Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Krulstaart en hondentaal.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Krulstaart en hondentaal.

Ongelezen bericht door Moos »

Ik heb voor Vera alleen maar hondjes met een krulstaart gehad. Ik heb altijd gezegd dat ze naar mijn idee daarmee niet heel veel anders kunnen communiceren dan een hond met een hangende staart.

Nu ik Vera heb moet ik die mening toch herzien :mrgreen: Al vanaf dat ik haar kreeg met 7.5 week viel me op hoe ontzettend duidelijk zij was in haar communicatie. Het duurde even voordat ik er de vinger op kon leggen dat dat volgens mij gewoon komt doordat ze een staart heeft waarmee ze veel duidelijker nuances aan kan geven dan Moos kon en Saar kan.
De staart van Saar kan ook heel laag of tussen d'r poten, maar erg veel zit er niet tussen laag en in de krul, en ze gebruikt hem ook niet erg veel daartussenin om te communiceren.
Vera kan met haar staart tussen de poten, en ook over de rug gekruld, maar ook werkelijk alles daartussenin.
Aangezien de neutrale stand van Saars staart is in een krul over haar rug kan je dus ook niet (zo makkelijk) het verschil zien tussen 'neutraal' en 'subtiel imponerend'.
Bij Vera is dat veel duidelijker omdat de neutrale stand ook echt een neutrale stand is.

Ik vind het soms echt opmerkelijk na bijna 6 jaar alleen krulstaartjes hoe Vera kan communiceren met haar staart.

Hoe denken jullie hierover? Het verschil in de mogelijkheid tot communicatie tussen honden met een krulstaart en een 'hangende staart'? (heet dat zo :denken: :mrgreen: ).
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Re: Krulstaart en hondentaal.

Ongelezen bericht door Zoie »

Moos schreef:Ik heb voor Vera alleen maar hondjes met een krulstaart gehad. Ik heb altijd gezegd dat ze naar mijn idee daarmee niet heel veel anders kunnen communiceren dan een hond met een hangende staart.

Nu ik Vera heb moet ik die mening toch herzien :mrgreen: Al vanaf dat ik haar kreeg met 7.5 week viel me op hoe ontzettend duidelijk zij was in haar communicatie. Het duurde even voordat ik er de vinger op kon leggen dat dat volgens mij gewoon komt doordat ze een staart heeft waarmee ze veel duidelijker nuances aan kan geven dan Moos kon en Saar kan.
De staart van Saar kan ook heel laag of tussen d'r poten, maar erg veel zit er niet tussen laag en in de krul, en ze gebruikt hem ook niet erg veel daartussenin om te communiceren.
Vera kan met haar staart tussen de poten, en ook over de rug gekruld, maar ook werkelijk alles daartussenin.
Aangezien de neutrale stand van Saars staart is in een krul over haar rug kan je dus ook niet (zo makkelijk) het verschil zien tussen 'neutraal' en 'subtiel imponerend'.
Bij Vera is dat veel duidelijker omdat de neutrale stand ook echt een neutrale stand is.

Ik vind het soms echt opmerkelijk na bijna 6 jaar alleen krulstaartjes hoe Vera kan communiceren met haar staart.

Hoe denken jullie hierover? Het verschil in de mogelijkheid tot communicatie tussen honden met een krulstaart en een 'hangende staart'? (heet dat zo :denken: :mrgreen: ).
net als jij nu, een gewone staart is een krachtig ommunicatiemiddel, en alle afwijkingen daaarvan bemoeilijken de communicatie of zorgen voor misverstanden. Sien heeft helemaal geen staart, ik kan daar dn ook niks aan zien :mrgreen:( ik vraag me af of ze dat zelf beseft of als het ware denkt dat ze normaal met haar staart communiceert. Dat vraag ik me ook af bij de overige honden met een afwijkende staart.)
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:zo, nu hoor je het ook een keer van een ander :pffff: (jezelf dus :mrgreen: :mrgreen: ).
Ja, ik geef mijn ongelijk toe :mrgreen:

