Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agressieve hond bijt vrouw in dijbeen in Tongeren

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

miemot
Zeer actief
Aantal honden: 1

Agressieve hond bijt vrouw in dijbeen in Tongeren

Ongelezen bericht door miemot »

23/06 Agressieve hond bijt vrouw in dijbeen in Tongeren
Een agressieve hond heeft zaterdagmiddag uitgehaald naar de 55-jarige Irène Slegers uit Mal. Het dier beet de vrouw verscheidene keren in het dijbeen. Het is al de vierde keer dat de hond - een kruising tussen een boxer en Duitse herder - mensen aanvalt.

Het incident gebeurde zaterdag rond 13 uur op de Viséweg in Mal. Irène Slegers (55) stond buiten langs de straat. “Ik zag het jonge koppeltje met de hond wandelen. Ik ken hen van zien. Ze wonen in de buurt. Toen ze mij zagen, hielden ze even halt. Ik zei nog: “Oh wat een mooie hond”, maar het meisje waarschuwde meteen dat ik niet aan het dier mocht komen”, vertelt Irène. Haar buurman Michel kwam tijdens het gesprekje buiten. “Ik vraag hem of dat nu die gevaarlijke hond is uit de buurt. Michel zegt dat hij het dier niets doet. Wanneer Michel de hond over zijn kop streelt, springt die hond op mij. Hij stoot mij om en bijt.”

Werkonbekwaam
De omstaanders krijgen het beest met moeite losgetrokken. Het dier bijt Irène opnieuw. “Ik was in paniek en ben meteen beginnen te roepen. Mijn rok is aan flarden en mijn rechterdij lag helemaal open. Op de spoedafdeling van het Vesaliusziekenhuis hebben ze de bijtwonde gehecht. Nu mag ik minstens tien dagen niet gaan werken.”
Schrik
Volgens Irène is het al de vierde keer dat de hond naar een buur uithaalt. “Een tijdje geleden heeft hij een 15-jarige jongen toegetakeld. Die hond is de schrik van de straat. Ze hoeven hem niet af te maken, maar dat ze hem tenminste een muilkorf aandoen. Ik heb niets tegen honden want wij hebben er zelf eentje”, zegt Irène. Buurvrouw Liliane beaamt het verhaal. “Mij heeft hij in mijn arm gebeten.”

De lokale politie van Tongeren kreeg tot nu toe twee meldingen van incidenten met de hond. De eigenaars werden verhoord. Het parket heeft beslist dat het dier niet moet worden afgemaakt. Er werden wel strikte voorwaarden opgelegd. Zo mag het dier niet meer op straat komen zonder een muilband.

bron: www.hbvl.be

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Aan de éne kant is het geweldig, dat ze niet verplicht worden het beestje af te maken. Maar aan de andere kant, een hond die al zo dikwijls gebeten heeft :19: Is dat nog wel verantwoord?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:Verplicht muilkorf laten dragen. Wordt ie gesnapt zonder muilkorf dan is het zonder verdere plichtplegingen inslapen geblazen.
Lijkt me afdoende.
inderdaad
Afbeelding
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

De eigenaar heeft gewaarschuwd, toch, de hond niet te aaien??

Nu weet ik niet hoe het met die andere incidenten gegaan is, maar als ze gewaarschuwd hebben hem niet te aaien.....

Maar goed, muilkorven lijkt me wel een veilig idee.
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Ik vraag me gewoon af in welke mate je, als baasje, zo'n hond nog kan vertrouwen. Binnen in huis bedoel ik dan, als hij geen muilkorf draagt. Zowieso mag je er nooit van uit gaan dat je hond honderd procent betrouwbaar is, maar in dit geval is er toch helemaal geen sprake meer van enige vorm van vertrouwen. Ik zou me er niet goed bij voelen in elk geval.

Maar aan de andere kant, als ik in hun schoenen stond... ik zou het ook niet kunnen, mijn maatje laten inslapen om deze reden.
:19:
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Een muilkorf lijkt mij in deze erg! handig. Verder een wat vaag verhaal, eigenaren die gaan stoppen ondanks ze waarschijnlijk weten dat de hond kan bijten en die Michel die de hond toch maar gaat aaien etc. Maargoed, het bljft een geschreven verhaaltje natuurlijk.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Misschien is nu de paniek bij iedereen ook weer een beetje weg mbt de nieuwe regelgeving omtrent agressieve honden.
Zelfs een hond die al meerdere malen mensen heeft gebeten wordt niet zomaar direct ingeslapen.
Want ik heb nu al op heel veel fora mensen zien schrijven dat ze bang zijn dat hun hond al wordt afgemaakt als hij zijn lip optrekt tegen een andere hond of achter een kat aan wil gaan ofzo.

