Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opvoeding is maar alles

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Addy

Opvoeding is maar alles

Ongelezen bericht door Addy »

Waar of niet waar :mrgreen:
Slaan we in onze opvoeding niet te ver door waarbij we voorbij gaan aan het individu hond met zijn eigen unieke eigenschappen???????.
De reden waarom ik hierop kom is o.a. het topic dat een pup van zes maanden zo langs een loops teefje zou moeten lopen als hij goed opgevoed is :N:
Persoonlijk vind ik mijn honden redelijk goed opgevoed want ze komen als ik ze roep. Zit af en blijf werkt niet bij podenco's, bij mijn galgo's overigens ook niet :mrgreen: Maar als ik met mijn cluppie loop heb ik ze toch vrij aardig onder controlle zonder dat ik daarin een controlle freak hoef te zijn die met allerlei hulpmiddelen mijn honden aan het luisteren moet krijgen :mrgreen:
Hebben we nou zelf zoveel voordeel bij dat gedrilde gedoe of is het ter meerdere eer en glorie van onszelf dat mensen ons complimenteren met onze welopgevoede honden :wink:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Opvoeding is belangrijk maar niet zaligmakend voor de doorsnee hondenbezitter.
Voorbeeld; mijn hond is niet perfect opgevoed en luistert daarom niet altijd. Hier hou ik rekening mee door onder andere mijn hond niet overal los te laten lopen. En laat ik hem alleen loslopen als dat echt kan. Zo hoef ik niet vaak te corrigeren en houden we het samen leuk.

Maar ik kan mij voorstellen dat een politiehond (of een andere werkhond die ook daadwerkelijk voor dat werk gebruikt wordt) wel perfect moet luisteren. En daar is de opvoeding dus wel heel belangrijk, zo niet alles. Maar dat geldt voor een klein deel van alle honden, voor de huis- tuin- en keuken hondenmens is het minder belangrijk denk ik.
Addy

Muk schreef:Maar ik kan mij voorstellen dat een politiehond (of een andere werkhond die ook daadwerkelijk voor dat werk gebruikt wordt) wel perfect moet luisteren. En daar is de opvoeding dus wel heel belangrijk, zo niet alles. Maar dat geldt voor een klein deel van alle honden, voor de huis- tuin- en keuken hondenmens is het minder belangrijk denk ik.
Maar schieten we niet tever door in onze opvoeding als we zelfs al verwachten dat pupsels niet reageren op bijv. loopse teefjes :mrgreen:
Muk

Addy schreef:
Muk schreef:Maar ik kan mij voorstellen dat een politiehond (of een andere werkhond die ook daadwerkelijk voor dat werk gebruikt wordt) wel perfect moet luisteren. En daar is de opvoeding dus wel heel belangrijk, zo niet alles. Maar dat geldt voor een klein deel van alle honden, voor de huis- tuin- en keuken hondenmens is het minder belangrijk denk ik.
Maar schieten we niet tever door in onze opvoeding als we zelfs al verwachten dat pupsels niet reageren op bijv. loopse teefjes :mrgreen:
Dat vind ik wel, maar zoals je in een ander topic hebt gelezen denken anderen er weer anders over.

Van mij hoeft een pup niet direct het moeilijkste goed te kunnen weerstaan, dat bouw ik wel rustig op. Maar ik heb misschien wat meer geduld met honden dan andere mensen. Van mij hoeft een hond niet perfect te zijn of aan mijn ideaalplaatje te voldoen, alleen een leuke uitstraling en een leuk karakter is voldoende voor mij. Ondeugendheden moet een hond hebben, anders is het saai, dus een perfect gedrilde hond is niets voor mij. Het is knap dat anderen dat hun hond aanleren, maar voor mij is het niet nodig.
En nee, mijn hond is zeker geen ongeleid projectiel of een gevaar voor de omgeving. :pffff:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik vind dat er makkelijk teveel verwacht wordt van een hond. Hetzij van een pup die naar mijn mening gewoon nog te jong is voor een bepaald niveau van gehoorzaamheid (de meeste pups dan althans), hetzij van de volwassen hond die geeeeen idee heeft wat de baas nou wil omdat de baas daarin steken heeft laten vallen, maar wel vanalles verwachten van die hond :19:

Ik vind trouwens dat er best wat puppycursussen zijn die daaraan bijdragen. Zo moest ik bij mij op cursus Vera van 10 weken corrigeren voor opspringen tijdens 'aandacht voor de baas'. Dat vertik ik dan dus als met negeren mijn pup van 10 weken (die er gewoon enorm veel lol in had, vandaar het vrolijke stuiteren naast me) ook weer netjes op 4 pootjes gaat staan. Ze is nu 7 maanden, en geheel volgens mijn verwachtingen, kan ze nu prima kleine stukjes volgen zonder ook maar enig opspringen. Gewoon 'vanzelf' m.b.v. negeren uitgedoofd. Tja, niet met 10 weken al inderdaad, maar ik heb de tijd hoor.
En die tijd vinden heel veel mensen dat ze niet hebben lijkt wel. En als je dan op een cursus zit waar de pups binnen 2 maanden zo ongeveer alles moeten kunnen wat je van een volwassen perfect opgevoede hond verwacht (en ik heb 4 puppycursussen gezien, en 3 daarvan waren zo :19: ), werkt dat ook niet mee in 'de tijd ervoor nemen en pup niet overvragen, of overcorrigeren omdat je er anders niet komt met zo'n jonge hond'.

Waarmee ik zeker niet de puppencursus in zijn algemeenheid af wil kraken hoor, absoluut niet :wink: Maar ik denk dat het ook iets is van deze maatschappij een beetje, alles moet snel snel snel, en nu nu nu, en ook het gehoorzamen van de pup dus.
Afbeelding
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Ik denk inderdaad dat we daarin doorslaan.
Ik merk zelf dat ik me regelmatig loop te verontschuldigen als mijn hond niet luistert. Maar ik merk nog veel vaker dat andere mensen verwachten dat Cena met haar 6 maanden al alles snapt, kan en doet.
"plast ze nou nog steeds van blijdschap?", "kan ze nog steeds niet overal los?", "je moet dat trekken aan de riem echt afleren hoor", "kan ze nou nog geen andere kunsjes" enz.
Natuurlijk wil ik heel graag een nette, goed luisterende hond en daar werken we ook hard aan. Maar als Cena dadelijk de basis maar goed beheerst ben ik allang blij.

En wat is dan de basis? o.a. Netjes aan de riem lopen, los kunnen lopen in verkeersvrije gebieden, op haar plaats blijven liggen tijdens het eten, rustig kunnen begroeten en zich rustig kunnen gedragen als er bezoek is (en niet op stoelpoten knagen :boos: )
Edit: en natuurlijk bij me komen als ik haar roep.
Laatst gewijzigd door SannePP op 12 okt 2008 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
RIP Cena :roos:
    ladybird
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
    Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

De perfecte hond bestaat niet :neenee:

Onze honden hoeven niet perfect te luisteren. Ze hoeven geen tig commando's te kennen en uit te voeren. Maar voor ons zijn ze perfect, met al hun stoute streken. Ze zijn honden, geen robot die je kan programmeren. En dat is waarom ik ze leuk vind. Ze luisteren als het moet, ze kunnen buiten los lopen en komen ook 99 van de 100 x terug als ik ze roep. Prima dus en voor mij meer dan voldoende.