Maar goed, wie weet zijn er ook mensen die ervan overtuigd zijn dat het niet zo bar veel uitmaakt (zoals ik vroeger :mrgreen: ).
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Op zich vind ik dat mijn honden heel duidelijk zijn met communiceren :mrgreen: alleen denk ik dat dit op een andere manier gaat als jouw krulstaarten.
Ik zie de verschillende staarthoudingen duidelijk en ik denk dat juist door hun sterke lichaamstaal andere honden eerder naar het totale plaatje kijken dan naar een staart alleen :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Moos
Zeer actief

chrico schreef:Op zich vind ik dat mijn honden heel duidelijk zijn met communiceren :mrgreen: alleen denk ik dat dit op een andere manier gaat als jouw krulstaarten.
Ik zie de verschillende staarthoudingen duidelijk en ik denk dat juist door hun sterke lichaamstaal andere honden eerder naar het totale plaatje kijken dan naar een staart alleen :wink:
Hoe zijn die verschillende staarthoudingen dan?
Hebben ze bijvoorbeeld ook verschillende manieren van krullen ofzo?

De staart van Saar zit bijvoorbeeld altijd in dezelfde (beetje halfslachtige, want zo is Saar :mrgreen: ) krul. Die van Moos zat altijd in dezelfde strakke krul.
Ik denk trouwens niet dat ze vreselijk gebrekkig communiceren dan hoor :mrgreen: Alleen het valt me wel op dat Vera dat veel subtieler ook kan met haar staart dan Moos dat kan en Saar dat kan :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 02 okt 2008 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

chrico schreef:Op zich vind ik dat mijn honden heel duidelijk zijn met communiceren :mrgreen: alleen denk ik dat dit op een andere manier gaat als jouw krulstaarten.Ik zie de verschillende staarthoudingen duidelijk en ik denk dat juist door hun sterke lichaamstaal andere honden eerder naar het totale plaatje kijken dan naar een staart alleen :wink:
Dat denk ik ook.
Woopy heeft ook een echte dikke krulstaart maar die kan echt als de beste communiceren met andere honden. Zelf spreekt hij de hondentaal ook als geen ander.
Ik merk ook nooit dat hij problemen heeft met andere honden door zijn staart.
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Maylala »

Sjon heeft zo'n rechtopstaande krulstaart, en ik merk inderdaad dat honden hem soms niet helemaal goed lezen. Althans dat denk ik dan. Als hij zijn staart keurig bescheiden "halfstok" heeft, ziet het er voor vreemde honden op afstand uit alsof hij zijn staart nog heel stoer omhoog houdt. Gelukkig is hij verder communicatief erg vaardig en kan vaak snel duidelijk maken dat hij alleen maar lief wil spelen. :mrgreen:

Maar persoonlijk vind ik Ridgebacks weer erg moeilijk te lezen, door die ridge. En die hebben wel weer een "normale" staart. :19:
Afbeelding
estelle

Moos schreef:
chrico schreef:Op zich vind ik dat mijn honden heel duidelijk zijn met communiceren :mrgreen: alleen denk ik dat dit op een andere manier gaat als jouw krulstaarten.
Hoe zijn die verschillende staarthoudingen dan?
Hebben ze bijvoorbeeld ook verschillende manieren van krullen ofzo?

De staart van Saar zit bijvoorbeeld altijd in dezelfde (beetje halfslachtige, want zo is Saar :mrgreen: ) krul. Die van Moos zat altijd in dezelfde strakke krul.
Ik denk trouwens niet dat ze vreselijk gebrekkig communiceren dan hoor :mrgreen: Alleen het valt me wel op dat Vera dat veel subtieler ook kan met haar staart dan Moos dat kan en Saar dat kan :wink:
Bij Woopy ligt zijn staart normaal zeg maar in krul op zijn rug, het einde van zijn staart hangt dan wat schuin aan 1 kant zeg maar over zijn zij, dus niet recht op zn rug. En iet wat plat.
Wil hij laten zien dat hij het mannetje is (en dat denkt hij vaak) dan 'hangt' die staart een stuk hoger en raakt het uiteinde van zijn staart net de bovenkant van zijn rug. Tel daar dan zijn vooruitstaande oren bij op en het hoog op de poten lopen en de andere hond weet genoeg.