Wel erg dat dit kan gebeuren, als één van mijn honden toch ooit zomaar een mens zou bijten dan krijgt hij voor altijd een muilkorf om buiten, en zou ik hem binnen in huis wegstoppen als er bezoek komt.
Ik zou hem dan niet meer vertrouwen, lijkt me erg onzeker zoiets.
Zeker niet los met hem over straat lopen nee!

Edit: ik zie dat het Belgie is, dus andere regels dan hier.
Laatst gewijzigd door Mojuan op 24 jun 2008 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
:zweep:
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Het licht eraan uit welk oogpunt de hond bijt en/of het over kan gaan. Maar in gevallen van echt agressief naar mensen toe en bijten zonder aanleiding? Nee, ik zou mijn hond gewoon rust geven hoe moeilijk het ook is in zo'n geval! Voor de hond beter en je kan er zoveel leed voor mens en dier mee voorkomen. Leuk hoor voor eenhond om op straat altijd gemuilkorft EN aangelijnd te moeten lopen (muilkorf en los kan in zo'n geval ook niet gezien ze enorme kracht hebben (zeker zo'n kruising) waarmee ze mensen ook goed kunnen verwonden en zeker kinderen).
Zeker in het drukke NL niet te doen. En ja dan heb je idd in huis ook nog. Zo handig is een bijtende hond dan niet tenzij je kluizenaar bent. Anders moet je hem gaan leren goed in een bench/ kennel te kunnen leven. Als er dan mensen over de vloer komen dan kan hij daar in. Krijg je kleine kinderen over de vloer dan moet je weer wat anders opzoeken want 100.000 x zeggen dat hij vals is helpt niet, ze gaan er toch naar toe.
En dan niet te vergeten degenen die binnen komen stappen en de hond vergeten of wat dan ook. Nee, lijkt mij echt geen doen.

Straks gaat het jaren goed en daarna opeens een klein kind te pakken in een ogenblikje dat je vergeeet op te letten. Dit zal niemand zichzelf kunnen vergeven.
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door gotcha »

Waarom niet luisteren naar de hondeneigenaars,"niet aaien".Is toch niet moeilijk om te begrijpen toch.

En dan nog zeggen is dat die gevaarlijke hond,dan pak je toch vrijwillig een groot risico om toch te aaien. :19:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

boxersien schreef:Het licht eraan uit welk oogpunt de hond bijt en/of het over kan gaan. Maar in gevallen van echt agressief naar mensen toe en bijten zonder aanleiding? Nee, ik zou mijn hond gewoon rust geven hoe moeilijk het ook is in zo'n geval! Voor de hond beter en je kan er zoveel leed voor mens en dier mee voorkomen. Leuk hoor voor eenhond om op straat altijd gemuilkorft EN aangelijnd te moeten lopen (muilkorf en los kan in zo'n geval ook niet gezien ze enorme kracht hebben (zeker zo'n kruising) waarmee ze mensen ook goed kunnen verwonden en zeker kinderen).
Zeker in het drukke NL niet te doen. En ja dan heb je idd in huis ook nog. Zo handig is een bijtende hond dan niet tenzij je kluizenaar bent. Anders moet je hem gaan leren goed in een bench/ kennel te kunnen leven. Als er dan mensen over de vloer komen dan kan hij daar in. Krijg je kleine kinderen over de vloer dan moet je weer wat anders opzoeken want 100.000 x zeggen dat hij vals is helpt niet, ze gaan er toch naar toe.
En dan niet te vergeten degenen die binnen komen stappen en de hond vergeten of wat dan ook. Nee, lijkt mij echt geen doen.

Straks gaat het jaren goed en daarna opeens een klein kind te pakken in een ogenblikje dat je vergeeet op te letten. Dit zal niemand zichzelf kunnen vergeven.
Je kunt je hond toch ook rust geven door te zorgen dat hij niet geaaid wordt ,zeker in je eigen huis moet dat toch te voorkomen zijn.
Zal lekker worden dat ik mijn hond die niet geaaid wil worden moet laten afmaken om hem ''rust '' te geven terwijl je daar gewoon zelf voor kunt zorgen en daar is niets zieligs aan.

