En daarnaast, stel 1 pup heeft erfelijke HD of een knikstaart, hebben de andere/enkele pups dan ook niet een gerede kans die 'foute' genen met zich mee te dragen/door te geven bij een dekking.
Moderator: moderatorteam
Chione schreef:Zo beweren sommige mensen. Varierend van ( erfelijke ) HD tot een knikstaart tot allergieeen etc etc. Lijkt mij wat stug, maar ik ben geen fokker.![]()
En daarnaast, stel 1 pup heeft erfelijke HD of een knikstaart, hebben de andere/enkele pups dan ook niet een gerede kans die 'foute' genen met zich mee te dragen/door te geven bij een dekking.
Ik denk dat het toch wel aardig in de buurt van de waarheid komt.Chione schreef:Zo beweren sommige mensen. Varierend van ( erfelijke ) HD tot een knikstaart tot allergieeen etc etc. Lijkt mij wat stug, maar ik ben geen fokker.![]()
Zo ongeveer had ik het ook bedacht. Maar stel 2 HD 'vrije' honden vereven een hond met HD D. In hoeverre zal dit dan evt gevlgen hebben als er met de nestgenoten gefokt wordt en/of in hoeverre in het dan verstandig nog een x die ouder combi te doen?Emma schreef:Chione schreef:Zo beweren sommige mensen. Varierend van ( erfelijke ) HD tot een knikstaart tot allergieeen etc etc. Lijkt mij wat stug, maar ik ben geen fokker.![]()
ja, ik denk dat die ook de ``foute``genen door kunnen geven. maar net zoals dat er geselecteerd gefokt wordt op b.v lange haren, kun je ook geselecteerd fokken op kortere haren.
hoe meer je met een hond fokt met een bepaald gen,ook al vererven ze het niet op alle nakomelingen door, uiteindelijk heeft de meerderheid toch dat gen doorvererft.
ook bij pups met ouders HD vrij, kun je een pup krijgen die wel HD gevoelig is. het is nooit 100 procent garantie, maar de pups met HD zullen in veel mindere mate voorkomen dan wanneer je een nestje hebt uit ouders met allebei wel HD.
er zullen altijd gebreken blijven, maar de mate waarin het voorkomt zegt wel iets over de gezondheid van het ras in het algemeen.
sorry, de lettergrootte leeft zijn eigen leven weer. het is dus op normale grote bedoelt hoor! ik krijg het niet verandert.
Ja? Dat had ik niet verwacht eigenlijk. Wel dat het voorkomt, maar niet dat het meer regel dan uitzondering is.Angelique25 schreef:Ik denk dat het toch wel aardig in de buurt van de waarheid komt.Chione schreef:Zo beweren sommige mensen. Varierend van ( erfelijke ) HD tot een knikstaart tot allergieeen etc etc. Lijkt mij wat stug, maar ik ben geen fokker.![]()
Mwah, neem een gemiddeld nest van 7 honden en je maakt mij niet wijs dat ze alle 7 zonder ook maar een minpuntje van hd- tot allergietje 15 jaar oud worden. Ik reken dan wel alles mee, gebitsfoutje, navelbreukje enz. Ben wel van mening dat je dan niet meteen van een "minder" pupje hoeft te spreken.Chione schreef:Ja? Dat had ik niet verwacht eigenlijk. Wel dat het voorkomt, maar niet dat het meer regel dan uitzondering is.Angelique25 schreef:Ik denk dat het toch wel aardig in de buurt van de waarheid komt.Chione schreef:Zo beweren sommige mensen. Varierend van ( erfelijke ) HD tot een knikstaart tot allergieeen etc etc. Lijkt mij wat stug, maar ik ben geen fokker.![]()
Ik sta hier niet helemaal onbevooroordeeld tegenover, heb een HD-D hond die uit zo een combi komt en ik vind het onverantwoordelijk als er een nestherhaling gedaan zou worden.Chione schreef:Zo ongeveer had ik het ook bedacht. Maar stel 2 HD 'vrije' honden vereven een hond met HD D. In hoeverre zal dit dan evt gevlgen hebben als er met de nestgenoten gefokt wordt en/of in hoeverre in het dan verstandig nog een x die ouder combi te doen?Emma schreef:Chione schreef:Zo beweren sommige mensen. Varierend van ( erfelijke ) HD tot een knikstaart tot allergieeen etc etc. Lijkt mij wat stug, maar ik ben geen fokker.![]()
ja, ik denk dat die ook de ``foute``genen door kunnen geven. maar net zoals dat er geselecteerd gefokt wordt op b.v lange haren, kun je ook geselecteerd fokken op kortere haren.
hoe meer je met een hond fokt met een bepaald gen,ook al vererven ze het niet op alle nakomelingen door, uiteindelijk heeft de meerderheid toch dat gen doorvererft.
ook bij pups met ouders HD vrij, kun je een pup krijgen die wel HD gevoelig is. het is nooit 100 procent garantie, maar de pups met HD zullen in veel mindere mate voorkomen dan wanneer je een nestje hebt uit ouders met allebei wel HD.
er zullen altijd gebreken blijven, maar de mate waarin het voorkomt zegt wel iets over de gezondheid van het ras in het algemeen.
sorry, de lettergrootte leeft zijn eigen leven weer. het is dus op normale grote bedoelt hoor! ik krijg het niet verandert.
