Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Belgen in het verleden

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

De Belgen in het verleden

Ongelezen bericht door Sylvia »

Zoals beloofd wat oude foto's van diverse rassen.
Te beginnen met de Belgen.

Er volgt meer maar of dat vandaag is?

Mechelaar
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tervuerer
Afbeelding

Afbeelding

Laekense
Afbeelding

Afbeelding

Groenendaler
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Een aantal van bovenstaande had ik aan een kennis gevraagd (scheelt mij scanwerk :mrgreen: :pffff: )

Wat minder oude foto's 50-80 jaar oud

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Leuk om de voorouders weer eens te zien.
Daarom ben ik ook zo blij met mijn oude boeken. heerlijk die oude foto's te bekijken.
Dit wil niet zeggen dat ik ze altijd veel mooier vind dan de modernere honden, maar bij bepaalde rassen wel.
Misschien een leuk idee om een topic te openen met een foto van je hond en een van zijn voorouders (via stamboom gevonden) van minimaal 50 jaar geleden. Eventueel nog een foto van nog langer geleden.
Ik ga even op zoek naar plaatjes.
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Elmar schreef:Leuk om de voorouders weer eens te zien.
Daarom ben ik ook zo blij met mijn oude boeken. heerlijk die oude foto's te bekijken.
Dit wil niet zeggen dat ik ze altijd veel mooier vind dan de modernere honden, maar bij bepaalde rassen wel.
Misschien een leuk idee om een topic te openen met een foto van je hond en een van zijn voorouders (via stamboom gevonden) van minimaal 50 jaar geleden. Eventueel nog een foto van nog langer geleden.
Ik ga even op zoek naar plaatjes.
Ik vind het ook prachtig om te zien, en ook hoe sommige rassen echt veranderd zijn.
En sommige rassen daarentegen zijn niet veel veranderd.

Ik heb foto's genoeg om te delen, ik heb de hele avond gisteren gescanned :smile:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:wat een supermooie groenendaelers en tervuerens zeg :I: .
Wat mij met name opvalt met de foto's van +/- 50 jaar geleden dat er qua uiterlijk niet zo heel veel verschil zit, de hoofden zijn niet uit eenlopend.
Groetjes Sylvia
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Inge O schreef:
Sylvia schreef:
Wat mij met name opvalt met de foto's van +/- 50 jaar geleden dat er qua uiterlijk niet zo heel veel verschil zit, de hoofden zijn niet uit eenlopend.
ik weet niet hoe oude deze foto's exact zijn, maar begrijp niet helemaal wat je bedoelt : het type hoofd op die foto's tov. nu is toch juist een hemelsbreed verschil?
idd,d at vind ik ook, vind juist eerder als je de koppen van de oude lijnen afzet tegen de werklijnen dat er wel veel minder verschil in zit....

maar denk dat ze bedoeld dat er minder verschil tussen de verschillende types zat in die tijd....maar ook dat is logisch (zie ook de kortere en dus functionelere vacht bij de langharen) want toen werd er nog volop tussen de varieteiten gekruisd....
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Inge O schreef:
Sylvia schreef:
ik weet niet hoe oude deze foto's exact zijn, maar begrijp niet helemaal wat je bedoelt : het type hoofd op die foto's tov. nu is toch juist een hemelsbreed verschil?
idd,d at vind ik ook, vind juist eerder als je de koppen van de oude lijnen afzet tegen de werklijnen dat er wel veel minder verschil in zit....

maar denk dat ze bedoeld dat er minder verschil tussen de verschillende types zat in die tijd....maar ook dat is logisch (zie ook de kortere en dus functionelere vacht bij de langharen) want toen werd er nog volop tussen de varieteiten gekruisd....
Inderdaad bedoel ik tussen de verschillende types in die tijd. :wink:

De foto's zijn +/-50 jaar oud. (die ik in de 2e serie heb geplaatst)
bij de eerst serie staat het er bij van wanneer ze zijn :wink:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb ca 30 jaar geleden in Zwitserland nog wat Belgen gefotografeerd. voornamelijk Groenendaelers. Zal kijken of ik de foto's nog kan vinden.
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Elmar schreef:Ik heb ca 30 jaar geleden in Zwitserland nog wat Belgen gefotografeerd. voornamelijk Groenendaelers. Zal kijken of ik de foto's nog kan vinden.
Bovenstaande foto's zijn dus ook uit Zwitserland van +/- 50 jaar geleden
Is juist dan leuk als je ze 30 jaar terug uit Zwitserland hebt :wink:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Inge O schreef:
ik vind deze twee echt om op te vreten, zo mooi :

Afbeelding

Afbeelding
Ik ben het hier helemaal mee eens. :ok:
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

ik vond ze toen ook een stuk mooier, wat breder en voller, niet zo iel.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Mooi :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Elmar schreef:Misschien een leuk idee om een topic te openen met een foto van je hond en een van zijn voorouders (via stamboom gevonden) van minimaal 50 jaar geleden.
Is met het Markiesje jammer genoeg niet te doen, voor zover ik weet :jank:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:
Elmar schreef:Misschien een leuk idee om een topic te openen met een foto van je hond en een van zijn voorouders (via stamboom gevonden) van minimaal 50 jaar geleden.
Is met het Markiesje jammer genoeg niet te doen, voor zover ik weet :jank:
In oude Hondenwerelden staan nog wel artikelen over het terugfokken van het Markiesje. Ik weet natuurljk zo niet welke jaargangen.

edit: typo's
Rosa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rosa »

Wat ontzettend leuk om terug te zien dat soort oude foto's!
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Afbeelding
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik kwam net op het internet een heel oude ansichtkaart tegen van een Groenendaeler en Laekense:

Afbeelding

De Laekense is bijna wit lijkt wel, maar heeft een behoorlijke vacht en meer haar op de kop dan de foto's die eerder in dit topic al geplaatst zijn.
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Ik kwam net op het internet een heel oude ansichtkaart tegen van een Groenendaeler en Laekense:

Afbeelding

De Laekense is bijna wit lijkt wel, maar heeft een behoorlijke vacht en meer haar op de kop dan de foto's die eerder in dit topic al geplaatst zijn.
Wat een leuke foto zo met de schapen :ok:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik moet eerlijk toegeven dat ik deze "ouderwetse" langharen veel mooier vind dan de meeste huidige. En ook herken ik in het koptype van bijvoorbeeld Bruno m'n eigen Noes wel een beetje, met een minder spitse snuit dan nu gewenst is.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Wordt het geen tijd om een Oud-Belgische herder te gaan fokken?
Meld ik me alvast aan voor een pup :mrgreen:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:Ik moet eerlijk toegeven dat ik deze "ouderwetse" langharen veel mooier vind dan de meeste huidige. En ook herken ik in het koptype van bijvoorbeeld Bruno m'n eigen Noes wel een beetje, met een minder spitse snuit dan nu gewenst is.
hier nog 1 hoor
en idd, het koptype van de belgen die je hier op de foto's ziet zie je op t moment meer in de werklijnen...

Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Leuk die oude foto's :ok: Mijn mening hierover is dat de honden op de foto's uiterlijk in feite niet veel verschillen met de huidige honden. Juist bij een Belg vind ik persoonlijk dat de honden van nu nog steeds vaak net zo functioneel zijn als de honden van vroeger. Juist deze rassen zijn niet verpest door fokkerij op uiterlijk. Smaken verschillen uiteraard.

Ik vind de moderne koppen indien niet doorgeslagen juist erg mooi. De tervueren op die foto is behalve wat meer stop eigenlijk niet anders dan de huidige tervuerens. :19:

Als ik dan naar mijn eigen hond kijk, Eva is echt niet veel anders dan de ouderwetse honden. Eigenlijk kan ik van haar best een zwartwit foto korrelen, een ouderwets herderspakje aantrekken en net doen alsof ze een oud type is. Ik denk dat er dan genoeg mensen zouden zeggen, kijk, dat is nog eens een mooie Laekense. Met wat stop, iets grotere oren en wat minder overvloedige beharing. Op shows krijgen we toch complimenten over haar. Eva is juist voor een laekense herder heel erg typisch Belg. Ze neigt naar moderne Belg als Laekense. Nozem heeft dat ook. Dat zonder de overdrijvingen die je in de andere variëteiten ziet.
Daarom vind ik de laekense ook zo leuk. Ik vind groenendaelers en tervuerens soms wat clonerig overkomen. Toch vind ik ze wel prachtig, ook met de moderne kop erop :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik vind het echt enorm overdreven om te zeggen dat ouderwets type beter of echt anders zou zijn. Kijk naar deze honden. Ik heb moderne kampioenen, bv een NL kampioen 2005 tegenover de oude honden gezet. Ik vind het de verschillen zo minimaal dat het bijna nestdiversiteit kan zijn. Het zouden broers en zussen van deze ouderwetse honden kunnen zijn als je het mij vraagt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Marc, de onderste groenendaler is voor huidige maatstaven volgens mij toch vrij grof gebouwd.....als ik zie wat je tegenwoordig hoofdzakelijk op shows ziet dan he....(pas in Belgie een leuke ook wat meer die kant op gebouwde groenendaler gezien, maar die had ook het commentaar gekregen dat hij te grof was....)
laeken
Zeer actief

crutz schreef:Marc, de onderste groenendaler is voor huidige maatstaven volgens mij toch vrij grof gebouwd.....als ik zie wat je tegenwoordig hoofdzakelijk op shows ziet dan he....(pas in Belgie een leuke ook wat meer die kant op gebouwde groenendaler gezien, maar die had ook het commentaar gekregen dat hij te grof was....)
Ik vind dat mensen vooral de overdrijvingen zien. Niet iedere hond op show is de kampioen van de show. Ik hoop dat de foto's het doen maar hierbij dus groenendaelers die dit jaar wonnen op de clubmatch van de NVBH :wink:
Kijk naar de wel aanwezige stop bv van de winnaar. Men denkt dat op shows honden winnen zonder stop met snavelachtige colliehoofden maar dat is in mijn ogen niet waar. De hond met de beste gangen, beste bouw en hoekingen wint en soms heeft die hond een snavelhoofd afhankelijk van de keurmeester. Een prachtige hond met wat meer stop wint zover ik weet altijd over een hond met een mindere hoeking maar een hoofd zonder stop en weinig bone.

http://www.nvbh.eu/gallery2/main.php?g2 ... d89bb4ea3a

Ook deze hond was winnaar op de show. Zij heeft absoluut stop en bone en is zeker geen hond met een zwaar aristocratisch hoofd als je het mij vraagt. Ze heeft een mooie volle snuit die ook absoluut niet overdreven lang is.
http://www.nvbh.eu/gallery2/main.php?g2 ... d89bb4ea3a
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik hoorde gisteren ook van iemand die de opmerking kreeg dat de hond te veel stop had en te weinig gebeiteld was. Er moet absoluut voldoende stop in de hoofden zitten ook al zie je heel veel doorgeslagen fok zonder enige stop. De standaard praat wel degelijk over stop en een hond zonder stop wint dus niet zomaar over een gelijkwaardige hond met stop. :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge O schreef:ik vind (onder andere) vooral de hoofd/halshouding en de beharing heel anders. verder vind ik zoiets niet echt een discussiepunt, maar gewoon een kwestie van smaak :wink: .
Ik denk dat de andere beharing wel te verklaren zal zijn.
Vroeger was er geen of nauwelijks centrale verwarming en was het klimaat in huis al heel anders. Daarbij denk ik dat de honden van de oude foto's doorgaans veel of alleen maar buiten leefden. Een hond die veel of alleen maar buiten leeft heeft een (heel) andere vachtstructuur dan een hond die voornamelijk binnenshuis leeft. Tel daarbij op de met name bij de langharen intensieve vachtverzorging vóór het betreden van de ring, en ..... voilà! :wink:

De hoofd/halshouding van een hond die ontspannen in stand staat of tijdens het werk bij de schapen ergens op gefocusd is en die van een hond die in de showring staat, gehandled door een derde en met de eigenaar al roepend langs de ring kan ook duidelijk verschillen zonder dat daar heel grote "bouwtechnische" verschillen aan ten grondslag liggen.