Deze mensen zijn gewoon harleers door hun hond iedere keer de gelegenheid te geven om in de positie te komnen waarin hij kan bijten.
Ik laar Orson ook niet los op straat hier lopen en hem zelf alles regelen :roll:
Hoeveel waakhonden denk je zouden niet gaan bijten wanneer je ze daar elke keer de gelegenheid voor geeft.
Zoiets heet verantwoording nemen en dat is iets anders dan ''rust geven''en ja dat is ook in het drukke Nederland te doen.
sundancekid

Ongelezen bericht door sundancekid »

De hond moet gemuilkorfd worden en daarmee is het probleem voor de omstaanders verholpen
Wanneer de eigenaar echter beleefd vraagt om de hond (gemuilkorfd of niet) niet te aaien, moet men dit respekteren en van het dier afblijven.

Heb het zelf ook meegemaakt. Ik hou er niet van dat iedereen te pas en te onpas mijn dieren aanhaalt. Deze hond had ik nog maar net een paar dagen pas en wist nog niet wat voor vlees ik in de kuip had. Een voorbijganger vond het een pracht van een dier en wilde hem meteen aaien. Ik vroeg beleefd dit niet te doen omdat ik het nog niet goed vertrouwde. De man sloeg mijn waarschuwing in de wind en streelde mijn hond vol overtuiging, waarop hij keihard werd gebeten. Vloeken tieren en verwijten, maar toen ik hem vroeg "wat had U niet begrepen van de woorden NIET AAIEN "werd hij meteen stil.

Het is trouwens helemaal goed gekomen met die hond, maar ja dat vraagt inspanning en geduld he en dat is wat veel mensen nu net niet kunnen opbrengen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

tineke schreef:
boxersien schreef:Het licht eraan uit welk oogpunt de hond bijt en/of het over kan gaan. Maar in gevallen van echt agressief naar mensen toe en bijten zonder aanleiding? Nee, ik zou mijn hond gewoon rust geven hoe moeilijk het ook is in zo'n geval! Voor de hond beter en je kan er zoveel leed voor mens en dier mee voorkomen. Leuk hoor voor eenhond om op straat altijd gemuilkorft EN aangelijnd te moeten lopen (muilkorf en los kan in zo'n geval ook niet gezien ze enorme kracht hebben (zeker zo'n kruising) waarmee ze mensen ook goed kunnen verwonden en zeker kinderen).

Je kunt je hond toch ook rust geven door te zorgen dat hij niet geaaid wordt ,zeker in je eigen huis moet dat toch te voorkomen zijn.
Zal lekker worden dat ik mijn hond die niet geaaid wil worden moet laten afmaken om hem ''rust '' te geven terwijl je daar gewoon zelf voor kunt zorgen en daar is niets zieligs aan.

Deze mensen zijn gewoon harleers door hun hond iedere keer de gelegenheid te geven om in de positie te komnen waarin hij kan bijten.
Ik laar Orson ook niet los op straat hier lopen en hem zelf alles regelen :roll:
Hoeveel waakhonden denk je zouden niet gaan bijten wanneer je ze daar elke keer de gelegenheid voor geeft.
Zoiets heet verantwoording nemen en dat is iets anders dan ''rust geven''en ja dat is ook in het drukke Nederland te doen.
Nou inderdaad zeg! Rust geven vind ik heel vies klinken. Viezer dan muilkorven eerlijk gezegd. Een hond kan je leren zijn muilkorfje te dragen alsof het zijn halsband is. Elke pup haat het halsbandje de eerste tijd. Daar leert hij mee om te gaan net als je een hond kan leren dat een muilkorf ook zoiets is, of een tuig? Whatever.

Er zitten genoeg honden aan de riem en er zijn genoeg manieren om een hond lekker te laten rauzen los. Gewoon ergens waar niemand komt of snachts en dan met muilkorfje om. Kan er niks gebeuren en kun je je hond gewoon houden. Doe hem lekker in de bench als er bezoek is, met dikke gerookte kluif en dan is het hondje toch helemaal blij? Ik zie het probleem totaal niet :denken:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

als dit al de 4 de keer is dan kunnen ze het blijkbaar niet voorkomen da thij bijt. :eek:
als ik een hond heb die het zo gemakkelijk deed, dan liet ik hem ook inslapen, jammer dan :19:

een hond kan een keertje snappen, maar als hij er een gewoonte van gaat maken mag hij van mij deze wereld verlaten(hoe moeilijk ik het er ook mee zou hebben)
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Tineke en Marc hebben het meeste al gezegd wat ik wilde zeggen op de reactie van boxersien
Soms moet je idd meer moeite in een hond steken om hem te houden...so be it
Afbeelding
tineke

