Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

heupen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

nanoekie
Actief
Contacteer:

heupen

Ongelezen bericht door nanoekie »

lees regelmatig op verschillende duitse fora mee en ook hier (al ben ik meestal een stille lezer)
vond op een fora deze tekst:
Neues Testverfahren für HD-Risiko entwickelt

--------------------------------------------------------------------------------

(huj) Einem Team um Professor Ottmar Distl am Institut für Tierzucht und Vererbungsforschung der Stiftung Tierärztliche Hochschule Hannover ist es mit Unterstützung des Vereins für Deutsche Schäferhunde gelungen, ein molekularbiologisches Testverfahren zu entwickeln, das es ermöglicht, das HD-Risiko mit hoher Wahrscheinlichkeit vorherzusagen. Wie VDH-Vorstandsmitglied Josef Pohling mitteilt, könne jetzt mit Hilfe des Testverfahrens die Schätzung der genomischen Zuchtwerte erfolgen. Im Unterschied zur in der Hundezucht verbreiteten Zuchtwertschätzung auf Basis der HD-Röntgenergebnisse spielen bei der genomischen Zuchtwertschätzung die Informationen von verwandten Tieren keine Rolle. Auf Grundlage der Auswertung einer Blutprobe beim Welpen kann das Risiko des Auftretens von HD im weiteren Verlauf seines Lebens vorausgesagt werden und bei den vorhandenen Zuchttieren die Paarungsplanung derart verbessert werden, dass die Zahl der HD-betroffenen Tiere weiter zurückgedrängt werden kann.
Der Verein für Deutsche Schäferhunde stellte für das Forschungsprojekt die DNA-Proben und die HD-Auswertungen von über 1000 Hunden zur Verfügung. Am Anfang standen elf väterliche Halbgeschwisterfamilien mit insgesamt 459 Hunden. Die hieraus gewonnen Ergebnisse wurden in der Folge an 770 möglichst wenig miteinander verwandten Schäferhunden überprüft.
Professor Distl geht davon aus, dass die Erkenntnisse beim Deutschen Schäferhund mit einem deutlich geringeren Aufwand auf ihre Übertragbarkeit und Gültigkeit für andere Rassen überprüft werden können. Voraussetzung, so Pohling, sei aber, dass die erforderlichen Daten (Zuchtbuch in elektronischer Form, HD-Auswertungen) und Blutproben zur Verfügung gestellt werden.
09.06.2008
kon er in het nederlands nog niets over vinden, maar leek me ergens wel interresant!
Groetjes Nanouk

Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik ken geen deutsch :smile2: :mrgreen:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Ik kan de helft lezen , maar begrijp er niet veel van.

Iets met een bloedproef bij pups, dat het risico op HD na verloop van tijd kan verkleinen, waardoor het terug gedrongen kan worden.

Mooie honden heb je op je onderschrift. :ok:
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Even vertaalt in het Nederlands, het klopt misschien niet 100% van
wat er staat, maar toch zeker wel heeel veel!