Dat smaken verschillen, niet alleen bij liefhebbers van een ras maar ook bij keurmeesters, is voor mij inderdaad zo duidelijk als dat 1 + 1 twee is. :mrgreen:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik vind de hond op de oude tekening anders behoorlijk vierkant hoor.
Maar wat het gangwerk betreft ben ik het zeer zeker met je eens, de langharen hebben over het algemeen gangwerk waar ik niet erg gecharmeerd van kan raken. Zonder bevooroordeeld te zijn (in dit geval :wink: ) kan ik zeggen dat dat bij de ruw- en kortharen een stuk beter is.
laeken
Zeer actief

Ik heb gister weer een heleboel groenendaelers gezien en sommige mochten willen dat ze zo vierkant waren als die oude versie van het ras. De oren staan minder naar voren omdat de hond niet gefocussed is en de staartdracht is in mijn ogen identiek aan die van de huidige groenendaeler. Ik denk echt dat het verschil met name de opgekamde droge vacht is tov de vettere buitenvacht van de ouderwetse hond. Natuurlijk zijn de hoekingen absoluut wat anders maar die ouderwetse heeft nog steeds belgenhoekingen. Meer Eva's hoekingen eigenlijk. Eva trippelt dus ook niet net zoals bijna geen enkele ruw of korthaar. Dat is wel jammer aan de langharen in mijn ogen. De gestrektheid van de gangen is eraf en dat zal die oude hond nog wel hebben :wink:

De oude hond is wat zwaarder gebouwd ook. Zeker ook mijn smaak hoor. Alleen zou ik persoonlijk niet zover gaan dat ik zei, die oude is prachtig en de nieuwe vind ik niks. In mijn ogen zouden ze zo in 1 nest kunnen zitten :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
MARC_S schreef: Eva trippelt dus ook niet net zoals bijna geen enkele ruw of korthaar. Dat is wel jammer aan de langharen in mijn ogen. De gestrektheid van de gangen is eraf en dat zal die oude hond nog wel hebben :wink:
daarom beperkte ik me voor die opmerking ook tot de groenendael - ik had er ook nog de tervueren bij kunnen zetten, die hebben het ook. bij mechelaars of bij laekense (van wat ik hier van alle foto's van jullie en suzanne heb gezien) heb je het niet, ik ben bijna zeker dat dit ergens met de bouw moet te maken hebben.
De oude hond is wat zwaarder gebouwd ook. Zeker ook mijn smaak hoor. Alleen zou ik persoonlijk niet zover gaan dat ik zei, die oude is prachtig en de nieuwe vind ik niks. In mijn ogen zouden ze zo in 1 nest kunnen zitten :mrgreen:
oh maar zover ga ik ook niet. het is niet dat ik de nieuwe niks vind - wél dat ik de honden op deze foto's nog een stuk mooier vind.
voornamelijk ook weer de langharen hebben tegenwoordig zo'n kaarsrechte halshouding (ook zonder showlijntje) en daar dan die kop op waarvan de neuslijn naar beneden wijst - dat is gewoon niet mijn ding.

maar dat zie ik ook niet bij de laekense :wink: .
Klopt hoor, ben het helemaal met je eens daarin. Ik denk dat het trippelen te maken heeft met de korte rug in combinatie met een hellend kruis en bepaalde hoekingen in de hakken en knieen. Laekense en zeker ook Eva hebben de hakken niet onder het bekken staan maar meer naar achteren. De knieen zijn dus niet zo stijl. Zou Eva staan als een groenendaeler dan zou ze overbouwd zijn. Dat heeft dus absoluut gevolgen voor de gangen als je de hele poot onder de heup wil hebben. Ook hangt het bekken minder bij de laekense en dus kunnen de honden verder naar achter met hun poten. Bij de laekense is de rug meestal wat langer dan bij de langharen. De langharen zijn duidelijk minder divers en het zijn daar vaak de kleine dingen die het doen. Neem je de laekense en je verdiept je wat dan herken je binnen enkele maanden de honden in een oogopslag als je een goed oog hebt. Ik ken er nu wel wat en ik herken ze in een paar seconden. Laatst stond een reu onder de verkeerde naam op internet. Ik zeg tegen Martijn, dat lijkt wel Zorax. En verdomd, in de eigenschappen stond wel Zorax :smile:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”