S@ndr@ schreef:als dit al de 4 de keer is dan kunnen ze het blijkbaar niet voorkomen da thij bijt. :eek:
als ik een hond heb die het zo gemakkelijk deed, dan liet ik hem ook inslapen, jammer dan :19:

een hond kan een keertje snappen, maar als hij er een gewoonte van gaat maken mag hij van mij deze wereld verlaten(hoe moeilijk ik het er ook mee zou hebben)
Ik vind de baas hierin de schuldige die geeft zijn hond tenslotte keer op keer de kans zich te misdragen.
tineke

Leanne schreef:Tineke en Marc hebben het meeste al gezegd wat ik wilde zeggen op de reactie van boxersien
Soms moet je idd meer moeite in een hond steken om hem te houden...so be it
Inderdaad meer moeite ervoor doen of geen honden nemen waarvan je weet dat ze probleemgedrag vertonen wat jij niet wenselijk vind :wink:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tineke schreef:
S@ndr@ schreef:als dit al de 4 de keer is dan kunnen ze het blijkbaar niet voorkomen da thij bijt. :eek:

Ik vind de baas hierin de schuldige die geeft zijn hond tenslotte keer op keer de kans zich te misdragen.
ja maar als je dat als baas zijnde absoluut niet lijkt te kunnen voorkomen, dan zul je hem moeten herplaatsen(wie wil er een hond die bewezen heeft te bijten) en in dit geval is het niet denkbeeldig dat deze hond een kind grijpt ofzo.
De baas is schuldig, natuurlijk dat is zo, maar deze baas en deze hond is absoluut een mismatch, meer na 4 keer bijten, blijft er niet zo heel veel meer over :19:
tineke

S@ndr@ schreef:
tineke schreef:

ja maar als je dat als baas zijnde absoluut niet lijkt te kunnen voorkomen, dan zul je hem moeten herplaatsen(wie wil er een hond die bewezen heeft te bijten) en in dit geval is het niet denkbeeldig dat deze hond een kind grijpt ofzo.
De baas is schuldig, natuurlijk dat is zo, maar deze baas en deze hond is absoluut een mismatch, meer na 4 keer bijten, blijft er niet zo heel veel meer over :19:
Heb je ook gelijk in als je weet dat je hond bijt moet je alles doen om dat te voorkomen en kun je je geen opengelaten deuren of ik dacht dat het nu wel even kon permiteren :wink: .
Jammer dat de hond daar de dupe van wordt.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

doggy schreef:De eigenaar heeft gewaarschuwd, toch, de hond niet te aaien??

Nu weet ik niet hoe het met die andere incidenten gegaan is, maar als ze gewaarschuwd hebben hem niet te aaien.....
Maar de volgende keer is het een brutale kleuter die toch een handje uitsteekt...

Er zit een verschil tussen een hond die in een bedreigende situatie van zich af hapt en een hond die een aanval serieus doorzet. Voor een hond die bij ongewenst contact gaat grommen / tanden laat zien en wellicht een knauw geeft is waarschuwen misschien voldoende, als je er als baas echt constant bovenop zit. Maar een hond die, als bijvoorbeeld de lijn losschiet, echt door blijft bijten en weet ik hoeveel schade kan aanrichten, die hoort niet zonder muilkorf op straat.

Ik vind dat het tot zover netjes is opgelost, en die bazen hebben mazzel gehad met zulke aarige buren.

Maar goed, muilkorven lijkt me wel een veilig idee.[/quote]
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Ellen&Daan
Vaste gebruiker
Contacteer:

mijn mening

Ongelezen bericht door Ellen&Daan »

Even mijn mening in het kort ,aangezien ik toch heel wat honden en baasjes heb meegemaakt.

Een hond die aangelijnt loopt en de eigenaar waarschuwt dat de hond niet aangehaald mag worden ,en daar wordt door de vreemde niet op gereageert en die gaat toch aanhalen is eigen schuld en deels door de baas.Niet de hond.
Een hond aan de lijn voelt zich meestal in het nauw gedreven dus gaat nog agressiever reageren!
Het kan door meerdere oorzaken zijn..mensen kijken helaas nooit verder en veel mensen begrijpen geen hondentaal die o zo makkelijk is.Maar wij denken te ver heel jammer want de hond snapt er geen hol van wat wij nou van ze willen.
Een hond kan angstig worden van mensen ,te snel met de hand er heen ipv van eerst even rustig afwachten en de hond te negeren.
Let is op hoe honden elkaar begroeten ..ze lopen nooit direct na elkaar ze lopen met een boogje om elkaar heen en dan maken ze pas contact..wij mensen lopen recht op de hond af beginnen in hun ogen raar te doen en komen meteen met een hand op ze af..
Als een mens recht op me af komt met een hand richting mijn gezicht ga ik ook meppen.
Dus de hond kan ik aan de ene kant wel begrijpen.

