Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ruwhaar mechelaar?
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Hij heeft wat afwijkend haar aan de zijkant van zijn kraag lijkt wel, maar of dat echt ruw haar is vind ik moeilijk te zien/zeggen.
Heb je een close-up van zijn kop misschien?
Er zijn in België korte tijd geleden "ruwhaar"pups geboren uit Mechelaar ouders. Deze pups zijn geregistreerd als Laekense. Maar ik vraag me af in hoeverre ze een echte ruwharige vacht over hun hele lichaam zullen hebben ontwikkeld.
Er zijn in België korte tijd geleden "ruwhaar"pups geboren uit Mechelaar ouders. Deze pups zijn geregistreerd als Laekense. Maar ik vraag me af in hoeverre ze een echte ruwharige vacht over hun hele lichaam zullen hebben ontwikkeld.
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
LongFields schreef:Hij heeft wat afwijkend haar aan de zijkant van zijn kraag lijkt wel, maar of dat echt ruw haar is vind ik moeilijk te zien/zeggen.
Theoretisch schijnt ruwhaar dominant te zijn over stokhaar. Dus uit twee mechelaars zouden in principe geen ruwharen geboren kunnen worden.
Ben wel benieuwd hoe dit zit!
Heeft afgebeelde hond een stamboom?
Vroeger waren er ook ruwharige Duitse herders. Deze zijn al vrij snel uitgesloten voor de fok en ik heb dan ook nooit een ruwhaar als terugslag gezien. Wel de langhaar, die ook uitgelsoten werd, maar als recessieve factor steeds weer te voorschijn komt.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
-
~Suzanne~
- Zeer actief
eh... help mij ff?LongFields schreef:Hij heeft wat afwijkend haar aan de zijkant van zijn kraag lijkt wel, maar of dat echt ruw haar is vind ik moeilijk te zien/zeggen.
Er worden pups geboren uit twee (neem ik aan) raszuivere Mechelaar-ouders? En de pups krijgen Laekense op de stamboom?
Het zijn toch twee aparte (okay, verwante) rassen?
Als er verder gefokt wordt met de pups ("stel dat") gaan die pups dan zowiezo verder door het leven als Laekense, met een stamboom die bestaat uit Mechelaar-voorouders?
Hoe gaat zoiets dan in de praktijk??
Ik weet dat het bij bijv. poedels voorkomt dat ze in eerste instantie een stamboom krijgen behorend bij de grootte van de ouders, en dat later gemeten wordt of ze dat nog steeds zijn, dus bijv. Toy-Poedel en dat dat evt mag worden aangepast... is dit met die herdershonden dan vergelijkbaar?
Met poedels vond ik het al apart... ik was in de veronderstelling dat een pup geboren wordt 'met een bepaald ras' of 'van een bepaald ras' / varieteit en dat dat niet kan worden veanderd, maar dat kan dus (soms) wel?
Suzanne
- linda1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
De Belgische herder is ook 1 ras in principe. Een zwarte tervueren is dus automatisch een groenendaeler. Zo is een gladharige laekense vanzelf een mechelaar. Ze onderscheiden zich onderling theoretisch gezien alleen door vachttype. In Frankrijk is het soms/altijd, dat weet ik niet, toegestaan intervarieteitskruisingen te doen. De hondjes krijgen de stamboom van het ras waar ze op lijken.Suzanne123 schreef:eh... help mij ff?LongFields schreef:Hij heeft wat afwijkend haar aan de zijkant van zijn kraag lijkt wel, maar of dat echt ruw haar is vind ik moeilijk te zien/zeggen.
Er worden pups geboren uit twee (neem ik aan) raszuivere Mechelaar-ouders? En de pups krijgen Laekense op de stamboom?
Als er verder gefokt wordt met de pups ("stel dat") gaan die pups dan zowiezo verder door het leven als Laekense, met een stamboom die bestaat uit Mechelaar-voorouders?
Ik weet dat het bij bijv. poedels voorkomt dat ze in eerste instantie een stamboom krijgen behorend bij de grootte van de ouders, en dat later gemeten wordt of ze dat nog steeds zijn, dus bijv. Toy-Poedel en dat dat evt mag worden aangepast... is dit met die herdershonden dan vergelijkbaar?
Met poedels vond ik het al apart... ik was in de veronderstelling dat een pup geboren wordt 'met een bepaald ras' of 'van een bepaald ras' / varieteit en dat dat niet kan worden veanderd, maar dat kan dus (soms) wel?
Suzanne
Ik zie wel ruw haar in de hond en het zou dus een kruising van een bepaald type laekense kunnen zijn met een mechelaar. Het zou zelfs een kruising tussen twee laekense geboren uit mechelaars kunnen zijn uit bv Frankrijk of Belgie. Die honden mag je in NL inzetten als ze een stamboom hebben ondanks dat je hier die kruisingen niet mag maken. Ik kan er deels naast zitten maar dat zal Suzanne wel weten voor wat betreft die regels in NL
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Aha!MARC_S schreef:De Belgische herder is ook 1 ras in principe. Een zwarte tervueren is dus automatisch een groenendaeler. Zo is een gladharige laekense vanzelf een mechelaar. Ze onderscheiden zich onderling theoretisch gezien alleen door vachttype. In Frankrijk is het soms/altijd, dat weet ik niet, toegestaan intervarieteitskruisingen te doen. De hondjes krijgen de stamboom van het ras waar ze op lijken.Suzanne123 schreef:eh... help mij ff?LongFields schreef:Hij heeft wat afwijkend haar aan de zijkant van zijn kraag lijkt wel, maar of dat echt ruw haar is vind ik moeilijk te zien/zeggen.
Suzanne
Ik zie wel ruw haar in de hond en het zou dus een kruising van een bepaald type laekense kunnen zijn met een mechelaar. Het zou zelfs een kruising tussen twee laekense geboren uit mechelaars kunnen zijn uit bv Frankrijk of Belgie. Die honden mag je in NL inzetten als ze een stamboom hebben ondanks dat je hier die kruisingen niet mag maken. Ik kan er deels naast zitten maar dat zal Suzanne wel weten voor wat betreft die regels in NL
Het is dus niet zo dat de Belgische herders 4 rassen zijn, maar het is 1 ras, met vier varieteiten?
Dat verklaart!
Dus, in eerste instantie bedoelde pups, kunnen als zij ouder zijn en (weer) op een Mechelaar gaan lijken, weer op de stamboom 'Mechelaar' worden?
Suzanne