Is hij ergens ontevreden over dan hangt zijn staart gewoon helemaal naar beneden.
Als hij gewoon neutraal is dan hangt zijn staart gewoon als normaal zeg maar.
Is hij daadwerkelijk heel bang dan gaat zijn staart tussen zn benen richting zn buik.
Moos
Zeer actief

estelle schreef:
Bij Woopy ligt zijn staart normaal zeg maar in krul op zijn rug, het einde van zijn staart hangt dan wat schuin aan 1 kant zeg maar over zijn zij, dus niet recht op zn rug. En iet wat plat.
Wil hij laten zien dat hij het mannetje is (en dat denkt hij vaak) dan 'hangt' die staart een stuk hoger en raakt het uiteinde van zijn staart net de bovenkant van zijn rug. Tel daar dan zijn vooruitstaande oren bij op en het hoog op de poten lopen en de andere hond weet genoeg.

Is hij ergens ontevreden over dan hangt zijn staart gewoon helemaal naar beneden.
Is hij daadwerkelijk heel bang dan gaat zijn staart tussen zn benen richting zn buik.
Ik gebruik Moos nu even als voorbeeld omdat Saar altijd alleen maar onderdanig doet, dus daar valt zo weinig over te bespreken verder :mrgreen:
Maar Moos had natuurlijk ook flaporen, dus die kon hij ook niet echt naar voren zetten. Wel een klein beetje, maar niet zo duidelijk als staande oren (flaporen onderdanig naar achteren doen gaat dan wel weel heel erg goed). Ik had ook niet het idee dat zijn staart anders in de krul ging als hij zich het mannetje voelde eigenlijk :denken:
Hij kon wel ook afhangen als hij niet helemaal blij of lekker was, en ook tussen zijn poten.

Ik kon aan zijn staart in ieder geval niet zien of hij probeerde te imponeren ofzo, alleen aan de rest van zijn houding.
Bij Vera is het soms puur de staart waardoor ik kan zien dat ze stoer doet (naar vreemde objecten, nooit naar vreemde honden of mensen :smile: ), terwijl de rest van haar houding dan niet super-stoer is, alleen die staart in een krul over d'r rug.
Ik vraag me dus weleens af of Saar wellicht ook weleens subtiel een beetje imponerend zal doen wat ik alleen niet kan zien doordat die staart standaard al in een hoge stand staat :denken:
Afbeelding
estelle

Moos schreef:
estelle schreef:

Ik gebruik Moos nu even als voorbeeld omdat Saar altijd alleen maar onderdanig doet, dus daar valt zo weinig over te bespreken verder :mrgreen:
Maar Moos had natuurlijk ook flaporen, dus die kon hij ook niet echt naar voren zetten. Wel een klein beetje, maar niet zo duidelijk als staande oren (flaporen onderdanig naar achteren doen gaat dan wel weel heel erg goed). Ik had ook niet het idee dat zijn staart anders in de krul ging als hij zich het mannetje voelde eigenlijk :denken:
Hij kon wel ook afhangen als hij niet helemaal blij of lekker was, en ook tussen zijn poten.

Ik kon aan zijn staart in ieder geval niet zien of hij probeerde te imponeren ofzo, alleen aan de rest van zijn houding.
Bij Vera is het soms puur de staart waardoor ik kan zien dat ze stoer doet (naar vreemde objecten, nooit naar vreemde honden of mensen :smile: ), terwijl de rest van haar houding dan niet super-stoer is, alleen die staart in een krul over d'r rug.
Ik vraag me dus weleens af of Saar wellicht ook weleens subtiel een beetje imponerend zal doen wat ik alleen niet kan zien doordat die staart standaard al in een hoge stand staat :denken:
De staart van Saar is natuurlijk ook een stuk kleiner als die van Woopy. Misshien dat je het dan idd minder duidelijk kunt zien.
Ik zie bij Woopy in ieder geval wel goed aan zijn staart wat hi jvan plan is.
Moos
Zeer actief

estelle schreef:
De staart van Saar is natuurlijk ook een stuk kleiner als die van Woopy. Misshien dat je het dan idd minder duidelijk kunt zien.
In vergelijking met de hond is die staart niet echt kleiner denk ik eigenlijk hoor :wink:
Wat nog wel mee kan spelen is dat er een hele lange vacht aan die staart zit, waardoor het haast meer een gordijntje is zeg maar.
Afbeelding
estelle