Voorbeeld:Ik ga wandellen met een rottweiler ..is niet van mij wordt van te voren tegen de hond gezegt pas op haar.Komt een man recht op me af ,hond zit aan de lijn.Ik waarschuw loop er even om heen,man loopt recht op mij en de hond af .De hond waarschuwt trekt lip omhoog kuif komt omhoog hond pompt zich op.Man zegt beestje doet niks(blind denk ik)Geef hem nog een waarschuwing en leg rustig me hand op de hond dat het goed is.Hond is het er niet mee eens valt aan.
Waarom ?? Hij beschermt me

Voorbeeld2:Hond gaat mee wandellen maar is meerdere keren aangevallen door andere honden.Is dus op zijn hoede en alles en iedereen die langs komt wordt aangevallen waarom de hond laat het zich niet weer gebeuren

Een ergere oorzaak de hond staat boven in de roedel ipv van de baasjes dus hij denkt oke jullie zijn te zwak ik sta boven aan ik doe het wel want op jullie kan ik niet rekenen.

Er zijn zoveel oorzaken waarom een hond kan uitvallen,alleen mensen denken snel opgelost muilkorf erom of in laten slapen.Maar 9 van de 10 keer ligt het aan de mens.De opvoeding het gedrag noem maar op , en dat allemaal heeft te maken met roedelregels die een mens vaak niet snap.

De eigenaars van deze hond hebben gewaarschuwd , maar ook zei hebben fouten gemaakt.Dus je kan er kort en lang over discusieren maar helaas kunnen we niet kijken bij de mensen thuis.
En daarom vind ik ook dat wij kinderen vroeg genoeg moeten leren om te vragen of ze de hond mogen aaien.En vind ik dat als je je eigen hond niet vertrouwd dat je ten alle tijden op je hoede moet zijn en dat je dit soort problemen uit de weg moet gaan.Ga of laat lopen met je hond en hou hem kort en bij je , ga op curses en ga werken met je hond.Je heb ze immers niet even maar hun hele leven.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel

Ongelezen bericht door Tulp »

In het verhaal staat niet dat de vrouw die gebeten is de hond aangehaald heeft.

@Ellen&Daan. Ik krijg waarschijnlijk ook alle redenen bedacht waarom deze hond bijt. En ja, het ligt waarschijnlijk niet aan de hond.

Maar hoe dan ook, 4 x gebeten is geen toeval meer. Deze hond moet dus niet meer in de gelegenheid komen om te bijten ook al ligt het niet aan hem. Hetzij ergens uitlaten waar niemand is, hetzij met een muilkorf de deur uit.
Ellen&Daan
Vaste gebruiker
Contacteer:

..

Nee die michel ofzo heeft de hond aangehaald maar dan zal zei wel dichterbij hebben gestaan ..de hond ziet dat verschil niet de adreline is al zover bij hem dat de hond dat niet weet.
Muilkorf is een idee maar hou er rekening mee dat de hond feller kan worden.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel

Re: ..

Ongelezen bericht door Tulp »

Ellen&Daan schreef:Nee die michel ofzo heeft de hond aangehaald maar dan zal zei wel dichterbij hebben gestaan ..de hond ziet dat verschil niet de adreline is al zover bij hem dat de hond dat niet weet.
Nog feller? :roll:
Hij kan in elk geval geen schade meer aanrichten.
Ellen&Daan
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: ..

Tulp schreef:
Ellen&Daan schreef:Nee die michel ofzo heeft de hond aangehaald maar dan zal zei wel dichterbij hebben gestaan ..de hond ziet dat verschil niet de adreline is al zover bij hem dat de hond dat niet weet.
Nog feller? :roll:
Hij kan in elk geval geen schade meer aanrichten.[/quote

ja daar zijn denk ik de meningen over verdeeld .Wel is een hond met muilkorf fel zien worden..geloof me daar hou je weinig aan.Dan hoop ik dat baasje stevig in de schoenen staat.Toch lijkt me een curses beter voor de hond (althans voor de eigenaar ook..oefenen met muilkorf(een hond en in ene een muilkorf om werkt ook niet) en kijken waar zijn agressie vandaan komt.Vind wel dat de mensen die hem hebben ,moeten gaan nadenken...
mo
Actief

Ongelezen bericht door mo »

:mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”