Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
puppypleeggezin (blindengeleidenhond)
Moderator: moderatorteam
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
puppypleeggezin (blindengeleidenhond)
Ik vroeg me af er er hier mensen zijn die een puppypleeggezin (zouden willen) zijn voor een pup die later als blindengeleidehond aan het werk gaat.
Zelf hebben we er weleens over gedacht om zoiets te doen, maar het lijkt me vreselijk moeilijk om de hond na een jaar weer terug te moeten geven ookal is het voor een goed doel.
Het zou nu ook niet kunnen met de honden die we hebben, maar misschien ooit..
Zelf hebben we er weleens over gedacht om zoiets te doen, maar het lijkt me vreselijk moeilijk om de hond na een jaar weer terug te moeten geven ookal is het voor een goed doel.
Het zou nu ook niet kunnen met de honden die we hebben, maar misschien ooit..
Laatst gewijzigd door veertje op 21 jul 2008 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Ik heb het een paar jaar terug gedaan met mijn ouders. Ik wilde zo graag een hond maar mocht niet
Toen zag mijn moeder dit, vriendin van haar had dit ook gedaan een jaar en ze vond dit erg mooi om te doen. Het was ontzettend leuk, ook veel werk maar te moeilijk om hem weg te brengen. Daarom is het ook maar bij 1 keer gebleven al denken mijn ouders erover om een bejaarde hond op te vangen van deze stichting.

- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
- Aantal honden: 3
een jaar zou ik niet kunnen
maar ik zou wel graag pleegouder worden van pups of teven in nood (spaans, grieks etc.)
maar ik ben nog ontzettend aan het twijfelen, niet aan mijn honden hoor maar of ik dat wel zou kunnen
honden zijn gewoon erg belangrijk voor mij en ik ben bang dat ik verliefd wordt oid en 4 eigen honden is echt de max. voor mij!!!

maar ik ben nog ontzettend aan het twijfelen, niet aan mijn honden hoor maar of ik dat wel zou kunnen

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Dat vind ik een mooi streven van jouw ouders, ik ken een blind en doof meisje wiens hulphond pasgeleden ermee op moest houden wegens ziekte.Valerie schreef:Ik heb het een paar jaar terug gedaan met mijn ouders. Ik wilde zo graag een hond maar mocht nietToen zag mijn moeder dit, vriendin van haar had dit ook gedaan een jaar en ze vond dit erg mooi om te doen. Het was ontzettend leuk, ook veel werk maar te moeilijk om hem weg te brengen. Daarom is het ook maar bij 1 keer gebleven al denken mijn ouders erover om een bejaarde hond op te vangen van deze stichting.
Zij heeft toch best in de rats gezeten waar haar hulphond terecht zou komen.
Het is fijn als zo'n stichting de hond direct kan plaatsen ipv eerst naar een opvang.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Aan blinde geleidehonden heb je niet zoveel hoor
) Aan blindengeleidehonden wel.
En serieus, ja ik dek daar wel eens over maar ik heb telkens teveel honden van mezelf om daar voldoende tijd in te steken. Wat ik trouwens níet zou willen is iedere 14 dagen naar de cursus komen van de organisatie waar ik die hond van heb. Dat zij dat wél willen begrijp ik volledig.

En serieus, ja ik dek daar wel eens over maar ik heb telkens teveel honden van mezelf om daar voldoende tijd in te steken. Wat ik trouwens níet zou willen is iedere 14 dagen naar de cursus komen van de organisatie waar ik die hond van heb. Dat zij dat wél willen begrijp ik volledig.
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik heb een ex-blindengeleidehond gekend, arme beest was altijd de underdog omdat hij zo achterlijk beleefd bleef als hij lastig gevallen werd door andere honden. En een paar jaar geleden had een vriendinnetje van dochterlief ook een pup 'in opleiding' in huis. Alles wat maar pupgedrag was (zoals vrolijk-onderdanig op alles en iedereen afgaan), werd eruit getraind.
Ik vind werkhonden redelijk okee als er gewerkt wordt met hun eigen instincten, maar bij blindengeleidenhonden wordt er een heel stuk 'hond zijn' weggetraind. Ik ben een muts, maar dat vind ik zielig, en van mij mogen ze het verbieden. We hebben ook geen hondekarren meer, en ik vind het dierenmishandeling die anno 2008 de wereld uit zou moeten. Ik gun blinden alle vrijheid, maar niet over de rug van een hond. Met een GPS/robot/Tomtom/omgevingsscanner/weetikwatcombi kan een blinde ook veilig over straat. Laten we daar maar eens in gaan investeren.

