Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dracht en een vlo

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Margo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje
Aantal honden: 7
Contacteer:

Dracht en een vlo

Ongelezen bericht door Margo »

Ik heb een teef die nu 6,5 week drachtig is. :D

Normaal behandel ik mijn honden in de zomerperiode maandelijks met Frontline, eigenlijk meer voor de teken, omdat ze nooit vlooien hebben.
Twee weken geleden heb ik mijn andere honden allemaal behandeld uitgezonderd de drachtige teef.
Zie ik zojuist een vlo over haar bolle buik lopen.

Heeft iemand tips wat ik daar nu aan kan doen? Ik weet niet goed wat ik wel of niet kan en mag gebruiken bij een drachtige teef.
Groetjes van Margo
Afbeelding
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Of bijvoorbeeld wassen met Anti VLo en Teek shampoo van Animal Plus (natuurlijk). Zijn ze ook dood, moet je alleen wèl de omgeving goed behandelen
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Nanna schreef:Ik zou het niet doen.
Dat wordt met een vlooienkam en een bakje sop vlooien vangen ;-)

Daarna even aankijken. Zie je nog meer vlooien dan zou ik wel de omgeving behandelen.
Zo zou ik het ook doen !
Ik zou geen shampoo of ander vlooienmiddel bij een drachtige teef gebruiken.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Als je echt wilt kun je Stronghold gebruiken, dat staat geregistreerd als teogestaan bij zwangere dieren. Ik heb dat destijds uitgezocht toen mijn kat drachtig was. Liever dat dan aggressieve wasmiddelen!

Anders...Nanna's advies opvolgen...kammen kammen kammen ;-)

Maar zoveel kwaad kunnen vlooien nou ook weer niet hoor..(mits, tenzij enzovoort)
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Madelief schreef:Als je echt wilt kun je Stronghold gebruiken, dat staat geregistreerd als teogestaan bij zwangere dieren. Ik heb dat destijds uitgezocht toen mijn kat drachtig was. Liever dat dan aggressieve wasmiddelen!
Stronghold is zo'n beetje het meest zware chemische goedje wat je op je dier kunt spuiten of aan je dier kunt geven.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Madelief schreef:Als je echt wilt kun je Stronghold gebruiken, dat staat geregistreerd als teogestaan bij zwangere dieren. Ik heb dat destijds uitgezocht toen mijn kat drachtig was. Liever dat dan aggressieve wasmiddelen!
Stronghold is zo'n beetje het meest zware chemische goedje wat je op je dier kunt spuiten of aan je dier kunt geven.
Dat zou wel kunnen, daar ga ik niet over, maar het is bewezen veilig voor dieren tijdens de dracht. Ook bij collies in overdoseringen. En nee, ik heb geen aandelen ;-).

Dus, mijns inzien een stuk veiliger dan de middelen die dat NIET zijn!
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Madelief schreef:
Scooby schreef:
Dat zou wel kunnen, daar ga ik niet over, maar het is bewezen veilig voor dieren tijdens de dracht. Ook bij collies in overdoseringen. En nee, ik heb geen aandelen ;-).

Dus, mijns inzien een stuk veiliger dan de middelen die dat NIET zijn!
Volgens mij staat er op de Frontline ook dat je het aan zwangere dieren kunt geven, maar dat wil niet zeggen dat het goed is.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

In mijn ogen zijn alle middelen die vlooien bestrijden niet goed ;-).
Goede voeding is goed, voldoende beweging is goed, etc. Maar, als je dan toch graag een middel wilt gebruiken tijdens een zwangerschap gebruik er dan in vredesnaam een die ervoor getest is, en dus mag.

En voor zover ik wist, maar ik heb het niet onlangs gecheckt, mag Frontline NIET aan zwangere dieren gegeven worden, maar forgive als ik fout zit. 3 jaar geleden, was Stronghold het enige middel dat ik kon vinden dat veilig was. Ik heb het toen speciaal moeten laten bestellen door de DA, want die distribueerde andere middelen ;-). Veilig is iets anders dan goed.

