Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cão de Água Português - portugese waterhond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Cão de Água Português - portugese waterhond

Ongelezen bericht door AnnSophie »

DE PORTUGESE WATERHOND

Geschiedenis
De Portugese Waterhond, ook wel Cao de Aqua (wat hond van het water betekent) genaamd, is een oeroud Portugees ras. Het kwam al in de 14e eeuw voor. Het ras werd vroeger gebruikt door de Portugese vissers. Zij hielpen mee met het werk op de vissersboten, zij haalden de netten binnen en vingen de vissen die uit het net ontsnapten. Ook bewaakten zij de boot en zwommen ze boodschappen over van boot naar boot.

Algemene kenmerken
Een middelmatig grote hond, zeer goed geproportioneerd, stoer en gespierd. Zijn voortdurend gebruikt voor het werk in het water verklaart buitengewone ontwikkeling van zijn spieren. Vroeger door geheel Portugal gebruikt; tegenwoordig komt hij vrijwel alleen voor in de Algarve, waar de visserijtradities bijna zoals in het verleden voortleven.

Maat en Gewicht
Schofthoogte reuen 50 tot 57 ideaal is 54 cm gewicht 19-25 kg
Schofthoogte teven 43 tot 47 ideaal is 46 cm gewicht 16-22 kg

Vacht
Dikke vacht, gelijkmatig over het gehele lichaam verdeeld, behalve op de onderarm en liezen, waar hij dunner is.
Er zijn twee soorten vachten:
1. de ene met tamelijk lang, golvend haar, dat nogal los groeit en een lichte glans heeft, het haar boven op het hoofd rechtopstaand en dat op de oren lang
2. een tweede type met korter haar, bestaande uit dichte krullen, zeer dik en niet bijzonder glanzend. Bij deze variëteit is het haar op het hoofd gelijk aan de overige vacht, terwijl het op de oren soms eerder golvend dan gekruld is.

Karakter en temperament
Nu is de Portugese Waterhond vooral een gezinshond, omdat er op de vissersboten geen werk meer voor hen is. De Portugese Waterhond is een erg actief en leergierig ras. Ze hebben veel beweging nodig. Wel is het aan te raden om een gehoorzaamheidscursus te gaan volgen met de hond, omdat ze een sterk eigen willetje hebben.
Een boswandeling of een bezoek aan het strand vinden ze heerlijk, omdat het over het algemeen goede zwemmers zijn. Portugese Waterhonden zijn dan ook zeer geschikt voor bijvoorbeeld behendigheid of flyball. Het is een niet verharende hond die over het algemeen ook goed bij mensen met een allergie kan. Wel moeten zij regelmatig naar de trimsalon.

Video van een portugese waterhond in actie:

Afbeelding
American Dancer's Ever Lasting Love (Dixie)

Ik vind ze wat betreft uiterlijk eigenlijk super, in de leeuwensnit zijn ze heel erg apart... In de moderne retriever snit zien ze er al wat alledaagser uit. De hond op de foto vind ik heel mooi van bouw en snit, alleen zie ik ze liever in bruin(wit) dan zwart(wit). Ze zijn blijkbaar enorm leergierig en dat is leuk, maar ik lees dat ze nu vooral als gezinshond dienen. Zelf ben ik op zoek naar een ras waarmee ik in de toekomst obedience, doggydance of agility mee kan doen (toch minstens 2 sporttakken uit het lijstje), maar ik heb het gek genoeg niet zo op borders :denken: In de video vind ik ze ook eerder wat clownesk overkomen en die eigenschap vind ik best leuk. Kent iemand een portugese waterhond en wat zijn jullie ervaringen, ik wil er alles van weten!
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik ken een fokker ervan, het zijn erg leuke en mooie honden, ze wint regelmatig wat :ok:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik heb er 4 maar je had vast mijn handtekening al bekeken
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik vind ze onwijs leuk! Op de crufts was er eerst ook één met doggydance en die was echt onwijs leuk :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Lysette schreef:Ik vind ze onwijs leuk! Op de crufts was er eerst ook één met doggydance en die was echt onwijs leuk :ok:
Van Richard Curtis met Disco had ze inderdaad het filmpje toegevoegd;-). Leuke hond, goede trainer.
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Ik vind ze óók zó mooi, maar mijn wederhelft moest er niks van weten, dus nu komt er noch een Petit Basset Griffon Vendéen noch een Portuguese Waterhond, maar weer zo'n takketeckeltje bij ;-)
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Mijn wederhelft is ook niet zo te vinden voor de leeuwensnit :mrgreen:
Maar over het algemeen ziet hij wel graag het kopje en de gewone retrieversnit vindt hij wel leuk. Dus misschien, héééél misschien in de toekomst.

Rosita: ja op jouw site was ik al eerder terecht gekomen :mrgreen:
Kun je wat meer vertellen over karakter, temperament, hoeveelheid beweging, mentale bezigheid, vachtverzorging, hoe goed leren ze? Zijn ze over het algemeen geschikt voor gehoorzaamheid en pak-weg doggydance?
Ik heb geen al te grote ambitieuze plannen (dus geen crufts of zo), maar wil wel eens deelnemen aan wedstrijden, puur voor de fun...
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik vind ze ook helemaal geweldig :ok:
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Ik ken de fokker van de hond van de foto. Hij zat bij mij in de les bij behendigheid. Op dit moment train ik met een andere hond(andere eigenaar) van deze fokker en ik ken er meerdere. Ze lopen allemaal heel leuk in de behendigheid. Ik vind ze altijd heel vrolijk en open. Zeker honden om actief mee te zijn. De honden die ik ken zijn lief naar anderen.
Groetjes van Bo en de honden.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik ken er 1, nog een jong ding... week of 15 denk ik nu. Erg leuk hondje. De man waarvan ie is, had hiervoor ook zoeen, maar die is helaas vorig jaar overleden op hoge leeftijd. Was ook een erg lief beest, maar beetje meer terughoudend. Die ie nu heeft, is echt een felle donder :D

Ik had er nog nooit van gehoord. Die van hem zijn trouwens niet zo geknipt als op deze foto, eerlijk gezegd vind ik dat ook helemaal niet mooi :)

wel bijzondere, leuke honden :)
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”