Ik vind werkhonden redelijk okee als er gewerkt wordt met hun eigen instincten, maar bij blindengeleidenhonden wordt er een heel stuk 'hond zijn' weggetraind. Ik ben een muts, maar dat vind ik zielig, en van mij mogen ze het verbieden. We hebben ook geen hondekarren meer, en ik vind het dierenmishandeling die anno 2008 de wereld uit zou moeten. Ik gun blinden alle vrijheid, maar niet over de rug van een hond. Met een GPS/robot/Tomtom/omgevingsscanner/weetikwatcombi kan een blinde ook veilig over straat. Laten we daar maar eens in gaan investeren.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik ken een paar ontzettend leuke hulphonden die een het duidelijk een feestje vinden om hun baas te helpen.
Verder mogen ze geregeld heerlijk uit hun dak gaan op een wandeling.
Naar mijn idee hebben die het niet slechter dan mijn honden hoor.
Bij blinde geleide honden is de taak wat zwaarder, maar ook die kunnen en mogen elke dag lekker rennen.
Ik heb in mijn vorige woonplaats een paar puppy's gezien die in een pleeggezin zaten.
Die speelden als een gek met Rana op het uiitlaatveldje
Dus ik zie het probleem niet zo zwaar in eigenlijk
Hangt misschien ook weer af van de pleeggezinnen en de manier waarop de instructies worden begrepen (en op die wijze nageleefd)?
Ik zou het niet kunnen, maar dat heeft een andere reden
Ik zou zo'n hondje niet meer kwijt willen.
Verder mogen ze geregeld heerlijk uit hun dak gaan op een wandeling.
Naar mijn idee hebben die het niet slechter dan mijn honden hoor.
Bij blinde geleide honden is de taak wat zwaarder, maar ook die kunnen en mogen elke dag lekker rennen.
Ik heb in mijn vorige woonplaats een paar puppy's gezien die in een pleeggezin zaten.
Die speelden als een gek met Rana op het uiitlaatveldje

Dus ik zie het probleem niet zo zwaar in eigenlijk

Hangt misschien ook weer af van de pleeggezinnen en de manier waarop de instructies worden begrepen (en op die wijze nageleefd)?
Ik zou het niet kunnen, maar dat heeft een andere reden

Ik zou zo'n hondje niet meer kwijt willen.
- veertje
- Zeer actief
:N: Heb het gelijk veranderdRosita Compagner schreef:Aan blinde geleidehonden heb je niet zoveel hoor) Aan blindengeleidehonden wel.
(..)
Zo heb ik er eigenlijk nooit over nagedacht. Zit wel wat in, maar voor zover ik ze ken (zie ze hier eigenlijk nooit) mogen ze ook wel echt hond zijn. Ze mogen toch ook buiten hun werk om spelen en hondse dingen doen.Hanneke2 schreef:Ik heb een ex-blindengeleidehond gekend, arme beest was altijd de underdog omdat hij zo achterlijk beleefd bleef als hij lastig gevallen werd door andere honden. En een paar jaar geleden had een vriendinnetje van dochterlief ook een pup 'in opleiding' in huis. Alles wat maar pupgedrag was (zoals vrolijk-onderdanig op alles en iedereen afgaan), werd eruit getraind.![]()
- ranetje
- Zeer actief
Dat is geen privilege van blindegeleide honden hoor.Martijn schreef: Ik vind het theoretisch al niet kloppen om een levend wezen als prothese te gebruiken maar heb ook documentaires gezien die echt een heel ander beeld geven. Vooral een beeld van verwaarlozing, misplaatste dankbaarheid in de vorm van veel te veel vreten en zo goed als geen lichaamsbeweging.
Die honden die verwaarloosd worden, of te dik zijn en/of te weinig lichaamsbeweging krijgen zie je toch overal wel?

- ranetje
- Zeer actief
Martijn schreef:Ja. Daar ben ik ook tegen hoor.ranetje schreef:Dat is geen privilege van blindegeleide honden hoor.Martijn schreef: Ik vind het theoretisch al niet kloppen om een levend wezen als prothese te gebruiken maar heb ook documentaires gezien die echt een heel ander beeld geven. Vooral een beeld van verwaarlozing, misplaatste dankbaarheid in de vorm van veel te veel vreten en zo goed als geen lichaamsbeweging.
Die honden die verwaarloosd worden, of te dik zijn en/of te weinig lichaamsbeweging krijgen zie je toch overal wel?
Maar die mensen nemen tenminste nog een hond omdat ze een hond willen. Niet omdat ze het moe zijn hun kop te stoten.

Moe zijn je kop te stoten (tot de gaten er in vallen vanwege o.a. die rottige bordjes "voorrangsweg") en ook graag een hond willen en dat combineren?

Mensen leren dat die bordjes ook op een hoogte van 2 meter kunnen worden gezet is veel moeilijker.
- ranetje
- Zeer actief
Met de hulphonden bedoelde ik de honden die voor hun baas het licht aan doen, de kasten openen en de kookspullen aangeven enz.Martijn schreef:http://www.youtube.com/watch?v=TPCVJyb_BAoranetje schreef:Ik ken een paar ontzettend leuke hulphonden die een het duidelijk een feestje vinden om hun baas te helpen
Tenenkrommend saai viond ik het en absoluut niet honds.
Dat hoort elke hond te hebben. Ik zie niet helemaal hoe dat betekent dat je er verder mee uit mag vreten waar je zin in hebt.Verder mogen ze geregeld heerlijk uit hun dak gaan op een wandeling.
daar past dit filmpje over een blindegeleide hond niet echt bij.