Natuurlijk kun je overal je vraagtekens bij zetten, maar we zullen het moeten doen met de informatie die gegeven is. Adh daarvan moet je keuzes maken. Je bent niet verplicht een middel te gebruiken natuurlijk, maar de meeste vlooien en ontwormingsmiddelen mogen écht niet tijdens de zwangerschap!!

p.s. Stronghold wordt soms zelfs aanbevolen tijdens de dracht, om het voorkomen van spoelwormen in jonge pups te verhinderen. Het schema dat men dan toepast is: tijdens 6 weken dracht, en 2 weken vóór de bevalling. De pups zouden dan tot een leeftijd van 7 weken spoelwormvrij zijn. Maar ik zie er de noodzaak zelf niet zo van in ;-)
(Vet.Parasitol. 2000;91347-358)
Afbeelding
Margo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Margo »

Ik heb haar gekamt en heb geen vlo of poepjes daarvan gezien. Hopelijk is het een "verdwaalde" geweest.
Ik hou het goed in de gaten.

Iets chemisch ga ik niet geven, maar ik hoor ook zo hier en daar dat ze Teatree olie gebruiken tegen ongedierten. Heeft iemand daar ervaring mee?
Groetjes van Margo
Afbeelding
fromstaceyhome
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door fromstaceyhome »

nou ik heb destijds ook mijn teefjes gewassen met frontline,staat ook achter op de verpakking dat het niet schadelijk is voor drachtigge teefjes ,
heb er ook niks van gemerkt ,en heeft altijd gezonden puppys gehad :ok:
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou zeker ook geen teatree gebruiken. Bij zwangere dieren kun je beter dingen gebruiken die veilig zijn (chemisch of niet), dan dingen waarover te weinig bekend is. Teetrea kan erg bijten. Mensen verkijken zich wel eens op "plantaardig/natuurlijk" etc. een giftige plant is harstikke natuurlijk en hartstikke plantaardig en het komt weliswaar niet uit een chemisch lab, maar kan wel minstens net zo schadelijk zijn. Het woord "chemisch" is niet equivalent aan "onvelig" net zoals dat andersom niet zo is. Een voorbeeldje is de digitalis, vingerhoedskruid, ontzettend giftig, heel natuurlijk en plantaardig , en tegelijkertijd in de (commerciele) farmacie gebruikt als waardevol medicijn! Mits je tenminste weet wat je aan het doen bent

Ik zou eerlijk gezegd lekker helemaal niks doen! Ze kan heus wel gezonde pups op de wereld zetten met een lichte vlooieninfectie. Als je verder niks gezien hebt valt het waarschijlijk reuze mee. gewoon af en toe kammen, en je schat vertroetelen!:ok:
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

fromstaceyhome schreef:nou ik heb destijds ook mijn teefjes gewassen met frontline,staat ook achter op de verpakking dat het niet schadelijk is voor drachtigge teefjes ,
heb er ook niks van gemerkt ,en heeft altijd gezonden puppys gehad :ok:
Oh nou, kijk aan :ok:
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Drachtige teven en/of de hond hier die niet met frontline e.d. behandelen mag worden zet ik bij vlooien in bad, dik 10 minuten in het sop laten weken ongeacht welke shampoo en de vlooien zijn wel wieberen.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Madelief schreef:Ik zou zeker ook geen teatree gebruiken. Bij zwangere dieren kun je beter dingen gebruiken die veilig zijn (chemisch of niet), dan dingen waarover te weinig bekend is. Teetrea kan erg bijten. Mensen verkijken zich wel eens op "plantaardig/natuurlijk" etc. een giftige plant is harstikke natuurlijk en hartstikke plantaardig en het komt weliswaar niet uit een chemisch lab, maar kan wel minstens net zo schadelijk zijn. Het woord "chemisch" is niet equivalent aan "onvelig" net zoals dat andersom niet zo is. Een voorbeeldje is de digitalis, vingerhoedskruid, ontzettend giftig, heel natuurlijk en plantaardig , en tegelijkertijd in de (commerciele) farmacie gebruikt als waardevol medicijn! Mits je tenminste weet wat je aan het doen bent

Ik zou eerlijk gezegd lekker helemaal niks doen! Ze kan heus wel gezonde pups op de wereld zetten met een lichte vlooieninfectie. Als je verder niks gezien hebt valt het waarschijlijk reuze mee. gewoon af en toe kammen, en je schat vertroetelen!:ok:

Ja klopt, als je die goedkope rommel gebruikt wel ja. Heb je een goeie olie dan niet, en ja, zelf uitgeprobeert :mrgreen: . Verder zou ik me over een paar druppels TT in een shampoo niet druk maken als je in één zucht verteld dat je spul over je hond hebt gekiept waarbij je zelf handschoenen moet dragen bij gebruik. En gooi Frontline e.d. maar eens over een wondje op je hand, nou, dan is goedkope Teatree-olie heilig hoor.
Ik ben het wel met je eens dat natuurlijk niet altijd synoniem is aan veilig. Maar in het "veilig" van een bestrijdingsmiddelenfabrikant heb ik ook niet bijster veel vertrouwen, want als er wat mis gaat dan ligt het immers nooit aan hun spul. En dan erbij, ze zeggen ook dat het werkt tegen vlooien en teken en die werking is vaak ook nog heel ver te zoeken. Dan gebruik je het niet goed zeggen ze dan en daarmee is de kous af.
Cocochanel

Ongelezen bericht door Cocochanel »

---Ik zou nooit en niks chemisch bij mijn drachtige teef gebruiken...
Wat je wel kan geven aan haar en aan je andere honden ook en wat ik ook aan mijn honden af en toe geef als een natuurlijke afweermengsel(als een tussendoortje) voor teeken/vlooien is het volgende:
Een kopje karnemelk, een kopje volle yoghurt, een teentje van (moet geperst zijn) geperste knoflook, een gestampte walnoot (nooit een amandel), een paar van gestampte pompoenpitten en een eetlepel van zeewier, dat alles door elkaar roeren en dan geven...
Het werkt gegarandeerd, spreek uit ervaring...

En wat ik ook nog doe is het volgende...een washandje natmaken met een beetje van tea tree shampó erop...en dan over hun vacht heen...
Schijnbaar zijn vlooien/teken niet gek op de geur van tea-tree...
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Scooby schreef:
:denken: waarom is stronghold slechter dan andere parasitaire middelen?
Omdat het nog meer bestrijdt?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:dat is dus één van de grootste misverstanden : dat iets des te toxischer zou zijn naarmate het aktiever is. die twee eigenschappen staan totaal los van elkaar. iets kan toxischer worden naarmate er een hogere dosering nodig is of iets kan gewoon uit zichzelf toxisch zijn, maar het wordt niet toxischer omdat het goed werkt.
O.k.! :ok:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Lumi krijgt iedere dag een blokje schapenvet.
Op dit moment schapenvet met knoflook (Biofood). Op de verpakking staat dat het helpt vlooien te voorkomen.
Zoiets natuurlijks zou ik een drachtige teef wel durven geven, iets chemisch zeker niet. Of het ook helpt dat weet ik niet.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Angelique25 schreef: Ja klopt, als je die goedkope rommel gebruikt wel ja. Heb je een goeie olie dan niet, en ja, zelf uitgeprobeert :mrgreen: . Verder zou ik me over een paar druppels TT in een shampoo niet druk maken als je in één zucht verteld dat je spul over je hond hebt gekiept waarbij je zelf handschoenen moet dragen bij gebruik. En gooi Frontline e.d. maar eens over een wondje op je hand, nou, dan is goedkope Teatree-olie heilig hoor.
Ik ben het wel met je eens dat natuurlijk niet altijd synoniem is aan veilig. Maar in het "veilig" van een bestrijdingsmiddelenfabrikant heb ik ook niet bijster veel vertrouwen, want als er wat mis gaat dan ligt het immers nooit aan hun spul. En dan erbij, ze zeggen ook dat het werkt tegen vlooien en teken en die werking is vaak ook nog heel ver te zoeken. Dan gebruik je het niet goed zeggen ze dan en daarmee is de kous af.
Heb hier altijd TeaTree olie in huis, maar ook de dure merken kunnen flink bijten!. Ik heb nu nog (na jaren) de littekens daarvan op mijn lichaam. En ik gebruikte een bekend goed homeopatisch merk teatree olie.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”