Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pensioen of niet?

Moderator: moderatorteam

Lil

pensioen of niet?

Ongelezen bericht door Lil »

Boris heeft al een paar jaar rugproblemen (hernia-achtig) die niet echt problemen opleveren. Nu is een klein half jaar geleden artrose van één heup vastgesteld (andere 100% ok). Sinds een week of drie doe ik ergens behendigheid waar hij op 40 cm over de hindernissen rent (dus niet springt, want hij hoeft alleen zijn poten ietsje hoger op te tillen voor deze latjes) en waar ik de andere hindernissen ook doe met uitzondering van de A-wand. De brug en staat ook altijd ingesteld voor de jack russel die meeloopt. Verder heb ik vroeger A3 in Duitsland gelopen (wat is dat in Nederland???... is de hoogste klasse) en weet ik precies hoe ik hem zo moet sturen dat hij mooi recht voor alle sprongen uitkomt en niet scherp hoeft te draaien.
Eigenlijk leek me dit een goede oplossing, omdat het niet super belastend is en hij toch wat te doen heeft. Nu werd me afgelopen week door een paar mensen uit de hondensport (niet waar ik train) gezegd dat ik heel onverantwoord bezig ben met mijn hond.
Andere probleem is dat hij nog geen acht jaar oud is en veel energie heeft. Heeft voorheen vijf jaar behendigheid gedaan en twee jaar ipo, na vier maanden rust werd ik gek van mijn eigen hond en hij nog gekker van het rustig moeten doen.

Wat zouden jullie doen, licht trainen of toch maar helemaal met pensioen en alleen maar wandelen en af en toe wat speuren?

Weten jullie trouwens als ik moet stoppen nog spelletjes om hem rustig te krijgen, want alle soorten zoekspelletjes en verschillende nina ottoson spellen kent hij door en door. Daarbij kent hij veel doggydance trucs (tenminste van de trucs die hij nog mag doen), apporteert hij alles (ja ook een metalen wandelstok en twee eurocent e.d.) en kent hij al zijn speeltjes bij naam. Ben dus een beetje door mijn inspiratie voor denkspelletjes heen.
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Merk je dat hij er bijvoorbeeld de volgende dag last van heeft, dat hij behendigheid gedaan heeft? Zo ja, is het misschien te veel voor hem. Maar zo nee zou ik hem het plezier van het lopen van een parcoursje (nog) niet ontzeggen :wink:
Afbeelding
Lil

Kaiou schreef:Merk je dat hij er bijvoorbeeld de volgende dag last van heeft, dat hij behendigheid gedaan heeft? Zo ja, is het misschien te veel voor hem. Maar zo nee zou ik hem het plezier van het lopen van een parcoursje (nog) niet ontzeggen :wink:
Dat is het hem juist, ik merk helemaal niets aan hem. Heb hem nu stabiel gekregen op supplementen en denk dat ik een puber van twee jaar aan de lijn heb ipv een "oude invalide hond". Als het aan hem lag deed hij sport op wedstrijdniveau, maar dat wil ik dus absoluut niet :wink:
Gelukkig merk ik niets van kreupelen of zo, hooguit dat hij de dag erna niet met elke hond wilt spelen en als hij ermee speelt (en vraag niet hoe wild :roll: ) doet hij dit dan slechts 10 minuten, soms maar 5 minuten.
Eigenlijk vind ik dat prettig dat hij dan niet meer zo stuiterd, spaart mij moeite om hem weg te houden of na een paar minuten uit het spel te moeten rukken :mrgreen:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Zolang je goed naar je hond kijkt, denk ik dat je nog wel door kunt gaan.
Toch denk ik dat zwemmen in verwarmd water een goede aanvulling voor jouw hond kan zijn. Bij mij in de groep met dogdance zit ook een hondje die hernia-achtige klachten had. Ze zijn met het hondje gaan zwemmen en na verloop van tijd zag je dat de hond echt veel beter in zijn vel zit.
Lil