Dus ik was daarover kennelijk niet duidelijk genoeg.
Het geleiden van een blinde zal voor een hond niet zo saai zijn als jij denkt. Maar wel zeer vermoeiend omdat zijn concentratie niet mag verslappen.
Er zullen goede bazen zijn die de ontspanning voor hun hond in de gaten houden en bazen die dat niet doen.
Net als bij alle honden en hun bazen waar dan ook het geval is.
Ik zie niet helemaal waarom een hond, die daarvoor geschikt is, niet kan worden opgeleid als blindegeleide hond, maar wel als jachtmaat of voor de IPO en andere sporten.
Daar geldt toch ook inspanning en (hopelijk ook)ontspanning?
- ranetje
- Zeer actief

Deze link werkt niet

Maar ik begrijp wel wat je bedoelt

Waarom mag een hond geen taak vervullen die wat minder leuk is, als hij daarnaast ook lekker kan ravotten en in zijn mand luieren?Martijn schreef:ranetje schreef: Er zullen goede bazen zijn die de ontspanning voor hun hond in de gaten houden en bazen die dat niet doen.
Net als bij alle honden en hun bazen waar dan ook het geval is.
Het gaat niet om andere bazen. Natuurlijk zijn die honden soms ook zielig maar dat betekent dan toch niet dat blindengeleidehonden daarom ook zielig mogen zijn?
Het hangt van de bazen af hoe dat gaat.
En ja, ik ben met jou en met Inge O eens dat het niet altijd zo gaat als zou moeten.
Moet je het daarom afschaffen?
Of moet je zorgen dat die honden alleen op de goede plekken terecht komen.
De anderen zijn niet geschikt voor een hond en die krijgen een GPS

- veertje
- Zeer actief
Het topic heeft me wel aan het denken gezet moet ik zeggen. Alleen nu weet ik niet of ik het nou goed vind dat blindegeleidehonden worden gebruikt of toch niet.
Aan de ene kant vind ik het heel goed dat deze honden blinde mensen zo goed kunnen helpen, maar of de honden er gelukkig mee zijn begin ik me nu toch wel een beetje af te vragen. Dat zal natuurlijk ook wel per hond verschillen.
Ik ga er nog eens over nadenken wat ik ervan vind
Aan de ene kant vind ik het heel goed dat deze honden blinde mensen zo goed kunnen helpen, maar of de honden er gelukkig mee zijn begin ik me nu toch wel een beetje af te vragen. Dat zal natuurlijk ook wel per hond verschillen.
Ik ga er nog eens over nadenken wat ik ervan vind

-
- Actief
- Boreas
- Vaste gebruiker
Tja het hangt helemaal van de baas af. Een van mijn vriendinnen heeft al een dierentuin
heeft jaren met smart gewacht op haar blindegeleidehond en beestje werd/wordt super verzorgd. Is nu wel met pensioen maar mag lekker blijven en hoeft allang niet meer te werken maar wil het nog wel graag. Vriendin behelpt zich maar met een stok. En haar man haha maar die is slechter dan de hond als geleider
Hond ziet het lede ogen aan af en toe
Ik ken ze al jaren en het is een lieve hond maar wel een echte hond hoor, met hondenstreken
Iemand die ik vaag ken zorgt weer niet helemaal jofel voor d'r hulphond, durft hem bijvoorbeeld niet goed los te laten enzo op de gewone uitlaatrondes en is er te onzeker mee. Dat is iemand die wel (veel) hulp nodig heeft maar het was beter geweest om dat in mensenlijke vorm te doen.
Ik weet niet hoe ze dit allemaal bepalen of iemand er wel goed voor kan zorgen, wie er een krijgt. Iemand die niks met honden heeft wil er niet zomaar een en krijgt hem ook niet hoor, want er zijn wachtlijsten voor. Maar ja je hebt ook mensen die er wel graag een willen maar niet weten waar ze aan beginnen wat hondendingen betreft.

Iemand die ik vaag ken zorgt weer niet helemaal jofel voor d'r hulphond, durft hem bijvoorbeeld niet goed los te laten enzo op de gewone uitlaatrondes en is er te onzeker mee. Dat is iemand die wel (veel) hulp nodig heeft maar het was beter geweest om dat in mensenlijke vorm te doen.
Ik weet niet hoe ze dit allemaal bepalen of iemand er wel goed voor kan zorgen, wie er een krijgt. Iemand die niks met honden heeft wil er niet zomaar een en krijgt hem ook niet hoor, want er zijn wachtlijsten voor. Maar ja je hebt ook mensen die er wel graag een willen maar niet weten waar ze aan beginnen wat hondendingen betreft.
- ranetje
- Zeer actief
Hier in de buurt is iemand die met smart op een blindegeleidehond zit te wachten. Juist om dan niet meer voetje voor voetje te hoeven lopen.martijn schreef:Als de GPS voldoet dan lijkt het me om die daar gewoon voor te gebruiken.
Als je ondanks je ogen zo'n geweldige hondenbaas bent neem dan vooral een hond. Maar val hem niet lastig met dat geslenter
Als er een GPS voor hem zou zijn om nou eens door te kunnen lopen, denk ik dat hij die direct aanschaft. Hij heeft nu ook honden, alleen geen blindegeleidehond.
De mensen die ik met een hond heb zien lopen liepen juist vrij stevig door nadat zij en de hond aan elkaar gewend waren.

