Ik vind dat er makkelijk teveel verwacht wordt van een hond. Hetzij van een pup die naar mijn mening gewoon nog te jong is voor een bepaald niveau van gehoorzaamheid (de meeste pups dan althans), hetzij van de volwassen hond die geeeeen idee heeft wat de baas nou wil omdat de baas daarin steken heeft laten vallen, maar wel vanalles verwachten van die hond
Ik vind trouwens dat er best wat puppycursussen zijn die daaraan bijdragen. Zo moest ik bij mij op cursus Vera van 10 weken corrigeren voor opspringen tijdens 'aandacht voor de baas'. Dat vertik ik dan dus als met negeren mijn pup van 10 weken (die er gewoon enorm veel lol in had, vandaar het vrolijke stuiteren naast me) ook weer netjes op 4 pootjes gaat staan. Ze is nu 7 maanden, en geheel volgens mijn verwachtingen, kan ze nu prima kleine stukjes volgen zonder ook maar enig opspringen. Gewoon 'vanzelf' m.b.v. negeren uitgedoofd. Tja, niet met 10 weken al inderdaad, maar ik heb de tijd hoor.
En die tijd vinden heel veel mensen dat ze niet hebben lijkt wel. En als je dan op een cursus zit waar de pups binnen 2 maanden zo ongeveer alles moeten kunnen wat je van een volwassen perfect opgevoede hond verwacht (en ik heb 4 puppycursussen gezien, en 3 daarvan waren zo

), werkt dat ook niet mee in 'de tijd ervoor nemen en pup niet overvragen, of overcorrigeren omdat je er anders niet komt met zo'n jonge hond'.
Waarmee ik zeker niet de puppencursus in zijn algemeenheid af wil kraken hoor, absoluut niet

Maar ik denk dat het ook iets is van deze maatschappij een beetje, alles moet snel snel snel, en nu nu nu, en ook het gehoorzamen van de pup dus.