Moos schreef:
estelle schreef:
In vergelijking met de hond is die staart niet echt kleiner denk ik eigenlijk hoor :wink:
Wat nog wel mee kan spelen is dat er een hele lange vacht aan die staart zit, waardoor het haast meer een gordijntje is zeg maar.
Nee dat is wel waar maar een staart bij een malthezer valt een stuk minder op dan die van Woopy.
Net als de krulstaarten bij de honden van Whera, die zie je ook heel duidelijk.
Dat bedoel ik eigenlijk.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

ik vind het ook tikkeltje lastig soms die staarten. Mijn herders hebben hangende en aan staart kan ik precies zien hoe ze zich voelen. Logeetje schapendoes heeft dus zijn staart op zijn minst halfstok of vier overeind. Dat ben ik niet gewend, is zo anders lezen
estelle

jidde schreef:ik vind het ook tikkeltje lastig soms die staarten. Mijn herders hebben hangende en aan staart kan ik precies zien hoe ze zich voelen. Logeetje schapendoes heeft dus zijn staart op zijn minst halfstok of vier overeind. Dat ben ik niet gewend, is zo anders lezen
Maar er is toch meer waar je aan kunt zien hoe een hond zich voelt dan alleen zijn staart?
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Onze west Siberische laika had een hele mooie vaste krulstaart, bijna een dubbele krul en je zou verwachten dat hij daar niet eens mee kon kwispelen.Nou, geloof maar dat hij dat kon, en nog veel meer.Als hij bang was trok hij de staart tegen zijn buik als elke andere bange hond, als hij gesapnnen was stak de staart recht naar achteren en als hij blij was kwispelde de hele rol bovenop zijn rug.En alle mogelijke nuances daartussen.Nu was het wel een hond van het oertype maar van al onze honden was hij het duidelijkst in de hondentaal.
De staart van Tomas daarentegen steekt iets te ver omhoog wat voor veel honden een verkeerd signaal afgeeft dus ik denk dat het per hond ook verschilt.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rinne Roos heeft een spiraal, zoals een wetter betaamt ;)
Ze is vrij onderdanog maar als ze vrolijk is, ligt die staart dus op d'r rug.
Ik merk dat andere honden dat soms verwarrend vinden.
Gelukkig kan die staart ook helemaal laag en uit de krul. maar ik merk dat de communicatie met wetters en andere honden soms moeilijker verloopt dan die met onze ander honden.
De staart kan wel helemaal laag en zelfs tussen haar poten, maar het puntje houdt toch een krul(letje).

De stabijs hebben dat niet (hoewel die staarten ook best krullen kunnen :mrgreen: ).
Hun staartacties worden echt nooit verkeerd begrepen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Moos
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Onze west Siberische laika had een hele mooie vaste krulstaart, bijna een dubbele krul en je zou verwachten dat hij daar niet eens mee kon kwispelen.Nou, geloof maar dat hij dat kon, en nog veel meer.Als hij bang was trok hij de staart tegen zijn buik als elke andere bange hond, als hij gesapnnen was stak de staart recht naar achteren en als hij blij was kwispelde de hele rol bovenop zijn rug.En alle mogelijke nuances daartussen.Nu was het wel een hond van het oertype maar van al onze honden was hij het duidelijkst in de hondentaal.
De staart van Tomas daarentegen steekt iets te ver omhoog wat voor veel honden een verkeerd signaal afgeeft dus ik denk dat het per hond ook verschilt.
Kwispelen kan Saar uiteraard ook. Zij is niet zo'n uitbundig hondje, maar Moos kon zelfs met zijn krulstaart propellor-kwispelen :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Marjoleine schreef:Rinne Roos heeft een spiraal, zoals een wetter betaamt ;)
Ze is vrij onderdanog maar als ze vrolijk is, ligt die staart dus op d'r rug.
Ik merk dat andere honden dat soms verwarrend vinden.
Gelukkig kan die staart ook helemaal laag en uit de krul. maar ik merk dat de communicatie met wetters en andere honden soms moeilijker verloopt dan die met onze ander honden.
De staart kan wel helemaal laag en zelfs tussen haar poten, maar het puntje houdt toch een krul(letje).

De stabijs hebben dat niet (hoewel die staarten ook best krullen kunnen :mrgreen: ).
Hun staartacties worden echt nooit verkeerd begrepen.
Saar is heel onderdanig naar (met name grotere) vreemde honden, en dat pikt elke hond wel op. Dan hangt haar staart 'half stok' wat voor haar doen dus heel laag is, maar voor andere staarttypes weer neutraal tot hoog. Toch wordt haar onderdanigheid nooit verkeerd begrepen, maar dat zal ook door de rest van haar houding komen. Saar doet altijd zo'n plaatje na uit een hondenboek voor "de onderdanige hond" :mrgreen:

Ik heb het idee dat Moos vaak als nogal patserig werd geinterpreteerd als hij gewoon neutraal was in zijn (staart)houding voor zijn doen.