Geslenter was er niet echt bij.
De hond moet zich tijdens het werk wel houden aan het tempo van de baas. En dat is langzamer dan hij (die hond dus) misschien zou willen lopen.
Dat moet mijn hond ook op de stukken waar ze aangelijnd moet lopen.
Dat is de basis van het wandelen zonder trekken leren aan de hond.
Van nature loopt vrijwel elke hond te hard voor een mens.
Maar als het via een GPS kan prima hoor

Al die honden die niet geschikt blijken te zijn voor de training (en dat zijn er nogal veel van de oorspronkelijk geselecteerde puppy's) kunnen dan gewoon vanuit het nest bij een gewone baas komen en hoeven niet via tussenstations te worden geplaatst.
Ik weet ook niet precies hoe bepaald wordt wie in aanmerking komt voor een hond en wie niet.Boreas schreef:Ik weet niet hoe ze dit allemaal bepalen of iemand er wel goed voor kan zorgen, wie er een krijgt. Iemand die niks met honden heeft wil er niet zomaar een en krijgt hem ook niet hoor, want er zijn wachtlijsten voor. Maar ja je hebt ook mensen die er wel graag een willen maar niet weten waar ze aan beginnen wat hondendingen betreft.
Als ik het verslag lees van Martijn over de film over blindegeleidehonden, dan mankeert er nog wel het nodige aan de manier van selecteren van een baas. :N:
Een GPS zou voor de mensen die in die film worden opgevoerd veel beter zijn.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
ik zou het wel leuk vinden maar ik heb de laatste tijd al teveel roedelwisselingen gehad. ik denk dat de meeste honden het wel fijn vinden een taak te hebben. ik vind het ook niet erg dat honden ingezet worden. wat ik wel erg vind is dat ze niet goed behandeld worden maar dat vind ik ook als een hond die geen blindengeleidehond is niet goed wordt behandeld. hetzelfde is met paarden, die hebben ook niets te kiezen, die worden gebruikt om voor mensen te werken. ik probeer dan om het zo prettig mogelijk voor ze te maken maar ik denk dat het in die wereld nog veel erger is dan in de blindengeleidenhondenwereld.

