Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tatouage bij staff, update RvB gebeld

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Tatouage bij staff, update RvB gebeld

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik weet niet of dit topic hier hoort, maar verplaats anders maar...
Kira is dus een staff met stamboom, maar ze is getatoueerd i.p.v. gechipt. Haar tatouage verdwijnt/ vervaagd langzaam maar zeker. Lopen we dan nu meer risico ivm RAD? Hoe weten zij dat zij de hond is van de stamboom die we hebben?
Kijk bijna onleesbaar
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Carmen op 28 jan 2008 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Een chip laten zetten bij de dierenarts, is volgens mij ook verplicht.

Osa is ook getattoueerd en heeft een chip
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Dat zou ik eerts even goed navragen. Ik heb wel eens gehoord dat de stamboom ongeldig wordt als je de hond naast de tattoo ook laat chippen.

Wordt de tattoo niet zichtbaar als je er met alcohol over wrijft?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Carmen
Zeer actief

Aimee schreef:Een chip laten zetten bij de dierenarts, is volgens mij ook verplicht.

Ze is wel gechipt maar gewoon door ons,dus niet gerelateerd aan de stamboom
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Carmen schreef:
Aimee schreef:Een chip laten zetten bij de dierenarts, is volgens mij ook verplicht.

Oeps....ik weet dus niet of je daar goed aan gedaan hebt...
Groetjes van Charlotte
Carmen
Zeer actief

Sjalot schreef:
Carmen schreef:

Oeps....ik weet dus niet of je daar goed aan gedaan hebt...
Waarom niet?
Op zich moet stamboom met taouage gewoon genoeg zijn tenminste dit hebben wij destijds overal nagevraagd en zou dus zo zijn. Maar nu ik dus zie dat haar tatouage verdwijnt...
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Is het niet mogelijk de tatoeage bij te laten werken? Reina's tattoo is ook aan het verdwijnen maar in mijn geval is dat geen probleem. Er wordt met haar niet gefokt en ze valt niet onder de rad.
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Dat is wat tegen mij gezegd werd toen ik mijn Bordeauxdog liet chippen. Ze zeiden toen dat de stamboom ongeldig zou worden. Het maakte mij toen niet uit want ze was al een oudere hond en ik vond de chip belangrijker dan de stamboom.

Ik heb geprobeerd er iets over terug te vinden. Het enige wat ik kon vinden was dat als je een getatoeerde hond uit het buitenland importeert, dat de hond alleen gechipt mag worden door de Raad van Beheer en niet door de dierenarts.

www.kennelclub.nl

De chip van een door de Raad gechipte hond begint met een ander nummer dan een chip van de dierenarts.
Stel dat ze je op straat aanhouden en ze lezen de chip dan zien ze meteen dat de hond door de DA gechipt is.
Het zou dus een probleem kunnen geven. Ik wil je niet ongewust maken, ik hoop dat iemand hier er meer over weet.
Groetjes van Charlotte
Carmen
Zeer actief

Sjalot schreef:Dat is wat tegen mij gezegd werd toen ik mijn Bordeauxdog liet chippen. Ze zeiden toen dat de stamboom ongeldig zou worden. Het maakte mij toen niet uit want ze was al een oudere hond en ik vond de chip belangrijker dan de stamboom.

Ik heb geprobeerd er iets over terug te vinden. Het enige wat ik kon vinden was dat als je een getatoeerde hond uit het buitenland importeert, dat de hond alleen gechipt mag worden door de Raad van Beheer en niet door de dierenarts.

www.kennelclub.nl

De chip van een door de Raad gechipte hond begint met een ander nummer dan een chip van de dierenarts.
Stel dat ze je op straat aanhouden en ze lezen de chip dan zien ze meteen dat de hond door de DA gechipt is.
Het zou dus een probleem kunnen geven. Ik wil je niet ongewust maken, ik hoop dat iemand hier er meer over weet.
Ja ik hoop ook dat iemand het weet.
6 jaar geleden hebben we hebben we haar uit Duitsland opgehaald via Staff vereniging etc navraag gedaan, maar was een erkende stamboom en met tatouage was ze veilig. Chippen hebben we een jaar of twee later gedaan ivm als ze wegloopt ofzo op vakantie. Maar daar dus niets over nagevraagd en ook niet bij nagedacht dat dit tegen kon werken. Hopenlijk weet iemand hoe het precies zit
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Misschien anders morgen even naar de Raad van Beheer bellen om het zeker te weten.
Groetjes van Charlotte
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat vreemd dat die tatouage zo vervaagt.
Rex (onze Mechelaar) was destijds ook getatoueerd (toen deden ze nog niet aan chippen) en die tatouage is goed zichtbaar gebleven tot aan haar dood toe (ze was toen ruim 14 jaar). Sjefke heeft ook een tatouage (zij komt uit België en in die tijd werd daar ook alleen nog maar getatoueerd) en die is na 8 jaar ook nog prima te lezen.

