Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke rassen zien jullie?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

venijntje13
Vaste gebruiker

welke rassen zien jullie?

Ongelezen bericht door venijntje13 »

de vraag is denk ik duidelijk: welke rassen zouden hierin kunnen zitten?
61 cm hoog (ter hoogte van de rug),30 kg
ze komt uit hongarije
karakter: eenmanshond, maar voor dat éne baasje heel volgzaam, trouw en gehoorzaam, gek op water en balletjes, niet echt speels naar andere honden toe, werkt graag,
én een onklopbare fysiek (ook volgens de dierenarts), haar hartslag blijft stabiel na inspanningen
energiek buiten maar rustig binnen, géén waker of blaffer
ze heeft hier al eens gestaan maar toen had ik niet allemaal zo'n duidelijke foto's waardoor sommige twijfelden
ik denk dat het deze keer wel genoeg fotos zijn :mrgreen:
ik ben benieuwd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Craig
Actief
Mijn ras(sen): Oud Duitse Herder

Ongelezen bericht door Craig »

Hele wilde gok :mrgreen: (ik heb het een beetje lopen zoeken in rassen die daar uit de buurt komen): Mudi of Hrvatski Ovcar x Chart Polski.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik zie er wel iets van een hovawart in terug,hovawart x bordercollie of zoiets?
Ze is trouwens enig :wink:
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik dacht er ook een hovawart in te zien, verder heb ik geen idee.
Maar ik vind haar in ieder geval prachtig om te zien!!
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Het lijf vind ik ook wel (veel) van een Hovawart hebben. De kop dan weer helemaal niet, daar zie ik wat Duitse Herder in, of misschien hele grove Mechelaar.
Leuke hond is het!

Grappig trouwens, jouw avatar en de mijne hebben erg veel van elkaar weg.
:wink:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik ken een hondje wat er erg veel op lijkt en dat is een kruising duitse herder x kooiker. (lijkt me bij dit hondje trouwens onwaarschijnlijk, omdat ik niet denk dat er veel kooikers in hongarije rond lopen)
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Inge O schreef:ik denk (nog steeds, maar nu nog overtuigder :mrgreen: ) dat het een eerste kruising tussen duitse herder en hovawart is :wink: .
Dat dacht ik inderdaad ook, maar ik heb natuurlijk niet zo veel verstand van Hovawarts als jij. :wink:
venijntje13
Vaste gebruiker

Inge O schreef:het enige wat niet in dat plaatje past is geen waker, maar ze is nog jong, dat kan over enkele jaren anders zijn.
ze is ondertussen toch al 3 jaar
maar we weten ook niet met zekerheid of ze waakt, echt waken kunnen ze bij ons niet, we wonen in een rijhuis
maar terwijl de ander blaft bij elke bezoeker die de trap nog maar oploopt houd zij die bezoeker enkel via de vensterbank in het oog
maar ze verdedigt en blaft bijvoorbeeld wel als er iemand aan hààr baasje komt en andere dieren zijn niet welkom in haar tuin
speelgoedjes of eten verdedigt ze
Afbeelding
venijntje13
Vaste gebruiker

Nanna schreef:Dit is de Hongaarse hound, de Erdelyi Kopo.
Ze lijkt wel wat op een langharige versie daarvan ;-)
Afbeelding
ik zie hier eigelijk heel weinig in :oops:
enkel de kleuren
de lichaamsbouw vind ik toch ook serieus verschillen eigelijk
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Wat een schoonheid :ok: Ik denk ook iets herderigs met een Hovawart, zeker nu ik lees dat de Hovawart wel voorkomt in Hongarije.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef:ik denk (nog steeds, maar nu nog overtuigder :mrgreen: ) dat het een eerste kruising tussen duitse herder en hovawart is :wink: .

hovawart komt redelijk voor in hongarije en dh zo goed als overal, dus ook praktisch gezien is het zeker niet onwaarschijnlijk.
het enige wat niet in dat plaatje past is geen waker, maar ze is nog jong, dat kan over enkele jaren anders zijn.
Dat zie ik ook wel, maar is ze niet te rank en te slank (en te hoog op haar poten) voor zo'n kruising?