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Ik zou zelf geen pup opvoeden en dan weer afstaan, dat zou ik niet kunnen, maar ik vind het goed dat ze er zijn.
Heel veel honden lopen een beetje duf met hun baas mee te sjokken als je erop gaat letten, bovendien is er geen enkele blinde die 8 uur per dag met zijn hond over straat loopt dus ik zie niet in dat zo'n hond het niet goed heeft, misschien soms beter dan bij mensen die een hond alleen voor de leuk hebben.Als decoratie zeg maar, en die zijn er zat!
En waarom zou een hond niet mogen werken voor de kost, paarden doen dat tenslotte ook.In Nederland zijn we soms een beetje te flauw met onze honden denk ik.Ik zelf ook, gewoon omdat die luxe er nu eenmaal is.
Zolang een dier elke dag gewoon een tijd dier mag zijn vind ik het prima.
Heel veel honden lopen een beetje duf met hun baas mee te sjokken als je erop gaat letten, bovendien is er geen enkele blinde die 8 uur per dag met zijn hond over straat loopt dus ik zie niet in dat zo'n hond het niet goed heeft, misschien soms beter dan bij mensen die een hond alleen voor de leuk hebben.Als decoratie zeg maar, en die zijn er zat!
En waarom zou een hond niet mogen werken voor de kost, paarden doen dat tenslotte ook.In Nederland zijn we soms een beetje te flauw met onze honden denk ik.Ik zelf ook, gewoon omdat die luxe er nu eenmaal is.
Zolang een dier elke dag gewoon een tijd dier mag zijn vind ik het prima.
- Miske
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Beetje late reactie maar had dit topic nog niet helemaal doorgelezen.
Ik heb zelf een blindengeleidehond Olly sinds ruim 2,5 jaar. Olly is een zwarte labrador retriever teef die in oktober 5 jaar wordt.
Olly is een hondje dat helemaal DOL is op werken en daar ook voor gefokt is (jachtlijn). 't Is een superenergieke hond met een grote will to please. Wij maken lange werkdagen maar ik deins er ook niet voor terug om dagtochten te maken waarbij Olly 8u los kan lopen in de vrije natuur.
Ons werk is supervariabel en elke dag anders. Ik werk thuis en kan Olly ook veel werk maar ook ontspanning bezorgen. Wij doen echt vanalles: cursussen volgen, lezingen geven en volgen, studiedagen, persconferenties, vergaderingen, markt, kanovaren, vrienden bezoeken, beurs, winkelen, boerderij, dierentuin, kapper, museum, onthaaldag, huifkarrentocht ... naast natuurlijk ook nog superveel andere zaken: wandelingen (los, aangelijnd en ingetuigd), daguitstappen, trekkingtochten, zwemuitjes, hondenschool, ... Kortom Olly heeft hier absoluut haar werk en ontspanning! Ik ben wel heel zeker dat ze het vast beter heeft dan menig andere hond. Ze mag altijd overal mee naartoe, vindt het heerlijk om te werken; ze schiet echt in haar tuig en niet uit gewoonte maar ze komt echt aangestormd als ze nog maar denkt dat ik naar haar tuig ga, ze vindt gewoon alles en iedereen leuk, en voor Olly is het leven gewoon 1 groot feest.
Naar mijn mening is een geleidehond die niet graag of goed werkt, het niet waard om geleidehond te mogen zijn. De school dient er voor te zorgen dat ze absoluut een hond afleveren die gek is op dat tuig! En ook moeten ze natuurlijk de combi met het baasje goed bekijken. Olly is een lekkere, jonge hond met een snel looptempo, een zachte doch karakterhond, ze is heel creatief en is gek op variatie en werken, ook omdat ze dus komt uit een jachtlijntje. Zo'n hond geven aan iemand die dag in dag uit naar het werk gaat en daarnaast enkele vaste trajecten doet ... neen, Olly zou daar ZEER ongelukkig zijn!
Tot slot een gedichtje dat ik in november 2006 schreef maar wat ik jullie niet wil onthouden.
Als jullie vragen hebben, stel ze dan gerust.
Vertrouwensband
20 november 2006
Samen trekken Olly en ik in de gietende regen naar Turnhout.
Even te voet, 2 bussen en neen, buiten is het helemaal niet koud.
We wandelen van de bushalte naar het stadspark, en dat erg gezwind.
Olly en ik zijn beiden reeds druipnat, maar extreem goed gezind.
Het is fijn vertoeven in het stadspark; de herfst is duidelijk in 't land.
Lopen op allerlei paadjes op het zand.
We luisteren naar de wind en voelen, proeven en ruiken de regen.
Het is ook erg stil met dit weer; we komen niemand tegen.
Ik gebruik m'n witte stok; Olly loopt aan de leiband.
Ze kreeg de toestemming om te snuffelen, is ook voor haar extra plezant.
We begeven ons naar de grote vijverplas met fontein.
Uiteraard weet Olly dat ook goed zijn!
We genieten beiden, en nestelen ons op een kletsnatte bank.
Prachtig, dat geluid: de regen, de ritselende blaadjes, die klank.
Dan buk ik me en knuffel mijn lieve Olliebol.
Met ons tweetjes beleven we momenteel de grootste lol.
Op dat bankje bij de vijver krijg ik ineens een idee.
Zou ik Olly hier ergens kunnen loslaten, ja of nee?
Na even twijfelen, hak ik de knoop maar door!
We gaan op zoek naar een fijne losloopplek hoor!
Tikkend en tastend met mijn stok loop ik door een paar zijpaadjes.
Ploeteren door het slijk, de plassen en de blaadjes.
Een bepaald steegje ziet er na enkele inspecties goed uit; ik kan er makkelijk komen.
Links een weide en een beek en rechts bomen.
Na wat appel tikt mijn hartje toch razend snel.
Maar Olly vertrouwt mij en ik vertrouw Olly zeker ook wel.
De leiband hang ik rond m'n nek en dan geef ik Olly vrij.
Ze stormt meteen weg, weg van mij!
Door de wind en regen hoor ik haar belletje al vrij snel niet meer.
Spannend hoor, en dan zeker met dit weer!
Minutenlang laat ik Olly begaan; ze vindt het nu zeker erg fijn.
Even niet meer werken; laat ze maar gewoon "hond" zijn!
Aan het einde van het slijkerige pad fluit ik Olly maar eens naar mij.
Wow, ze komt als een speer aangelopen, en was gewoon vlakbij!
Even wat appelspelletjes en daarna wat gek doen.
Dit alles met mijn liefste zwarte kapoen.
Rustig kuier ik weer naar het hoofdpaadje toe.
Olly amuseert zich, en je zou eens moeten weten hoe!
Ze springt in een grote plas en zwemt er stevig op los.
Ze komt een egale stok showen die ze heeft gevonden in het bos!
Op het hoofdpad roep ik Olly terug, daar krijgt ze een brokje, en lijn ik haar aan.
Ik ben net als Olly blij, maar nu gaan we toch terug naar de grote baan.
Ik tuig haar daar maar weer in, zodat ze flink voor me kan werken.
Olly is een vrolijke en enthousiaste hond, dat laat ze wel merken.
Na een busritje zoek ik met Olly een taverne op.
Ik droog haar voor de binnenkomst maar zo goed mogelijk af, hop hop.
Olly geeft een vrije stoel bij een lege tafel aan
Ze zwiept met haar staartje, zie ze maar eens gaan!
De tafel wordt rijkelijk gevuld met dikke soep met wat brood, kruidenboter en olijven.
Heerlijk dat alles en de tijd is voorbij gevlogen; het is al bijna tegen vijven!
Olly geeft een diepe knorrende zucht en legt haar hoofdje op mijn linkervoet.
Olly geniet, ze is zo zacht en zoet!
Dan reizen we maar weer huiswaarts, met de bus en dan weer te voet.
De regen is nog steeds aanwezig, maar het doet ons beiden supergoed!
Mijn kleren zijn vuil en ik ben doordrongen van het nat.
Maar daar trek ik me niets van aan; straks lekker in een warm bad!
Intens samen de wereld verkennen en elkaar veel plezier geven.
Olly is mijn lust, mijn mobiliteit, mijn leven.
Dank je wel lieve Olly; je bent een fantastische hond van BCG.