(huj) een team rond Professor Ottmar Distl in Institut voor veeteelt en het verlaten van onderzoek van de stichting veterinair universitair Hanover volgend in met steun van de vereniging voor de honden die van de Duitse herder een moleculair-biologische testprocedure ontwikkelen het maakte mogelijk om het PKrisico met hoge waarschijnlijkheid te voorspellen. Hoe het lid VDH van de raad Josef Pohling meedeelt, genomischen de schatting van fokwaarden kan nu met behulp van de testprocedure plaatsvinden. In tegenstelling tot de het fokkenappreciatie op basis van de PK Röntgenresultaten, die in het hondras wordt uitgespreid, speelt de informatie van verwante dieren geen rol tijdens genomischen het fokkenappreciatie. _ op basis van de de evaluatie van een een bloed bloedonderzoek met het de puppy het de risico van het de voorkomen van PK in het de verder proces van zijn leven kunnen voor*spellen en in zulk een manier met het de be*staan fokken fokvee worden ver*beteren dat koppelen plannen dat het de aantal de PK-be*treffen dier kunnen verder achter- wordenduwen. De vereniging voor de honden van de Duitse herder stelde de steekproeven van DNA en de PKevaluaties ter beschikking van meer dan 1000 honden voor het onderzoekproject. Zich bij het begin bevonden elf vaderlijke halfbroers en zustersfamilies met totaal 459 honden. Die van dit werden gewonnen resultaten onderzocht in het gevolg bij 770 elkaar zo weinig mogelijk verwant met herdershonden. Professor Distl veronderstelt de totstandbrenging met de hond van de Duitse herder met duidelijk kleinere uitgaven voor hun overdraagbaarheid en geldigheid voor andere rassen kunnen worden onderzocht. Een voorwaarde, zodat Pohling, zijn nochtans dat de noodzakelijke gegevens (het fokkenboek in elektronische vorm, PKevaluaties) en bloedonderzoeken ter beschikking worden gesteld.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Dat is op zich een hele interessante ontwikkeling, maar ik begrijp dat ze dan per ras zoveel honden nodig hebben die bloed doneren zodat ze het gen voor HD of welke erfelijke aandoening dan ook, van dat ras kunnen localiseren? Het betekent iig een hele vooruitgang in de fokkerij als ik het goed begrijp. Beter dan de rofo's van de afgelopen tientallen jaren want die hebben er niet voor kunnen zorgen dat de erfelijke aandoeningen gestopt zijn.
nanoekie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

bulletjebe schreef:Dat is op zich een hele interessante ontwikkeling, maar ik begrijp dat ze dan per ras zoveel honden nodig hebben die bloed doneren zodat ze het gen voor HD of welke erfelijke aandoening dan ook, van dat ras kunnen localiseren? Het betekent iig een hele vooruitgang in de fokkerij als ik het goed begrijp. Beter dan de rofo's van de afgelopen tientallen jaren want die hebben er niet voor kunnen zorgen dat de erfelijke aandoeningen gestopt zijn.
Zo begreep ik het ook, en zie het idd als een erg positieve ontwikkeling, heb er jammer genoeg alleen niet veel meer info over kunnen vinden..Niemand van de herdermensen die hier meer over weet??

Hele globale vertaling is trouwens:
Er is in samenwerking met de vereniging voor duitse herders een test ontwikkeld waardoor het mogelijk is de waarschijnlijkheid op hd met hogere waarschijnlijkheid te voorspellen.

Bij een pup kan dus aan de hand van bloed met grote waarschijnlijkheid voorspeld worden of de pup hd krijgt, en ook bij de verparing kan dus de mogelijkheid op hd zoveel beter voorspeld worden dat het aantal van hd getroffen honden nogmaals teruggedrongen kan worden.

De voorspelling is dat door het werk met de duitse herder deze 'proef' ook relatief makkelijk voor andere rassen beschikbaar kan komen als , zuchtbuch, hd uitslagen en bloedmonsters ter beschikking gesteld worden...
Groetjes Nanouk

Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Ik heb er even op gezocht en ik zag wel dat ze bij de boxers er ook over bezig zijn:
http://www.gesunder-boxer.com/
en dan dit stuk:

http://www.gesunder-boxer.com/HD%20Hannover.htm

Ze kunnen dus door die bloedproef de waarschijnlijkheid op het ontwikkelen van HD, als het doorgeven aan nakomelingen bepalen.
Dus ook al krijgt de hond het zelf niet; dan nog kunnen ze bepalen of die hond het al dan niet in zich heeft om HD door te geven aan de nakomelingen.

En dat vind ik het mooie eraan; want momenteel breekt iedere fokker zich de hersens over waarom uit HD vrije honden toch nog een HD hond gefokt kan worden. Of een ED vrije hond etc.

Foto's zeggen niets over de vererving en daarom stopt ook meestal de zoektocht bij de honden die gefotografeerd zijn "want die zullen het wel niet doorgeven".
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”