Vera kan de staart ook krullen inderdaad, moet ik altijd erg om lachen. Ze gaat er ook heel parmantig bij lopen, en probeert dan zo een vreemde plastic zak in het bos te intimideren :smile:
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

estelle schreef:
jidde schreef:ik vind het ook tikkeltje lastig soms die staarten. Mijn herders hebben hangende en aan staart kan ik precies zien hoe ze zich voelen. Logeetje schapendoes heeft dus zijn staart op zijn minst halfstok of vier overeind. Dat ben ik niet gewend, is zo anders lezen
Maar er is toch meer waar je aan kunt zien hoe een hond zich voelt dan alleen zijn staart?
Tuurlijk maar door bos haar en zwarte hond zie je nog moeilijker zijn houding, je ziet ook niet zijn oren en zijn ogen.
Bij een herder zie je dat ze de oortjes plat doen etc, vind ik zelf duidelijk
estelle

Moos schreef: Toch wordt haar onderdanigheid nooit verkeerd begrepen, maar dat zal ook door de rest van haar houding komen..
Honden kijken toch lijkt mij ook niet alleen maar naar de staart van de andere hond? Het gaat toch m.i. om de hele houding van de hond?
Moos
Zeer actief

estelle schreef:
Moos schreef: Toch wordt haar onderdanigheid nooit verkeerd begrepen, maar dat zal ook door de rest van haar houding komen..
Honden kijken toch lijkt mij ook niet alleen maar naar de staart van de andere hond? Het gaat toch m.i. om de hele houding van de hond?
Ja, dat lijkt mij ook :wink:
Maar ik kan me ook voorstellen dat het wat verwarrender kan werken als een hond onderdanig doet, maar wel een hele hoge staart heeft (in de krul dus).
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Mijn honden kijken prima heen door hoog-op-de-rug-gedragen krulstaarten, ik moet zelf soms toch even twee keer knipperen om te kunnen peilen wat nu precies de bedoeling is :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
chrico
Zeer actief

Even op je eerste vraag terugkomend, bij Kito verandert de krul net als bij Lulu, beide laten de staart soms ook gewoon hangen als er iets heel spannends gebeurd wat zij niet thuis kunnen brengen. Bij Nikan gaat hij in zo een situatie verder naar voren, hoger zeg maar. Die heeft zijn staart zelden uit de krul. Als ze blij zijn en kwispelen dan is Kito net een helikopter, Lu haar hele lijf schud en Nikan doet drie keer schudden met zijn kont en vanaf de staartaanzet zie je dat hij iets naar achter staat.
Juist doordat ze verder zo duidelijk zijn, de manier van lopen, de orenstand, de blik, snapt een andere hond heel snel wat de bedoeling is.
Buiten gebeurd het zelden dat 1 van de honden onderdanig gedrag vertoond, ze zijn neutraal over het algemeen. Binnen zie je wel de onderdanige houdingen en dat word ook direct opgepikt, ook door Dyna die ondertussen heel goed weet wanneer ze moet maken dat ze wegkomt of juist kan doorklieren.
Wat wel grappig is om te melden dat is dat Dyna bijv gedrag van andere honden verkeerd begrijpt, ze geeft zelf ook steeds tegenstrijdige signalen af waardoor vreemde honden anders reageren op haar.
Zij staat bijv met een hoge houding, hoge staart, borstel op haar rug te begroeten terwijl zij geen kwaad in zin heeft en kan met een onderdanige houding ineens op een andere hond springen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Moos
Zeer actief