Ik vind het overigens een prachtige hond, echt 't type waar ik op val... :I:
Laatst gewijzigd door Rami op 18 mei 2008 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
venijntje13
Vaste gebruiker

aan iedereen: bedankt om jullie ideen te zeggen :wink:
en voor de complimenten uiteraard ook :mrgreen: ik vind ze zelf stiekem toch ook wel heel mooi

ik dacht persoonlijk aan:
een duitse herder (of iets dat daar dicht in de buurt bij komt)
een schotse herder, collie: ze loopt echt zoals een collie en héél veel mensen zeggen en zien dat ook (zonder dat ze weten wat ik vermoed)
en een hovawart
die 3 komen qua uiterlijk maar ook qua karakter in de buurt (al ken ik geen enkele hovawart dus daar blijf ik het onzekerst over)

maar ik vermoed dat dat gewoon de types zijn die erin zullen zitten, volgens mij is het geen kruising tussen 2 rassen
maar eerder een kruising waarvan de ouders kruisingen van hierbovenstaande rassen waren
Afbeelding
venijntje13
Vaste gebruiker

Inge O schreef: ik zie weinig in de schotse collie omdat haar vacht dan veel en veel zwaarder zou moeten zijn, toch zeker als er ook hovawart bij zit. collie en herder alleen (zonder wartje) kan dan ook weer niet want dan zou ze een veel spitsere snuit moeten hebben.
juist ook in de uitstraling van haar kop zie ik heel typische hovawarttrekjes.

als je dan weet dat dit, op de 5 jaar dat ik op het forum zit, de eerste kruising is die ik van 'hovawartschap' verdenk (ondanks dat mensen vaak in die richting denken) geeft dit nog meer aan hoe zeker ik er denk van te zijn :wink: .
van de vacht van de collie is inderdaad waar maar als het bijvoorbeeld zo zou zijn dat één ouder een kruising van een duitse herder en een collie is en de andere ouder een hovawart dan kan ze toch nog perfect deze halflange vacht hebben
het is niet zo dat bij kruisingen gewoon fifty fifty de helft qua uiterlijk word genomen

als ik het goed begrijp denk jij dat het een kruising is tussen een duitse herder en een hovawart, zonder andere rassen
hoe verklaar je dan de oren?
of is het toch mogelijk dat een kruising dan oren heeft tussenin die van zijn ouders? ik ken helemaal niet veel van genen en voortplanting dus
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef:
Rami schreef:

hovawart komt redelijk voor in hongarije en dh zo goed als overal, dus ook praktisch gezien is het zeker niet onwaarschijnlijk.
het enige wat niet in dat plaatje past is geen waker, maar ze is nog jong, dat kan over enkele jaren anders zijn.
Dat zie ik ook wel, maar is ze niet te rank en te slank (en te hoog op haar poten) voor zo'n kruising?
nee, vind ik niet - er is om te beginnen behoorlijke variatie qua robuustheid bij de hovawart en zowel bij de dh als de hovawart zijn teven niet echt opvallend zwaar te noemen qua bone.
een groot deel van de zwaardere uitstraling van een wartje zit hem ook in de dikkere vacht - haal die weg of maak die nat en de helft van je hond is weg :mrgreen: .
:
Aja, een vacht kan idd enorm vertekenen.