Ik zou het wel navragen bij de Raad van Beheer of zo, je hebt toch een hond uit een risicogroep en je wilt natuurlijk niet dat je daardoor een keer in de problemen komt.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Wij laten asieldieren waarvan de tatoeage vervaagd is of erg slecht leesbaar ook chippen dat is geen probleem.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Carmen schreef:

Kan je de gegevens van zo'n chip niet veranderen? Maar als jullie gegevens ( adres, naam etc ) ook op de stamboom staan, geldt dat dan ook niet als bewijs?
Naad
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am Akita, Am Staff

Ongelezen bericht door Naad »

Voor een staff is een chip van de DA niet goed :wink:
Afbeelding
Rust zacht meisje, ik zal je missen 7-8-1995 - 25-11-2009
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

hou er eens een zaklamp achter het oor? wordt het dan niet zichtbaarder?

rochelle heeft hem in haar lies. wel duidelijke inkt nog, maar ik zelf heb er nooit de cijfers eruit kunnen halen van wat er hoort te staan.
haar liet ik voor de zekerheid chippen door de rvb, die man kon het gelukkig wel lezen.
boutcha
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door boutcha »

Bij de hond van men ouders een Airdaille terrier was de tattou ook heel erg vervaagd , de da heeft hem gewoon bijgewerkt en is nu goed leesbaar.
Toen was ze onder narcose dus konden het gelijk pijnloos uitvoeren .

Weet wel niet of elke da dit mag doen, best eens navragen voor je het laat doen.
Carmen
Zeer actief

little-wolf schreef:hou er eens een zaklamp achter het oor? wordt het dan niet zichtbaarder?

rochelle heeft hem in haar lies. wel duidelijke inkt nog, maar ik zelf heb er nooit de cijfers eruit kunnen halen van wat er hoort te staan.
haar liet ik voor de zekerheid chippen door de rvb, die man kon het gelukkig wel lezen.
Ja dan is het iets beter leesbaar maar niet helemaal, een gedeelte is alleeen nog een paar stipjes.
Misschien idd dat een dierenarts dit eens bij kan werken onder een roesje
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Tatoeage is nog zichtbaar en met enige moeite ook nog wel leesbaar. Dat ze getatoeerd is zegt ook iets over de leeftijd want sinds een jaar of wat wordt er getatoueerd.
En wat betreft het ongeldig worden van een stamboom heb ik maar 1 opmerking: onzin! Dan zijn er heel wat stambomen van oudere honden ongeldig. Zo ook die van onze ondertussen al overleden Goldens. Die werden n.l. voor de verzekering gechipt. Nooit wat over gehoord en de d.a. die ze chipte was veterinair adviseur van de kc en gaf les bij de KK1 cursus dus ik schat in dat hij er wel iets vanaf weet.
Het betreft ook een chip van een hele andere database. Bij honden die voor hun stamboom zijn gechipt kan de chip van de RvB worden gebruikt bij de verzekering.
Het is overigens wel zo dat rashonden die in het buitenland zijn getatoeëerd en waarvan de stamboom over moet worden gezet naar de RvB een chip moeten krijgen van de RvB en dat de chip van de d.a. niet geldig is. Vermoed dat dat hier door elkaar wordt gehaald.
De stamboom wordt er niet ongeldig door, wel is de chip die door de d.a. wordt gezet er 1 die niet wordt erkent door de RvB.
Afbeelding
Marlenejjj
Actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier

Ongelezen bericht door Marlenejjj »

Dit heb ik van Google afgeplukt.