Jaja, een hondje van BCG, daar kom je echt overal mee!
Kim & Olly
xxx
Ik heb zelf een blindengeleidehond Olly sinds ruim 2,5 jaar. Olly is een zwarte labrador retriever teef die in oktober 5 jaar wordt.
Olly is een hondje dat helemaal DOL is op werken en daar ook voor gefokt is (jachtlijn). 't Is een superenergieke hond met een grote will to please. Wij maken lange werkdagen maar ik deins er ook niet voor terug om dagtochten te maken waarbij Olly 8u los kan lopen in de vrije natuur.
Ons werk is supervariabel en elke dag anders. Ik werk thuis en kan Olly ook veel werk maar ook ontspanning bezorgen. Wij doen echt vanalles: cursussen volgen, lezingen geven en volgen, studiedagen, persconferenties, vergaderingen, markt, kanovaren, vrienden bezoeken, beurs, winkelen, boerderij, dierentuin, kapper, museum, onthaaldag, huifkarrentocht ... naast natuurlijk ook nog superveel andere zaken: wandelingen (los, aangelijnd en ingetuigd), daguitstappen, trekkingtochten, zwemuitjes, hondenschool, ... Kortom Olly heeft hier absoluut haar werk en ontspanning! Ik ben wel heel zeker dat ze het vast beter heeft dan menig andere hond. Ze mag altijd overal mee naartoe, vindt het heerlijk om te werken; ze schiet echt in haar tuig en niet uit gewoonte maar ze komt echt aangestormd als ze nog maar denkt dat ik naar haar tuig ga, ze vindt gewoon alles en iedereen leuk, en voor Olly is het leven gewoon 1 groot feest.
Naar mijn mening is een geleidehond die niet graag of goed werkt, het niet waard om geleidehond te mogen zijn. De school dient er voor te zorgen dat ze absoluut een hond afleveren die gek is op dat tuig! En ook moeten ze natuurlijk de combi met het baasje goed bekijken. Olly is een lekkere, jonge hond met een snel looptempo, een zachte doch karakterhond, ze is heel creatief en is gek op variatie en werken, ook omdat ze dus komt uit een jachtlijntje. Zo'n hond geven aan iemand die dag in dag uit naar het werk gaat en daarnaast enkele vaste trajecten doet ... neen, Olly zou daar ZEER ongelukkig zijn!
Tot slot een gedichtje dat ik in november 2006 schreef maar wat ik jullie niet wil onthouden.
Als jullie vragen hebben, stel ze dan gerust.
Vertrouwensband
20 november 2006
Samen trekken Olly en ik in de gietende regen naar Turnhout.
Even te voet, 2 bussen en neen, buiten is het helemaal niet koud.
We wandelen van de bushalte naar het stadspark, en dat erg gezwind.
Olly en ik zijn beiden reeds druipnat, maar extreem goed gezind.
Het is fijn vertoeven in het stadspark; de herfst is duidelijk in 't land.
Lopen op allerlei paadjes op het zand.
We luisteren naar de wind en voelen, proeven en ruiken de regen.
Het is ook erg stil met dit weer; we komen niemand tegen.
Ik gebruik m'n witte stok; Olly loopt aan de leiband.
Ze kreeg de toestemming om te snuffelen, is ook voor haar extra plezant.
We begeven ons naar de grote vijverplas met fontein.
Uiteraard weet Olly dat ook goed zijn!
We genieten beiden, en nestelen ons op een kletsnatte bank.
Prachtig, dat geluid: de regen, de ritselende blaadjes, die klank.
Dan buk ik me en knuffel mijn lieve Olliebol.
Met ons tweetjes beleven we momenteel de grootste lol.
Op dat bankje bij de vijver krijg ik ineens een idee.
Zou ik Olly hier ergens kunnen loslaten, ja of nee?
Na even twijfelen, hak ik de knoop maar door!
We gaan op zoek naar een fijne losloopplek hoor!
Tikkend en tastend met mijn stok loop ik door een paar zijpaadjes.
Ploeteren door het slijk, de plassen en de blaadjes.
Een bepaald steegje ziet er na enkele inspecties goed uit; ik kan er makkelijk komen.
Links een weide en een beek en rechts bomen.
Na wat appel tikt mijn hartje toch razend snel.
Maar Olly vertrouwt mij en ik vertrouw Olly zeker ook wel.
De leiband hang ik rond m'n nek en dan geef ik Olly vrij.
Ze stormt meteen weg, weg van mij!
Door de wind en regen hoor ik haar belletje al vrij snel niet meer.
Spannend hoor, en dan zeker met dit weer!
Minutenlang laat ik Olly begaan; ze vindt het nu zeker erg fijn.
Even niet meer werken; laat ze maar gewoon "hond" zijn!
Aan het einde van het slijkerige pad fluit ik Olly maar eens naar mij.
Wow, ze komt als een speer aangelopen, en was gewoon vlakbij!
Even wat appelspelletjes en daarna wat gek doen.
Dit alles met mijn liefste zwarte kapoen.
Rustig kuier ik weer naar het hoofdpaadje toe.
Olly amuseert zich, en je zou eens moeten weten hoe!
Ze springt in een grote plas en zwemt er stevig op los.
Ze komt een egale stok showen die ze heeft gevonden in het bos!
Op het hoofdpad roep ik Olly terug, daar krijgt ze een brokje, en lijn ik haar aan.
Ik ben net als Olly blij, maar nu gaan we toch terug naar de grote baan.
Ik tuig haar daar maar weer in, zodat ze flink voor me kan werken.
Olly is een vrolijke en enthousiaste hond, dat laat ze wel merken.
Na een busritje zoek ik met Olly een taverne op.
Ik droog haar voor de binnenkomst maar zo goed mogelijk af, hop hop.
Olly geeft een vrije stoel bij een lege tafel aan
Ze zwiept met haar staartje, zie ze maar eens gaan!
De tafel wordt rijkelijk gevuld met dikke soep met wat brood, kruidenboter en olijven.
Heerlijk dat alles en de tijd is voorbij gevlogen; het is al bijna tegen vijven!
Olly geeft een diepe knorrende zucht en legt haar hoofdje op mijn linkervoet.
Olly geniet, ze is zo zacht en zoet!
Dan reizen we maar weer huiswaarts, met de bus en dan weer te voet.
De regen is nog steeds aanwezig, maar het doet ons beiden supergoed!
Mijn kleren zijn vuil en ik ben doordrongen van het nat.
Maar daar trek ik me niets van aan; straks lekker in een warm bad!
Intens samen de wereld verkennen en elkaar veel plezier geven.
Olly is mijn lust, mijn mobiliteit, mijn leven.
Dank je wel lieve Olly; je bent een fantastische hond van BCG.
Jaja, een hondje van BCG, daar kom je echt overal mee!
Kim & Olly
xxx
Laatst gewijzigd door Miske op 26 jul 2008 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel groetjes van Xpencer (blindengeleidehond) en Olly (gepensioneerde geleidehond)!
- Miske
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Jep, heb op Olly overigens wel 5,5 jaar moeten wachten hoor ... heeeeeel lange wachttijden hier, maar Olly is wel een superhondje dat helemaal bij me past! Ik heb overigens ook nog steeds een zeer goed en regelmatig contact met het pleeggezin van Olly. Wij zien elkaar maandelijks, gaan zelfs op vakantie, en logeren dus ook bij elkaar. Ik vind het niet meer dan normaal om contact te onderhouden met dat gezin, en toevallig wilde die dame dat ook dus top!Nanna schreef:Lijk me een toppertje!Miske schreef:
Veel groetjes van Xpencer (blindengeleidehond) en Olly (gepensioneerde geleidehond)!
- veertje
- Zeer actief
Dat is wel heel mooi dat ze 'hun' pup nog steeds kunnen blijven zienMiske schreef:Jep, heb op Olly overigens wel 5,5 jaar moeten wachten hoor ... heeeeeel lange wachttijden hier, maar Olly is wel een superhondje dat helemaal bij me past! Ik heb overigens ook nog steeds een zeer goed en regelmatig contact met het pleeggezin van Olly. Wij zien elkaar maandelijks, gaan zelfs op vakantie, en logeren dus ook bij elkaar. Ik vind het niet meer dan normaal om contact te onderhouden met dat gezin, en toevallig wilde die dame dat ook dus top!Nanna schreef:Lijk me een toppertje!Miske schreef:

- ranetje
- Zeer actief
- Miske
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Oh ja, Olly is trouwens niet moddervet; 't is een labteefje van 54 cm schofthoogte en ze weegt 21 kg. Niet te mager hoor, maar 't is een heel rank gebouwde lab. Supergespierd trouwens
.
Wij wandelen op vrije dagen (3 à 4x/week gemiddeld) toch tussen de 10 en 20 km per dag (afhankelijk van het weer natuurlijk want als het boven de 20 graden is en zonnig is, ga ik met Olly echt geen km's vreten hoor, tenzij 's morgens vroeg of 's avonds heel laat!). Maar als het keihard regent, of stormt of weet ik veel wat doet, dan maakt me dat compleet niet uit en ga ik gewoon weg. Dat wandelen gaat dus gecombineerd in tuig/aangelijnd.
Tegenwoordig laat ik Olly wel met één of meerdere ziende personen los en dat gaat dan gewoonlijk 2 à 3x/week.
Ook 1 à 2x/week (of soms meer) zit ik bij m'n ouders; die hebben een supergrote tuin+bos en zelf ook een hond
.
En ja, ik doe ook nog heel veel dingen met Olly waardoor ze veel beweging heeft. Want ik wil echt niet dat ze zou kampen met overgewicht, elk grammetje te veel is er één te veel!
Ze heeft vrijdag bij de DA nog complimentjes gekregen omdat ze er zo prachtig gezond uitziet met een uitmuntende conditie en dus met lekkere gespierde billekes, hihihihi.
En ook het geleidehondencentrum, dat natuurlijk nog geregeld after-care (nazorg) doet, zien mijn Olly ook heel graag hoor want ze doet het keigoed en ziet er dus echt heel gelukkig en gezond uit, oef!