En een Schotse herder langhaar kruising zou idd nog meer vacht hebben, meer zoals Silka misschien:

Afbeelding

Waar overigens - onder al dat haar - een lichtgewicht hond schuil gaat. Ik til haar moeiteloos op. :wink:
Afbeelding
venijntje13
Vaste gebruiker

Rami schreef: En een Schotse herder langhaar kruising zou idd nog meer vacht hebben, meer zoals Silka misschien:
niet per sé hoor :wink:
ik heb een kruising schotse herder langhaar met mechelse herder
en die heeft totaal geen lange haren
Laatst gewijzigd door venijntje13 op 18 mei 2008 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
venijntje13
Vaste gebruiker

Inge O schreef:
zeer zeker wel - ik vind juist ook haar oren heel tekenend voor een eerste kruising tussen staand en (half-)hangend :wink: .

ik zeg 'halfhangend' omdat een hovawart wel oren heeft die sterk aangezet zijn aan de basis : dat stukje staat dus ook nog. het zijn geen spanieloren, om maar het andere uiterste te noemen :wink: .
ok :wink:
Inge O schreef:
overigens, wat is zo typisch aan het gangwerk dat je aan een collie doet denken?
dat is moeilijk om in woorden uit te leggen maar ze trippelt (zweeft) zo een beetje in een diagonale beweging

maar alleen de wijze van lopen is natuurlijk geen groot genoeg argument om te zeggen dat er misschien collie in zit
Afbeelding
venijntje13
Vaste gebruiker

Inge O schreef:
venijntje13 schreef:
Rami schreef: En een Schotse herder langhaar kruising zou idd nog meer vacht hebben, meer zoals Silka misschien:
niet per sé hoor :wink:
ik heb een kruising schotse herder langhaar met mechelse herder
en die heeft totaal geen lange haren
maar in combinatie met een hovawart (zelfs in een driewegskruising met herder) wordt die kans daarop al veel kleiner :wink: .
kruisen is geen exact wetenschap dus in theorie kan het
maar de kans word inderdaad wel kleiner!
zeker nu ik eraan denk dat ze tot haar 8 maanden een superkorte vacht had zoals bijvoorbeeld een dobermann of mechelaar, pas nadien is haar vacht halflang en golvend geworden
ik wil jullie trouwens niet per sé tegen spreken ofzo hoor :mrgreen:
Afbeelding
venijntje13
Vaste gebruiker

Inge O schreef:
venijntje13 schreef: dat is moeilijk om in woorden uit te leggen maar ze trippelt (zweeft) zo een beetje in een diagonale beweging

maar alleen de wijze van lopen is natuurlijk geen groot genoeg argument om te zeggen dat er misschien collie in zit
moeilijk van een scherm af te lezen natuurlijk maar een hovawart met een goed gangwerk kan ook behoorlijk 'zweven', één van mijn 'puppen' noemden ze zelfs 'ressortje' om die reden :mrgreen: .
haha, super :ok:
maar zoals ik al zei, ik heb er nog geen ontmoet dus kan hier niet over oordelen maar misschien komt dat dan ook wel van de hovawart

ik heb net even wat zitten lezen over het karakter van de hovawart en dat lijkt er echt wel ferm op op sommige vlakken :eek:
ze is echt wel evenwichtig en stabiel, ook wel intelligent al durft ze soms als ze het beu is wel een 'koppig' te zijn
ze is dus héél aanhankelijk aan haar éne baasje (ik :mrgreen: ) maar toch is ze ook een zeer zelfstandige hond, ze zal nooit tijdens een losse wandeling tegen mijn been plakken (zoals mijn andere herder wel doet) maar zal altijd rond mij blijven wandelen, bepaalde andere zaken zoals spelen met bepaald speelgoed en op botjes knagen vind ze dat ze dat ook helemaal goed alleen kan (zolang ze mij maar ziet)
ze is dus ook echt gereserveerd naar vreemde toe, als ze willen mogen ze aan haar komen maar het laat haar koud en zal zelden zelf contact zoeken op straat, in huis na een half uurtje ofzo gaat ze echter wel haar kopke leggen
ze heeft wel heel wat energie in zich maar als het een dagje eens niet kan is psychische bezigheid wel voldoende
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”