Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe vaak een nestje

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

dretje
Zeer actief

hoe vaak een nestje

Ongelezen bericht door dretje »

Hoe vaak zou een teefje een nestje mogen hebben vinden jullie
(in haar leven,of :denken: binnen een bepaalde periode)
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

2 a 3.

Ligt een beejte aan de hoeveelheid pup die geboren worden. ls je 2 nestjes hebt van enkele pups dan kan een derde nest eventueel nog wel. Anders vind ik 2 genoeg. Ik vind ook dat de teef minimaal 2 jaar moet zijn. Liefst 2,5 jaar bij de 1e dekking. In ieder geval niet jonger dan 2 dus.
Maximale leeftijd zit er ook aan vind ik.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 19 jul 2008 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Drie nestjes hooguit en ik zou er zo'n anderhalf tot 2 jaar tussen hebben willen zitten. Eerste nest met 2,5 jaar.

Op die manier kan de teef heel goed herstellen tussendoor en ik vind dat je met 2,5 jaar wel ongeveer kunt zien wat voor hond het nu eigenlijk is, uiterlijk en innerlijk.

Anne
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

flamme schreef:2 a 3.

Ligt een beejte aan de hoeveelheid pup die geboren worden. ls je 2 nestjes hebt van enkele pups dan kan een derde nest eventueel nog wel. Anders vind ik 2 genoeg.
Toch vind ik dat een beetje krom als je er vanuit gaat dat reuen heel wat meer nakomelingen mogen verwekken. Waarom niet drie nesten als je acht mooie, gezonde pups per nest hebt gekregen bij de eerste twee? Vaak herhaal je de combi niet eens, maar zoekt een andere reu.

Anne
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

geen, bij je voorstelbericht zeg je dat je een nepteckel hebt, een kruising) :neenee:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

starfleet schreef:
flamme schreef:2 a 3.

Ligt een beejte aan de hoeveelheid pup die geboren worden. ls je 2 nestjes hebt van enkele pups dan kan een derde nest eventueel nog wel. Anders vind ik 2 genoeg.
Toch vind ik dat een beetje krom als je er vanuit gaat dat reuen heel wat meer nakomelingen mogen verwekken. Waarom niet drie nesten als je acht mooie, gezonde pups per nest hebt gekregen bij de eerste twee? Vaak herhaal je de combi niet eens, maar zoekt een andere reu.

Anne
Ik vind zowieso niet dat en reu te vaak ingezet moet worden. Ook daar zit een maximum aan vind ik.
Maar ik denk dat een teef meer moet herstellen (dus meer "lijdt") van een groot nest. Overigens heb ik zelf wel een teefje maar nog nooit een nest gehad dus ik weet niet of dat helemaal klopt hoor. Ik zou in ieder geval niet snel gaan voor een herhalingsnest. Zeker niet bij een saarloos zoals ik heb. Maar ik denk in ieder geval dat een teefje meer te lijden heeft van een nestje krijgen dan een reu van een nestje maken :wink:
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Een goed geteste, gezonde rashond met een goed karakter die ooknogeens aan de rasstandaard voldoet denk ik een nest of 3. Met minimaal 2 jaar ertussen. En reu en teef gaan bij mijn gelijk op.
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

2 nesten en bij een zeer goede hond uit een lijn die niet al teveel voorkomt en vrij is van ziekten daar mogen er van mij wel 3 van komen.
Maar ik vind dat men eens moet gaan buigen over het max. aantal keer dat een reu per land mag dekken!
Iedereen zit over de teven en ik begrijp wel dat de teven het veel zwaarder hebben en dat het voor de reu maar "even werk" is, maar in verband met het doorfokken en voor een halve populatie van een ras dezelfde reu gebruiken als er nog veel meer reuen zijn vind ik dat deze ook een goede max. limiet moeten hebben.
Hoeveel? Dat zal dan heel sterk rasgebonden zijn.
dretje
Zeer actief

Ongelezen bericht door dretje »

even voor de duidelijkheid.........deze vraag was zomaar uit interesse/nieuwsgierigheid.....
Ik ben niet van plan een nestje te krijgen............en daarbij is Takkii een reutje :smile: dus dat zal niet lukken.

En hij is zo leuk omdat hij zo uniek is dat wil ik zo houden :wink:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

1.

ben je zeer tevreden? dan kun je nog een nest doen.

is het uitzonderlijk geweldig wat er geproduceerd wordt en onmogelijk dit ergens anders te halen dan kun je een derde nest overwegen.

allemaal minimaal 2 jaar ertussen.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Voor een heel groot deel vind ik dit afhankelijk van de conditie van de teef. Daarnaast is het van belang hoe goed (gezondheid, karakter en ook rastype) de nakomelingen van deze teef zijn. Zelf vind ik 5 nestjes bij een fokker voor een teefje het maximum.
Daarnaast een aantal voorwaarden, het eerste nestje vanaf 2,5 jaar en het laatste nestje voordat het teefje negen jaar is. Verder er steeds ongeveer anderhalf jaar tussen.

Zoveel nestjes zou ik zelf nooit een teefje laten krijgen, maar als een fokker zich aan bovenstaande houdt heb ik er helemaal niets op tegen.
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Wij fokken tussen de 1 en 3 nesten per teef. :ok: :ok: Zeker niet meer. Eerste nest meestal met de 4e loopsheid. Dan zijn ze meestal uitgezwaard. Dan minstens 2 jaar ertussen.

Maggie
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”