziet, is het NOOIT een Malamute
Bij een Malamute kan de staart overigens ook wel gewoon hangen hoor, mijn oudste reu heeft hem alleen in een krul als hij indruk wil maken
Vaak kan je het verschil zien aan de uitdrukking van het dier (maar kan ook zijn dat ik het zie omdat ik al 15 jaar Malamutes heb). Huskies kijken vaak wat feller/gejaagder, Malamutes hebben een rustigere uitdrukking in hun hoofd. Maar hier zijn natuurlijk weer legio uitzonderingen op

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
- Frederique
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
- Contacteer:
-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
let bij de Tjech en de saarloos vooral op het verschil in ooraanzet en staartaanzet. Ook oogvorm is heel anders net als de blik. Verder inderdaad de gehele uitdrukking van de hond. Ook in het gangwerk zit veel verschil, maar dat kun je inderdaad alleen maar goed beoordelen als je ze fatsoenlijk ziet lopen.
Moet effe zoeken naar fatsoenlijke foto's met de verschillen die ik bedoel. (en dan nog kunnen plaatsen
)
Moet effe zoeken naar fatsoenlijke foto's met de verschillen die ik bedoel. (en dan nog kunnen plaatsen
-
melanie23
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Akita
Een verschil is de kleurFrederique schreef:De meeste rassen kan ik wel uit elkaar houden,
de enige waar ik echt geen idee bij heb is de Akita en de American Akita?
Bij de akita rood wit en brindle
En bij de amercian akita is vrijwel alles toegestaan
Ook is de american akita bijna altijd groter en forser gebouwd
Groetjes Melanie

-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
en tussen een Mudi en een Hrvatski Ovcar???Nanna schreef:Ik zie eigenlijk wel tussen álle rassen het verschil. De enige twee rassen die ik écht niet uit elkaar kan houden zijn de Drentse Patrijshond en de Epagneul Francais.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"