Overigens heb ik er niets tegen als mensen wel perfect hun hond allerlei commando's aanleren hoor. Moeten hun weten. Voor mij hoeft dat niet :wink:
    Afbeelding
    Addy

Soms denk ik ook wel eens dat mensen verwachten dat de pup keurig en wel opgevoed die baarmoeder uitgetuimeld komt :smile:
    Nou zou het heel best kunnen dat ik steken heb laten vallen met de opvoeding maar een aantal zaken vind en vond ik ook niet zo belangrijk.
    Ik vind het van mijn podo's heel knap dat ze over het algemeen binnen vijf minuten nadat ik ze geroepen heb bij me zijn.
    Het zou een volslagen illusie zijn om te verwachten dat ze me bijv. volgen of dat ze keurig op de paadjes blijven lopen :smile:
    SannePP
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
    Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Addy schreef:Ik vind het van mijn podo's heel knap dat ze over het algemeen binnen vijf minuten nadat ik ze geroepen heb bij me zijn.

hahaha! :ok: :smile:

Het zou een volslagen illusie zijn om te verwachten dat ze me bijv. volgen of dat ze keurig op de paadjes blijven lopen :smile:
    Óok zo iets! Waarom zou een hond snappen dat hij op het pad moet blijven? Dat verwachten sommige mensen echt! Dan lopen ze in het park en daar is het op het moment nogal een blubberboel. Dan moet die hond blijven volgen, mag niet eens het gras op... Tis een hond!! Die hóórt door gras, zand, blubber, bossen, struiken en water te banjeren! :wink:
    RIP Cena :roos:
      ladybird
      Zeer actief
      Contacteer:

Is het niet ook maar net waar je zelf de grens stelt? Als ik ze zo maar roep, willen ze nog wel even teuten voor ze komen, maar is het een serieus 'hier' dan weten ze dat ze heel snel bij me moeten zijn.
      Afbeelding
      Addy

ladybird schreef:Is het niet ook maar net waar je zelf de grens stelt? Als ik ze zo maar roep, willen ze nog wel even teuten voor ze komen, maar is het een serieus 'hier' dan weten ze dat ze heel snel bij me moeten zijn.
      Zodra ik ze bij de achternaam ga noemen weten ze dat ik doodserieus ben, dat commando gebruik ik hoogstzelden en alleen op momenten waarop ik gevaar signaleer, hetzij vreemde honden of een auto die te snel het Hemmeland op komt rijden.
      Dat begrijpen ze allemaal perfekt :wink:
      ladybird
      Zeer actief
      Contacteer:

Addy schreef:
      ladybird schreef:Is het niet ook maar net waar je zelf de grens stelt? Als ik ze zo maar roep, willen ze nog wel even teuten voor ze komen, maar is het een serieus 'hier' dan weten ze dat ze heel snel bij me moeten zijn.
      Zodra ik ze bij de achternaam ga noemen weten ze dat ik doodserieus ben, dat commando gebruik ik hoogstzelden en alleen op momenten waarop ik gevaar signaleer, hetzij vreemde honden of een auto die te snel het Hemmeland op komt rijden.
      Dat begrijpen ze allemaal perfekt :wink:
      Precies. En voor jou en mij is dat waarschijnlijk ook meer dan voldoende, omdat het niet in onze aard zit om een perfect luisterende hond te hebben. :wink:

Overigens hebben wij hier wel een perfect luisterende hond hoor. ALthans tot zijn 12e :mrgreen: Als je hem nu roept, draait hij zich om en verwijderd hij zichzelf van je. Maja bijna 14 :19:
      Afbeelding
      MJ
      Zeer actief
      Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

SannePP schreef: Óok zo iets! Waarom zou een hond snappen dat hij op het pad moet blijven? Dat verwachten sommige mensen echt! Dan lopen ze in het park en daar is het op het moment nogal een blubberboel. Dan moet die hond blijven volgen, mag niet eens het gras op... Tis een hond!! Die hóórt door gras, zand, blubber, bossen, struiken en water te banjeren! :wink:
      Maxi mag van mij ook alleen maar op het pad in het bos lopen....en ja , hij begrijpt dat commando heel goed. :wink: En 'pad' is dus alleen op het pad...het betekent niet volgen , hij mag darren wat hij wil ..zolang dat maar op het pad gebeurt.
      Waarom alleen op het pad en niet crossen door het bos ? Omdat daar toch beduidend minder konijntjes en hertjes zitten :mrgreen: en het op deze manier mooi risico verlagend is en Maxi dus wel lekker los kan en mag darren door alle plassen die er op het pad zijn.