chrico schreef:Even op je eerste vraag terugkomend, bij Kito verandert de krul net als bij Lulu, beide laten de staart soms ook gewoon hangen als er iets heel spannends gebeurd wat zij niet thuis kunnen brengen. Bij Nikan gaat hij in zo een situatie verder naar voren, hoger zeg maar. Die heeft zijn staart zelden uit de krul. Als ze blij zijn en kwispelen dan is Kito net een helikopter, Lu haar hele lijf schud en Nikan doet drie keer schudden met zijn kont en vanaf de staartaanzet zie je dat hij iets naar achter staat.
Juist doordat ze verder zo duidelijk zijn, de manier van lopen, de orenstand, de blik, snapt een andere hond heel snel wat de bedoeling is.
Buiten gebeurd het zelden dat 1 van de honden onderdanig gedrag vertoond, ze zijn neutraal over het algemeen. Binnen zie je wel de onderdanige houdingen en dat word ook direct opgepikt, ook door Dyna die ondertussen heel goed weet wanneer ze moet maken dat ze wegkomt of juist kan doorklieren.
Wat wel grappig is om te melden dat is dat Dyna bijv gedrag van andere honden verkeerd begrijpt, ze geeft zelf ook steeds tegenstrijdige signalen af waardoor vreemde honden anders reageren op haar.
Zij staat bijv met een hoge houding, hoge staart, borstel op haar rug te begroeten terwijl zij geen kwaad in zin heeft en kan met een onderdanige houding ineens op een andere hond springen.
Die helicopter-kwispel is zo leuk he? Moos kon dat ook altijd zo goed.

Wat me hier vooral opvalt tussen Moos/Saar en Vera is dat Vera veel meer met haar staart doet qua communiceren. Die staart gaat de hele dag in allerlei verschillende standen afhankelijk van de situatie. Ze 'spreekt' zelfs de hele tijd met haar staart tegen dingen in het bos zelf (lekkere luchtjes, vreemde voorwerpen) Die van Saar hangt bijna de hele dag in een flauwe krul, soms laag, maar meer doet ze er niet mee (ja, kwispelen uiteraard). Of tenminste, niet zichtbaar voor mij :wink:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Dit is bijv een vrij neutrale ontspannen houding
Staarten zijn ook ontspannen :mrgreen:
Afbeelding

Hier zijn ze allebei oplettend
Afbeelding

En ik kan nou net weer geen foto vinden waarbij ze dominant zijn :boos:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
MiniMalamute
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door MiniMalamute »

Beau heeft bijna altijd haar staart in een krul.
Als ze blij is nog hoger dan anders.
Alleen als ze onzeker is laat ze hem hangen.
Verder zie ik er niet zoveel in, haar oren zeggen meer.
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Hier is met wandelen de staart altijd zo hoog mogelijk. Soms als je van achter kijkt is het bijna zo'n recht lijntje om hoog hihi.
En dan zwieper de zwiep (zoals een slang zeg maar) als ie gaat rennen.
Thuis is de staart of gewoon omlaag of zeg maar recht naar achter.

Valt me wel op dat Diego niet zo veel kwispeld... vraag me af hoe dat komt?
Hij is bijv. wel overdreven blij als we weer thuis komen dat merk ik aan zijn gedrag.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Beike regeert soms op honden die geen staart hebben ( Engelse en Franse Bulldoggen) en op honden die de staart omhoog hebben.

Dat is pure onzekerheid en vaak eindigt het gewoon in een spel.

Met Franse en Engelse Bulldoggen moet ik oppassen met Beike, als ik ze tegen kom, in een gebied wat hij kent.
Op de een of andere manier, mag hij ze niet ( sommige wel en sommige niet, ongeacht het geslacht).

Op een vreemd terrein regaeert Beike tegen over deze 2 rassen onzeker en dan eindigt het vaak in spel, of neutraal.
In groepsverband reageert hij er eigenlijk helemaal niet op.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey heeft ook een krul (die ook heel goed tussen de achterpootjes geklemd kan overigens :wink: ), maar je kan wel gradaties in het krullen zien bij haar, de driedubbele knoop als ze helemaal blij en opgewonden is, standje stijf 'omhoog' als ze wil imponeren (ze doet dan ook een poging zich groot te maken :mrgreen: ), standje half 6 als ze iets niet leuk vindt en wel leukere dingen kan bedenken (foto's maken terwijl je lekker met balletje kan rauzen :mrgreen: )
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

De staart is ook maar 1 onderdeel van de lichaamstaal van hondenonderling. Tirsa heeft zo goed als niets, maar als je goed kijkt kun je toch precies zien hoe ze ze voelt of die niet meer aanwezig staart omhoog zou staan of laag. De staartaanzet is er nog wel en dat kun je zien. Maar verder zie je ook hoe haar stand is, hoe haar kop / oren is, wel of geen borstel etc etc. En andere honden lezen dat veel beter dan dat wij dat kunnen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”