Ik ben ook al snel geneigd te denken bij het voorbeeld dat er dan voor de HD vrije ouders wel behoorlijk HD voor komt. Of het zijn twee HD vrije lijnen, één pup heeft HD D en dan kan het ook nog zo zijn dat die pup wat verkeerds heeft meegemaakt in puppen tijd qua gewrichten en groei. HD is natuurlijk niet alleen erfelijkChione schreef:Zo ongeveer had ik het ook bedacht. Maar stel 2 HD 'vrije' honden vereven een hond met HD D. In hoeverre zal dit dan evt gevlgen hebben als er met de nestgenoten gefokt wordt en/of in hoeverre in het dan verstandig nog een x die ouder combi te doen?Emma schreef:Chione schreef:Zo beweren sommige mensen. Varierend van ( erfelijke ) HD tot een knikstaart tot allergieeen etc etc. Lijkt mij wat stug, maar ik ben geen fokker.![]()
Ik geloof daar niet in, althans de meeste nesten bij kooikertjes, daar is gewoon alles goed gezond. Wel is het zo dat er regelmatig in een nest een dode pup bij zit of een pup die het na een paar dagen niet redt.Chione schreef:Zo beweren sommige mensen. Varierend van ( erfelijke ) HD tot een knikstaart tot allergieeen etc etc. Lijkt mij wat stug, maar ik ben geen fokker.![]()
Als ze dood gaan, meteen of na enkele dagen dan klopt het juist wel weer, in de zin van een 'minder' hondje.starfleet schreef:Ik geloof daar niet in, althans de meeste nesten bij kooikertjes, daar is gewoon alles goed gezond. Wel is het zo dat er regelmatig in een nest een dode pup bij zit of een pup die het na een paar dagen niet redt.Chione schreef:Zo beweren sommige mensen. Varierend van ( erfelijke ) HD tot een knikstaart tot allergieeen etc etc. Lijkt mij wat stug, maar ik ben geen fokker.![]()
Verder ligt het aa de afwijking. Ik zou niet fokken met nestgenoten van een knikstaart, gewoon omdat het allemaal niet zo duidelijk is met de vererving en je misschien problemen in het ras gaat brengen.
Anne
Dat denk ik ook. Net als dat je in elk nest meestal maar één echte uitschieter hebt qua schoonheid of bv werkpotentie. Inderdaad bedoel ik dus niet dat je in ieder nest een kneusje hebt maar wel een pupje die iets heeft. Zoals de dingen die jij noemt. Geen hele ernstige dingen maar gewoon kleine afwijkingen.Angelique25 schreef:Mwah, neem een gemiddeld nest van 7 honden en je maakt mij niet wijs dat ze alle 7 zonder ook maar een minpuntje van hd- tot allergietje 15 jaar oud worden. Ik reken dan wel alles mee, gebitsfoutje, navelbreukje enz. Ben wel van mening dat je dan niet meteen van een "minder" pupje hoeft te spreken.Chione schreef:Ja? Dat had ik niet verwacht eigenlijk. Wel dat het voorkomt, maar niet dat het meer regel dan uitzondering is.Angelique25 schreef:Ik denk dat het toch wel aardig in de buurt van de waarheid komt.Chione schreef:Zo beweren sommige mensen. Varierend van ( erfelijke ) HD tot een knikstaart tot allergieeen etc etc. Lijkt mij wat stug, maar ik ben geen fokker.![]()
Ik doelde dan wel op iets ( vrij ) ernstigs, niet een kleur/gebits'foutje' ofzo.sirene schreef:Dat denk ik ook. Net als dat je in elk nest meestal maar één echte uitschieter hebt qua schoonheid of bv werkpotentie. Inderdaad bedoel ik dus niet dat je in ieder nest een kneusje hebt maar wel een pupje die iets heeft. Zoals de dingen die jij noemt. Geen hele ernstige dingen maar gewoon kleine afwijkingen.Angelique25 schreef:Mwah, neem een gemiddeld nest van 7 honden en je maakt mij niet wijs dat ze alle 7 zonder ook maar een minpuntje van hd- tot allergietje 15 jaar oud worden. Ik reken dan wel alles mee, gebitsfoutje, navelbreukje enz. Ben wel van mening dat je dan niet meteen van een "minder" pupje hoeft te spreken.Chione schreef:Ja? Dat had ik niet verwacht eigenlijk. Wel dat het voorkomt, maar niet dat het meer regel dan uitzondering is.Angelique25 schreef: Ik denk dat het toch wel aardig in de buurt van de waarheid komt.
Dat is toch bij mensen ook zo ? In een gezin met 7 kinderen zijn ook niet alle kinderen even gezond, even slim of even knap.
beter is het om er niet mee te fokken, alleen wordt het soms verzwegen en wordt er toch mee gefokt.starfleet schreef:Ik geloof daar niet in, althans de meeste nesten bij kooikertjes, daar is gewoon alles goed gezond. Wel is het zo dat er regelmatig in een nest een dode pup bij zit of een pup die het na een paar dagen niet redt.Chione schreef:Zo beweren sommige mensen. Varierend van ( erfelijke ) HD tot een knikstaart tot allergieeen etc etc. Lijkt mij wat stug, maar ik ben geen fokker.![]()
Verder ligt het aa de afwijking. Ik zou niet fokken met nestgenoten van een knikstaart, gewoon omdat het allemaal niet zo duidelijk is met de vererving en je misschien problemen in het ras gaat brengen.
Anne