Met Liam moet ik , ben ik bang, andere afspraken maken. :ugh: :F:
      Addy

MJ schreef:Met Liam moet ik , ben ik bang, andere afspraken maken. :ugh: :F:
      dat vrees ik ook :N: :smile:
      Overigens lopen mijn herders ook gewoon op het pad om de simpele reden dat ze veel meer will to please hebben en dat dus ook prima doen :wink:
      Muk

Jaymz loop ook altijd netjes op het pad, behalve als hij een prutsloot of ander vies modderig en nat iets vind om doorheen te banjeren. :pffff:
      En helaas zijn er heel veel prutsloten in de buurt en hij weet ze allemaal feilloos te vinden, zelfs als hij ergens nog nooit eerder is geweest en de sloot niet kan zien. Vind ik een hele knappe eigenschap die ik stiekum wel kan waarderen. :mrgreen:
      MJ
      Zeer actief

Muk schreef:Jaymz loop ook altijd netjes op het pad, behalve als hij een prutsloot of ander vies modderig en nat iets vind om doorheen te banjeren. :pffff:
      En helaas zijn er heel veel prutsloten in de buurt en hij weet ze allemaal feilloos te vinden, zelfs als hij ergens nog nooit eerder is geweest en de sloot niet kan zien. Vind ik een hele knappe eigenschap die ik stiekum wel kan waarderen. :mrgreen:
      Hihi....dat is ook de grootste hobby van Maxi, hoe goorder hoe beter, hoe meer het stinkt hoe sneller Maxi erin zit. :smile:
      Is ook helemaal prima , dat mag ook....als ie daarna maar weer braaf bij me op het pad komt en niet via de andere kant van de sloot het weiland of het bos in stiert. :smile:
      Gollum
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Moos schreef:Ik vind dat er makkelijk teveel verwacht wordt van een hond. Hetzij van een pup die naar mijn mening gewoon nog te jong is voor een bepaald niveau van gehoorzaamheid (de meeste pups dan althans), hetzij van de volwassen hond die geeeeen idee heeft wat de baas nou wil omdat de baas daarin steken heeft laten vallen, maar wel vanalles verwachten van die hond :19:

Ik vind trouwens dat er best wat puppycursussen zijn die daaraan bijdragen. Zo moest ik bij mij op cursus Vera van 10 weken corrigeren voor opspringen tijdens 'aandacht voor de baas'. Dat vertik ik dan dus als met negeren mijn pup van 10 weken (die er gewoon enorm veel lol in had, vandaar het vrolijke stuiteren naast me) ook weer netjes op 4 pootjes gaat staan. Ze is nu 7 maanden, en geheel volgens mijn verwachtingen, kan ze nu prima kleine stukjes volgen zonder ook maar enig opspringen. Gewoon 'vanzelf' m.b.v. negeren uitgedoofd. Tja, niet met 10 weken al inderdaad, maar ik heb de tijd hoor.
      En die tijd vinden heel veel mensen dat ze niet hebben lijkt wel. En als je dan op een cursus zit waar de pups binnen 2 maanden zo ongeveer alles moeten kunnen wat je van een volwassen perfect opgevoede hond verwacht (en ik heb 4 puppycursussen gezien, en 3 daarvan waren zo :19: ), werkt dat ook niet mee in 'de tijd ervoor nemen en pup niet overvragen, of overcorrigeren omdat je er anders niet komt met zo'n jonge hond'.