De instanties die zich bezig houden met de controle en naleving van de RAD (in de volksmond "Pitbullwet") zijn de Algemene Inspectie Dienst (AID), de plaatselijke politiekorpsen en de gemeentelijke hondenwachters. Bij een staande houding zal de desbetreffende controleur eerst de vraag stellen, wat voor een hond het betreft en daarna zal de controle op de chip en/of tatoeage worden uitgevoerd. Chipnummers van FCI-Stamboom houdende honden beginnen altijd met 52814. Bij honden die geboren zijn voor 1998 is een tatoeage in het oor aangebracht door de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland, een tatouage van de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland begint altijd met een "E". Honden die geboren zijn in het jaar 1998 kunnen zowel getatoeëerd als gechipped zijn, voor deze honden bestond er een overgangsregeling. Na deze controle worden de gegevens geverifieerd bij de Raad van Beheer op Kynologisch gebied. Bij directe constatering dat de hond geen geldige ( FCI ) stamboom heeft, zal deze direct in beslag worden genomen. De eigenaar krijgt een proces verbaal.
'Een dag niet gerend is een dag niet geleefd' - aldus Willem

'Een dag niet gegeten is een dag niet geleefd' - aldus Bettie

Afbeelding
Marlenejjj
Actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier

Ongelezen bericht door Marlenejjj »

Of heeft hij een St. Hubertus stamboom:

In dat geval:

De elektronische chip wordt ingeplant door de dierenarts-identificeerder, die instaat voor de registratie bij de ABIEC-BVIRH en de aflevering van een Europees paspoort. Problemen met de chip vallen uitsluitend onder de verantwoordelijkheid van de uitvoerende dierenarts. De chip moet voldoen aan de ISO-normen voorzien in het KB van 28 mei 2004.
De fokker bepaalt wanneer de chip ingeplant wordt.
De fokker moet één kleefvignet per pup, met gebruikt chipnummer en barcode, aan de dierenarts vragen en kleven in de daartoe voorziene ruimte op het formulier ‘Aanvraag stambomen'. Dit is zeer belangrijk voor de elektronische invoering van de gegevens. De administratie KMSH beschikt voortaan over barcodelezers.
De chip van iedere pup moet vóór het vertrek van het nest bij de fokker en tussen de 6 e en de 9 e levensweek gecontroleerd worden door de diensten van de KMSH.
De controleur moet het formulier ‘Aanvraag Stambomen' ondertekenen.
Op het ogenblik van de controle moet het ganse nest en de moederteef aanwezig zijn.

3. De tangtatoeage

De tatoeage wordt zoals voorheen uitgevoerd door een erkende KMSH-tatoeëerder tussen de 6 e en de 9 e levensweek van de pups.
De identificeerder zorgt voor de inschrijving bij de ABIEC-BVIRH en de aflevering van een Europees paspoort.
De fokker die kiest voor de tangtatoeage moet, ingeval van onleesbaarheid de KMSH hiervan onmiddellijk in kennis stellen; de hertatoeage is volledig gratis.

4. Chip en tatoeage

Kiest een fokker voor beide identificatiemethodes dan wordt altijd eerst de chip door de dierenarts ingeplant en pas nadien plaatst de KMSH-tatoeëerder de tatoeage.
De dierenarts zorgt voor de registratie bij BVIRH en levert een paspoort af. De tatoeage wordt door de fokker nadien als 2 e identificatie gemeld aan de BVIRH.
'Een dag niet gerend is een dag niet geleefd' - aldus Willem

'Een dag niet gegeten is een dag niet geleefd' - aldus Bettie

Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

ik zou toch laten chippen door rvb :wink:
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Je stamboom blijft gewoon geldig, of je de hond nou door een DA of door de RvB hebt laten chippen.
Zodra je aangehouden zou worden, kan je meteen duidelijk maken dat de hond een tattoo in het oor heeft,
die correspondeert met de FCI-stamboom,
Dan hoeft de DA-chip niet eens te worden afgelezen en kan een hoop "gezeur" voorkomen worden.
In zo'n situatie zou dit dus geen problemen op moeten leveren.
Maar... wat als je hond "wegloopt" en de hond wordt op een chip gecontroleert,
welke ze uiteraard zullen aantreffen, maar deze is van de DA,
dan vraag ik me af of ze ook nog controleren voor de zekerheid op een tattoo in het oor.
Kortom het beste zou dus zijn, de hond te laten chippen door de RvB,
daarvoor moet de hond wel ingeschreven worden in het NHSB.
Ik zou me hier normaal gesproken niet druk over maken,
maar aangezien het om een Staff gaat en de RAD,
dus om de hoek komt kijken, zou ik dat dus wel laten doen,
gewoon voor alle zekerheid.
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Carmen
Zeer actief

Ik moet dus een anerkennung fur das ausland aanvragen bij de Duitse rasvereniging. Hiermee moet ik haar laten overzetten in het nederlandse stamboek, dan kan ik een ID-tag aanvragen en is de foute chip geen probleem.
Naar het overtatoueren gaan we dan nog kijken
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”