Renske schreef:Zolang je goed naar je hond kijkt, denk ik dat je nog wel door kunt gaan.
Toch denk ik dat zwemmen in verwarmd water een goede aanvulling voor jouw hond kan zijn. Bij mij in de groep met dogdance zit ook een hondje die hernia-achtige klachten had. Ze zijn met het hondje gaan zwemmen en na verloop van tijd zag je dat de hond echt veel beter in zijn vel zit.
Dat is inderdaad een goede tip, ben alleen benieuwd waar ik dat hier in de buurt kan vinden. Heb toen hij alleen die hernia-achtige klachten had met hem gezwommen (gewoon buiten, was zonder meer zomerseizoen), maar ik zie dat de artrose verslechterd met het zwemmen. Dat is gegarandeerd niet het zwemmen zelf, maar wel die kou van het water. Ga eens op zoek erna, want therapie heeft hij niet nodig; die heeft hij genoeg (ik moet hem namelijk belasten en niet ontlasten zoals in het water). Denk ook wel dat zwemmen goed is, kan ik hem meer beweging geven dan dat hij nu krijgt zonder risico (en zonder dat hij hyper is omdat ik hem minder moet laten bewegen......duim duim)

Wie heeft er een leuk warm zwembadje waar ik eens langs mag komen? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Lil schreef: Wie heeft er een leuk warm zwembadje waar ik eens langs mag komen? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Zelf zwem ik met Lumi in Waskemeer, www.hondenzwembad.nl. Er zijn niet zo veel zwembaden, maar er zijn er zeker meer.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Lil schreef:
Renske schreef:Zolang je goed naar je hond kijkt, denk ik dat je nog wel door kunt gaan.
Dat is inderdaad een goede tip, ben alleen benieuwd waar ik dat hier in de buurt kan vinden. Heb toen hij alleen die hernia-achtige klachten had met hem gezwommen (gewoon buiten, was zonder meer zomerseizoen), maar ik zie dat de artrose verslechterd met het zwemmen. Dat is gegarandeerd niet het zwemmen zelf, maar wel die kou van het water. Ga eens op zoek erna, want therapie heeft hij niet nodig; die heeft hij genoeg (ik moet hem namelijk belasten en niet ontlasten zoals in het water). Denk ook wel dat zwemmen goed is, kan ik hem meer beweging geven dan dat hij nu krijgt zonder risico (en zonder dat hij hyper is omdat ik hem minder moet laten bewegen......duim duim)

Wie heeft er een leuk warm zwembadje waar ik eens langs mag komen? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
http://www.dierfysio-hond.nl/

http://www.ftce.nl/
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

Zolang je niks aan je hond merkt, zou ik op deze manier doorgaan. Beter zo in beweging houden, als stil leggen.
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
Dunja
geregistreerd lid

Re: pensioen of niet?

Ongelezen bericht door Dunja »

Lil schreef:Sinds een week of drie doe ik ergens behendigheid waar hij op 40 cm over de hindernissen rent (dus niet springt, want hij hoeft alleen zijn poten ietsje hoger op te tillen voor deze latjes) en waar ik de andere hindernissen ook doe met uitzondering van de A-wand. De brug en staat ook altijd ingesteld voor de jack russel die meeloopt.
Hartstiike leuk, dat je toch bezig blijft met je hond. Het lijkt me niks om niets te doen, daar is hij toch blijkt uit je verhaal te energiek voor en dan is laag toch leuk.
Pensioen komt later wel.
Waar doe je die behendigheid?
Lil

Bedankt voor de links, daar kan ik vast wat mee! :ok:

Ik doe behendigheid in Retersbeek (in de buurt van Voerendaal), leuk voor mensen die wel wat over behendigheid willen leren maar geen wedstrijdambitie hebben. Er zijn verder in de buurt ook wel "just for fun" clubs, maar daar leer je bijvoorbeeld niet fatsoendelijk de wissels die er zijn daar heb je dus niet veel aan. Vind deze vereniging wel leuk, maar ben er pas kort :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”