Waarmee ik zeker niet de puppencursus in zijn algemeenheid af wil kraken hoor, absoluut niet :wink: Maar ik denk dat het ook iets is van deze maatschappij een beetje, alles moet snel snel snel, en nu nu nu, en ook het gehoorzamen van de pup dus.
      Ik vind dat er op puppencursus ook wel veel verwacht word hoor.. Tenminste dat was mijn ervaring. Hoe moet ik in godsnaam een uur lang de aandacht van een 3 maanden oude pup houden :denken:
      Ik vond het zo frustrerend dat ik met de cursus gestopt ben en op m'n eigen tempo en in eigen omgeving gaan trainen. Gewoon de dingen die ik nuttig vind zodat ze geen gevaar voor zichzelf en anderen oplevert, en onnuttige dingetjes voor de lol, om haar bezig te houden.
      Het is niet mijn idee van een hond, één die met 6 maanden perfect loopse teefjes kan negeren. Dat klinkt meer als een speelgoedhond/ machine.
      Ik wil een hond die soms stout is en lekker een kroossloot inspringt terwijl het niet mag.
      Addy

MJ schreef:
      Muk schreef:Jaymz loop ook altijd netjes op het pad, behalve als hij een prutsloot of ander vies modderig en nat iets vind om doorheen te banjeren. :pffff:
      Hihi....dat is ook de grootste hobby van Maxi, hoe goorder hoe beter, hoe meer het stinkt hoe sneller Maxi erin zit. :smile:
      Is ook helemaal prima , dat mag ook....als ie daarna maar weer braaf bij me op het pad komt en niet via de andere kant van de sloot het weiland of het bos in stiert. :smile:
      Nou moet je niet van die achterlijke dingen gaan eisen van je hond :pffff:
      Muk

Addy schreef:
      MJ schreef:
      Dat zie je verkeerd Addy. :pffff:
      Wij eisen niets, onze hond(en) eisen een prutsloot of iets gelijkaardigs. That's all. :mrgreen:
      Addy

Muk schreef:
      Addy schreef:
      MJ schreef:
      Dat zie je verkeerd Addy. :pffff:
      Wij eisen niets, onze hond(en) eisen een prutsloot of iets gelijkaardigs. That's all. :mrgreen:
      hij mag niet eens via de andere kant van de sloot het weiland in :19:
      Dat vind ik nou een pure ontkenning van het wezen hond :pffff: :smile: :smile:
      MJ
      Zeer actief

Addy schreef:
      MJ schreef:
      Tja...dat je dat nu niet van die podi's kan verwachten. :smile2:
      Addy

MJ schreef:Tja...dat je dat nu niet van die podi's kan verwachten. :smile2:
      beginneling :pffff: daar kom je vanzelf wel achter en dan spreken wij elkaar nog wel eens :smile2: :smile2: :smile2:
      MJ
      Zeer actief

Addy schreef:
      beginneling :pffff: daar kom je vanzelf wel achter en dan spreken wij elkaar nog wel eens :smile2: :smile2: :smile2:
      Laat ik in deze dus ook even helemaal niets van die Spanjaard verwachten ! :smile:
      Knip van de lijn en daaaaaag Liam. :N: :smile: :smile: :smile:
      Addy

MJ schreef:
      Addy schreef:
      Laat ik in deze dus ook even helemaal niets van die Spanjaard verwachten ! :smile:
      Knip van de lijn en daaaaaag Liam. :N: :smile: :smile: :smile:
      en als beginneling vergeet je natuurlijk weer om je tentje mee te nemen, kannen met koffie, zakken met broodjes en een briefje bij je baas in de bus te gooien dat je de eerste dagen wegens onvoorziene omstandheden helaas niet kan komen :smile: :smile: :smile:
      Koplampie is trouwens ook handig :ok:
      Muis..
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
      Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Myra kwam hier toen ze (geschat)2 jaar was. Ze snapte niet één comando. Nu kent ze truukjes als omrollen etc.Geleerd omdat zij dat leuk vind. Noem het will to please. "Hier"snapt ze als de beste en luistert daar ook best goed naar.
      Timo kwam hier toen hij (geschat) bijna 11 was. Je merkte aan alles dat hij een hele opvoeding heeft genoten. Negeren van andere honden, netjes aan de riem lopen, mooi zitten en pootjes geven, maar vind hij die extra truukjes leuk? Zijn lichaamshouding geeft aan van niet. Dus het enige comando wat hij hier moet opvolgen is "hier" en niet trekken als hij aan de riem loopt. Dat hierkomen snapt hij prima, maar dan wel op zijn manier :pffff: Hij komt wel, maar wat langzamer dan Myra :mrgreen:
      Als ik zie wat sommige mensen allemaal van hun huishond verlangen en de manier waarop ze dat proberen bij te brengen :roll: Ja dan vind ik veel mensen te ver doorgeslagen zijn.
      Addy