Wij wandelen op vrije dagen (3 à 4x/week gemiddeld) toch tussen de 10 en 20 km per dag (afhankelijk van het weer natuurlijk want als het boven de 20 graden is en zonnig is, ga ik met Olly echt geen km's vreten hoor, tenzij 's morgens vroeg of 's avonds heel laat!). Maar als het keihard regent, of stormt of weet ik veel wat doet, dan maakt me dat compleet niet uit en ga ik gewoon weg. Dat wandelen gaat dus gecombineerd in tuig/aangelijnd.
Tegenwoordig laat ik Olly wel met één of meerdere ziende personen los en dat gaat dan gewoonlijk 2 à 3x/week.
Ook 1 à 2x/week (of soms meer) zit ik bij m'n ouders; die hebben een supergrote tuin+bos en zelf ook een hond

En ja, ik doe ook nog heel veel dingen met Olly waardoor ze veel beweging heeft. Want ik wil echt niet dat ze zou kampen met overgewicht, elk grammetje te veel is er één te veel!
Ze heeft vrijdag bij de DA nog complimentjes gekregen omdat ze er zo prachtig gezond uitziet met een uitmuntende conditie en dus met lekkere gespierde billekes, hihihihi.
En ook het geleidehondencentrum, dat natuurlijk nog geregeld after-care (nazorg) doet, zien mijn Olly ook heel graag hoor want ze doet het keigoed en ziet er dus echt heel gelukkig en gezond uit, oef!
- Miske
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Een Olly-Bolly-impressie:
Hier doe je het toch voor?! Zooo geweldig vind ik dit, echt waar, ik vind het prachtig dat mijn hond in zo'n lekkere modderplas duikt; hier is ze uiteraard vrij:

Zwemmeuhhhh!:

Heerlijk werken in 't stationneke:

Zo vind je mij in de bus:

Op de hondenschool:

Net na Olly's officiële overhandiging:

Jeuj: werken:

Mooie Olly:

Gewoon Olly Bolly:

Hier doe je het toch voor?! Zooo geweldig vind ik dit, echt waar, ik vind het prachtig dat mijn hond in zo'n lekkere modderplas duikt; hier is ze uiteraard vrij:

Zwemmeuhhhh!:

Heerlijk werken in 't stationneke:

Zo vind je mij in de bus:

Op de hondenschool:

Net na Olly's officiële overhandiging:

Jeuj: werken:

Mooie Olly:

Gewoon Olly Bolly:

- ranetje
- Zeer actief
- Miske
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Hé Martijn, ik zie helaas ook andere geleidehondgebruikers en geleidehonden hoorMartijn schreef:Hoi Miske,
hier heb ik natuurlijk geen weerwoord op.![]()
Leuk dat het zo fijn gaat tussen jou en Ollie.
Maar ik moet toch zeggen dat ik aan de manier waarop je over je hond schrijft toch merk dat je niet helemaal representatief bent hoor.

- Miske
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Wat bedoel je daar precies mee?Martijn schreef:Hoe onderhoud je nu de aangeleerde gedragingen van je hond? Of mag je dat na overhandiging zelf weten?
Wij krijgen dus zo'n 2 à 3x/jaar bezoek van de geleidehondenschool en ze komen ook steeds langs als je een probleem hebt dat niet via mail/telefonisch opgelost kan worden.
Voorts zie ik de trainers nog eens een keer of 5/jaar buiten de after-care-sessies (BBQ, kerstdrink, tandemtocht, beurs, gewoon een bezoekje aan de school, uitstapje met geleidehonden, ...). Binnen 2 weken zie ik ze trouwens nog eens op de geleidehondgebruikersdag.
En het geleidewerk van Olly wordt hier dagelijks onderhouden hoor. Olly heeft tot nu toe een dag of 5 op ruim 2,5 jaar tijd niet voor me gewerkt. Tot dikke ontevredenheid van Olly trouwens die dan steeds met een zielige blik kwam (na uren loslopen!) en soms zelfs kwam zaagjanken, zo van: "gaan we nu eindelijk werken aub???". Ja, het is me een meid hoor, hihihihi. Maar ik moet zeggen: ik ben ook jong en superactief ... Superduo dus

Als je iets anders bedoelde, dan lees ik het wel

- Miske
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Okido, en heel stom hé, over dat zaagjanken ... Ik had Olly 2 maanden toen ze er mee begon ... Zeuren/Janken en zielig voor de raam zitten te staren, meteen rechtstaan als ik een beweging maak of naar de wc ga, reikhalzend uitkijken naar de deur, ... Ik in paniek gebeld naar de school: "Helleeeeeeep, mijn hond is hier niet graag!" Ja, ze zijn komen kijken, en ... jeppa, Olly Bolly is hier supergraag, maar ze maakt duidelijk dat ze meer wil werken ... Ik had een werkhond gevraagd en deed dat ook braafjes elke dag maar voor Olly niet genoeg / lang genoeg. Enfin, ik was toen best nog wel onzeker en kende nog niet allesMartijn schreef:Dat was eigenlijk wel wat ik bedoelde.

Ook al eens after-care voor gekregen: Olly gaat altijd traag naar huis ... Begon eerst toen we 2 huizen van mijn huis waren, later in de straat van mijn huis, en nog later 2 km van mijn huis ... Komt de instructrice langs en ziet ze een dolblije hond ... Die zo blij is om te mogen werken dat ze het liefst gans de dag rond zou lopen ... En die daardoor gewoon niet graag naar huis gaat want naar huis = haast geen actie

En ... liever een hond die traag naar huis gaat omdat ze zo graag werkt, dan een hond die naar huis stormt ... want dan wil dat zeggen dat ie liever thuis is dan op stap te zijn ...
Conclusie: Mijn hondje werkt echt graag ... je zou eens moeten zien (ik zal het eens laten filmen) hoe goed/graag ze het doet en hoe ze in haar tuig STORMT!!!
Ik was soms haar tuig 's avonds laat/'s nachts en rarara wie er dan direct uit haar mand rent?
Ik hoop dat Olly nog heel lang voor me kan blijven werken maar ik zal haar zeker niet te lang laten werken voor me ... want dat laatste zie ik helaas ook veel te veel