Muis.. schreef:Myra kwam hier toen ze (geschat)2 jaar was. Ze snapte niet één comando. Nu kent ze truukjes als omrollen etc.Geleerd omdat zij dat leuk vind. Noem het will to please. "Hier"snapt ze als de beste en luistert daar ook best goed naar.
      Timo kwam hier toen hij (geschat) bijna 11 was. Je merkte aan alles dat hij een hele opvoeding heeft genoten. Negeren van andere honden, netjes aan de riem lopen, mooi zitten en pootjes geven, maar vind hij die extra truukjes leuk? Zijn lichaamshouding geeft aan van niet. Dus het enige comando wat hij hier moet opvolgen is "hier" en niet trekken als hij aan de riem loopt. Dat hierkomen snapt hij prima, maar dan wel op zijn manier :pffff: Hij komt wel, maar wat langzamer dan Myra :mrgreen:
      Als ik zie wat sommige mensen allemaal van hun huishond verlangen en de manier waarop ze dat proberen bij te brengen :roll: Ja dan vind ik veel mensen te ver doorgeslagen zijn.
      even helemaal off topic, wat is Timo enorm opgeknapt sinds hij bij jullie is :ok:
      jacq1970
      Zeer actief
      Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Met Bowie verwacht ik eigenlijk helemaal niets meer dus alles wat ze wel doet is extra meegnomen :ok:
      En ik moet zeggen dat als ik rekening hou met haar "dingetjes" dat het eigenlijk een hele makkelijke hond is, beetje druk en ongeleid projectiel maar inmiddels stoor ik me daar niet meer aan... belangrijker vind ik dat ze lief, sociaal en goed van hart is.
      Afbeelding
      Addy

jacq1970 schreef:Met Bowie verwacht ik eigenlijk helemaal niets meer dus alles wat ze wel doet is extra meegnomen :ok:
      En ik moet zeggen dat als ik rekening hou met haar "dingetjes" dat het eigenlijk een hele makkelijke hond is, beetje druk en ongeleid projectiel maar inmiddels stoor ik me daar niet meer aan... belangrijker vind ik dat ze lief, sociaal en goed van hart is.
      Hoe minder je verwacht, des te weiniger kan het tegenvallen :mrgreen:
      Omdat ik eigenlijk weinig verwachtingen heb vallen mijn honden me ook nooit tegen :wink:
      alm@
      moderator
      Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik 'eis' toch wel een aantal dingen van mijn honden. Maar dat eisen gebeurt pas als ze volledig snappen wat de bedoeling is en het zonder dwang of druk is aangeleerd (dat zit ook niet in mij). Ik wil graag dat ze meteen komen als ik roep en dat ik bijvoorbeeld niet doormidden gespleten word als ze aan de lijn een kat zien wegspurten. Ze kennen een heleboel commando's maar dat komt omdat zij en ik het leuk vinden om dingen aan te leren. Verder mogen ze lekker hond zijn :ok:
      Afbeelding
      Addy

alm@ schreef:Ik 'eis' toch wel een aantal dingen van mijn honden. Maar dat eisen gebeurt pas als ze volledig snappen wat de bedoeling is en het zonder dwang of druk is aangeleerd (dat zit ook niet in mij). Ik wil graag dat ze meteen komen als ik roep en dat ik bijvoorbeeld niet doormidden gespleten word als ze aan de lijn een kat zien wegspurten. Ze kennen een heleboel commando's maar dat komt omdat zij en ik het leuk vinden om dingen aan te leren. Verder mogen ze lekker hond zijn :ok:
      Niks mis mee, van Barf verwacht ik ook meer dan van bijv. Pommetje Terror, dat heeft puur met ras en karakter te maken :wink:
      Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”